Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2012, 01:14   #81
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad! Maar het zou een soort symbolische erkenning zijn van uiteindelijk een Nederlands woord.
...Maar d�*t is nu toch niet iets wat wij willen bestendigd zien!
Waarom dan niet dat woord opnemen in de Van Dale met de vermelding Westvlaams.
Daar zal niemand op tegen zijn.

Maar besef dat de Van Dale per definitie incompleet is. Voortdurend komen er nieuwe woorden bij, en woorden oudere woorden gemist.

Het door jou gewenste woord véél gebruiken dus.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 04:30   #82
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of, hoe in België werkelijk alles kommunautair geladen is, zelfs een gedachtenwisseling over Nederlands.
Ik denk vooral een gedachtewisseling over het Nederlands. Als je ziet wie er hier zoal voorstander is van het 'Vlaams', dan weet je wel hoe laat het is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 12:11   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar zal niemand op tegen zijn.

Maar besef dat de Van Dale per definitie incompleet is. Voortdurend komen er nieuwe woorden bij, en woorden oudere woorden gemist.

Het door jou gewenste woord véél gebruiken dus.
Van Dale is geen woordenboek waarin er plaats is voor alle taalvormen. Het is nog steeds een naslagwerk van onze standaardtaal, geen repertorium van (heel) plaatselijke taalvarianten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 13:45   #84
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik denk vooral een gedachtewisseling over het Nederlands. Als je ziet wie er hier zoal voorstander is van het 'Vlaams', dan weet je wel hoe laat het is.
Dat zou ik zomaar niet veralgemenen. Niet weinig vloms-nationalisten vinden zelf dat ze vloms klappen en gien ollands.

En een aantal van de grootste voorvechters van het Algemeen Nederlands zijn Belgicisten.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 14:21   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik vind juist de evolutie van het NL in het noorden van het Nederlandse taalgebied, generaal gesproken, een uitermate positieve. Regionale dialecten slijten weg, sociolecten komen op, de intonatie golft heerlijk op en neer nu, Engelse termen worden vernederlandst, Surinaamse woorden worden geintroduceerd en af en toe worden zelfs typisch Vlaamse uitdrukkingen overgenomen. En dat allemaal op een razend turbotempo zonder te haperen en met kiloos zelfvertrouwen.
Maar als er in Vlaanderen niet meegedaan wordt aan zo'n evolutie (die typisch met 'zelfvertrouwen' gepaard gaat zonder rekening te houden met de consequenties) dient het dan daarvoor scheef of meewarig bekeken te worden? Het is daarop dat ik aanvankelijk reageerde (zie de tekst in de OP). Nee. Dat is nergens voor nodig. Laat het vertrouwen niet overslaan in arrogantie.

Citaat:
Ik zou daar een gemiddelde Vlaamse dialectspreker (eh, eh, ah wa zedde, hoe noemde, eh<> Alles vlak geintoneerd <> binnensmonds) graag voor inruilen.
Je maakt hier een associatie tussen cultuur en taal lijkt me. Maar misschien kan je eens uitleggen wat er verkeerd of 'minderwaardig' is aan het taalgebruik van de gemiddelde Vlaamse dialectspreker.

Citaat:
Waarom denk je dat een immigrant in Nederland drie keer zo snel Nederlands leert als in Vlaanderen?
Omdat er niet de optie van het Frans is? Is dat wel zo?

Citaat:
Dat doet de taalcommissie uiteindelijk ook.
Zij is volgend, niet leidend.
Vandaar dat ze adviesen als 'ouderwets' meegeven bij courant gebruikte woorden? De bedoeling is duidelijk...ze willen bepaalde wijzen van spreken uitroeien. Vlaams is gewoon ouderwets in de ogen van sommigen. Dat is een houding die dient te veranderen. De taalcommisie is misschien volgend vanuit jouw optiek mbt neologismen vanuit subculturen, maar niet mbt het Vlaams. Volgend wat betreft nieuwe woorden en leidinggevend wat betreft oude woorden. Dat is mijn indruk.

Citaat:
Maar vergeet niet dat de leiders/bedenkers/pioniers van nieuwe NL taal; in de cultuur, media en politiek voornamelijk uit Nederland komen, in bijzonder zijn geclusterd in de Randstad (8 miljoen inwoners)
En de uitgevers schijnen ook vooral van daar te komen heb ik begrepen. Ze zuiveren blijkbaar boeken door Vlamingen op taalgebruik. Ze 'vernoordnederlandsen' die boeken. Ik zou graag meer respect zien voor het Zuid Nederlands. Met een beetje moeite kan men het ook pogen te verstaan in plaats van het te willen 'vertalen'.

Citaat:
Vlaanderen is cultureel (op het gebied van NL taal) een perifeer gebied.
En als dat zo is zou de houding van de Noordnederlanders ten opzichte van het taalgebruik in Vlaanderen daar niet mee te maken hebben? Het centrum legt zijn wil op. Dat is misschien begrijpbaar, maar ik vraag respect of decentralisatie...en hoop op het eerste.

Citaat:
Met ''ouderwets'' is niets mis Johan. Gewoon doorschrijven.
Ik zou toch liever hebben dat men mijn taalgebruik gewoon beschrijvend behandeld in plaats van een connotatie eraan mee te geven die het als 'minderwaardig' en uitroeienswaardig poogt af te doen. Soms lijkt het wel alsof de noord-nederlanders bang zijn van het 'vlaams', buiten wat folkloristische woordjes die ze overnemen omdat ze 'leuk' zijn.

Citaat:

Kennelijk zien de meeste Nederlanders dat niet echt zitten.
De Engelse leenwoorden zijn eigenlijk verbazingwekkend schaars in een land waar de politici hebben bedacht dat 80 % van het hoger onderwijs in het Engels wordt gegeven.
We zullen zien hoe dat evolueert.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2012 om 14:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 14:22   #86
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van Dale is geen woordenboek waarin er plaats is voor alle taalvormen. Het is nog steeds een naslagwerk van onze standaardtaal, geen repertorium van (heel) plaatselijke taalvarianten.
De van Dale is dacht ik ook zoiets als dat het de geschiedenis vastlegt van de Nederlandse taal, meen vanaf 1500.
Het zou het grootste woordenboek ter wereld zijn, met ergens gelezen zo'n 60 miljoen woorden zouden in de Nederlands taal gebruikt zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 14:29   #87
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zou toch liever hebben dat men mijn taalgebruik gewoon beschrijvend behandeld in plaats van een connotatie eraan mee te geven die het als 'minderwaardig' en uitroeienswaardig poogt af te doen. Soms lijkt het wel alsof de noord-nederlanders bang zijn van het 'vlaams', buiten wat folkloristische woordjes die ze overnemen omdat ze 'leuk' zijn.

We zullen zien hoe dat evolueert.
In de onderstaande link vindt u een uitgebreid artikel wat mogelijk zaken kan verklaren en misschien ook rechtzetten

http://taalunieversum.org/sites/tuv/...lpeil_2012.pdf
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 14:37   #88
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De van Dale is dacht ik ook zoiets als dat het de geschiedenis vastlegt van de Nederlandse taal, meen vanaf 1500.
Het zou het grootste woordenboek ter wereld zijn, met ergens gelezen zo'n 60 miljoen woorden zouden in de Nederlands taal gebruikt zijn.
Bij het kakafonierisico moet men best eens bij stilstaan als men al die modieuze woorden in de Van Daele opneemt terwijl men oud taalgebruik probeert te weren. Een taal hoeft niet te evolueren perse (buiten woorden die nieuwe technologieën aanduiden enzo). Dat is niet 'cool' of zo (let op taalgebruik). Het zou zelfs jammer zijn indien we niet meer kunnen begrijpen wat er in het Nederlands geschreven werd in het verleden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2012 om 14:47.
Oud 28 november 2012, 14:43   #89
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de onderstaande link vindt u een uitgebreid artikel wat mogelijk zaken kan verklaren en misschien ook rechtzetten

http://taalunieversum.org/sites/tuv/...lpeil_2012.pdf
Dat is een verzameling van artikeltjes. Misschien kan u beter zelf zeggen wat u denkt.

Website
Oud 28 november 2012, 14:56   #90
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan U tot mijn groot genoegen geruststellen, de eerste zes Vlaamse woorden die me te binnen schoten vond ik echter wel in
http://www.vandale.nl,
zij het met soms, maar niet steeds, de vermelding België (!!) erbij:
goesting/gij/schoon/tof/beenhouwer/plezant/plezierig.

(Ik zou gelukkiger zijn met de vermelding Zuidnederlands, maar dat is weer een andere kwestie.)
De implicatie is dat dat een regionaal woord is...geen echt algemeen Nederlands. Op zich is dat misschien geen probleem ware het niet dat er bij een exclusief noordnederlands woord niet staat 'Nederland'. Daarin merkt men de stiefmoederlijke en eigenlijk onrechtvaardige manier waarop tegen het taalgebruik in Vlaanderen aangekeken wordt door officiële taalinstanties.

Ik stel voor dat die vermeldingen zoals 'België' of 'zuidnederlands' geschrapt worden. Als een woord in de Van Daele staat is het Nederlands punt uit, geen 'subnederlands', dat goed is voor het zuiden maar liefst niet overgenomen wordt door de 'echte' Nederlands sprekers.

Is dat te veel gevraagd?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2012 om 15:13.
Oud 28 november 2012, 14:58   #91
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je bedoelt niet de Van Dale, maar WNT
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:09   #92
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ge beseft nu toch dat ge Brabander naar de mond spreekt...
Volgens Brabander is het Frans onze cultuurtaal. Ik zie niet in hoe men hem wat dit betreft naar de mond spreekt door terecht te opperen dat men geen Vlaams spreekt in Antwerpen, maar Brabants (dialectisch gezien). Verder noem ik mijn moedertaal sowieso het Nederlands. Brabander is trouwens ook van mening dat wij zuurstof nodig hebben om te overleven.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 november 2012 om 15:13.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:17   #93
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat die vermeldingen zoals 'België' of 'zuidnederlands' geschrapt worden. Als een woord in de Van Daele staat is het Nederlands punt uit, geen 'subnederlands', dat goed is voor het zuiden maar liefst niet overgenomen wordt door de 'echte' Nederlands sprekers.

Is dat te veel gevraagd?
Dit is toch oud nieuws?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Op dezelfde wijze als voor het Belgisch Nederlands is Martin, nu in opdracht van Prisma-uitgever Het Spectrum, met een team bezig Nederlands Nederlandse woorden te markeren, woorden die alleen in Nederland gebruikt worden. Ammehoela, bijvoorbeeld. Die labels worden nog dit najaar in het Prisma Handwoordenboek Nederlands opgenomen. Dan pas krijg je een evenwichtige situatie.

'Dat is nog nooit gebeurd', zegt Martin. 'Tot nu toe werd alles vanuit de Nederlandse gebruiker bekeken en die ervaart het Belgisch Nederlands als anders. Je kunt de situatie ook omkeren en het bekijken vanuit de Belgische gebruiker. Dat is een verrijking.'

'Ook Van Dale zal dat zeker doen', zegt Ruud Hendrickx, de VRT-taalman die sinds kort ook hoofdredacteur bij Van Dale is. Hij is eveneens van mening dat het Nederlands rijp is om de varianten op een gelijkwaardige manier te beschrijven. Maar de volgende editie van Van Dale is niet meteen voor morgen en, voegt hij er meteen aan toen, het is een enorme klus. In de Grote Van Dale staan ca. 270.000 woorden met miljoenen betekenissen die dus allemaal in detail moeten bekeken worden.
bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=E42EPAS5

De volgende editie, neem ik aan? Nu is ammehoela wel een woord dat steeds vaker gebruikt wordt in het Vlaams Gewest, mede dankzij het bewuste artikel.
Oud 28 november 2012, 15:19   #94
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De implicatie is dat dat een regionaal woord is...geen echt algemeen Nederlands. Op zich is dat misschien geen probleem ware het niet dat er bij een exclusief noordnederlands woord niet staat 'Nederland'. Daarin merkt men de stiefmoederlijke en eigenlijk onrechtvaardige manier waarop tegen het taalgebruik in Vlaanderen aangekeken wordt door officiële taalinstanties.

Is dat te veel gevraagd?
Je gaat er vreemd genoeg kennelijk van uit dat Noord Nederlands een homogeen taalgebied is. Maar ik kan je uit de droom helpen, exclusief noord-Nederlands zoals jij het noemt is in de praktijk vrijwel altijd regionaal binnen Nederland.

De kwalificatie 'Noord Nederlands' zou dientengevolge onjuiste verwachtingen scheppen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:23   #95
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je gaat er vreemd genoeg kennelijk van uit dat Noord Nederlands een homogeen taalgebied is. Maar ik kan je uit de droom helpen, exclusief noord-Nederlands zoals jij het noemt is in de praktijk vrijwel altijd regionaal binnen Nederland.

De kwalificatie 'Noord Nederlands' zou dientengevolge onjuiste verwachtingen scheppen.
Je hebt woorden die steedsgebonden in Nederland gehanteerd worden (vb. tosti) en woorden die eerder regionaal zijn (vb. 'moi!' in Oost-Nederland).
Oud 28 november 2012, 15:26   #96
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De volgende editie, neem ik aan? Nu is ammehoela wel een woord dat steeds vaker gebruikt wordt in het Vlaams Gewest, mede dankzij het bewuste artikel.
U ziet hoe recent de idee nog maar heeft postgevat dat het Zuid-Nederlands niet rechtvaardig behandeld wordt.

Daarbij zie ik liever dat men de regionale verwijzingen schrapt dan dat de taalcommissie gaat bepalen waar ergens een woord gebruikt wordt. Dat kan namelijk vlug veranderen zoals u zelf aangeeft. Alzo staat men voor een immense, continue en onzinnige taak.

En WTF is (een) ammehoela nu weer? een kermisattractie?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2012 om 15:27.
Oud 28 november 2012, 15:27   #97
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En WTF is (een) ammehoela nu weer? een kermisattractie?
Dat is een tussenwerpsel dat men uitroept wanneer men verbaasd is.
Oud 28 november 2012, 15:31   #98
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is een tussenwerpsel dat men uitroept wanneer men verbaasd is.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ammehoela

Citaat:
Ammehoela, ook wel gespeld als amehoela, ammenoela en aan me hoela, betekent iets als 'nooit van m'n leven', 'geen sprake van', 'bekijk 't maar', 'ik geef er niets om', 'ik luister niet naar je'. Je roept het uit als je iets niet gelooft of iets beslist niet wilt doen.
Eerder een variant op 'kus m'n kloten', dus.

Laatst gewijzigd door SDG : 28 november 2012 om 15:32.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:31   #99
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Een reden te meer om beter alle regionale verwijzingen te schrappen in het 'Woordenboek der Nederlandse taal' in plaats van er nog aan gaan toe te voegen.

Wat is Limburgs trouwens...toch geen 'Noord-Nederlands'?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2012 om 15:32.
Oud 28 november 2012, 15:35   #100
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Eerder een variant op 'kus m'n kloten', dus.
Het is meestal in negatieve zin, ja.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be