![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak me zorgen over uw onmenselijk lijden.
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spreekt Kabila Nederlands?
![]() |
![]() |
#84 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() U bent dan ook, laat ik het op zijn Vlaams zeggen, 'duurdekomprenuur'.
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is de Franse Revolutie die -met dwang- een eenvormig Frans oplegde ( De filosofie hierachter was: de wetten, gaan uit niet meer van de koning, maar van het volk. Dus moet het volk de wetten kunnen lezen. En dus moeten de wetten opgesteld zijn in 'eenvoudig' Frans, door iedereen te verstaan en door iedereen verplicht te gebruiken) dat na verloop van enige tijd (heeft wel een tijdje geduurd) ingang vond. Want in de tijd van voor de Franse Revolutie sprak ieder dorp of streek zijn eigen 'patois'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2012 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is de Franse Revolutie die -met dwang- een eenvormig Frans oplegde (De filosofie hierachter was: de wetten, gaan uit niet meer van de koning, maar van het volk. Dus moet het volk de wetten kunnen lezen. En dus moeten de wetten opgesteld zijn in 'eenvoudig' Frans, door iedereen te verstaan en door iedereen verplicht te gebruiken) dat na verloop van enige tijd (heeft wel een tijdje geduurd) ingang vond. Want in de tijd van vóór de Franse Revolutie sprak ieder dorp of streek zijn eigen 'patois'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2012 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ Raih Bonhoi
Wat is je bedoeling pipo? Ik hoop dat je bliksemsnel van dit forum wordt afgegooid. Er zijn reeds genoeg trollen. Gelieve je hier niet te gedragen als een internetvarken.
![]() |
#89 |
|
![]() te laat
![]() |
#90 |
Global Moderator
|
![]() Beste forumgebruikers,
Het 'internetvarken', dixit quercus, heb ik gelokaliseerd. Ik doe mijn best zijn draden en posts te verwijderen. Help mij op de hoogte te houden. Alvast mijn dank voor u aller medewerking politics schoon te houden. Met vriendelijke groet, De Geus global moderator |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? Stel nu dat Hitlerduitsland zou gewonnen hebben, dan spraken we nu Duits. En dan? U maakt er allemaal veel te veel van. Natuurlijk ben ik blij dat ik Nederlands kan praten. Maar u tilt er allemaal veel te zwaar aan. Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger nu dat ze deel uitmaken van Frankrijk of Frans praten? Ga het hen eens vragen. Indien de Friezen niet hadden geprotesteerd op Kneppelfreed, dan had u de Friese taal laten uitsterven. Bovendien maakt u er blijkbaar geen enkel probleem van dat heel ons en vooral uw Nederlandse taal doorspekt en doorwoekerd is met het Engels. En dat dit zienderogen toeneemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel als de andere Mods niet iets doen gaat het echt stuiven hier, zijt daar maar zeker van. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vergeet niet Ray_Bingo op te slaan in je negeerlijst (met underscore).
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onder Lodewijk XIV worden er voor de veroverde gebieden in de zuidelijke Nederlanden eerst een koninklijk decreet uitgevaardigd dat de plaatselijke overheden voortaan verplicht voortaan alle akten en overheidsdocumenten die een juridische waarde hebben in het Frans en enkel in het Frans op te stellen. Lodewijk deed trouwens hetzelfde wanneer de Elzas werd veroverd. Voor de zuidelijke Nederlanden wordt die politiek tot twee keer door een ander decreet en nog een edict bevestigd en dwingend opgelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden. Inderdaad: Wanneeer hielden de Sioux op Sioux te zijn? Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden. Niet op het ogenblik dat ze geen veders ,meeer in hun haar staken. Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren. Prudens Van Duyse wist het wel: De Tael is gansch het Volk! Mijn Vaderland is mij Moedertaal.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 juli 2012 om 00:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dwang ![]()
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 29 juli 2012 om 00:50. |
|
![]() |