Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 28 september 2012, 04:09   #81
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sorry, maar zelfs de meeste universitaire studenten kunnen dit niet meer.

Ik heb over dit fenomeen (dat onze jeugd geen Frans meer kent) een apart draadje geopend, omdat ik voorspel dat de recrutering van tweetalige Vlaamse federale politiekers een groot probleem wordt.

Oh, Mathiaske De Clercq van Gent en van de VLD zal thuis wel veel Frans gehoord hebben, maar voor de rest ...

.
De meeste Vlamingen kennen net genoeg Frans om een basisgesprek te voeren en het gesprek te ondergaan. Een van de redenen ook waarom de Vlaamse politici aan de onderhandelingstafel met de Franstaligen altijd weer aan het kortste eind trekken. Ook het gevolg van het feit dat de meeste Vlamingen dat Frans in het dagelijks leven nauwelijks gebruiken. In verhouding met de vele uren die ze er op school aan spenderen is hun kennis dan ook ondermaats. Ofwel zorg je er dus voor dat de Vlamingen het Frans meer gaan gebruiken in hun dagelijkse leven, ofwel pas je het onderwijs aan aan de realiteit en de noden, en begin je alvast met die absolute verplichting om Frans te leren af te schaffen en de Vlaming vrij te laten in de keuze van vreemde talen die hij wil aanleren.
SDG is offline  
Oud 28 september 2012, 05:55   #82
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Allee de keuze is drievoudig. Den Haag, Parijs of Berlijn.
Iedereen mag van mijn part zijn wensdromen hebben, het heeft echter niets met de realiteit te maken.
peter1962 is offline  
Oud 28 september 2012, 07:52   #83
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tijd dat de onaanpasbaren van de Union Fasciste opkrassen.
De schuld ligt voor een groot deel bij de Vlamen zelf want destijds hebben heel wat de burgemeesters uit de rand in de Brusselse Franstalige streekkrant VLAN met paginagrote reclames de Franstalige Brusselaars met allerlei beloften naar de rand gelokt. Ironie van het lot is dat bepaalde van die Nederlandstalige burgemeesters vandaag vervangen zijn door een Franstalig exemplaar.

Laatst gewijzigd door speurneus : 28 september 2012 om 07:53.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2012, 07:57   #84
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Union des francophones. Klinkt inderdaad erg NL. Hun foldertjes zijn tevens franstalig. Verder nog argumenten?
NVA komt in Dilbeek ook op met een Franstalig foldertje. Weggegooid geld natuurlijk alsof er één Francofoon op de separatisten zou stemmen.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2012, 07:58   #85
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Serieus gast, ik heb het over TAAL, niet over gebied. Al die leden zijn Franstalig, de lijst is franstalig en hun drukwerk is dat ook.
En wat is jou probleem?
speurneus is offline  
Oud 28 september 2012, 08:01   #86
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Zolang Nederlandstaligen niet met eigen lijsten opkomen in Wallonië is dit pure provocatie.

Er zijn Franstaligen die op Vlaamse lijsten staan, en die zich willen aanpassen. Union of UF griezels willen dat niet...
Zeg kereltje wat weerhoudt Nederlandstalige partijen op te komen in Wallonie?
speurneus is offline  
Oud 28 september 2012, 08:18   #87
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Zeg kereltje wat weerhoudt Nederlandstalige partijen op te komen in Wallonie?
hun wil om te integreren.
Oud 28 september 2012, 09:11   #88
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
NVA komt in Dilbeek ook op met een Franstalig foldertje. Weggegooid geld natuurlijk alsof er één Francofoon op de separatisten zou stemmen.
Correctie: meertalig foldertje waarbij de meertaligheid gebruikt wordt om op te roepen het nederlands te respecteren in deze Vlaamse stad.
Athelas is offline  
Oud 28 september 2012, 09:11   #89
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
En wat is jou probleem?
Heb ik uitgelegd in de eerste post.
Athelas is offline  
Oud 28 september 2012, 09:16   #90
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
1) Franstalig kan per definitie niet Vlaams zijn? Is het dat?

Als Vlaanderen morgen onafhankelijk wordt en Brussel als hoofdstad heeft, zal je toch eens moeten nadenken over die 15% van de Vlaamse republiek. Ofwel los je dat op met genocide, ofwel deportatie, ofwel een minderhedenbeleid, ofwel een zeer agressieve vernederlandsingspolitiek. Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Wat zal het zijn, Koningskruid?
Lees mijn eerste post eens. Ik heb het over Vlaamse gemeentes zoals een Halle, Sint-Pieters Leeuw en dergelijke waar Franstaligen die zich daar gevestigd hebben en al enige tijd wonen, hun wil tonen om zich niet te integreren en NL te leren door op te komen met een franstalige lijst, campagne en dergelijke meer. Ja, daar heb ik een probleem mee. Ik vind dat een totaal gebrek aan respect. Brussel is een ander geval. Dat is een officieel tweetalig gebied.
Athelas is offline  
Oud 28 september 2012, 09:26   #91
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....waar Franstaligen die zich daar gevestigd hebben en al enige tijd wonen, hun wil tonen om zich niet te integreren en NL te leren door op te komen met een franstalige lijst, campagne en dergelijke meer. Ja, daar heb ik een probleem mee. Ik vind dat een totaal gebrek aan respect.

Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.

Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.

Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 28 september 2012, 09:47   #92
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Over respect gesproken:

Dat mag.

Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.

Alles wat op televisie komt in en waar Engels in gesproken wordt, wordt ook vertaald naar het nl via ondertitels. Alles wat we zelf maken is in het Vlaams. Wat de radio betreft: die is volledig nederlandstalig op de liedjes na.

Als ik naar een serie kijk in het Engels, zie ik die zonder ondertitels. Maar dat heeft geen zier te maken met mijn respect naar het nederlands maar met mijn respect naar de persoon die het product gemaakt heeft. Er gaat namelijk veel verloren in vertalingen.

Nederlands is niet beperkt bruikbaar: ik gebruik het de hele dag om te communiceren. En dan nog, ik dring het niet op hé. Franstaligen of anderstaligen die zich in Halle komen vestigen, mogen van mij onder elkaar spreken waar ze zin in hebben, maar het zou toch vriendelijk overkomen dat ze het nederlands leren en gebruiken als ze met de lokale bevolking wensen te spreken. En al zeker als ze willen deelnemen aan het bestuur van de gemeente.
Athelas is offline  
Oud 28 september 2012, 09:51   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

blijkbaar kan enkel ik volgende programma's bekijken:
De slimste mens
komen eten
Vermist
Code 37
De kruitfabriek
man bijt hond
familie
thuis
Dagelijkse kost
Blokken
Plan B
Goe gebakken
Iedereen beroemd
Aspe
....
Oud 28 september 2012, 09:55   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over respect gesproken:

Dat mag.

Leclerc, je zit hier eenvoudigweg te liegen.

Hou je voortaan enkel bezig met pop, daar ben je blijkbaar goed in. Maar dan liefst op een ander forum.

Je zit hier, ten behoeve van je franstalig nest daar in "Crainhem", opzettelijk propaganda te verkopen.

Voortaan zal ik jou geslijm koudweg ignoreren.
Oud 28 september 2012, 10:02   #95
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Over respect gesproken:

Dat mag.

Je bent een vulgaire leugenaar. Ik heb je dit reeds een paar maal gezegd.

Van de Vlaamse radiozenders is alleen Studio Brussel overwegend Engelstalig. De zender heeft slechts een beperkt luisterpubliek. De andere zenders zijn de meest gediversifieerde van Europa. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en een rist andere talen komen regelmatig aan bod. Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid. Nooit Nederlands. Van cultuurbarbaren gesproken.

Op gebied van TV sla je bal eveneens mis. Een engelstalige film, serie of documentaire beschouw je als Engels omdat we ondertitelen, de enige correcte manier van programmatie. Alleen animatiefilms voor kinderen worden terecht gedubt. Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen, het gedubde product verliest 90 % van zijn waarde. Alweer een grote tegenstelling met de franstalige zenders die alleen gedubte programma's aanbieden die totaal waardeloos zijn.

Besluit : wij respecteren onze cultuur én deze van de andere volkeren.

Jullie franstaligen doen het tegenovergestelde, jullie vermoorden de culturen, de Franse uitgezonderd. En jij wil ons de les komen spellen? Iemand die van cultuur absoluut niets afweet zou best een beetje bescheidenheid aan de dag leggen.
robert t is offline  
Oud 28 september 2012, 10:06   #96
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je bent een vulgaire leugenaar. Ik heb je dit reeds een paar maal gezegd.

Van de Vlaamse radiozenders is alleen Studio Brussel overwegend Engelstalig. De zender heeft slechts een beperkt luisterpubliek. De andere zenders zijn de meest gediversifieerde van Europa. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en een rist andere talen komen regelmatig aan bod. Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid. Nooit Nederlands. Van cultuurbarbaren gesproken.

Op gebied van TV sla je bal eveneens mis. Een engelstalige film, serie of documentaire beschouw je als Engels omdat we ondertitelen, de enige correcte manier van programmatie. Alleen animatiefilms voor kinderen worden terecht gedubt. Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen, het gedubde product verliest 90 % van zijn waarde. Alweer een grote tegenstelling met de franstalige zenders die alleen gedubte programma's aanbieden die totaal waardeloos zijn.

Jullie franstaligen doen het tegenovergestelde, jullie vermoorden de culturen, de Franse uitgezonderd. En jij wil ons de les komen spellen? Iemand die van cultuur absoluut niets afweet zou best een beetje bescheidenheid aan de dag leggen.
Blij dat ik niet de enige ben die deze mening is toegedaan.

Laat deze francofone pop-DJ zich bezig houden met zijn "plotjes".
Oud 28 september 2012, 10:09   #97
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles wat we zelf maken is in het Vlaams.
Daar gáán we al.

Hoezo ''Vlaams''. Sinds wanneer is dat een taal?

Welk respect heb je voor een taal als je de naam niet eens kent?

Citaat:
Alles wat op televisie komt in en waar Engels in gesproken wordt, wordt ook vertaald naar het nl via ondertitels.
Citaat:
Als ik naar een serie kijk in het Engels, zie ik die zonder ondertitels. Maar dat heeft geen zier te maken met mijn respect naar het nederlands maar met mijn respect naar de persoon die het product gemaakt heeft.
Mag ik hier de conclusies trekken dat:

a) De Vlaamse tv slechts beperkt geschikt is voor je?
b) Dat degenen die naar ondertitels koekeloeren weinig respect hebben voor de makers van het product?

Citaat:
Wat de radio betreft: die is volledig nederlandstalig op de liedjes na.
En die zijn dus voor >90 % in het Engels.

Eigen taal ongeschikt misschien?

Tot zover ''respect'' voor de eigen taal.

Citaat:

Franstaligen of anderstaligen die zich in Halle komen vestigen, mogen van mij onder elkaar spreken waar ze zin in hebben, maar het zou toch vriendelijk overkomen dat ze het nederlands leren en gebruiken als ze met de lokale bevolking wensen te spreken.

Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.

En dat is precies wat er gebeurt.
Oud 28 september 2012, 10:13   #98
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen,

O ja, dubben is de norm is deze wereld, ondertitelen gebeurt in nog slechts een paar landen. Het feit dat jij dat niet eens weet, heeft óók weer met ons medialandschap te maken.

Maar Vlaanderen zal het wel beter weten zeker? Allemaal ''kenners"". Vandaar ook dat Vlaams Brabant vernederlandst (sic).

Citaat:
Oh?

In Vlaanderen wordt vooral de commerce gerespecteerd. Niet de eigen cultuur. Dat mag hoor. Ik stel het alleen maar vast.

Citaat:
Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid.
Het cijfer voor Franstalig ligt op 76 %, maar bon.

Het is inderdaad zeer merkwaardig dat die daar zoveel aan Franse cultuur doen. Dat zou je niet verwachten.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 september 2012 om 10:21.
Oud 28 september 2012, 10:21   #99
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Laat deze francofone pop-DJ zich bezig houden met zijn "plotjes".
Zelfs op dat domein faalt hij. Ik zie in K&K alleen ellenlange lijsten van Nederlandstalige rap waarvan geen kat ooit gehoord heeft. Deze rommel kan alleen van Youtube komen. Hij stelt ze echter voor als een soort "hitparade" wat onzin is, niets ongewoon voor hem.
robert t is offline  
Oud 28 september 2012, 10:21   #100
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.

En dat is precies wat er gebeurt.
Allez, een franstalige Vlaming komt hier argumenteren dat de gemiddelde Vlaming niet in zijn eigen cultuur gelooft?

Goed jongen, er is een deel Vlamingen dat uit misplaatste schaamte niet in hun eigen cultuur gelooft omdat ze er van overtuigd zijn dat alles wat Vlaams is gelijkstaat aan eng nationalisme of zelfs fascisme. Als dat deel van de Vlamingen daarvoor kiest of daar niet buiten kan kijken, is dat hun probleem. Maar het is zeker geen maat voor heel Vlaanderen.
Le Téméraire is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be