Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2012, 08:05   #81
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
tiens.

Aparte scholen was een punt uit het 70 puntenplan van het Vlaams Blok.

Wakrijgewenu?
Het gaat over kleuterklasjes en het eerste leerjaar.
De bedoeling is om marrokaanse kinderen hun achterstand af te nemen. Zodat ze kunnen aansluiten bij de vlaamse.

Het probleem is dat een kind met leerachterstand die achterstand vergroot tijdens zijn schoolgang. Ze pakken het probleem aan bij de bron. Ik denk dat die intentie goed is, en dat dit inderdaad de manier is om dat aan te pakken. Uiteraard zou het beter zijn als je ouders kon verplichten om thuis nederlands te praten of migranten zou verbieden om een "keuken en haard" vrouw uit het thuisland te gaan halen elke generatie. Maar dat is niet haalbaar, die school wel.

En ja, dat ruikt een beetje naar apartheid. Net zoals bijlessen wiskunde zich richten tot kinderen die slecht zijn in wiskunde, richten de deze zich op kinderen die een achterstand van thuis hebben meegekregen.
Als er inderdaad een groep bestaat die hetzelfde probleem meesleurt tijdens zijn schoolcarriere, en als die groep groot genoeg is om er een klas mee te vullen, dan lijkt het me nuttig dat die klas er komt. Dan is dat in mijn ogen geen apartheid of discriminatie, dan is dat eerder een specifieke benadering van een belangrijk probleem, met een hoog rendement.

Als heel dat concept werkt, en het buitenland toont aan dat dat zo is, dan zie ik alleen voordelen. Marrokaantjes die in een klas met zijn vijven aan het staartje bengelen, door de rest worden bekeken als stom en achterlijk, zullen zich veel sneller onder het mom van islam groeperen, omdat ze daar tenminste iets betekenen. Ze de kans geven om in onze maatschappij iets te betekenen is de beste manier om ze te laten integreren.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 28 september 2012 om 08:07.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 09:13   #82
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het gaat over kleuterklasjes en het eerste leerjaar.
De bedoeling is om marrokaanse kinderen hun achterstand af te nemen. Zodat ze kunnen aansluiten bij de vlaamse.

Het probleem is dat een kind met leerachterstand die achterstand vergroot tijdens zijn schoolgang. Ze pakken het probleem aan bij de bron. Ik denk dat die intentie goed is, en dat dit inderdaad de manier is om dat aan te pakken. Uiteraard zou het beter zijn als je ouders kon verplichten om thuis nederlands te praten of migranten zou verbieden om een "keuken en haard" vrouw uit het thuisland te gaan halen elke generatie. Maar dat is niet haalbaar, die school wel.

En ja, dat ruikt een beetje naar apartheid. Net zoals bijlessen wiskunde zich richten tot kinderen die slecht zijn in wiskunde, richten de deze zich op kinderen die een achterstand van thuis hebben meegekregen.
Als er inderdaad een groep bestaat die hetzelfde probleem meesleurt tijdens zijn schoolcarriere, en als die groep groot genoeg is om er een klas mee te vullen, dan lijkt het me nuttig dat die klas er komt. Dan is dat in mijn ogen geen apartheid of discriminatie, dan is dat eerder een specifieke benadering van een belangrijk probleem, met een hoog rendement.

Als heel dat concept werkt, en het buitenland toont aan dat dat zo is, dan zie ik alleen voordelen. Marrokaantjes die in een klas met zijn vijven aan het staartje bengelen, door de rest worden bekeken als stom en achterlijk, zullen zich veel sneller onder het mom van islam groeperen, omdat ze daar tenminste iets betekenen. Ze de kans geven om in onze maatschappij iets te betekenen is de beste manier om ze te laten integreren.
Je werkt achterstand niet weg, door kinderen enkel in de lessen nederlands te laten praten, dat lijkt me eerder tegemoet te komen aan de verzuchting van de doelgroep zelf , die wil dat kinderen vooral het Berbers of Arabisch leren, en dan pas Nederlands.
Enkel in de lessen impliceert; niet op de speelplaats, niet in de middagpauze, niet bij voor of nabewaking, denkt u echt dat dit ouders met Vlaamse kinderen aantrekt?

En ook nog; 2 uren Islam aan kleuters en eerste jaar basisonderwijs, ook dat lijkt me vooral het programma van de doelgroep, wanneer die school echt taalachterstand zou willen wegwerken, dan was een voorwaarde dat er enkel Nederlands wordt gesproken en inplaats van Godsdienst voor kleuters, extra uren Nederlands!
Nu worden de problemen opgeschoven naar het regulier onderwijs, waar die kinderen, gewend aan een school waar je enkel tijdens lesuren Nederlands moet spreken, gewoon buiten lesuren gezellig samen Berbers of Arabisch praten en vooral al heel wat uren religie achter de rug hebben.

De verklaring geeft het programma van de doelgroep weer, Islam en eigen taal en enkel Nederlands tijdens lesuren, op jonge leeftijd dus het benadrukken van de aparte identiteit voorop gezet, het zal dus eerder achterstand bevorderen dan wegwerken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 09:26   #83
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Politiek-correct racisme.
Stel je voor dat Vlamingen een school openen die enkel open staat voor leerlingen met zuiver Vlaamse achtergrond. Het kot zou te klein zijn, het CGKR zou staan dreigen met klachten en vervolging.
Inderdaad. Als je dit toelaat, moet het ook toegelaten zijn voor alle andere bevolkingsgroepen in België. Niet enkel Vlamingen, en marrokkanen, maar ook de 160 andere nationaliteiten dewelke in dit zakdoek-landje komen wonen zijn...
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 09:28   #84
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je werkt achterstand niet weg, door kinderen enkel in de lessen nederlands te laten praten, dat lijkt me eerder tegemoet te komen aan de verzuchting van de doelgroep zelf , die wil dat kinderen vooral het Berbers of Arabisch leren, en dan pas Nederlands.
Enkel in de lessen impliceert; niet op de speelplaats, niet in de middagpauze, niet bij voor of nabewaking, denkt u echt dat dit ouders met Vlaamse kinderen aantrekt?

En ook nog; 2 uren Islam aan kleuters en eerste jaar basisonderwijs, ook dat lijkt me vooral het programma van de doelgroep, wanneer die school echt taalachterstand zou willen wegwerken, dan was een voorwaarde dat er enkel Nederlands wordt gesproken en inplaats van Godsdienst voor kleuters, extra uren Nederlands!
Nu worden de problemen opgeschoven naar het regulier onderwijs, waar die kinderen, gewend aan een school waar je enkel tijdens lesuren Nederlands moet spreken, gewoon buiten lesuren gezellig samen Berbers of Arabisch praten en vooral al heel wat uren religie achter de rug hebben.

De verklaring geeft het programma van de doelgroep weer, Islam en eigen taal en enkel Nederlands tijdens lesuren, op jonge leeftijd dus het benadrukken van de aparte identiteit voorop gezet, het zal dus eerder achterstand bevorderen dan wegwerken.
Het zou inderdaad beter zijn als ook op de speelplaats alleen Nederlands zou mogen gesproken worden. Aan de andere kant blijkt het in het buitenland te werken.
Vandaar dat mijn oordeel nog even wordt in beraad gehouden. Maar het voordeel vand e twijfel krijgen ze.
Oud 28 september 2012, 09:29   #85
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees inderdaad dat enkel de lessen in het Nederlands niet veel zullen bijbrengen aan hun taalbeheersing. Ik zie hier in Wallonië hoe weinig Nederlands de leerlingen kennen die in een immersieschool zitten.

Als ze niet verplicht worden ook in de omgang Nederlands te spreken zal dat weinig helpen.

Kinderen leren vlug andere talen, dus is dit een goede manier.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat die kinderen na het eerste studiejaar getest kunnen worden om dan ofwel naar het tweede te gaan in het gewoon onderwijs , ofwel nog eens een eerste studiejaar te moeten overzitten.
In ieder geval zou het de taak van de Vlaamse scholen merkelijk kunnen verlichten als ieder Marokkaans kind reeds de taal begrijpt en zou men verder enkel nog moeten tijd besteden aan de leerstof in plaats van ook telkens te moeten vertalen en bijwerken.

Misschien toch niet zo'n slecht idee als het enkel bij kleuterklassen en eerste studiejaar blijft.

Laatst gewijzigd door omaplop : 28 september 2012 om 09:30.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 09:31   #86
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind je vergelijking onjuist.
Bij mijn weten is van Marokkaanse afkomst zijn geen handicap waardoor je in het regulier onderwijs niet terecht kunt.

Ook je verwachtingen deel ik niet omdat;
- Het gaat over kleuteronderwijs en eerste jaar basis, in de lessen wordt Nederlands gesproken, maar over speeltijd, middagpauze, voor of nabewaking staat niets. Wordt ook daar nederlands gesproken?
Of enkel tijdens de lessen? Wat moet je je daarbij voorstellen voor kleuters die toch al niet de taal goed beheersen, denk je echt dat die van 10.00 tot 10.15 Arabisch of Berbers praten, en dan van 10.15 ineens niet meer?

- Er wordt twee uren godsdienst, voorlopig islam gegeven; aan kleuters??? Aan 6 jarigen???
Je kunt dan veel beter extra taal geven, waarom kleine kinderen koranlessen geven?
- Een open pleuralistische school, prima, maar wanneer je jezelf op Marokkanen richt ben je dit in de praktijk natuurlijk niet.
En wie gaat lesgeven, moslimleerkrachten? Of ook anderen?

Ik denk dat de kans groot is dat dit enkel bijdraagt tot segregatie en nog meer achterstand, ik hoop van niet maar vrees ervoor.
Je kunt kinderen beter plaatsen in een gewone reguliere school, inplaats van apartheidsregime, mocht een Vlaming enkel een school gericht op Vlamingen openen, was dat discriminatie, dit onderwijsbeleid steunt dat blijkbaar met belastinggeld wanneer het over mensen van Marokkaanse origine gaat.
Totaal fout lijkt me dat.
Islam-hersenspoeling vanaf de kleuterklas ? En door ons gefinancierd natuurlijk ? Of misschien door Saudi Arabië ( of zo een land ) ?
Op zich al een goede reden om dit plan niet te laten doorgaan. Het is het toppunt van niet-integreren volgens mij.
Zolang die godsdienst actueel blijft, kan er geen sprake zijn van verbroedering tussen Europeanen en Magrebijnen.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 09:41   #87
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou inderdaad beter zijn als ook op de speelplaats alleen Nederlands zou mogen gesproken worden. Aan de andere kant blijkt het in het buitenland te werken.
Vandaar dat mijn oordeel nog even wordt in beraad gehouden. Maar het voordeel vand e twijfel krijgen ze.
Heeft u een bron dat in het buitenland ook aan kleuters 2 uren islam wordt gegeven en enkel in de lessen de landstaal wordt gesproken?
Of is het enkel dat apart georganiseerd onderwijs voor doelgroepen werkt?
Want in Nederland bleek dit helemaal niet te werken, integendeel, die scholen leverden kinderen met achterstand op, daarover verscheen genoeg in de media.
Oud 28 september 2012, 09:45   #88
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heeft u een bron dat in het buitenland ook aan kleuters 2 uren islam wordt gegeven en enkel in de lessen de landstaal wordt gesproken?
Of is het enkel dat apart georganiseerd onderwijs voor doelgroepen werkt?
Want in Nederland bleek dit helemaal niet te werken, integendeel, die scholen leverden kinderen met achterstand op, daarover verscheen genoeg in de media.
Neen, ik heb geen gedetaileerde data. Ik weet alleen dat niks doen ook niet helpt. Vandaar mijn afwachtende houding.
Oud 28 september 2012, 09:45   #89
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Islam-hersenspoeling vanaf de kleuterklas ? En door ons gefinancierd natuurlijk ? Of misschien door Saudi Arabië ( of zo een land ) ?
Op zich al een goede reden om dit plan niet te laten doorgaan. Het is het toppunt van niet-integreren volgens mij.
Zolang die godsdienst actueel blijft, kan er geen sprake zijn van verbroedering tussen Europeanen en Magrebijnen.
Inderdaad, dat lijkt dus eerder de verzuchting van de doelgroep tegemoet te komen, dan dat het iets te maken heeft met leerachterstand wegwerken.

Ik heb er geen problemen mee dat kinderen in het basisonderwijs Godsdienst kunnen volgen, ook niet dat dit islam is, maar kleuters?? Om leerachterstand weg te werken???

Denk het niet...snap niet dat er niet kritischer gekeken is alvorens een financiering toe te zeggen.
Oud 28 september 2012, 09:48   #90
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik heb geen gedetaileerde data. Ik weet alleen dat niks doen ook niet helpt. Vandaar mijn afwachtende houding.
Niets doen?? Er is al een batterij aan maatregels genomen, extra lessen, huiswerkbegeleiding, schoolopbouwwerkers, speelpleinwerkingen, gesubsidieerde jongeren verenigingen voor allochtonen...komaan hoor.

Wat moet veranderen is het wantrouwen van ouders naar deze samenleving, kansen geven gebeurd ook achter de voordeur en niet enkel binnen de schoolpoort, apart onderwijs en zeker zoals dit nu gerealiseerd wordt, bevestigd het wantrouwen en biedt geen zekerheid op enige meerwaarde.
Oud 28 september 2012, 10:14   #91
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik vrees inderdaad dat enkel de lessen in het Nederlands niet veel zullen bijbrengen aan hun taalbeheersing. Ik zie hier in Wallonië hoe weinig Nederlands de leerlingen kennen die in een immersieschool zitten.

Als ze niet verplicht worden ook in de omgang Nederlands te spreken zal dat weinig helpen.

Kinderen leren vlug andere talen, dus is dit een goede manier.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat die kinderen na het eerste studiejaar getest kunnen worden om dan ofwel naar het tweede te gaan in het gewoon onderwijs , ofwel nog eens een eerste studiejaar te moeten overzitten.
In ieder geval zou het de taak van de Vlaamse scholen merkelijk kunnen verlichten als ieder Marokkaans kind reeds de taal begrijpt en zou men verder enkel nog moeten tijd besteden aan de leerstof in plaats van ook telkens te moeten vertalen en bijwerken.

Misschien toch niet zo'n slecht idee als het enkel bij kleuterklassen en eerste studiejaar blijft.
Hier ga ik volledig mee akkoord.
Men zou in de grootsteden (waar de verrijking algemeen is) een standaard schoolsysteem moeten invoeren waarbij kinderen die thuis geen Nederlands spreken PER DEFINITIE een jaartje apart extra Nederlandse lessen krijgen zodat ze na dat jaartje gewoon kunnen inschuiven in het standaard onderwijs.

Daarvoor hoeft men geen aparte islamschool op te richten.
De kosten voor dat jaartje extra kan men deels verhalen via de ouders of inkorting op het kindergeld: als ze zelf meewerken spreken ze thuis wèl nederlands en hebben hun kinderen het niet nodig.

Anderzijds is een aparte school voor marokkaanse kinderen (we zullen het A-woord maar niet gebruiken) die totaal niet meekunnen, natuurlijk ook altijd meegenomen: zo storen ze allicht niet de anderen die wel het normale ritme aankunnen.

verplicht Nederlands spreken, ook op de speelplaats, is uiteraard een must.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 10:18   #92
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets doen?? Er is al een batterij aan maatregels genomen, extra lessen, huiswerkbegeleiding, schoolopbouwwerkers, speelpleinwerkingen, gesubsidieerde jongeren verenigingen voor allochtonen...komaan hoor.

Wat moet veranderen is het wantrouwen van ouders naar deze samenleving, kansen geven gebeurd ook achter de voordeur en niet enkel binnen de schoolpoort, apart onderwijs en zeker zoals dit nu gerealiseerd wordt, bevestigd het wantrouwen en biedt geen zekerheid op enige meerwaarde.
volledig akkoord.

Ik denk dat het hoog tijd wordt héél die subsidiepot eerst even dicht te houden en dan te zien wat werkt en wat niet werkt.

Zoals men nu bezig is, is het dweilen met de kraan open (de kraan = steeds nieuwe importpartners, de dweil = hopen subsidies die niks opbrengen).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 september 2012 om 10:18.
Oud 28 september 2012, 14:39   #93
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volledig akkoord.

Ik denk dat het hoog tijd wordt héél die subsidiepot eerst even dicht te houden en dan te zien wat werkt en wat niet werkt.

Zoals men nu bezig is, is het dweilen met de kraan open (de kraan = steeds nieuwe importpartners, de dweil = hopen subsidies die niks opbrengen).
Je zou ieder kind, wat uit een kleuterschool komt, alvorens met het basisonderwijs te beginnen kunnen testen op taal, wanneer blijkt dat dit onvoldoende is, stuur het dan naar een brugjaar, waar enkel aan taal wordt gewerkt en dan pas naar dat eerste leerjaar!
Zo vergroot je kansen enorm, zonder aan gefinancieerde apartheid te doen waar bovendien wordt aangegeven helemaal niet aan die taalachterstand te werken.
Goed, kinderen verliezen dan een jaar, maar anders gebeurd dit ook door zittenblijven en afzakken naar studies die minder kansen geven op verder studeren of tot demotivatie van leerlingen leiden.
Zo pak je trouwens twee vliegen, ook werk voor leerkrachten die niet aan de bak komen door die brugklassen!
Oud 28 september 2012, 14:40   #94
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
De eindtermen zijn toch een controle dat je het leerplan gevolgd hebt en dat de leerling Voldoende kennis heeft om verder te gaan? Ik snap de discussie niet.
De discussie begon over het verschil tussen het "halen van eindtermen" en "een leerplan volgen". Jij mag die controle houden of die eindtermen gehaald worden, maar als die leerling er niet door is? Wat dan?
Ik zit ook met een juffrouw thuis, en zij zegt ook dat het leerplan primeert. Het advies dat een leerkracht geeft is niet bindend, zelfs niet op het eind van het 6e. Indien je een b hebt, zou je je zonder probleem moeten kunnen inschrijven in een eerste jaar humaniore (mits 3maanden contract).
Ik zelf moest normaal gezien ook mijn 2de overdoen, maar mijn moeder heeft me gewoon ingeschreven in het 3de.
Ook als je niet naar school gaat, dan moet je in de eerste plaats kunnen voorleggen dat je een leerplan volgt. Niet dat je die eindtermen ook effectief haalt.
Yous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 14:46   #95
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou ieder kind, wat uit een kleuterschool komt, alvorens met het basisonderwijs te beginnen kunnen testen op taal, wanneer blijkt dat dit onvoldoende is, stuur het dan naar een brugjaar, waar enkel aan taal wordt gewerkt en dan pas naar dat eerste leerjaar!
Zo vergroot je kansen enorm, zonder aan gefinancieerde apartheid te doen waar bovendien wordt aangegeven helemaal niet aan die taalachterstand te werken.
Goed, kinderen verliezen dan een jaar, maar anders gebeurd dit ook door zittenblijven en afzakken naar studies die minder kansen geven op verder studeren of tot demotivatie van leerlingen leiden.
Zo pak je trouwens twee vliegen, ook werk voor leerkrachten die niet aan de bak komen door die brugklassen!
Inderdaad. Dit lijkt me 100% LOGISCH.
Daarom dat ze het niet (willen) doen zeker?

Op één jaar tijd moeten kinderen van 6 een normaal taalniveau voor die leeftijd kunnen bijbenen.
Mijn neefje werd op die leeftijd in een Duitse school gedropt toen zijn vader daar als gastarbeider (oops... expatriate?) ging werken. Na drie maanden volgde het kind volledig. Drie jaar later kwamen ze - ongelooflijk maar waar - gewoon terug naar België, en mijn neefje was perfect tweetalig NL/D.

Dit lukt echter niet meer als de helft of 3/4 van de klas dan geëmigreerde vlamingskes zijn, met nog 1/4 aboriginal duitserkes natuurlijk.

In dat geval (zoals nu in alle verrijkte steden) is een brugjaar voor mensen die thuis geen Nederlands spreken een NOODZAAK.
Tenzij men natuurlijk de witte vlaamse racistische kindjes wil straffen en dié dan maar een paar jaar laten lanterfanten tot hun verrijkende nederlandsonkundige klasgenootjes de juf kunnen verstaan.
Gelijkheid muss sein nietwaar?

Laatst gewijzigd door circe : 28 september 2012 om 14:48.
Oud 28 september 2012, 15:41   #96
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yous
De discussie begon over het verschil tussen het "halen van eindtermen" en "een leerplan volgen". Jij mag die controle houden of die eindtermen gehaald worden, maar als die leerling er niet door is? Wat dan?
Deliberatie dient steeds te gebeuren op basis van of de eindtermen werden behaald of niet. Werden deze niet gehaald, dan kan de klassenraad beslissen de leerling in kwestie een B- of C-attest te geven. Je moet tevens voor de inspectie / doorlichting kunnen aantonen dat 'er niet door zijn' voor jouw vak inderdaad ook betekent dat de leerling de eindtermen niet bereikt heeft.

Citaat:
Ik zit ook met een juffrouw thuis, en zij zegt ook dat het leerplan primeert.
Nogmaals: het leerplan is de manier waarop de school verkiest de eindtermen te bereiken. Niet meer, niet minder. De school zal dus zeker en vast de nadruk leggen op het leerplan, maar een inspectie / doorlichting (en het zijn in principe ZIJ die er uiteindelijk over beslissen of je school geld krijgt of niet, en da's waar deze hele discussie uiteindelijk over gaat) zal kijken of de eindtermen worden gehaald. En nogmaals: zijn de leerplandoelstellingen behaald, dan zijn ook de eindtermen behaald.

Citaat:
Indien je een b hebt, zou je je zonder probleem moeten kunnen inschrijven in een eerste jaar humaniore (mits 3maanden contract).
Een b? In het zesde leerjaar?

Op het einde van het lager onderwijs krijg je ofwel een getuigschrift basisonderwijs, ofwel niet. Krijg je er een, dan mag je naar het eerste jaar A-stroom. Krijg je er geen, moet je in principe naar het eerste jaar B-stroom. WIl je toch naar de A-stroom, dan moet de secundaire school én het CLB daar toestemming voor geven.

Citaat:
Ik zelf moest normaal gezien ook mijn 2de overdoen, maar mijn moeder heeft me gewoon ingeschreven in het 3de.
Dan heb jij extreem veel geluk gehad dat er op die school een bende luieriken zaten die jouw attestering niet gecontroleerd hebben, OF je bent op basis van leeftijd overgegaan, naar het derde jaar BSO.

Citaat:
Ook als je niet naar school gaat, dan moet je in de eerste plaats kunnen voorleggen dat je een leerplan volgt. Niet dat je die eindtermen ook effectief haalt.
Nogmaals: omdat een leerplan de manier is waarop je de eindtermen bereikt.

Van de site van Onderwijs Vlaanderen:

Citaat:
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming maakt zelf geen leerplannen meer, het stelt wel de eindtermen en ontwikkelingsdoelen op. Leerplannen opmaken is in feite een bevoegdheid van de inrichtende macht van een school, maar in de praktijk worden ze meestal opgemaakt door de koepels van de inrichtende machten. De leerplannen worden dan ter goedkeuring voorgelegd aan de onderwijsinspectie. Voor zover er reeds eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het niveau in kwestie zijn opgesteld, gaat de inspectie na of de leerplannen daaraan beantwoorden. De bij de koepels aangesloten scholen nemen gewoonlijk de goedgekeurde leerplannen over.
http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/faq/leerplannen/

Dus nogmaals: leerplannen worden enkel aanvaard wanneer ze aan de eindtermen voldoen. Simpel gezegd: de eindterm is het doel, het leerplan het middel.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 16:02   #97
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Deliberatie dient steeds te gebeuren op basis van of de eindtermen werden behaald of niet. Werden deze niet gehaald, dan kan de klassenraad beslissen de leerling in kwestie een B- of C-attest te geven. Je moet tevens voor de inspectie / doorlichting kunnen aantonen dat 'er niet door zijn' voor jouw vak inderdaad ook betekent dat de leerling de eindtermen niet bereikt heeft.

Nogmaals: het leerplan is de manier waarop de school verkiest de eindtermen te bereiken. Niet meer, niet minder. De school zal dus zeker en vast de nadruk leggen op het leerplan, maar een inspectie / doorlichting (en het zijn in principe ZIJ die er uiteindelijk over beslissen of je school geld krijgt of niet, en da's waar deze hele discussie uiteindelijk over gaat) zal kijken of de eindtermen worden gehaald. En nogmaals: zijn de leerplandoelstellingen behaald, dan zijn ook de eindtermen behaald.

Een b? In het zesde leerjaar?

Op het einde van het lager onderwijs krijg je ofwel een getuigschrift basisonderwijs, ofwel niet. Krijg je er een, dan mag je naar het eerste jaar A-stroom. Krijg je er geen, moet je in principe naar het eerste jaar B-stroom. WIl je toch naar de A-stroom, dan moet de secundaire school én het CLB daar toestemming voor geven.

Dan heb jij extreem veel geluk gehad dat er op die school een bende luieriken zaten die jouw attestering niet gecontroleerd hebben, OF je bent op basis van leeftijd overgegaan, naar het derde jaar BSO.

Nogmaals: omdat een leerplan de manier is waarop je de eindtermen bereikt.

Van de site van Onderwijs Vlaanderen:

http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/faq/leerplannen/

Dus nogmaals: leerplannen worden enkel aanvaard wanneer ze aan de eindtermen voldoen. Simpel gezegd: de eindterm is het doel, het leerplan het middel.
eindtermen komt voort uit een leerplan. Geen eindtermen zonder leerplan. Het leerplan moet gevolgd worden. Als die leerling zijn eindtermen niet haalt, dan kan jij dat alleen maar vaststellen, en niets meer dan dat.

Trouwens ik heb niet "extreem veel geluk gehad" (ik had het trouwens over de basisschool, en ik ben overgegaan in diezelfde school waar ik in het 2de niet over mocht). Het is de ouder die beslist in welk jaar je terecht komt. Is trouwens heel normaal in bijvoorbeeld scholen waar schipperskinderen e.d. zitten.

Er is een verschil in hoe jij het zou willen, en hoe het in de praktijk is.
Oud 28 september 2012, 16:18   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yous Bekijk bericht
eindtermen komt voort uit een leerplan. Geen eindtermen zonder leerplan. Het leerplan moet gevolgd worden. Als die leerling zijn eindtermen niet haalt, dan kan jij dat alleen maar vaststellen, en niets meer dan dat.

Trouwens ik heb niet "extreem veel geluk gehad" (ik had het trouwens over de basisschool, en ik ben overgegaan in diezelfde school waar ik in het 2de niet over mocht). Het is de ouder die beslist in welk jaar je terecht komt. Is trouwens heel normaal in bijvoorbeeld scholen waar schipperskinderen e.d. zitten.

Er is een verschil in hoe jij het zou willen, en hoe het in de praktijk is.
Ouders beslissen helemaal niet in welk jaar je terechtkomt.
Als je niet geslaagd ben kan je zittenblijven of overgaan naar een andere (minder moeilijke) richting, dat is de enige keuzemogelijkheid.

de EINDTERMEN zijn opgelegd door de staat volgens mij.
om die door de staat bepaalde eindtermen te bereiken stelt de school een LEERPLAN op.
Uiteraard moeten leerkrachten dat LEERPLAN volgen.

Het is het LEERPLAN dat erop gericht is om de opgelegde eindtermen te bereiken.

Indien iemand niet geslaagd is, dan heeft dat geen effekt op de eindtermen die de school moet halen: iemand die niet geslaagd is, heeft gewoon de aangeboden leerstof niet onder de knie gekregen.

Oud 28 september 2012, 16:30   #99
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ouders beslissen helemaal niet in welk jaar je terechtkomt.
Als je niet geslaagd ben kan je zittenblijven of overgaan naar een andere (minder moeilijke) richting, dat is de enige keuzemogelijkheid.

de EINDTERMEN zijn opgelegd door de staat volgens mij.
om die door de staat bepaalde eindtermen te bereiken stelt de school een LEERPLAN op.
Uiteraard moeten leerkrachten dat LEERPLAN volgen.

Het is het LEERPLAN dat erop gericht is om de opgelegde eindtermen te bereiken.

Indien iemand niet geslaagd is, dan heeft dat geen effekt op de eindtermen die de school moet halen: iemand die niet geslaagd is, heeft gewoon de aangeboden leerstof niet onder de knie gekregen.
Ik had het over basisonderwijs. (6 tot 12 jaar) Als je bv in het 2de kunst-wetenschappen er niet door bent, dan mag je niet naar het 3de kunst wetenschappen. Dat klopt.

Laatst gewijzigd door Yous : 28 september 2012 om 16:31.
Oud 28 september 2012, 17:48   #100
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yous Bekijk bericht
Neen, een leerplan komt voort uit eindtermen. De eindtermen vormen de basis van het leerplan, niet omgekeerd. Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: de eindtermen zijn het doel, het leerplan het middel. Da's echt niet zo'n moeilijk principe, en echt niet zo controversieel. Waarom je daar zo'n gigantische semantische discussie tracht rond op te bouwen is me niet helemaal duidelijk. Ik sta ondertussen 12 jaar in het onderwijs, ik weet écht wel hoe het in mekaar zit hoor...

Citaat:
In het lager onderwijs kan dit, dat klopt. Ik dacht dat je het over het secundair onderwijs had.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be