Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2012, 13:12   #81
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar nee, gij. Het kan natuurlijk zijn dat verwende kindertjes eerst eens in een stoute bui vanalles gaan kapotkloppen, en het kan zijn dat de schade daardoor heel groot zal worden.

Maar alles bij elkaar produceren we heel veel, en het volstaat dat we enkel maar beslissen van te consumeren naargelang we produceren, zonder per se veel meer te willen, en alles komt in orde. Dat is een beetje wat ik begrijp van het "Duitse model". Ja, dat is minder genereus dan het Latijnse model waar men vanalles uitdeelt wat men niet heeft, en dat grotendeels gedaan heeft door schulden te maken, en nu grotendeels doet door kapitaalsafbouw.

Maar er is genoeg om van te leven voor verschillenden onder ons. Alleen moeten we niet nog meer willen.

En als we allemaal meer dan de helft van de tijd van ons leven zonder productief te zijn willen leven (als kind, scholier, student en gepensioneerde), alle denkbare medische zorgen aan iedereen willen geven, woningen willen geven, eten willen geven, onderwijs willen geven, cultuur willen geven, transport willen geven, dan gaan we er misschien inderdaad niet komen. Als we daar een beetje het mes in zetten, zal het al een stuk beter gaan. Dat dat impliceert dat er natuurlijk mensen van honger zullen sterven, van triviale ziekten zullen sterven, van kou zullen sterven, dat moeten we er inderdaad maar bij pakken, zo erg is dat niet (zolang ge het zelf niet zijt he ).
Ik vind dat wel erg, maar goed, ieder zijn mening daarover.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 15:38   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik vind dat wel erg, maar goed, ieder zijn mening daarover.
Persoonlijk denk ik niet dat dat iets met een mening te maken heeft, maar gewoon met de economische realiteit.

Ik zou dat ook plezant vinden mocht iedereen zonder te verpinken kunnen voorzien worden van alle luxe van een moderne maatschappij, maar het probleem is dat dat economisch niet werkt, omdat je dan zoveel moet afpakken van zij die dat allemaal produceren, voor zij die niet veel produceren (of helemaal niks), dat ze er de brui aan geven.

Maw, het enige alternatief is slavernij. En zelfs dat werkt niet, want niemand kan je met een zweep dwingen om initiatief te nemen als je daar echt geen goesting voor hebt.
Oud 8 oktober 2012, 16:00   #83
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Uit solidariteit met de luie Oost Duitsers hebben de West Duitsers zich danig verarmd. Of toch haar armen en lagere middenklasse danig verarmd. Minimumlonen zijn afgeschaft, werkloosheidsvergoedingen verkort en verlaagd (na één jaar krijg je enkel nog een zeer lage uitkering als je geen werkende partner of geen spaarboek hebt - blijkbaar is er vermogensregistratie mogelijk in Duitsland ?), geen gelijk loon voor gelijk werk voor interims, mini-jobs van minder dan 400 euro per maand, verplichting gelijk welk werk te aanvaarden voor werklozen, verschillende vormen van zeer flexibele deeltijdse onderbetaalde arbeid ('s morgens 1.5 uur werken, 's middags 1.5 uur werken, 's avonds 2 uur werken, 6/7 en daarvoor 10 euro verdienen per dag bovenop 200 euro werkloosheidsvergoeding), één eurojobs (gaan werken voor 1 euro per uur boven op de lage werkloosheidsvergoeding van 300 euro in de maand), ... .

Ze hebben zo hun export kunnen versterken ttz werkgelegenheid en export in de andere Europese landen weg gehaald. Hun 400 euro jobs waren blijkbaar nog niet laag genoeg om met China te concurreren denk maar aan hoe hun zonnepanelen industrie die een enorme voorsprong kende en dik gesubsidieerd werd toch de mist in gaat.
Al hun hervormingen hebben dus niet de concurrentiepositie tov lage-loon-landen verbeterd maar een neerwaartse spiraal in Europa in gang gezet. De Duitse welvaart en kennis wordt geëxporteerd naar de lage-loon-landen en Europa en haar eigen mensen in het zak gezet.
In Vlaanderen wil de N-VA dat we hetzelfde doen uit solidariteit met de luie Walen.

We're all living in America
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 17:10   #84
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk denk ik niet dat dat iets met een mening te maken heeft, maar gewoon met de economische realiteit. Ik zou dat ook plezant vinden mocht iedereen zonder te verpinken kunnen voorzien worden van alle luxe van een moderne maatschappij, maar het probleem is dat dat economisch niet werkt, omdat je dan zoveel moet afpakken van zij die dat allemaal produceren, voor zij die niet veel produceren (of helemaal niks), dat ze er de brui aan geven. Maw, het enige alternatief is slavernij. En zelfs dat werkt niet, want niemand kan je met een zweep dwingen om initiatief te nemen als je daar echt geen goesting voor hebt.
En dat noemen we tegenwoordig 'economische realiteit', de vrees bestaat dat het slechts het resultaat is van onvolwassenheid en een bijna ongeloofwaardig gebrek aan economisch inzicht, ontdaan van menswaardigheid.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 17:26   #85
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat waren dan zeker de Duitsers van 4 € per uur
Ik heb ze het niet gevraagd hoor. Gewone werkmensen (bedienden en arbeiders) afgaande op wat ik heb gezien. Hun levensstijl lag geen millimeter onder de levensstijl van arbeiders of bedienden hier in België.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 17:27   #86
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
armoede is dan ook meestal goed verstopt hé.
Vooral de clochards en daklozen moeten zich erg goed verstopt hebben daar. Ik heb op 5 dagen tijd rondgekeken en alle clochards en daklozen opgeteld die ik zag. De teller staat nog altijd op 1. Dit itt België of Frankrijk, gewoon aan een random station uitstappen volstaat al om het verschil te zien.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 20:47   #87
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik heb ze het niet gevraagd hoor. Gewone werkmensen (bedienden en arbeiders) afgaande op wat ik heb gezien. Hun levensstijl lag geen millimeter onder de levensstijl van arbeiders of bedienden hier in België.
Met alle respect, maar degene die jij gezien hebt zijn niet degene die 4 € per uur verdienen. Dat weet je zelf ook.
Oud 8 oktober 2012, 20:59   #88
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk denk ik niet dat dat iets met een mening te maken heeft, maar gewoon met de economische realiteit.

Ik zou dat ook plezant vinden mocht iedereen zonder te verpinken kunnen voorzien worden van alle luxe van een moderne maatschappij, maar het probleem is dat dat economisch niet werkt, omdat je dan zoveel moet afpakken van zij die dat allemaal produceren, voor zij die niet veel produceren (of helemaal niks), dat ze er de brui aan geven.

Maw, het enige alternatief is slavernij. En zelfs dat werkt niet, want niemand kan je met een zweep dwingen om initiatief te nemen als je daar echt geen goesting voor hebt.
Sinds wanneer is eten, kleding en een dak boven je hoofd al een luxe. Met alle respect maar met 400 € per maand kan je zelfs niet in je basisbehoeften voorzien en ik ben ervan overtuigd, dat jij dit met al je intelligentie ook wel weet.
Oud 9 oktober 2012, 05:25   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is eten, kleding en een dak boven je hoofd al een luxe. Met alle respect maar met 400 € per maand kan je zelfs niet in je basisbehoeften voorzien en ik ben ervan overtuigd, dat jij dit met al je intelligentie ook wel weet.
Je hebt eigenlijk niet te oordelen over wat nu "normaal" zou moeten zijn en wat "luxe" is. Als blijkt dat de economie die "niet-luxe" blijkbaar niet kan dragen, dan is het dus teveel, dat is wat ik wil zeggen. Het is niet omdat het "menselijk" lijkt en al dat, dat we het ons kunnen permitteren.

Het kan best zijn dat dat komt omdat we aan die basisbehoeften geen voorrang hebben gegeven, en ons eerst een ganse hoop luxe betaald hebben (zoals ambtenaren die strikte normen doen naleven, openbaar vervoer, dure gezondheidszorg voor velen en dergelijke). Maar de vaststelling is dat met al dat, inderdaad die basisbehoeften voor iedereen er niet meer af kunnen. Of dat nu plezant en billijk overkomt of niet: het spul is er niet.
Oud 9 oktober 2012, 08:51   #90
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Snapt er nu echt niémand waarom dat '400 euro maandjobs' niet het einde van de wereld zijn, zowel op individueel als op samenlevingsniveau?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 08:56   #91
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Snapt er nu echt niémand waarom dat '400 euro maandjobs' niet het einde van de wereld zijn, zowel op individueel als op samenlevingsniveau?
In de monetaire economie, een deelgebied van de economie, slaat geldillusie op de neiging van mensen om over geld in nominale-, en niet in reële termen te denken. Met andere woorden, de numerieke waarde, die op een geldbiljet staat, wordt verward met de koopkracht (reële waarde) van dit geldbiljet. Dat is onjuist aangezien modern fiduciair geld geen intrinsieke waarde heeft en de reële waarde ervan alleen maar afhangt van hun geschikheid/acceptatie om geruild te worden voor goederen of in transacties met de overheid voor het betalen van belastingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geldillusie
Oud 9 oktober 2012, 09:13   #92
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt eigenlijk niet te oordelen over wat nu "normaal" zou moeten zijn en wat "luxe" is. Als blijkt dat de economie die "niet-luxe" blijkbaar niet kan dragen, dan is het dus teveel, dat is wat ik wil zeggen. Het is niet omdat het "menselijk" lijkt en al dat, dat we het ons kunnen permitteren. Het kan best zijn dat dat komt omdat we aan die basisbehoeften geen voorrang hebben gegeven, en ons eerst een ganse hoop luxe betaald hebben (zoals ambtenaren die strikte normen doen naleven, openbaar vervoer, dure gezondheidszorg voor velen en dergelijke). Maar de vaststelling is dat met al dat, inderdaad die basisbehoeften voor iedereen er niet meer af kunnen. Of dat nu plezant en billijk overkomt of niet: het spul is er niet.
In 2012 was de mensheid zo ver dat er geen spul meer was om te voorzien in elementaire basisbehoeften, via sms en skype kon men familie en vrienden informeren over de laatste ademstoot. Voorts werd verboden te oordelen over wat 'normaal' zou kunnen zijn.
Oud 9 oktober 2012, 10:18   #93
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Misschien kan jij ons uitleggen hoe jij met 400 € per maand toekomt.
Oud 9 oktober 2012, 10:19   #94
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt eigenlijk niet te oordelen over wat nu "normaal" zou moeten zijn en wat "luxe" is. Als blijkt dat de economie die "niet-luxe" blijkbaar niet kan dragen, dan is het dus teveel, dat is wat ik wil zeggen. Het is niet omdat het "menselijk" lijkt en al dat, dat we het ons kunnen permitteren.

Het kan best zijn dat dat komt omdat we aan die basisbehoeften geen voorrang hebben gegeven, en ons eerst een ganse hoop luxe betaald hebben (zoals ambtenaren die strikte normen doen naleven, openbaar vervoer, dure gezondheidszorg voor velen en dergelijke). Maar de vaststelling is dat met al dat, inderdaad die basisbehoeften voor iedereen er niet meer af kunnen. Of dat nu plezant en billijk overkomt of niet: het spul is er niet.
Het spul is er wel, dat is niet het probleem.
Oud 9 oktober 2012, 10:24   #95
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Is redelijk eenvoudig, voorbeeld

huur 40.00 €
electriciteit en gas 5.00 €
autokosten 10.00 €
voeding 15.00 €
drank 10.00 €
kleding 5.00 €
diversen 15.00 €
...

400.00 € minus 100.00 € (zie detail boven) = 300.00 € overschot

Waar zie je het probleem ?
Oud 9 oktober 2012, 10:27   #96
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Is redelijk eenvoudig, voorbeeld

huur 40.00 €
electriciteit en gas 5.00 €
autokosten 10.00 €
voeding 15.00 €
drank 10.00 €
kleding 5.00 €
diversen 15.00 €
...

400.00 € minus 100.00 € (zie detail boven) = 300.00 € overschot

Waar zie je het probleem ?
Het gaat hier wel over realiteit nietwaar...

Laatst gewijzigd door Stingray : 9 oktober 2012 om 10:28.
Oud 9 oktober 2012, 10:39   #97
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat hier wel over realiteit nietwaar...
Inderdaad, een economische grondbeginsel stelt dat geld neutraal is, hoe men vervolgens op het uiterst absurde idee gekomen is dat er een tekort aan zou zijn, mag je me dan proberen te verklaren. Nu, die verklaring op zichzelf is verbluffend eenvoudig, toch blijft de malaise duren, hoe zou dat komen?
Oud 9 oktober 2012, 11:22   #98
Stingray
Banneling

Standaard

Ondanks de postenden aanwezig waren, zie ik nog steeds geen antwoord op een nochtans duidelijke vraag.
Oud 9 oktober 2012, 11:27   #99
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoef dat niet uit te leggen; want dat is ook niet relevant.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 11:27   #100
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ondanks de postenden aanwezig waren, zie ik nog steeds geen antwoord op een nochtans duidelijke vraag.
In afwachting kan je alvast in een barak kruipen met veel anderen, op die manier wordt je huur al wat minder. Het leidt in ieder geval af van de essentie waarom je dit überhaupt moet overwegen. Toch ook benieuwd naar het antwoord van de postende
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be