Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2012, 22:54   #81
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U denkt... Geen cijfers dus.
Je denkt toch niet dat ik me ga verdiepen in het onderwijsbudget voor zo een onnozele zijdelingse discussie als hier?
Iedereen weet dat de katholieken 75% van het onderwijs beheren. en dus van de subsidies.

Citaat:
Laat ik, als onderwijzer, u er alvast eens op wijzen dat een leerling in het katholieke net de overheid veel minder kost dan in het gemeenschapsonderwijs. M.a.w. de graad van subsidie is er veel groter. Daarom ook dat de overheid er geen enkel belang bij heeft het vrije net af te schaffen: de financiële weerslag zou immers heel groot zijn.
Ik ga het onderwijsdebat met jou niet opnieuw doornemen, déja vu, déja fait.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 september 2012 om 22:55.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 22:55   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

[quote=eno2;6312542]
Citaat:
Je denkt toch niet dat ik me ga verdiepen in het onderwijsbudgetr voor zo een onnozele discussie als hier?
Iedereen weet dat de katholieken 75% van het onderwijs beheren. en dus van de subsidies.
Totaal onjuiste conclusie. Niet verwonderlijk want u neemt uw verbeelding voor werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 23:02   #83
eno2
Banneling

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;6312545]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Totaal onjuiste conclusie. Niet verwonderlijk want u neemt uw verbeelding voor werkelijkheid.
Kom dan zelf met cijfers.
Oud 4 september 2012, 23:05   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom dan zelf met cijfers.
Kijk eens goed naar de bedragen voor resp. gemeenschapsonderwijs en de andere netten.

Oei, link vergeten:

http://www.klasse.be/archief/scholen-met-meer-cash/

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 september 2012 om 23:06.
Oud 4 september 2012, 23:14   #85
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk eens goed naar de bedragen voor resp. gemeenschapsonderwijs en de andere netten.

Oei, link vergeten:

Ik zal later eens kijken. Ik zei al dat ik de schooldiscussie niet herneem
Oud 4 september 2012, 23:18   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal later eens kijken. Ik zei al dat ik de schooldiscussie niet herneem
Dan had u geen cijfers moeten vragen.
Oud 4 september 2012, 23:45   #87
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan had u geen cijfers moeten vragen.
Ik mag toch kijken wanneer ik wil?
Oud 5 september 2012, 08:21   #88
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Volgens hem? De feiten zijn er: zowat alle modernistisch gezinde kloosters, seminaries, parochies... lopen leeg of zijn al leeg.

Traditionalistisch of conservatieve parochies, kerken, kloosters, seminaries, religieuze gemeenschappen hebben dermate gelovigen en roepingen dat men voortdurend aan uitbreiding werkt.

Men kent de waarde van de boom aan hun vruchten, beste. En de modernistische boom geeft geen vruchten.
Je begaat hier toch een aantal denkfouten hoor.

Ten eerste, dat "modernisten" minder regelmatige kerkgangers zijn dan ultraconservatieven betekent hoegenaamd niet dat zij minder gelovig zijn, je mag kerkbezoek niet verwarren met geloof. Ik weet dat dit voor ultrakatholieken, die kennelijk vaak geneigd zijn meer belang te hechten aan de vorm dan aan de inhoud, misschien moeilijk is om te begrijpen maar de meeste van die "modernisten" geven meer om de inhoud, de essentie van het geloof, dan om rituelen en praktijken.

Ten tweede, dat de ultraconservatieve beweging "aan uitbreiding doet" betekent niet dat zij ook daadwerkelijk meer gelovigen aanspreekt dan vroeger. Die ultrakatholieke achterban was er volgens mij altijd al, alleen is de ultraconservatieve beweging beter georganiseerd als vroeger en slaagt ze er beter in die achterban te bereiken (mede dankzij de nieuwe communicatiemiddelen die de vervloekte moderniteit heeft voortgebracht).

Dat alles neemt niet weg dat jullie binnen het katholicisme een marginale stroming zijn en blijven. De toekomst van de Kerk ligt elders.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 september 2012 om 08:36.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 09:13   #89
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Ten eerste, dat "modernisten" minder regelmatige kerkgangers zijn dan ultraconservatieven betekent hoegenaamd niet dat zij minder gelovig zijn, je mag kerkbezoek niet verwarren met geloof. Ik weet dat dit voor ultrakatholieken, die kennelijk vaak geneigd zijn meer belang te hechten aan de vorm dan aan de inhoud, misschien moeilijk is om te begrijpen maar de meeste van die "modernisten" geven meer om de inhoud, de essentie van het geloof, dan om rituelen en praktijken.

Ten tweede, dat de ultraconservatieve beweging "aan uitbreiding doet" betekent niet dat zij ook daadwerkelijk meer gelovigen aanspreekt dan vroeger. Die ultrakatholieke achterban was er volgens mij altijd al, alleen is de ultraconservatieve beweging beter georganiseerd als vroeger en slaagt ze er beter in die achterban te bereiken (mede dankzij de nieuwe communicatiemiddelen die de vervloekte moderniteit heeft voortgebracht).

Dat alles neemt niet weg dat jullie binnen het katholicisme een marginale stroming zijn en blijven. De toekomst van de Kerk ligt elders.
Oud 5 september 2012, 09:27   #90
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste, dat "modernisten" minder regelmatige kerkgangers zijn dan ultraconservatieven betekent hoegenaamd niet dat zij minder gelovig zijn,
Qua katholiek geloof wél.
Citaat:
Ik weet dat dit voor ultrakatholieken, die kennelijk vaak geneigd zijn meer belang te hechten aan de vorm dan aan de inhoud,
Dit is nonsens. Als het puur om de vorm ging, zouden traditionele katholieken niet bij de rite van 1962 blijven, en al zeker een hoop laagmissen verkiezen boven een hoogmis, voor meer 'goddelijke genade' zoals ik al te vaak gemerkt heb. Ik ken slechts één traditionele katholiek die deed wat jij zei (ultrakatholiek is een belachelijk woord), en die heeft net om die reden met de Kerk gebroken.
Citaat:
de meeste van die "modernisten" geven meer om de inhoud, de essentie van het geloof, dan om rituelen en praktijken.
Die essentie is ver te zoeken. Waar traditionalisten de inhoud vaak onder een laag van niet-noodzakelijk vernis steken, hakken modernisten weg tot er zelfs van de essentie niets meer overblijft.

Ze geven om wereldse inhoud, niet om de inhoud van het geloof. Het gaat in het beste geval om relativisme dat enige inhoud van wegrelativeert.

Citaat:
De voornaamste stroming die overhand weer gekregen heeft, zijn de zogenaamde neoconservatieven. Waar traditionalisme zo weer geïntegreerd raakt, en hopelijk ook getemperd, wordt modernisme weggesneden als de ziekte die het is.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 09:59   #91
eno2
Banneling

Standaard

De kerk is een subsidiezuigende spons die op kosten van anderen leeft, meestal heidenen. Op dat gebied liggen ze 200 jaar voor.
Oud 5 september 2012, 10:04   #92
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Oei, link vergeten:

Ik keek er even naar en kreeg een appelflauwte.

Je weet heel goed dat ik het subsidiëren van privé onderwijs aanvecht.

Overigens krijgt het staatsonderwijs 12% minder subsidie dan het vrij onderwijs (het katholiek gebonden onderwijs).

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2012 om 10:07.
Oud 5 september 2012, 11:05   #93
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dit is nonsens. Als het puur om de vorm ging, zouden traditionele katholieken niet bij de rite van 1962 blijven, en al zeker een hoop laagmissen verkiezen boven een hoogmis, voor meer 'goddelijke genade' zoals ik al te vaak gemerkt heb.
Van mij mag iedereen de ritus volgen die hij wil, maar die traditionalistische kliek heeft de pretentie te beweren dat hun ritus de enige juiste ritus is en dat een mis die volgens een andere, "modernere", ritus wordt gevierd geen échte mis is. Het katholicisme heeft nochtans altijd meerdere riten gekend, er was zelfs een tijd dat bijna elk bisdom haar eigen ritus had. Voor mij is de ritus bijkomstig, voor hen lijkt het haast de kern van het geloof. Tja, wat moet je daar dan uit besluiten?

Citaat:
(ultrakatholiek is een belachelijk woord)
Hoe moet je dan mensen noemen die zich katholieker voelen dan de paus?

Citaat:
Ze geven om wereldse inhoud, niet om de inhoud van het geloof.
Of je dat nu leuk vindt of niet, die "wereldse inhoud" is een wezenlijk bestanddeel van het christelijke geloof, in een geloof zonder die wereldse component kan je het christendom niet herkennen. Een christendom dat zich alleen op het spirituele richt is een dood christendom.

Citaat:
Het gaat in het beste geval om relativisme dat enige inhoud van wegrelativeert.
Ach ja, al wie anders denkt is een relativist...

Citaat:
De voornaamste stroming die overhand weer gekregen heeft, zijn de zogenaamde neoconservatieven. Waar traditionalisme zo weer geïntegreerd raakt, en hopelijk ook getemperd, wordt modernisme weggesneden als de ziekte die het is.
De overhand binnen de kerkleiding, dat wel, maar binnen de Kerk als geheel staan ze zwakker dan ooit tevoren. De kerkleiding heeft zich altijd tegen vernieuwing verzet, zeker als die van onderuit groeide, maar ging uiteindelijk altijd overstag. Wat we nu zien zijn de laatste opflakkeringen van dat verzet, ze hebben verloren en ze weten het. De vraag is nu alleen nog of ze er in zullen slagen de Kerk mee te sleuren in hun val.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 september 2012 om 11:05.
Oud 5 september 2012, 12:02   #94
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Van mij mag iedereen de ritus volgen die hij wil, maar die traditionalistische kliek heeft de pretentie te beweren dat hun ritus de enige juiste ritus is en dat een mis die volgens een andere, "modernere", ritus wordt gevierd geen échte mis is.
Nee, die bewering wordt maar door een klein deel van de traditionalistische beweging gedragen.
Citaat:
Het katholicisme heeft nochtans altijd meerdere riten gekend, er was zelfs een tijd dat bijna elk bisdom haar eigen ritus had. Voor mij is de ritus bijkomstig, voor hen lijkt het haast de kern van het geloof. Tja, wat moet je daar dan uit besluiten?
Het ging erom dat die rite verdrukt werd.
Citaat:
Hoe moet je dan mensen noemen die zich katholieker voelen dan de paus?
Ik dacht dat het hier om traditionalisten ging, niet om bepaalde mensen die zich aan beide kanten van het spectrum bevinden.
Citaat:
Of je dat nu leuk vindt of niet, die "wereldse inhoud" is een wezenlijk bestanddeel van het christelijke geloof, in een geloof zonder die wereldse component kan je het christendom niet herkennen. Een christendom dat zich alleen op het spirituele richt is een dood christendom.
Een christendom dat wereldse waarden boven christelijke waarden stelt is géén christendom meer.
Citaat:
Ach ja, al wie anders denkt is een relativist...
Je schrijft me alweer woorden toe.
Citaat:
De overhand binnen de kerkleiding, dat wel, maar binnen de Kerk als geheel staan ze zwakker dan ooit tevoren.
Nee.
Citaat:
De kerkleiding heeft zich altijd tegen vernieuwing verzet
Jammer genoeg niet.
Citaat:
zeker als die van onderuit groeide
Wat in de jaren '60 niet het geval is geweest.
Citaat:
maar ging uiteindelijk altijd overstag.
Nee.
Citaat:
Wat we nu zien zijn de laatste opflakkeringen van dat verzet
Omgekeerd net, we zijn nu het laatste verzet van kerkhatende modernisten. Leugenachtige figuren zoals Frank Bosman en Hans Küng, ze spartelen nog maar hun bemanning heeft al lang een eerlijkere vlag voor hun schip gekozen, die van ongeloof.
Citaat:
De vraag is nu alleen nog of ze er in zullen slagen de Kerk mee te sleuren in hun val.
De modernisten zijn er alleszins in geslaagd uit het oogpunt van de media.
Oud 5 september 2012, 12:33   #95
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee, die bewering wordt maar door een klein deel van de traditionalistische beweging gedragen.
Vandaar dat ze op hun websites de moderne ritus vrijwel altijd als "goddeloos" betitelen.

Citaat:
Een christendom dat wereldse waarden boven christelijke waarden stelt is géén christendom meer.
Die wereldse waarden zijn christelijke waarden en de christelijke waarden zijn wereldse waarden. "Wat gij voor de minste der Mijnen hebt gedaan, hebt ge voor Mij gedaan" en zo, wereldser kan niet.

Citaat:
Omgekeerd net, we zijn nu het laatste verzet van kerkhatende modernisten. Leugenachtige figuren zoals Frank Bosman en Hans Küng, ze spartelen nog maar hun bemanning heeft al lang een eerlijkere vlag voor hun schip gekozen, die van ongeloof.
Uit de feiten blijkt nochtans het tegendeel. Onderzoek na onderzoek toont aan dat een ruime meerderheid van priesters in zowel Vlaanderen als Nederland het grondig oneens zijn met het Vaticaan (en hun eigen bisschoppen en primaten) over heel wat zaken, zoals daar zijn het homohuwelijk, vrouwen in de Kerk, het celibaat, anticonceptie, etc..., zijn dat ook allemaal ongelovigen? Je moet al echt in een andere wereld leven om zoiets te geloven.

De kerkleiding weet natuurlijk dat hun strekking zelfs binnen de clerus zwaar in de minderheid is (toch hier in West-Europa), vandaar dat ze nu alle mogelijke truken uit de kast halen om de clerus uit te zuiveren. Neem nu die screening van kandidaat-priesters. De kerkleiding beweert wel dat die screening dient om mogelijke pedofielen te weren, maar in de praktijk wordt ze toch vooral gebruikt om "progressieve elementen" (of wat daarvoor op een seminarie moet doorgaan) uit te sluiten. Ze voeren nog liever tientallen Afrikaanse seminaristen in dan dat ze één West-Europese "progressief" tot priester wijden.
Citaat:
De modernisten zijn er alleszins in geslaagd uit het oogpunt van de media.
Integendeel, het is grotendeels aan de modernisten te danken dat er überhaupt nog een Kerk is in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 september 2012 om 12:37.
Oud 5 september 2012, 13:12   #96
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ze op hun websites de moderne ritus vrijwel altijd als "goddeloos" betitelen.
En wat zijn "hun websites" dan?
Citaat:
Uit de feiten blijkt nochtans het tegendeel. Onderzoek na onderzoek toont aan dat een ruime meerderheid van priesters in zowel Vlaanderen
Omdat Vlamingen die priester willen worden en ietwat trouw aan Rome zijn hier worden weggejaagd.
Citaat:
als Nederland
Oude priesters die uitsterven waarschijnlijk, de nieuwe generaties zijn orthodox. Maar geef eens zo'n studie.
Citaat:
het grondig oneens zijn met het Vaticaan (en hun eigen bisschoppen en primaten) over heel wat zaken, zoals daar zijn het homohuwelijk, vrouwen in de Kerk, het celibaat, anticonceptie, etc..., zijn dat ook allemaal ongelovigen?
Ja.
Citaat:
Je moet al echt in een andere wereld leven om zoiets te geloven.
Een beetje bekend zijn met het kerkelijke recht en de geschiedenis van het Christendom volstaat.

Citaat:
De kerkleiding weet natuurlijk dat hun strekking zelfs binnen de clerus zwaar in de minderheid is
De kerkleiding hier in België bestaat voornamelijk uit modernisten, hoor.
Citaat:
maar in de praktijk wordt ze toch vooral gebruikt om "progressieve elementen" (of wat daarvoor op een seminarie moet doorgaan) uit te sluiten.
Als dat zo is, is dat perfect. We hebben geen nood aan méér kardinaal Danneelsen.
Citaat:
Ze voeren nog liever tientallen Afrikaanse seminaristen in dan dat ze één West-Europese "progressief" tot priester wijden.
Veel te weinig bisschoppen zijn jammer genoeg zo.
Citaat:
Integendeel, het is grotendeels aan de modernisten te danken dat er überhaupt nog een Kerk is in Vlaanderen.
Nee, zij hebben het kerkgaand volk weggejaagd. Zij hebben ons architecturaal erfgoed gevandaliseerd, de jeugdbewegingen verziekt en de kinderen misbruikt.

Modernisme en Kerk sluiten elkaar uit. Dat ze eerlijk zijn, en evangelisch-protestants worden of gewoonweg vrijzinnig.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 september 2012 om 13:16.
Oud 5 september 2012, 14:07   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe zouden we dan wel tot zo'n zekerheid gekomen kunnen zijn?
Als men met hopen geld zit, gaat men zijn geld toch niet in één zak steken zeker? Neen, men spreidt zijn centen uit over verschillende investeringen. En dat doen de kloosters maar evenzeer met hun bakken geld. Of wat dacht u.

Laatst gewijzigd door system : 5 september 2012 om 14:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 18:32   #98
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat u enkele foutjes maakt.Die ultraconservatieven volgen gewoon de lijn van de Kerk zoals die altijd is geweest. Vanuit de Traditie en Christus.
De modernisten gelovigen inderdaad niet minder, maar ze gelovigen niet in de God van de RKK. Ze geloven in de God die ze zelf willen, een fantasie.
De 'ultra'conservatieve beweging hoeft zichzelf niet te organiseren. Meer en meer katholieken zien in, welke stroming het verval van de Kerk bewerkstelligen en keren zich hiervan af door werkelijk Katholiek te worden in plaats van iets christelijks.

Laatst gewijzigd door Inno : 5 september 2012 om 18:33.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 18:36   #99
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De overhand binnen de kerkleiding, dat wel, maar binnen de Kerk als geheel staan ze zwakker dan ooit tevoren. De kerkleiding heeft zich altijd tegen vernieuwing verzet, zeker als die van onderuit groeide, maar ging uiteindelijk altijd overstag.
Zeg wel, van onderuit, vanuit de hel dus. Normaal dat ze zich verzetten tegen de duivel.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 18:38   #100
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vrees dat u enkele foutjes maakt.Die ultraconservatieven volgen gewoon de lijn van de Kerk zoals die altijd is geweest. Vanuit de Traditie en Christus.
De modernisten gelovigen inderdaad niet minder, maar ze gelovigen niet in de God van de RKK. Ze geloven in de God die ze zelf willen, een fantasie.
De 'ultra'conservatieve beweging hoeft zichzelf niet te organiseren. Meer en meer katholieken zien in, welke stroming het verval van de Kerk bewerkstelligen en keren zich hiervan af door werkelijk Katholiek te worden in plaats van iets christelijks.
Bewerkstelligt, voor de duidelijkheid

De God van de Ultra's zal niet een beetje minder fantasie zijn. De katholieken hebben de enige echte God, maar het zijn er ...twee
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be