![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welk model kiest u? | |||
Groot-Duitsland |
![]() ![]() ![]() |
9 | 27,27% |
Heel-Nederland |
![]() ![]() ![]() |
12 | 36,36% |
Groot-Nederland |
![]() ![]() ![]() |
17 | 51,52% |
Klein-Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,12% |
Belgikske |
![]() ![]() ![]() |
5 | 15,15% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() PS Ik vraag me trouwens af wanneer de namen Belgie en Belgique voor het eerst opduiken...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
„Omdat ik Vlaming ben” komt ook van 'van Maerlant', maar bepaald toen hij wilde uitleggen dat hij een lichtjes ander woordgebruik hanteerde dan de Hollanders waarvoor hij toen werkte. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Bron van dat alles?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar had de Vlaamse Beweging er niet geweest.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2012 om 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is moeilijk dit te staven met bronnen, aangezien het over onze gehele geschiedenis gaat hier. Ik heb zoveel dingen aangehaald dat ik veel bronnen zou moeten zoeken die niet altijd even gemakkelijk te vinden zijn.
En het is inderdaad een verloedering van ons nationaal bewustzijn om een volkse veralgemening te hanteren die eerder past bij mensen die onze contreien en diens geschiedenis niet kennen (buitenlanders). Dit is even erg als het huidige Koninkrijk der Nederlanden officieel als Holland vast te leggen, enkel en alleen omwille van de kreet 'Hup Holland Hup'. Het is plebsachtig en hoort niet. Het is ook geen wonder dat mensen hier weinig van hun eigen land afweten, maar - toegegeven - de huidige symboliek is er eerder een gevolg dan een oorzaak van. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Naast de bevraaglijke symboliek was de grootste ramp voor Vlaamse Beweging het feit dat het gedomineerd werd door de Rooms-Katholieke Kerk, die diens aanhangers dom hield. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat was toch geen toeval, dat was toch de bestaansreden....!
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Logisch dus, dat...zou ik zeggen. Kerk en Vlaamse Beweging gingen echter niet steeds hand in hand. Denk maar aan Kardinaal Mercier.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2012 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kan U wel gedeeltelijk volgen maar als men mij in het in het buitenland vraagt waar ik vandaan kom, antwoord ik 'Vlaanderen'. En sommigen zegt dat wel iets. Ik kan - helaas - moeilijk zeggen 'Nederland'. Dan maar ' De Nederlanden' ? Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ziet u dat Groot-Duitsland als een Diets Keizerrijk?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#93 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Duitsland is een zeer laat gevormde natiestaat. De Nederlandse taal heeft een lange geschiedenis/traditie en is ,ondanks overeenkomsten,toch duidelijk een andere taal. Dus geen enkele reden om Nederland of de Nederlanden, op te laten gaan in een groot Duitsland. Nog eerder ligt voor de hand ,een Noord Europese Unie met de Scandinavische landen, als tegenwicht, tegen de macht van de grote landen in de EU. Laatst gewijzigd door Roderik : 19 juli 2012 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Roderik;6229836]Nederland is een van de oudste natiestaten en democratien van Europa en van de wereld.
Duitsland is een zeer laat gevormde natiestaat. De Nederlandse taal heeft een lange geschiedenis/traditie en is ,ondanks overeenkomsten,toch duidelijk een andere taal. Dus geen enkele reden om Nederland of de Nederlanden, op te laten gaan in een groot Duitsland. Nog eerder ligt voor de hand ,een Noord Europese Unie met de Scandinavische landen, als tegenwicht, tegen de macht van de grote landen in de EU.[/QUOTE uberhaupt zou een Noord-Europese Unie er beter voorstaan als die bestond uit Duitsland, de Benelux-staten en de Scandinavische landen met uitbreiding naar Oostenrijk. Maar ik ben van fel voorstander van de Europese Unie de laatste jaren omgeturnd in en fel tegenstander van deze Europese Unie. Ik zie meer in samenwerking met een kleine groep landen die soeverein zijn. In september zijn er verkiezingen in Nederland. Voor het eerst sinds ik 18 werd in 1987 heb ik geen behoeft meer om te gaan stemmen. Er wordt toch steeds meer door Brussel bepaald, dus waarom zouden we hier nog een parlement gaan stemmen. Over een aantal zaken hebben we toch al zelf niets meer te zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=Unie der Provinciën;6230046]
Citaat:
Na 200 jaar Republiek van Verenigde Provincies ,werd Nederland een koninkrijk. De staten van de Republiek kregen steeds minder te vertellen. Nu na 200 jaar koninkrijk zitten we een Europese confederatie en weer hebben de staten minder te vertellen. Ik ben het met u eens dat de bemoeienis van Europa op een aantal zaken veel te ver gaat. Ik zou zeggen doe nationaal wat nationaal kan en doe Europees wat Europees moet. De staten van Belgie hebben sinds 1830 nog steeds een conflict over hun bevoegdheden. Dus conflicten over bevoegdheden horen bij staten, die geen oorlog met elkaar voeren. Laatst gewijzigd door Roderik : 19 juli 2012 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |