![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() [quote=Koenraad Noël;6216502]De Waal is dus racistisch, of in het geval van Ierland een religieuze meerderheid die een religieuze minderheid onderdrukt?[/QUOTE]
come again ? Kan je dat wat verduidelijken ? De oorlog in Ierland door de eeuwen heen is "religieus" ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet over oorlogen, maar de toenmalige onderdrukking van de katholieke kerk in Ierland (en ook de rest van het VK). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee in VL hebben we huisnegers a la Woeter - het omgekeerde is wel waar - de Walen vormen wel een blok, met Groen! als bonus nb...
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik blijf erbij dat de N-VA de laatste kans is voor de Belgische staat om zonder geweld zichzelf op te lossen - of dat door pacificatie, confederatie of splitsing - dat doet er niet toe. Wie allah Alien Di Rupo de N-VA opzij schuift - die zorgt voor geweld.. ik ga daar niets mee te maken hebben - de N-VA en zijn leden zeker niet... maar als men mensen permanent in het statuut van unteronderdaan duwt; tja dat blijft niet duren hoor...
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik wil mijn uitspraak opnieuw doen: "Cuba heeft een vorm van democratie waar de bevolking rechtstreeks bij betrokken wordt, met amandementen die door het volk zelf ingediend kunnen worden, zodat er per wet soms zelfs duizenden amandementen goedgekeurd worden vooraleer de wet uiteindelijk gestemd wordt. Het is één van de meeste doorgedreven democratieën in de wereld, maar ook zeer traag en niet de vorm van democratie die ik voorsta." (Zoiets zal ik gezegd hebben, en daarna legde ik uit wat voor een democratie ik voorstander van ben.) Nu dat helemaal opgeklaard is, hoef je niet meer te liegen over dingen die ik gezegd zou hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vanuit democratisch oogpunt bekeken is een minderheid van de Vlamingen in de regeringen even erg als een minderheid van diegenen die Michel heten. Niet. De ene beslist uiteindelijk meer dan de andere. Dat gebeurt in een democratie. Het is slechts een meerderheid die daarbij beslist. Citaat:
Citaat:
Ik ben er voorstander van dat elke stem evenveel waard wordt. Dit zou het resultaat zijn: N-VA: van 27 naar 26 PS: van 26 naar 21 CD&V: van 17 naar 16 MR+FDF: van 18, waarvan 3 FDF, naar 14 sp.a: van 13 naar 14 (grootste partij onder de stijgers) Open Vld: blijft op 13 Vlaams Belang: blijft op 12 cdH: van 9 naar 8 Ecolo: van 8 naar 7 Groen: van 5 naar 7 Lijst Dedecker: van 1 naar 4 PVDA+: van 0 naar 2 Parti Populaire: van 1 naar 2 FN: van 0 naar 1 Wallonie D'abord: van 0 naar 1 RWF: van 0 naar 1 Belg. Unie: van 0 naar 1 (De kleinste partij die een zetel zou verdienen.) En daar ben ik geen voorstander van omdat de N-VA dan toevallig een zetel verliest, wel omwille van democratische motieven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je moet het maar durven, als je jezelf als meer democraat dan anderen wilt voordien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U verandert nogal snel van gedacht blijkbaar. De huidige regering is heeft een minderheid aan Vlaamse kant dat is geen leugen dat is een eenvoudige vaststelling. De vlaamse regeringspartijen hebben een voor een allemaal belooft dat ze niet in zo'n regering zouden stappen. Dus wie liegt er nu feitelijk. Laatst gewijzigd door stuyckp : 15 juli 2012 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus - als elke stem evenveel gewicht had, was deze staatshervorming er niet geweest, en dus ook geen regering Di-Rupo. En toch blijft u beweren dat de huidige regering democratisch legitiem is ![]() Laatst gewijzigd door gertc : 15 juli 2012 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder zegt hij dat er in de huidige kieswetgeving een 5% kiesdrempel ingeschreven is en automatisch minstens 5% van de bevolking niet democratisch kan vertegenwoordigd worden. Indien er 4 partijen zijn met gemiddeld slechts 4% kiezers is het dus mogelijk dat 16% van de bevolking niet vertegenwoordigd word. Democratisch of niet? Vertel het even. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben er wel degelijk voorstander van, one man one vote. Ik verander niet van gedacht. Citaat:
Citaat:
De N-VA liegt echter ook wanneer ze beweren dat de regering democratisch niet legitiem is voor ons. Het gaat om een Belgische regering en dan is enkel een meerderheid in België relevant. Zelfs met one man one vote zou de huidige regering een meerderheid in België hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De regering op zich heeft met one man one vote nog steeds een ruime meerderheid. Die is wel degelijk volledig democratisch legitiem. Dat is een objectieve beoordeling. Ik ben het ook niet met alle beslissingen van deze regering eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als er morgen, op de volgende werkdag, vanuit nva dit niet ontkend wordt, zal de man hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben. Als hij gelijk heeft, dan zitten we met een situatie dat deze regering geen meerderheid van de vlaamse zetels heeft in het federale parlement, maar wel de meerderheid van de vlaamse kiezers vertegenwoordigd. Gezien de aversie van nationalisten voor het federale niveau, zouden zetels minder belangrijk moeten zijn dan kiezers. Dus goed nieuws voor vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat tweede zou niet eens beter zijn dan dat eerste. Maar hoe dan ook zal jij altijd beweren dat de N-VA niets slechts te verwijten valt, dus deze zij-discussie is eigenlijk vrij onproductief. (Eigenlijk elke discussie met jou.) Ik zal de commentaren dan maar geven voor diegenen die enkel meelezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probleem opgelost. Next please. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De benadeling van de Vlaamse kiezer komt door het afstappen (in 1900) van het kiesdistrictstelsel met telkens 1 vertegenwoordiger per district en het invoeren van de zogenaamde evenredige vertegenwoordiging in kiesarrondissementen en nu provinciale kieskringen met meerder volksvertegenwoordigers.
In een kiesdrictstelsel wordt de logica gehanteerd van één vertegenwoordiger per een aantal inwoners (bvb 40.000 +/- x%) van een bepaald gebied. Het aantal werkelijke inwoners in dat district wordt bepaald door een regelmatig plaats vindende volkstelling (bvb om de 10 jaar). Zo gaat men te werk in de VS. Soms, dit gebeurt quasi automatisch (echter niet in België), dienen de grenzen van het kiesdistrict aangepast te worden om rekening te houden met een groeiende of dalende bevolking. Zo'n systeem van elke inwoner gelijkwaardig bestond ook in België tot 1900. Dergelijk systeem is van kracht in landen als Frankrijk, Groot-Brittannië (eigenlijk de meeste Angelsaksiche landen), de VS enz... Het voordeel is een duidelijke uitslag door de directe inspraak van de kiezer i.v.m. de te vormen regering door de ingebouwde hoge kiesdrempel. Zie nu Frankrijk met Hollande, die tevens over een meerderheid beschikt in het parlement, een regeringswissel op 2 weken tijd. In dit systeem is er ook een duidelijke binding tussen de politicus en het district, dat hij vertegenwoordigt. Hij staat er alleen voor, het is winnen of verliezen, dus gemiddeld genomen heeft men robuustere persoonlijkheden. De invloed van de partijleiding is er dan ook veel kleiner. Zodra men overgaat op een evenredige vertegenwoordiging d.w.z. waarbij elke stemgerechtigde gelijkwaardig wordt, dient men af te stappen van de bepaling door het inwonertal. Dan wordt alleen het aantal bekomen stemmen per partij doorslaggevend voor het aantal bekomen zetels in de Kamer. Dit is het systeem wat men in Nederland hanteert sinds 1917, dit gebeurde in navolging van België maar dan wel fundamenteel democratischer. In de Nederlandse nationale kieskring is elke uitgebrachte stem immers evenveel waard. Zij die niet gaan stemmen, er is geen opkomstplicht, hebben dan ook geen invloed op het resultaat. De politici moeten de kiezer aansporen te gaan stemmen, ze zijn niet verzekerd van de opkomst. Anderzijds hebben zo ook de allerkleinste partijen een vertegenwoordiger in het Parlement (zoals bvb de Partij van de Dieren e.d.m.). Er is dus een grotere verscheidenheid aan partijen. De invloed van de partijleiding is er bijzonder groot waarbij deze bepaalt wie er op een verkiesbare plaats komt. Dit laatste kan ontsporen in een particratie zoals in België waar BV's, entertainment-figuren en vooral zonen en dochters op de geschikte plaatsen belanden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je krijgt dan ook steeds twee dezelfde partijen die -afwisselend- aan de macht zijn. Hoge kiesdrempels (of meer algemeen het bevoordelen van grote partijen) werken dan bij gebrek aan controle door andere partijen ook corruptie in de hand, zoals ook in Griekenland gebeurde, om eens een ander voorbeeld dan de VS te nemen. Ik kan niets goeds zeggen over een systeem als dat, behalve dat het honderd jaar geleden alleszins een stap in de goede richting was na het beëindigen van een periode van monarchen die alles te zeggen hadden. Spijtig dat sommige landen in die tijd blijven steken zijn. Citaat:
Sommige ideeën worden door geen van de twee partijen verdedigd, en met meer keuzes heb je dan tenminste nog een kans dat je eigen ideeën erdoor geraken. Citaat:
Het zou een grote stap in de goede richting zijn moest België op dat vlak een voorbeeld nemen aan onze noorderburen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta..._241&word=Beke |
|
![]() |
![]() |