![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar ik herhaal wat ons alternatief was. Moesten al die marsjeerders hun overtuigingskracht gebruikt hebben om vrienden en familieleden om niet voor een traditionele partij te stemmen en moesten al die marsjeerders zelf niet voor een traditionele partij gestemd hebben en moest de VU dan 1miljoen stemmen gehaald hebben en niet de CVP dan zou het politieke beeld in Vlaanderen en Brussel er nu helemaal anders uitzien. Ons alternatief was altijd de democratische weg. Toen wij met een paar mensen de VNP gesticht hebben werd op een van de eerste vergaderingen een programma besproken. De ronde werd gedaan en ik zat naast Karel Dillen, die ik reeds jaren kende -ik was bij de Zilvermeeuwtjes en hij bij het Arnoutvendel als ik het mij goed herinner. Al de aanwezigen hielden het bij federalisme en ik als laatste buiten Karel stelde het heel eenvoudig : Tel me dan uit. Nu moeten wij voor separatisme gaan en de onafhankelijkheid van Vlaanderen naar voor brengen. Een stilte viel en Karel zei dan: Ik ga akkoord met "muishond" (hij noemde me bij mijn voornaam). Onmiddellijk aanvaarden de anderen dan ook maar separatisme maar ik ben later in de partijraad dikwijls aangevallen over mijn standpunt en dikwijls gevraagd: Maar hoe gaat ge dat bereiken? Een keer zeer hevig door een huidig parlementslid van het Blok in het SCHELDEHOF na de partijraad. Mijn antwoord was altijd: Door 50% van de Vlamingen plus 1 te overtuigen dat onafhankelijkheid noodzakelijk is. Ik werd steeds als een halve gare beschouwd over dit standpunt omdat we dan ongeveer 2% van de stemmen hadden. Verleden jaar heb ik Frank van Hecke in een cafe in Ganshoren ontmoet waar mijn vrouw en ik een familievergadering met haar familie hadden. Deze familieleden verdeeld tussen NVA en VLAAMS BLOK waren verbaasd dat ik Frank zo goed kende. Frank heeft hen dan zeer duidelijk gezegd dat ik de "gek" was die altijd maar onafhankelijkheid naar voren schoof in de beginjaren. Ik moet daarbij zeggen dat Frank mij altijd gesteund heeft. Ik woonde dan in Zeebrugge en hij in Brugge. Samen met Luk Van Haverbeke de VNP gesticht en enorm veel plezier samen gehad. Luk zei me verleden week nog over de telefoon dat hij dikwijls met heimwee dacht aan die beginjaren. Later is FDW er dan bijgekomen met veel jongeren in Brugge. Ik kan er zowaar een boek over schrijven! Ik heb niet gemarsjeerd want ik moest niet naar mijn dorp terugkeren maar moest wel op affiches neerkijken zoals: BRUESSEL VLAAMS? JAMAIS.Brussel was natuurlijk met een umlaut en zonder e. De marsen hebben het FDF groot gemaakt en wij hebben daar enorme klappen door gekregen. Ziedaar mijn alternatief. De Jezuiten hebben mij geleerd om kritisch te denken en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Ook voor het feit dat mijn broer en ik voor halve prijs naar het college mochten omdat we "zwarten" waren. Maar ons alternatief was dus: Door een politieke partij de macht veroveren en de meerderheid van de Vlamingen overtuigenvan ons gelijk. Wij marsjeerden inderdaad niet maar wij hebben enorm veel tijd en geld in de Volksunie gestoken en daarna nog meer in het Vlaams Blok. Omdat dit inderdaad ons alternatief was en is! Als bijmaatje: Nu zult ge waarschijnlijk wel uitvinden wie ik ben en ik ben inderdaad familie van die bekende naam in Waregem. Maar als het toppunt van nationalisme is dat er geen pinten met Franstaligen mag gedronken worden dan sta ik wel eventjes paf. Ge aarzelt niet om beledigingen en wilde verklaringen te slingeren als ge blijkbaar in een hoek gedreven zijt. Ik denk dat ge nu wel eventjes zult nadenken als ge dat nog eens doet en dat ge wel eventjes zult moeten slikken.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar de Kleurlingen blijven voor veel maar "hotnotten" en niets anders.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Nieuw Zeeland hoort hier niet bij want die hadden toen een officieel beleid dat minsten 80% van de immigratie uit het VK moest komen. In mindere mate Zuid-Afrika ook omdat de nieuwe Afrikanerregering de immigratie uit Europa onmiddellijk beperkt heeft. Wat later een fout bleek te zijn en pas in 1961 zijn de sluizen wijd open gezet. Dan was het te laat om nog een massa Nederlanders te krijgen. Het werd nooit ingezien dat de Nederlanders eigenlijk de enigen was die de Afrikaners kon versterken. Ondanks dit waren de Nederlanders niet al te populair bij de Afrikaner en was het een grote grap om ze "kaaskoppen" te noemen en om te proberen om Nederlands inhet belachelijke te trekken.
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met mijn reactie wil ik alleen even onderstrepen dat kleine gemeenschappen weldegelijk kunnen overleven in een groter geheel, op voorwaarde dat ze een sterke sociale samenhang hebben, ongeacht of ze nu in eenzelfde gebied wonen of niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dit deed me altijd denken aan die Vlamingen die met de Franstaligen lachten als er sommigen toch probeerden om Nederlands te spreken, weliswaar met een accent. Dat was niet alleen onbeschoft maar ook dom. En ik heb er veel terechtgewezen. Ik beginsel lach ik nooit met iemand als hij een vreemde taal met een accent spreekt en moeite moet doe. Ik ga nog verder en weiger om etnische grappen te vertellen zoals bv de Ierse grappen die zo volop bij de Engelsen zijn. Ik hoop dat deze houding en verwrongen humor nu voltooid verleden tijd. izijn. Nog altijd van mening dat ik pintjes met Franstaligen gedronken heb en dan maar niets gedaan heb tenzij het uiten van kritiek. Tijdens de marsen van Brussel was de Volksunie nog niet helemaal in de ban van de Schiltzianen. Dat is pas echt naar voor gekomen vanaf de jaren zeventig. Maar ik wist dat u dat ging antwoorden! Ik denk dat Frans Vanderelst er dan nog was en met die man kon ik wel akkoord gaan alhoewel federalist.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ge beschuldigt ook graag mensen zonder enige bewijzen. Ik heb u duidelijk in een van mijn vorige berichten wie ik ben en hoe ik in mijn luie zetel gezeten heb.Maar ge wilt gelijk krijgen. Ik erken dat ik geen roeper ben , geen bevlagger, geen bombastische marsjeerder maar ik was van 1954 tot 1961 een van de beste en meest hardwerkende militanten van de Volksunie in Brussel. Mijn medewerking aan de VNP en het VB heb ik u reeds laten weten. Maar toch gaat ge aan met beledigingen omdat ge anders geen gelijk kunt krijgen. Laat uw voelhorens even werken en vraag aan de leiding van het VB of ze iemand kennen in ZA die nog intens de vooruitgang volgt van de partij die hij samen met een 100 tal anderen in 1977 uit de grond geschopt heeft. En wat hebt gij gedaan behalve marsjeren? Lees eerst mijn bericht van 4 juli 12.07 am alvorens ge u volledig belachelijk maakt.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In ieder geval zal men in Zuid-Afrika Nederlands ook wel een grappig taaltje vinden, net zoals wij dat vinden van het Afrikaans. Een Nederlander vindt Afrikaans al snel een kindervorm van het Nederlands, een Zuid-Afrikaan zal Nederlands misschien een opavorm van het Afrikaans vinden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dat wist ik niet en bedankt voor de inlichting. Ik woon in Johannesburg maar ga elk jaar minstens twee keer naar Kaapstad en omgeving (o.a. De Hoop natuurrezervaat waar ge zeker eens naar toe moet gaan voor de walvissen en bontebokken) maar ik ben nog niet naar het Huis der Nederlanden geweest. Mijn vrouw vindt dit spijtig en ik heb haar beloofd dat wij er in September naar toe zullen gaan. Ik zal er dan ook eens mijn gedacht moeten zeggen over wat u hier juist geschreven hebt. Reeds sedert 1960 heb ik de integratie van Kleurling en Afrikaner verdedigd omwille van gelijke Kultuur, Taal en Godsdienst en zo meer. Altijd op dove oren gevallen. En nu wordt het te laat want de Kleurlingen verengelsen met de dag.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |