![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus u kunt ons niet zeggen of u denkt dat de aarde meer dan 6000 jaar oud is. U zult toch wel een vermoeden hebben of dat zo is of niet. Kom er dan voor uit in plaats van het antwoord te geven van een struisvogel. Indien we naar de wetenschap kijken dan is de aarde meerdere miljarden jaren oud. Men kan dat ook aantonen. Een eenvoudig voorbeeld : de vele vele tientallen meters dikke lagen kolen bijvoorbeeld die we overal terugvinden onder de grond kunnen zich natuurlijk niet gevormd hebben in 3000 of 4000 jaren tijd. We kunnen ook door de radioactiviteit te meten ongeveer weten hoe oud een voorwerp is. Dat is niet exact juist, maar het geeft ons wel een approximatief een goed idee hoe oud een fossiel is. En dan gaan we voor sommige fossielen heel ver terug in de tijd. Vele honderduizenden, ja miljoenen jaren terug in de tijd. En u zegt dan: ik kan onmogelijk zeggen of de aarde ouder is dan 6000 jaar. Vindt u nu uw opstelling zelf niet grotesk en absurd? Blijkbaar hebt u minder moeite te aanvaarden op gezag van een geschrift van 1900 jaar oud en dat niet verifieerbaar is, dat iemand 2000 jaar geleden uit de dood is opgestaan of iemand uit de dood heeft opgewekt. Begrijpe wie begrijpe kan. Laatst gewijzigd door system : 11 juli 2012 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat ik het daarom geloof, maar ik zeg wel dat ik het daarom fasinerend vind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De grote opdeling van de bewegingen kan dan misschien nog best gemaakt worden op deze wijze: - Thomas en Q-achtigen, hetzij de wijsheidsspreukenverzamelingen-beweging enerzijds, - en anderszijds een (proto)gnostische stroming die niet direct uit is op het zoeken naar wijsheid maar een veelheid aan Platonistische verzinsels creëert waarin alsnog bevrijding en een gevoel van uitverkorenheid kan gevonden worden. Hier vinden we bv ook de epistels van Paulus en Hebreeën en ook veel van de Johannische traditie. Deze 2 hoofdstromingen lijken ook in enige, zij het beperkte mate bij elkaar geleend te hebben (zo bezit bvb het Thomasevangelie een aantal gnostisch gekleurde logia). Maar het zijn de groepen die deze 2 stromingen, die van de wijsheidsbeweging en die van het Platonistisch (proto)gnosticisme), hebben weten te verenigen, en wel door de creatie van de klassieke evangelies, met de vinding van de historische Jezus, die uiteindelijk het pleit gewonnen hebben, en dit ten koste van de gnostici en de wijsheidsbeweging. Laatst gewijzigd door E. Migrant : 11 juli 2012 om 17:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kan naast zulke extremen niet een katholiek-joods christendom hebben bestaan dat gebaseerd was op de psalmen van David, de centrale figuur in de persoonlijke geloofsbeleving van de vroege kloosterorders en de hele kerk met haar Psalters en getijdenboeken? Op deze joodse basis van gebeden, lofzangen en profetieën kunnen patriottische en esoterische stromingen zijn ontstaan, beide met de nodige mythevorming. De vroegste codex van de christenen was niet voor niets het boek Psalmen. Het probleem van het christendom is dan divergeren in plaats van convergeren. Dat ziet u ook terug in de brieven van het NT en in de vroegste christelijke geschriften. In dat licht bezien is een reconstructie van het oorspronkelijke christendom natuurlijk onbegonnen werk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Isaias 45: [6] Zo zullen zij erkennen, van de opgang van de zon tot aan haar ondergang, dat er niemand anders is dan Ik alleen: Ik ben de heer, en niemand anders. [7] Ik, die het licht vorm en de duisternis schep, die vrede maak en onheil schep, Ik, de heer, ben het die dit alles maak.’ Duidelijker kan het niet. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2012 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zowel de wijsheidsbeweging enerzijds, als de (proto)gnostische beweging anderszijds lijken mij hun oorsprong te vinden in de Helleens/Romeinse realiteit van die dagen. Zowat vergelijkbaar met onze eigen situatie in Europa van vandaag zien we daar dat we te maken hebben met een "multicultureel imperium", in gang gezet door de Assyriërs en vervolgens overgenomen door Perzen, Grieken en tenslotte Romeinen, waarin de eigen culturele identiteit van de samenstellende "volkeren" in het gedrang komt en men zich als individu meer en meer vervreemd en ontworteld voelt en zich meer en meer onbeduidend weet in een onoverzichtelijk groot sociaal en politiek geheel waar men als persoon geen enkele vat meer op lijkt te hebben. Het is volgens mij vanuit die multiculturele imperiale vervreemdende realiteit van 20 eeuwen terug dat de impulsen kwamen voor het ontstaan van beide bewegingen. De Platonistische gnostici volgden MET hun "Christus" een pad dat op de eerste plaats via de RATIO een soort van rustgevende verklaring voor de grote levensvragen trachtte te vinden. De filosofen van de wijsheidsbeweging ZONDER Christus zochten het daarentegen in spreuken die vooral de EMOTIE direct aanspraken. Zo gezien staat het gnosticisme eigenlijk veel dichter bij het christendom dan de strekking van het Thomasevangelie en de Q-achtigen, waar er van de naam Christus zelfs helemaal geen sprake is. We zouden zelfs zover kunnen gaan door te stellen dat de oorspronkelijke aanhangers van de spreukenbeweging helemaal GEEN christenen waren, aangezien in hun geschriften de naam Christus niet voorkomt, noch een figuur die deze rol zou kunnen spelen, en ook de achter de Christusfiguur liggende filosofie van de christenen/gnostici bij de spreukenbeweging vrijwel volledig ontbreekt. Laatst gewijzigd door E. Migrant : 12 juli 2012 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() @ E. Migrant.
U heeft dus geen aandacht voor het belang van de Psalmen van David voor de vroege kerk en u heeft geen antwoord op de vraag hoe dit belang ontstaan is. Verder vertoont uw bovenstaande analyse zoveel gaten dat het onnodig is om er nog gaten in te schieten. Jammer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2012 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Verkondigt Paulus in zijn brieven dat Jezus gelijk aan God was? Door wie wordt Jezus zo neergezet? Naar de omvang van een religieuze sekte van Jezus voor het jaar 70 kunnen we alleen maar raden. De sekte wordt door geen geschiedschrijver genoemd. Maar het lijkt mij aannemelijk dat er al vroeg werd beweerd dat Jezus uit zijn graf was opgestaan en dat hij de Messias was. Aan zo een sekte was na de verwoesting van Jeruzalem waarschijnlijk grote behoefte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
7] Ik, die het licht vorm en de duisternis schep, die vrede maak en onheil schep, Ik, de heer, ben het die dit alles maak.’ Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2012 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() een zoon van god aanroepen door overdrijven
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Grappige is trouwens dat u in uw vorig bericht nog stelde dat Thomas inderdaad de aangegeven stelling onderschreef, terwijl u nu volledig gedraaid bent en Thomas van Aquino beschuldigt zich schuldig te maken aan "kunstig gebabbel". Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 juli 2012 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En God zegt door middel van zijn profeet klaar en duidelijk: 7] Ik, die het licht vorm en de duisternis schep, die vrede maak en onheil schep, Ik, de heer, ben het die dit alles maak.’[/quote] Thomas van Aquino had zich de moeite kunnen besparen om de aard en de oorzaak van het kwade spitsvondig te menen moeten uitleggen. Het is heel eenvoudig: het kwade komt van God. En het is God die dit zelf zegt. Trouwens in feite is dit evident, want alles - zoals vroeger hier werd gesteld- komt uit God voort. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2012 om 07:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2012 om 07:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie zal het nu beter weten! ![]() Thomas van Aquino of God zelf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al die kerkelijke apologeten proberen vaak een probleem dat ze (lees: hun kerk) zelf hebben gecreëerd ('God is almachtig en de oorsprong van alles') terug te draaien omdat ze erdoor in de knoei komen. Ze doen dit door spitsvondige redeneringen uit te werken waar elke sofist op jaloers had kunnen zijn. Eigenlijk zijn ze de sofisten van hun tijd. En een sofist is iemand die schijnwaarheden verkoopt.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2012 om 08:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() Hehe System/het oosten vergeet weer eens om te loggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel zinnige bijdragen mbt tot deze discussie kan men van u dan ook niet verwachten.
En dus nogmaals: Al die kerkelijke apologeten proberen vaak een probleem dat ze (lees: hun kerk) zelf hebben gecreëerd ('God is almachtig en de oorsprong van alles') terug te draaien omdat ze erdoor in de knoei komen. Ze doen dit door spitsvondige redeneringen uit te werken waar elke sofist op jaloers had kunnen zijn. Eigenlijk zijn ze de sofisten van hun tijd. En een sofist is iemand die schijnwaarheden verkoopt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2012 om 08:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij allen zijn dood met Jezus en met Christus en leven met hun in de hemel der hemelen....
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |