Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2004, 20:27   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Mijn toekomstige schoonzoon (25), die hier op dit ogenblik bij ons is, heb ik de geboortedatum van Kruger gevraagd. Hij erkende ronduit dat hij het
niet wist.
En? Vraag aan de doorsnee Vlaming wie graaf Gwij was en men zal ook de schouders opsteken. In onze tijd is de belangstelling voor de eigen geschiedenis en achtergrond flink achteruitgegaan. Geen speciaal kenmerk van de Afrikaners.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 20:29   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in Orania werden de bruine taalgenoten uitgesloten en mogen ze niet deelnemen aan de zogenaamde volksstaat,
Dat is een goed recht. De Mennonieten regelen ook hun eigen zaakjes en slagen daar wonderwel in.
Oud 3 juli 2004, 20:56   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Maar in Orania werden de bruine taalgenoten uitgesloten en mogen ze niet deelnemen aan de zogenaamde volksstaat,
Dat is een goed recht. De Mennonieten regelen ook hun eigen zaakjes en slagen daar wonderwel in.
Tja, maar dan moet men ook niet gek opkijken als het Afrikaans een steeds zwakkere positie in de samenleving inneemt als officiële taal. Ras is voor sommigen blijkbaar nog steeds belangrijker is dan taal, en zo blijven de Afrikaanstaligen verdeeld.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 23:07   #84
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb ons alternatief gegeven voor de marsen op Brussel.
Ja? Niets van gelezen... Pinten drinken met de Franstaligen misschien?
Dat heb ik inderdaad veel gedaan en het kon ook soms plezierig zijn.

Maar ik herhaal wat ons alternatief was.

Moesten al die marsjeerders hun overtuigingskracht gebruikt hebben om
vrienden en familieleden om niet voor een traditionele partij te stemmen en moesten al die marsjeerders zelf niet voor een traditionele partij gestemd hebben en moest de VU dan 1miljoen stemmen gehaald hebben en niet de CVP dan zou het politieke beeld in Vlaanderen en Brussel er nu helemaal anders uitzien.

Ons alternatief was altijd de democratische weg.

Toen wij met een paar mensen de VNP gesticht hebben werd op een van de eerste vergaderingen een programma besproken. De ronde werd gedaan en ik zat naast Karel Dillen, die ik reeds jaren kende -ik was bij de Zilvermeeuwtjes en hij bij het Arnoutvendel als ik het mij goed herinner.

Al de aanwezigen hielden het bij federalisme en ik als laatste buiten Karel
stelde het heel eenvoudig : Tel me dan uit. Nu moeten wij voor separatisme gaan en de onafhankelijkheid van Vlaanderen naar voor brengen. Een stilte viel en Karel zei dan: Ik ga akkoord met "muishond"
(hij noemde me bij mijn voornaam).

Onmiddellijk aanvaarden de anderen dan ook maar separatisme maar ik ben later in de partijraad dikwijls aangevallen over mijn standpunt en dikwijls gevraagd: Maar hoe gaat ge dat bereiken? Een keer zeer hevig door een huidig parlementslid van het Blok in het SCHELDEHOF na de
partijraad.

Mijn antwoord was altijd: Door 50% van de Vlamingen plus 1 te overtuigen dat onafhankelijkheid noodzakelijk is. Ik werd steeds
als een halve gare beschouwd over dit standpunt omdat we dan ongeveer
2% van de stemmen hadden.

Verleden jaar heb ik Frank van Hecke in een cafe in Ganshoren ontmoet waar mijn vrouw en ik een familievergadering met haar familie hadden.
Deze familieleden verdeeld tussen NVA en VLAAMS BLOK waren verbaasd
dat ik Frank zo goed kende.

Frank heeft hen dan zeer duidelijk gezegd dat ik de "gek" was die altijd maar onafhankelijkheid naar voren schoof in de beginjaren. Ik moet daarbij zeggen dat Frank mij altijd gesteund heeft. Ik woonde dan in Zeebrugge en hij in Brugge. Samen met Luk Van Haverbeke de VNP gesticht en enorm veel plezier samen gehad. Luk zei me verleden week
nog over de telefoon dat hij dikwijls met heimwee dacht aan die beginjaren.

Later is FDW er dan bijgekomen met veel jongeren in Brugge.

Ik kan er zowaar een boek over schrijven!

Ik heb niet gemarsjeerd want ik moest niet naar mijn dorp terugkeren maar moest wel op affiches neerkijken zoals: BRUESSEL VLAAMS? JAMAIS.Brussel was natuurlijk met een umlaut en zonder e.

De marsen hebben het FDF groot gemaakt en wij hebben daar enorme
klappen door gekregen.

Ziedaar mijn alternatief.

De Jezuiten hebben mij geleerd om kritisch te denken en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Ook voor het feit dat mijn broer en ik voor halve prijs naar het college mochten omdat we "zwarten" waren.

Maar ons alternatief was dus: Door een politieke partij de macht veroveren en de meerderheid van de Vlamingen overtuigenvan ons gelijk.

Wij marsjeerden inderdaad niet maar wij hebben enorm veel tijd en geld
in de Volksunie gestoken en daarna nog meer in het Vlaams Blok.

Omdat dit inderdaad ons alternatief was en is!

Als bijmaatje: Nu zult ge waarschijnlijk wel uitvinden wie ik ben en ik ben
inderdaad familie van die bekende naam in Waregem.

Maar als het toppunt van nationalisme is dat er geen pinten met Franstaligen mag gedronken worden dan sta ik wel eventjes paf.

Ge aarzelt niet om beledigingen en wilde verklaringen te slingeren als
ge blijkbaar in een hoek gedreven zijt.

Ik denk dat ge nu wel eventjes zult nadenken als ge dat nog eens doet en
dat ge wel eventjes zult moeten slikken.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 23:29   #85
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Tja, maar dan moet men ook niet gek opkijken als het Afrikaans een steeds zwakkere positie in de samenleving inneemt als officiële taal. Ras is voor sommigen blijkbaar nog steeds belangrijker is dan taal, en zo blijven de Afrikaanstaligen verdeeld.
DANK U. Want zo denk ik er ook over.

Maar de Kleurlingen blijven voor veel maar "hotnotten" en niets anders.

Oud 4 juli 2004, 07:17   #86
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bantustans zijn slechts in 1995terug bij Zuid-Afrika ingelijgd.
In de statistieken heeft men ze blijkbaar al in 1991 weer bij Zuid-Afrika opgenomen, gezien de sterke stijging van vooral Xhosa's zich inderdaad tussen 1980 en 1991 voordoet.

Citaat:
Emigratie van blanke ZUid-Afrikaners. Hoofdzakelijk naar Australie.
Past qua klimaat, mentaliteit, ruimte bij de Zuid-Afrikaner.
Ik heb daar geen cijfers over, als u ze heeft mag u ze geven. Ik weet wel dat er emigratie plaatsvindt naar alle door mij genoemde landen en niet alleen naar Australië.
Citaat:
In Perth wees mijn zoon erop dat er nog iemand met onze familienaam in het telefoonboek stond. Ik zei dat moet iemand van Waregem zijn.
Ik belde hem op en het was ook zo. 72 jaar oud, op pensioen en helemaal
geen kontakt met andere Vlamingen.

Ik denk dat de Nederlanders meer samenhokken dan Vlamingen. De Vlaming past zich gemakkelijk aan en terecht!
Ik denk dat er in Australië simpelweg geen Vlamingen zijn om mee samen te hokken. Bij mijn weten heeft er tenminste geen massale emigratie vanuit Vlaanderen plaatsgevonden na WOII, zoals wel vanuit Nederland gebeurde. Tussen 1947 en 1961 zijn bijna 150.000 Nederlanders naar Australië vertrokken. Ook naar Nieuw-Zeeland, Canada, de VS en in mindere mate Zuid-Afrika vertrokken veel mensen. In totaal gaat het om enkele honderdduizenden op een bevolking van toen 10, 11 miljoen in Nederland. Tel daar de nakomelingen bij op en je begrijpt hoe groot de Nederlandse gemeenschappen in al die landen zijn.
Ik wil hierover geen grote discussie beginnen want dit is eigenlijk zonder belang.

Nieuw Zeeland hoort hier niet bij want die hadden toen een officieel beleid
dat minsten 80% van de immigratie uit het VK moest komen. In mindere mate Zuid-Afrika ook omdat de nieuwe Afrikanerregering de immigratie uit Europa onmiddellijk beperkt heeft. Wat later een fout bleek te zijn en pas in 1961 zijn de sluizen wijd open gezet. Dan was het te laat om nog een massa Nederlanders te krijgen. Het werd nooit ingezien dat de Nederlanders eigenlijk de enigen was die de Afrikaners kon versterken.

Ondanks dit waren de Nederlanders niet al te populair bij de Afrikaner en was het een grote grap om ze "kaaskoppen" te noemen en om te proberen om Nederlands inhet belachelijke te trekken.

Oud 4 juli 2004, 08:30   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk, maar hiermee verwoord ik geen door mij toegejuichte optie, alleen een mogelijkheid. De Mennonieten zijn daarenboven van oordeel dat ze zo weinig mogelijk contact moeten hebben met de overheid van het land waarin ze verbleven. Ongetwijfeld denken de Afrikaners wel niet op die manier.

Met mijn reactie wil ik alleen even onderstrepen dat kleine gemeenschappen weldegelijk kunnen overleven in een groter geheel, op voorwaarde dat ze een sterke sociale samenhang hebben, ongeacht of ze nu in eenzelfde gebied wonen of niet.
Oud 4 juli 2004, 08:31   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dergelijke prietpraat heb ik nog nooit uit de mond van mijn correspondenten gehoord, ook niet iets dat er naar toe zweemde. Nochtans zijn het allemaal rechtse Afrikaners.
Oud 4 juli 2004, 08:32   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moesten al die marsjeerders hun overtuigingskracht gebruikt hebben om
vrienden en familieleden om niet voor een traditionele partij te stemmen en moesten al die marsjeerders zelf niet voor een traditionele partij gestemd hebben en moest de VU dan 1miljoen stemmen gehaald hebben en niet de CVP dan zou het politieke beeld in Vlaanderen en Brussel er nu helemaal anders uitzien.
In de traditionele partijen waren er toen ook mensen die de Vlaamse zaak welgenegen waren. Daarenboven is er ook het verraad van de VU... iets wat u voor het gemak blijkbaar vergeet.
Oud 4 juli 2004, 08:36   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondanks dit waren de Nederlanders niet al te populair bij de Afrikaner en was het een grote grap om ze "kaaskoppen" te noemen en om te proberen om Nederlands inhet belachelijke te trekken.
Met de Nederlandse taal had dit niet te maken, wel met de belerende houding van menig Nederlander over Zuid-Afrika. Als Nederlander hier met het opgeheven vingertje komen dan wekt dat ook aversie op...
Oud 4 juli 2004, 09:34   #91
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Met de Nederlandse taal had dit niet te maken, wel met de belerende houding van menig Nederlander over Zuid-Afrika. Als Nederlander hier met het opgeheven vingertje komen dan wekt dat ook aversie op...
Moet ge daarom met hun taal lachen?

Dit deed me altijd denken aan die Vlamingen die met de Franstaligen lachten als er sommigen toch probeerden om Nederlands te spreken, weliswaar met een accent.

Dat was niet alleen onbeschoft maar ook dom.

En ik heb er veel terechtgewezen.

Ik beginsel lach ik nooit met iemand als hij een vreemde taal met een accent spreekt en moeite moet doe.

Ik ga nog verder en weiger om etnische grappen te vertellen zoals bv
de Ierse grappen die zo volop bij de Engelsen zijn.

Ik hoop dat deze houding en verwrongen humor nu voltooid verleden tijd.
izijn.

Nog altijd van mening dat ik pintjes met Franstaligen gedronken heb en
dan maar niets gedaan heb tenzij het uiten van kritiek.

Tijdens de marsen van Brussel was de Volksunie nog niet helemaal in de ban van de Schiltzianen. Dat is pas echt naar voor gekomen vanaf de jaren zeventig. Maar ik wist dat u dat ging antwoorden!

Ik denk dat Frans Vanderelst er dan nog was en met die man kon ik wel akkoord gaan alhoewel federalist.

Oud 4 juli 2004, 09:39   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, daar schijnt u nogal goed in te zijn. Eigenlijk kan ik al uw berichten in een enkele zin samenvatten: "Wat de anderen ook doen, ze hebben ongelijk. Ik weet het beter."
Oud 4 juli 2004, 10:30   #93
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk, daar schijnt u nogal goed in te zijn. Eigenlijk kan ik al uw berichten in een enkele zin samenvatten: "Wat de anderen ook doen, ze hebben ongelijk. Ik weet het beter."

Over "beter weten", hoef je niemand lessen te leren
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 10:37   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Och, ik heb wel een uitgesproken mening, maar ik sta in tegenstelling tot bepaalden niet aan de zijlijn: in meerdere Vlaamsnationalistische verenigingen ben ik actief betrokken en zet me daarenboven in bij het Vlaams Blok. En neen, ik ben niet met alles altijd akkoord, maar ik ga niet mijn luie stoel zitten om vandaaruit anderen, die wel iets doen, de les te lezen.
Oud 4 juli 2004, 11:06   #95
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Och, ik heb wel een uitgesproken mening, maar ik sta in tegenstelling tot bepaalden niet aan de zijlijn: in meerdere Vlaamsnationalistische verenigingen ben ik actief betrokken en zet me daarenboven in bij het Vlaams Blok. En neen, ik ben niet met alles altijd akkoord, maar ik ga niet mijn luie stoel zitten om vandaaruit anderen, die wel iets doen, de les te lezen.

Ge beschuldigt ook graag mensen zonder enige bewijzen. Ik heb u duidelijk in een van mijn vorige berichten wie ik ben en hoe ik in mijn luie
zetel gezeten heb.Maar ge wilt gelijk krijgen.

Ik erken dat ik geen roeper ben , geen bevlagger, geen bombastische
marsjeerder maar ik was van 1954 tot 1961 een van de beste en meest
hardwerkende militanten van de Volksunie in Brussel.

Mijn medewerking aan de VNP en het VB heb ik u reeds laten weten.
Maar toch gaat ge aan met beledigingen omdat ge anders geen gelijk kunt
krijgen.

Laat uw voelhorens even werken en vraag aan de leiding van het VB of
ze iemand kennen in ZA die nog intens de vooruitgang volgt van de partij die hij samen met een 100 tal anderen in 1977 uit de grond geschopt heeft.

En wat hebt gij gedaan behalve marsjeren?

Lees eerst mijn bericht van 4 juli 12.07 am alvorens ge u volledig belachelijk maakt.

Oud 4 juli 2004, 11:35   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat hebt gij gedaan behalve marsjeren?
Aan de Vlaamse marsen kan ik moeilijk deelgenomen hebben: ik was nog niet geboren. En wat ik zoal gedaan heb? Vele weekeinden voor EUVO gewerkt (u weet wel: Frans-Vlaanderen). Geëngageerd werk in het Davidsfonds. Actief lid van Federaal Europa. Actief lid van het Vlaams Blok. Daarnaast ook lid van vele kleine en grote Vlaamsgezinde verenigingen waar ik echter door tijdsgebrek niet echt tenvolle actief in kon zijn.
Oud 4 juli 2004, 11:36   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:

Tja, dat blijft een probleem, ook voor de samenwerking tussen Nederlands- en Afrikaanstaligen. Het Huis der Nederlanden in Kaapstad heeft vorig jaar bij de Taalunie erkenning en subsidie aangevraagd als vertegenwoordiger van de Afrikaanstaligen in samenwerking met Nederlandstaligen. Dat heeft de Taalunie geweigerd, omdat de organisatie niet representatief was: de gekleurde helft van de Afrikaanstaligen was niet vertegenwoordigd...
Oud 4 juli 2004, 11:43   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik wil hierover geen grote discussie beginnen want dit is eigenlijk zonder belang.

Nieuw Zeeland hoort hier niet bij want die hadden toen een officieel beleid
dat minsten 80% van de immigratie uit het VK moest komen. In mindere mate Zuid-Afrika ook omdat de nieuwe Afrikanerregering de immigratie uit Europa onmiddellijk beperkt heeft. Wat later een fout bleek te zijn en pas in 1961 zijn de sluizen wijd open gezet. Dan was het te laat om nog een massa Nederlanders te krijgen. Het werd nooit ingezien dat de Nederlanders eigenlijk de enigen was die de Afrikaners kon versterken.
Naar Zuid-Afrika zijn inderdaad relatief weinig mensen vertrokken, ondanks dat dat land toch het dichtst bij de Nederlandse taal en cultuur aansloot. Nieuw-Zeeland hanteerde in het begin inderdaad ook een immigratiebeperking maar heeft dat in de loop van de jaren vijftig losgelaten dacht ik. Momenteel zijn ruim 100.000 Nieuw-Zeelanders van Nederlandse afkomst, bijna 2,5% van de bevolking.
Citaat:
Was dit in de jaren vijftig en zestig ook al, of pas in de jaren tachtig?

In ieder geval zal men in Zuid-Afrika Nederlands ook wel een grappig taaltje vinden, net zoals wij dat vinden van het Afrikaans. Een Nederlander vindt Afrikaans al snel een kindervorm van het Nederlands, een Zuid-Afrikaan zal Nederlands misschien een opavorm van het Afrikaans vinden.
Oud 4 juli 2004, 11:46   #99
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, dat blijft een probleem, ook voor de samenwerking tussen Nederlands- en Afrikaanstaligen. Het Huis der Nederlanden in Kaapstad heeft vorig jaar bij de Taalunie erkenning en subsidie aangevraagd als vertegenwoordiger van de Afrikaanstaligen in samenwerking met Nederlandstaligen. Dat heeft de Taalunie geweigerd, omdat de organisatie niet representatief was: de gekleurde helft van de Afrikaanstaligen was niet vertegenwoordigd...

Dat wist ik niet en bedankt voor de inlichting. Ik woon in Johannesburg
maar ga elk jaar minstens twee keer naar Kaapstad en omgeving (o.a.
De Hoop natuurrezervaat waar ge zeker eens naar toe moet gaan voor de
walvissen en bontebokken) maar ik ben nog niet naar het Huis der Nederlanden geweest. Mijn vrouw vindt dit spijtig en ik heb haar beloofd dat wij er in September naar toe zullen gaan.

Ik zal er dan ook eens mijn gedacht moeten zeggen over wat u hier juist
geschreven hebt.

Reeds sedert 1960 heb ik de integratie van Kleurling en Afrikaner verdedigd omwille van gelijke Kultuur, Taal en Godsdienst en zo meer.

Altijd op dove oren gevallen. En nu wordt het te laat want de Kleurlingen
verengelsen met de dag.

Oud 4 juli 2004, 11:55   #100
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het ligt er maar aan over welke periode het gaat en in welk opzicht men dit uitte (als aversie of als vermaak om elkaar). Vergeet niet dat Nederland tot in de jaren zeventig het Zuid-Afrikaans apartheidsregime gesteund heeft, waar mogelijk zelfs met veto's als andere landen een boycot wilden instellen. Men beschouwde de Afrikaners als broedervolk dat ten allen tijde gesteund moest worden en Zuid-Afrika zag Nederland als bondgenoot. Pas begin jaren zeventig begon die houding te veranderen in een neutrale opstelling en eind jaren zeventig, begin jaren tachtig sloeg het om naar een afwijzende houding. De gedachte in Nederland was dat door de langdurige onderlinge banden meer invloed op de Zuid-Afrikaanse regering kon worden uitgeoefend om de apartheid af te schaffen dan andere landen dat konden. Vandaar de openlijke en felle kritiek. In hoeverre dat heeft meegespeeld is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar progressieve Afrikaners hebben later wel verklaard dat de houding van Nederland heeft meegespeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be