Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2012, 22:46   #81
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Diada trekt geen miljoen toeristen hoor, net zo min als 11 of 21 juli dat hier doet. De stad was inderdaad gewoon vol. Zelfs op de toeristische hoogdagen loopt er niet zo veel volk rond.

Zelfs als je zou aannemen dat die andere evenementen zo'n massa op de been zou brengen, wat de voorbije jaren nooit geweest is, dan nog. Als je de beelden bekijkt van de manifestatie zie je haast niks anders dan Catalaanse vlaggen. Ik betwijfel het ten zeerste dat de doorsnee feestganger-toerist zo maar toevallig daar mee tussen gaat lopen en toevallig ook wat met zo'n vlag gaat zwaaien zonder goed te beseffen waar ze zijn en er achter te staan.
Toeristen niet nee (alhoewel Barcelona altìjd vol is van toeristen) wèl Catalanen uit heel Catalunya.

IK hoef de 'beelden' niet te bekijken, ik w�*s er.

Tuurlijk zie je niks anders dan Catalaanse vlaggen, 't is tenslotte dè nationale Catalaanse feestdag.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 22:47   #82
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens, Diada is bij uitstek de feestdag van Catalaanse nationalisten. Wie niet een minimale mate aan Catalaansgezindheid draagt doet daar niet eens aan mee.
Uiteraard, heb ik ook niet ontkend.
Oud 11 september 2012, 23:31   #83
eno2
Banneling

Standaard

Klein links verbrandt Spaanse Franse en Europese vlag

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 10:23   #84
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Goh, ik zie vooral maatschappelijke onderwerpen in wat ze noemen "traditionalistische" visie. Ik zie daar niet echt veel gezever rond troonpretendenten. Ik dacht zelfs dat ze de facto opgehouden waren te bestaan toen hun lijn uitstierf en dan zeker met Franco... Blijkbaar was ik mis, maar zijn ze niet erg marginaal?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 11:44   #85
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Klein links verbrandt Spaanse Franse en Europese vlag

Ik zie daar helaas geen Europese

Ik heb echter wel andere foto's gezien waar kameraden van Llibertat dat deden. Eentje daarvan siert mijn computer nu als wallpaper.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2012, 10:52   #86
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Al Jazeera wijdt een debat aan de zaak:
http://www.youtube.com/watch?v=yVlQXXk_cZc
Oud 20 september 2012, 23:15   #87
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Iemand die het waagt een deadline te plaatsen?
Oud 20 september 2012, 23:26   #88
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Jij?
Oud 21 september 2012, 09:32   #89
eno2
Banneling

Standaard

Speedy Gonzáles zegt dat de constitutie moet gerespecteerd worden en dat federalisme de oplossing is.

Citaat:
El expresidente del Gobierno Felipe González ha afirmado sobre la cuestión independentista catalana que hay unas «reglas del juego» —la Constitución— y que hay que respetarlas. Sólo en caso de reformar el texto, «cada uno podrá hacer de su capa un sayo», ha sentenciado González.

Durante la conferencia «La crisis de gobernanza en las Democracias representativas», el expresidente ha reconocido que «hay una evolución que se ha visto en la calle» a favor de la independencia catalana pero que el concepto de «España plural» se ha malinterpretado, ya que se refiere a las ideas y no a la «diversidad de sentimientos de pertenencia».

Sin embargo, a pesar de mostrarse a favor de una descentralización del Estado, no lo está de la «centrifugación». Según ha afirmado, González apostar�*a por un federalismo «cooperativo» como estructura del Estado.
Retraso en la petición de ayuda

Sobre la posibilidad de que el Gobierno esté retrasando la petición de ayuda económica a la Unión Europea de cara a las elecciones vascas y gallegas, como han apuntado algunos dirigentes pol�*ticos, el expresidente del Gobierno ha afirmado que cree que «es mentira», aunque también ha apuntado a que el Gobierno deber�*a decidirse «ya» sobre la cuestión.
Oud 21 september 2012, 09:37   #90
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
anno 2300
Oud 21 september 2012, 09:56   #91
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Speedy Gonzáles zegt dat de constitutie moet gerespecteerd worden en dat federalisme de oplossing is.
Anderhalf miljoen mensen zeiden onlangs dat de constitutie aan de kant moet geschoven worden.
Oud 21 september 2012, 10:01   #92
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Binnen de Catalaanse beweging circuleert het jaar 2014 als referentie, naar analogie met Schotland.
Dat is wel heel snel, maar anderzijds moet men een aantal factoren in rekening brengen die het proces zo snel zouden kunnen mogelijk maken.
- de crisis in Spanje gaat niet verdwijnen, het valt te voorzien dat het zelfs alleen maar erger gaat worden met dank aan het beleid in Brussel en Madrid. De frustratie in Catalonië zit diep en zal nog dieper zitten.
- het taalbeleid dat Spanje en de Spaansnationalistische partijen voeren in de regio's Catalonië, Valencia, Aragon en de Balearen is er expliciet op gericht om het Catalaans terug te dringen (dat zeggen ze zelfs met zoveel woorden), wat een verdere radicalisering veroorzaakt. Vergelijk het met wat er zou gebeuren moest de Belgische staat als reactie op het vragen van de splitsing van BHV actief maatregelen invoeren om het Nederlands in Brussel en Vlaams Brabant te limiteren.
- De aanvallen van de Spaansnationalisten (in grote lijnen trouwens gelijk aan semi-franquisten) op de Catalaanse verzuchtingen worden alsmaar driester. Er zijn er zelfs die er voor pleiten om de autonomie van Catalonië in zijn geheel op te heffen. (geen betere manier om een burgeroorlog uit te lokken).
- en niet in het minst: anderhalf miljoen betogers op de been brengen doe je niet zomaar.

Een datum kiezen is natte vingerwerk, maar Spanje zal niet lang meer bestaan in zijn huidige vorm en grondgebied.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 21 september 2012 om 10:04.
Oud 21 september 2012, 12:42   #93
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goh, ik zie vooral maatschappelijke onderwerpen in wat ze noemen "traditionalistische" visie. Ik zie daar niet echt veel gezever rond troonpretendenten. Ik dacht zelfs dat ze de facto opgehouden waren te bestaan toen hun lijn uitstierf en dan zeker met Franco... Blijkbaar was ik mis, maar zijn ze niet erg marginaal?
't Is meer 'n symboliek tegen de monarchie geworden.
Oud 22 september 2012, 20:29   #94
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnen de Catalaanse beweging circuleert het jaar 2014 als referentie, naar analogie met Schotland.
En laat 2014 nu net het jaar zijn waar N-VA zijn landslide victory haalt in regionale en federale verkiezingen, wat-een-toeval-zeg...

Het is veiliger deadlines ver in de toekomst te plaatsen, dan zijn de meeste ze al vergeten en kom je toch over als een Grote Profeet...
Oud 3 oktober 2012, 11:24   #95
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Valenciaanse zender Canal 9 werd betrapt op wel heel belachelijke censuur.

De zender liet een woordenboek zien voor het Catalaans, een taal die wordt gesproken in voornamelijk Catalonië (de regio), Valencia en de Balearen. De spaansgezinde machthebbers in Valencia willen echter liever niet dat hun regio in verband wordt gebracht met Catalonië. Dit is het resultaat.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  censuurcanalnau.jpg‎
Bekeken: 183
Grootte:  43,7 KB
ID: 87880  

Oud 3 oktober 2012, 12:09   #96
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De carlistische lijn bestaat nog, maar hun onderdrukking en verplichte samensmelting met de Falanx (die slechts gedeeltelijk gebeurde) onder Franco heeft natuurlijk hun status als brede volksbeweging vernield.

De lijn is wat verbrokkeld, de in 2010 gestorven pretendent Carlos Hugo I probeerde eerst Franco op te geilen, wat veel carlisten hem kwalijk namen, en werd daarna titoïstisch, zijn broer Enrique V fungeert nog steeds als "regent", met véél grotere aanhang dan de zoon van Carlos Hugo I, Carlos Javier II.

De "regent" omschrijft zich niet als troonpretendent, aangezien hij hoopt dat zijn neefje het rechte pad zal volgen. Zijn aanhangers noemen hem echter al vaak koning.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 12:29   #97
eno2
Banneling

Standaard

Voor een plebisciet is een grondwetwijziging nodig. Zo niet is het illegaal. Deze weg leidt dus nergens toe. Zet Catalunia door, dan plaatst het zich zowel buiten Spanje als buiten de EU.

Zo stom zal Catalunia nooit zijn.
Oud 3 oktober 2012, 12:58   #98
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor een plebisciet is een grondwetwijziging nodig. Zo niet is het illegaal.
De populaire gedachte bij veel Catalanen is: adéu Espanya!
Legaal of niet, dat referendum komt er.

Citaat:
Deze weg leidt dus nergens toe. Zet Catalunia door, dan plaatst het zich zowel buiten Spanje als buiten de EU.
Buiten Spanje, ja. Buiten de EU? Hopelijk, maar ik vrees er voor, Brussel zal wel een 'oplossing' vinden.
Oud 3 oktober 2012, 13:24   #99
eno2
Banneling

Standaard

Als Mas zich in de ilegaliteit wil plaatsen, dan moet hij dat maar doen. En dan nog verliezen in het referendum zelf...

Zelfs als de EU tegemoet komt, moeten ze een jarenlange procedure doorlopen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 oktober 2012 om 13:25.
Oud 3 oktober 2012, 14:22   #100
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Anderhalf miljoen betogers vonden het geen probleem dat een referendum illegaal zou zijn.
Een jarenlange procedure doorlopen zal hen ook geen schrik aanjagen, ze hebben de voorbije vijf jaar al genoeg miserie gehad met legalistisch gezeik van Spanje.

Die onafhankelijkheid komt er, legaal of niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be