Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2012, 09:29   #81
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
(met enige vertraging)
Weet je wat het verschil is tussen jou en ik? Ik bekijk dat niet meer. Als ik naar Matonge ga, dan zie ik mezelf niet in Kinshasa River, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want Matonge maakt nu eenmaal deel uit van Brussel, en van haar identiteit.
Als ik naar Sainctelette of Ribaucourt ga, dan waan ik mij niet in Marrakesh Plage, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want ondanks alles is ook dat, Brussel.

Hetzelfde als ik naar pakweg de chique buurten van Bosvoorde ga.

Brussel is nu eenmaal een multiculturele smeltkroes van alles en nog wat, met goede en slechte zaken, met fantastische en catastrofale dingen. Maar het is mijn stad, de omgeving waarin ik woon en mij dus thuis voel.

Jij woon niet in Brussel, en ik verwacht dan ook niet dat er bij jou een "thuisgevoel" is in de stad. En als iemand in Brussel woont en er zich niet thuis voelt, tja, dan nodig ik hem/zij uit om zich aan te passen aan de nieuwe (hoewel) realiteit, of een plaats/stad te vinden waar hij/zij zich wel zal thuisvoelen.

ps: dat je niet veel Nederlands hoor is normaal, hoor.
Een fatalistische instelling die ik niet mijn kan maken. Ik heb een deel van mijn jeugd in Brussel ( en randgemeenten ) gewoond en daarna lange jaren het land uit geweest. Ik geloofde mijn ogen niet over hoe dat daar veranderd was na 20 jaar afwezigheid. Nu geloof ik ze wél, en heb de pil nog steeds niet kunnen doorslikken. Ze zit halverwege en geeft mij , elke keer dat in in Brussel moet zijn, braakneigingen.
Brussel is rampgebied voor mij.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 09:30   #82
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De Belgische steden zijn geen smeltkroezen. Het zijn flessen met olie en water. Je kan daar eens goed mee schudden en dan vermengt zich dat ogenschijnlijk, maar na een paar seconden scheidt zich dat spontaan weer af en heb je 2 aparte lagen.
In de stad zijn er natuurlijk veel meer dan 2 lagen.
Klopt.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 09:33   #83
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Geraardsbergen en ik heb eigenlijk geen enkele slechte ervaring die ik kan vertellen
G'bergen is gewoon een shithole .
Geen barst te doen, oud en vervallen. Een typische oud-industriële stad zonder industrie.

Echt onveilig zou ik het er niet noemen; gewoon veel hangvolk rond het stationsplein op sommige momenten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 09:43   #84
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Geen barst te doen, oud en vervallen. Een typische oud-industriële stad zonder industrie.

Echt onveilig zou ik het er niet noemen; gewoon veel hangvolk rond het stationsplein op sommige momenten.
Hier hebben we vooral last van hangouderen.
Oud 30 augustus 2012, 13:58   #85
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er is ook geen probleem in Antwerpen.

Jongeren, van 15 en 16 jaar, met een 'klein' handvuurwapen, ambeteren slechts een minderheid van één vrouwspersoon.

Maar "ik", multicultuur-aanhanger, woon en leef in Antwerpen, vind dat slechts een fait divers, zoals mijn Brussels hoogwaardig voorbeeld van een sos dat zo mooi kan zeggen.

Vier minderjarigen in instelling geplaatst na toetakelen zaalwacht

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120830_105

Citaat:
Vier minderjarigen zijn in een gesloten instelling geplaatst nadat ze een zaalwacht van de sporthal in de Antwerpse wijk Luchtbal zwaar hadden toegetakeld. De jongens, twee van 15 jaar en twee van 16, wilden de sporthal overvallen, maar de vrouw gooide roet in het eten.

Alles over

Antwerpen

De feiten gebeurden op 23 augustus rond 16.45 uur. De vrouw werd door vier personen geslagen en geschopt en onder schot gehouden met een klein handvuurwapen. Toen iemand de sporthal binnen kwam, kozen de jongeren het hazenpad. Ze konden enkel een sleutelbos buit maken.

Politie-inspecteurs konden kort nadien twee verdachten klissen. Die bleken niet bij de overval betrokken te zijn geweest, maar in hun gsm werden wel berichten teruggevonden over de feiten. Dat, in combinatie met camerabeelden, leidde uiteindelijk tot de arrestatie van de vier verdachten een dag later.

Ze werden voor de jeugdrechter geleid en die besliste om hen alle vier in een gesloten instelling te plaatsen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 14:03   #86
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Klopt volledig.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 18:39   #87
Groentje-18

Standaard

In Sint-Truiden is het ook goed wonen:

Citaat:

Afghanen bestormen sportvelden tijdens jeugdtraining Brustem VV

Op dringend verzoek van burgemeester Ludwig Vandenhove (sp.a) is er vandaag topoverleg met een directielid van Fedasil en korpschef Gielen over het toenemende geweld door Afghaanse asielzoekers. Dinsdagavond vielen dertig Afghanen zes Indiërs aan voor de ogen van de jeugdvoetballers op het sportcomplex Sint-Pieter.

Het werd een ware veldslag voor de ogen van de voetballende kinderen. Door het brutale geweld dat er te zien was, werd besloten de training stil te leggen, dat was vorige week ook al gebeurd toen tientallen Afghanen de pleinen bezet hadden.

Fedasil bevestigt dat het om jonge Afghaanse asielzoekers gaat. De vechtpartij zou een gevolg zijn van een ruzie tussen Sikhs en Afghanen in het centrum de nacht voordien.

http://www.hbvl.be/limburg/sint-trui...rustem-vv.aspx
Oud 31 augustus 2012, 09:14   #88
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
(met enige vertraging)
Weet je wat het verschil is tussen jou en ik? Ik bekijk dat niet meer. Als ik naar Matonge ga, dan zie ik mezelf niet in Kinshasa River, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want Matonge maakt nu eenmaal deel uit van Brussel, en van haar identiteit.
Als ik naar Sainctelette of Ribaucourt ga, dan waan ik mij niet in Marrakesh Plage, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want ondanks alles is ook dat, Brussel.

Hetzelfde als ik naar pakweg de chique buurten van Bosvoorde ga.

Brussel is nu eenmaal een multiculturele smeltkroes van alles en nog wat, met goede en slechte zaken, met fantastische en catastrofale dingen. Maar het is mijn stad, de omgeving waarin ik woon en mij dus thuis voel.

Jij woon niet in Brussel, en ik verwacht dan ook niet dat er bij jou een "thuisgevoel" is in de stad. En als iemand in Brussel woont en er zich niet thuis voelt, tja, dan nodig ik hem/zij uit om zich aan te passen aan de nieuwe (hoewel) realiteit, of een plaats/stad te vinden waar hij/zij zich wel zal thuisvoelen.

De Grieken, Russen, Roemenen, Spanjaarden die in Molenbeek, Koekelberg, Jette ed wonen hebben een totaal ander verhaal als jij. En hun verhaal is geloofwaardiger, want ze wonen er en kunnen vaak vergelijken met elders.

En wat betreft de geciteerde straten/wijken, tja, Rue Huyvaert, Manchester, Liverpool, Birmingham, durf je daar met een vrouw 's avonds doorheen wandelen? Het gaat hiet niet over London, maar een provinciegat.

En café's waar op een dag geen vrouw binnenkomt, er geen alcohol wordt gedronken, en het leven er enkel bruist van de fanta's. Geen omgeving waar verbroederd wordt.

Waar de dochter van een collega uit Macedonie in haar gezicht bewerkt wordt met een mes door 3 arabische loeders als ze haar vriendinnetje wil beschermen tegen afpersing. Waar een Turkse collega van mij, 62 jaar oud, op de Louisalaan in mekaar wordt geslagen als hij dew weg wijst. Zomaar.

En de vergelijking metr Marrakesh snap ik niet. Casablanca lijkt me beter.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 14:23   #89
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De Grieken, Russen, Roemenen, Spanjaarden die in Molenbeek, Koekelberg, Jette ed wonen hebben een totaal ander verhaal als jij. En hun verhaal is geloofwaardiger, want ze wonen er en kunnen vaak vergelijken met elders.
Dat zij hun verhaal hier komen brengen dan, hé...
Ieder zijn Brussels verhaal, die van mij is meer dan 30 jaar oud.

Citaat:
En wat betreft de geciteerde straten/wijken, tja, Rue Huyvaert, Manchester, Liverpool, Birmingham, durf je daar met een vrouw 's avonds doorheen wandelen? Het gaat hiet niet over London, maar een provinciegat.
Waarom niet? De buurten die ik heb vernoemd zijn plaatsen waar ik naartoe ga, of ging.

Citaat:
En café's waar op een dag geen vrouw binnenkomt, er geen alcohol wordt gedronken, en het leven er enkel bruist van de fanta's. Geen omgeving waar verbroederd wordt.
Awel, een van mijn plezantste ervaringen was in het midden van Kuregem, in een van de zogezegde vzw's, sie. Je start met, uiteraard, munttee, maar na een tijdje zijt je dat kotsbeu, weer uiteraard. Geen probleem: den patron heeft naar zijn kozijn gebeld die een nightshop had twee straten verder om een bak bier te bestellen. Een paar uurtjes later vrolijk naar huis gegaan.

Ter info: het was op een vrijdagavond/nacht, en wij waren met drie: twee mannen en een vrouw.

Citaat:
Waar de dochter van een collega uit Macedonie in haar gezicht bewerkt wordt met een mes door 3 arabische loeders als ze haar vriendinnetje wil beschermen tegen afpersing. Waar een Turkse collega van mij, 62 jaar oud, op de Louisalaan in mekaar wordt geslagen als hij dew weg wijst. Zomaar.
Dat is triestig en niet goed te praten, zeer zeker. Maar denk je nu echt dat dit vroeger niet gebeurde? Een grootstad neem je met de goede en slechte kanten, en je schikt je daaraan. Welkom in het echte leven.

Citaat:
En de vergelijking metr Marrakesh snap ik niet. Casablanca lijkt me beter.
Brusselse uitdrukking.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 31 augustus 2012 om 14:26.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 15:12   #90
Groentje-18

Standaard

Bad Atilla, ik ben blij voor je dat je positieve ervaringen hebt.
Maar ze zijn blijkbaar zulke pakkende gebeurtenissen voor je bewustzijn, dat je ze onthoudt.
Dat zegt imho al veel...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2012 om 15:15.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 15:41   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zij hun verhaal hier komen brengen dan, hé...
Ieder zijn Brussels verhaal, die van mij is meer dan 30 jaar oud.

Waarom niet? De buurten die ik heb vernoemd zijn plaatsen waar ik naartoe ga, of ging.

Awel, een van mijn plezantste ervaringen was in het midden van Kuregem, in een van de zogezegde vzw's, sie. Je start met, uiteraard, munttee, maar na een tijdje zijt je dat kotsbeu, weer uiteraard. Geen probleem: den patron heeft naar zijn kozijn gebeld die een nightshop had twee straten verder om een bak bier te bestellen. Een paar uurtjes later vrolijk naar huis gegaan.

Ter info: het was op een vrijdagavond/nacht, en wij waren met drie: twee mannen en een vrouw.

Dat is triestig en niet goed te praten, zeer zeker. Maar denk je nu echt dat dit vroeger niet gebeurde? Een grootstad neem je met de goede en slechte kanten, en je schikt je daaraan. Welkom in het echte leven.

Brusselse uitdrukking.
Is jouw besluit dan: "er zijn veel faits divers in Brussel" ?
Gecombineerd met: "er zijn veel leugenaars in Brussel" ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 31 augustus 2012, 16:01   #92
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bad Atilla, ik ben blij voor je dat je positieve ervaringen hebt.
Maar ze zijn blijkbaar zulke pakkende gebeurtenissen voor je bewustzijn, dat je ze onthoudt.
Dat zegt imho al veel...

Ik had een negatieve ervaring kunnen nemen, hoor...
Maar er heerst hier al voldoende negativisme.
Oud 31 augustus 2012, 16:02   #93
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is jouw besluit dan: "er zijn veel faits divers in Brussel" ?
Gecombineerd met: "er zijn veel leugenaars in Brussel" ?
Op beide vragen : uiteraard
Oud 3 september 2012, 08:10   #94
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is het probleem louter "er zijn veel vreemdelingen in het centrum van Liedekerke"?
Wat de écht zwarte bevolking betreft; die maken inderdaad weinig problemen. Ttz ze zijn niet agressief, de meeste problemen hebben te maken met hygiëne, sluikstorten, en lawaaierige kinderen.

Maar wat betreft noord-Afrikanen is het zoals overal, helaas. Ik zou hier een pak treffende voorbeelden kunnen geven (ons verteld door flik die recht over schoonouders woont). Maar ik moet naar een meeting subiet.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 08:14   #95
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Geraardsbergen en ik heb eigenlijk geen enkele slechte ervaring die ik kan vertellen...
Over Geraardsbergen heb ik niks gezegd. Maar da's ook al een pak verder van Brussel af dan Ninove en Liedekerke.

Citaat:
Nee, dat ontken ik niet. Ik ontken dat het een probleem vormt (behalve dan misschien voor mensen die allergisch zijn aan vreemdelingen). Rechtover mijn deur woont sinds kort bv een gezin afrikanen, ik zie niet in waarom zoiets me zou moeten storen zolang die mensen mij niet lastig vallen.
Volledig akoord. Zie mijn post hierboven. Maar helaas zorgen de noord-Afrikanen wél voor veel overlast in Liedekerke.

Citaat:
Ja. Ik heb ze nog geen enkele keer tegenkomen bij bezoeken aan dat complex.
Tja, ik vermoed dat "er even komen shoppen" iets héél anders is dan er in de buurt wonen (zoals gezegd; mijn ouders wonen erboven). Het probleem stelt zich ook minder in het weekend. Geen school = minder jongeren die blijven "hangen".
Oud 3 september 2012, 08:31   #96
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Komaan jong, iedereen weet dat Genk de marginaalste plaats is in België! En daar zelfs bewijs voor!

.
Maar ze hebben er wel een fantastisch mooie golf en een meer dan degelijke hotel accommodatie.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 09:23   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op beide vragen : uiteraard
Je kan natuurlijk wachten met het erkennen van het probleem,
en wachten met oplossingen te zoeken voor mensen die een probleem signaleren,
tot je bij letterlijke elke autorit en aan elk rood licht je raampje wordt ingeslagen om je sacoche of gps te pikken;

tot elke lagere school een betoging moet organiseren naar de burgemeester, omdat drugsdealers vuurwapens gebruiken aan de schoolpoort;

tot niet enkel een paar wijken handig ontweken worden door de flikken, maar ganse deelgemeentes;

tot elke metrostation een onheilspellende plek wordt;

tot elke Westerse vrouw, ongeacht haar kledij, zich gaat voelen als een femme de la rue, als ze wandelt of fietst buiten de Wetstraat of de Grote Markt;

en verder kan je maar wachten tot jou iets overkomt, waarmee je psychisch toch wat kraakt en niet meer zo weerbaar zijt als elke jonge beer, en ... dan is het te laat.

.

Oud 3 september 2012, 10:16   #98
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Over Geraardsbergen heb ik niks gezegd. Maar da's ook al een pak verder van Brussel af dan Ninove en Liedekerke.
En noch Brussel noch Ninove noch Liedekerke zijn vreemd voor me.

Citaat:
Volledig akoord. Zie mijn post hierboven. Maar helaas zorgen de noord-Afrikanen wél voor veel overlast in Liedekerke.
Over wat voor overlast heb je het exact dan, want ik heb geen weet dat de criminaliteit er zwaar toegenomen zou zijn.

Citaat:
Tja, ik vermoed dat "er even komen shoppen" iets héél anders is dan er in de buurt wonen (zoals gezegd; mijn ouders wonen erboven). Het probleem stelt zich ook minder in het weekend. Geen school = minder jongeren die blijven "hangen".
'K zal er eens op letten als ik in de week passeer, maar tot nu toe heb ik er nog niets ervaren waar ik me aan zou storen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 10:26   #99
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Over wat voor overlast heb je het exact dan, want ik heb geen weet dat de criminaliteit er zwaar toegenomen zou zijn.
Goh, ik hoor regelmatig over problemen. Wordt ook regelmatig ginds aan tafel besproken. Maar strafste bijdrage aan dat soort conversaties is toch wel die flik. Als die een paar frappante en tot dan roe ongekende voorvallen bovenhaalt, dan trekt men nogal ogen.
Nu, bij mij maakt zoiets veel minder indruk. Liedekerke is van oudsher een arbeidersdorp met méér café's per vierkante kilometer dan eender welk ander dorp in België. Vroeger gebeurden er andere "stoten". Maar als die flik het heeft over statistieken, dan spits ik mijn oren wél. En die gaan heus wel niet de goeie kant uit.
Het kan idd zijn dat jij niets merkt. Ik vermoed dat de negatieve tendens mbt criminaliteit pas opvalt als je er echt woont of eigendom hebt. De schoonfamilie is bvb eigenaar van een huizeke in de "Carré Georges", wat in feite niet meer dan een rij arbeidershuisjes is op de Schelfhoutstraat, en alléén al van wat ik daarover hoor is genoeg om me te laten oordelen dat ik best uit Liedekerke weg blijf.
Oud 3 september 2012, 14:40   #100
Illusie 3.0
Vreemdeling

Standaard

Moet het niet 'no life' zijn?
Illusie 3.0 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be