![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En de Zeeuws-Vlamingen moeten maar hopen dat hun grond niet wordt opgeofferd aan de haven van Antwerpen. Want zij hebben niks meer te zeggen als ze worden opgeslokt door Vlaanderen. De facto is jouw plan een uitbreiding van Vlaanderen met voor de Vlamingen in economisch opzicht cruciale delen van Nederland. |
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Voor dat staatsmodel teken ik onmiddellijk, maar die vlag... eikes. Gewoon de oranje-blanje-blue, zonder meer.
Eventueel met een rode ster op |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Europees Commissaris
|
Een rode ster....
Wat heeft de Vlaamse Leeuw U dan misdaan?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Minister-President
|
Veel andere Vlamingen ook denk ik. Zoals ik hierboven al aanstip, komt dit staatsmodel neer op gebiedsuitbreiding voor Vlaanderen. Ook hoeft men in deze situatie niet te vrezen voor die nare Hollanders. Welke Vlaming wil dit nou niet?
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat bedoelde ik niet. Het gaat om het (con)federale lage-landen-model, geen unitaire expansie van het Vlaams Gewest.
|
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen is dan bij Vlaanderen, en de haven van Antwerpen bij Brabant. Brabant kan dus niet even zeggen aan Vlaanderen dat ze Zeeuws-Vlaams land willen voor hun haven. En zelfs al zegt Vlaanderen dat ze land zullen gebruiken voor een haven en mensen moeten verhuizen, we zijn hier niet China waar dat allemaal zo maar kan. Het is niet zo dat Zeeuws-Vlaanderen erbij komt, om dan snel achteruit geschoven te worden door de rest van Vlaanderen. Verder is het in dit idee de bedoeling dat Nederland, Vlaanderen, Brabant en Limburg in één deel komen te zitten. Het gewest Vlaanderen houd op te bestaan. Er is dus geen afnemen van Nederland en geven aan het gewest Vlaanderen. PS: mijn excuses voor die vlag in mijn eerste post, hij is inderdaad nogal.... kleurrijk. Maar dat is de reden waarom ik hier post, om anderen hun mening te horen, en zo mijn eigen mening te vormen en hervormen. Laatst gewijzigd door Faranys : 10 december 2012 om 14:15. |
|
|
|
|
|
|
#88 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Belgicus De Generaliteitsleeuw lijkt mij een goed idee. Maar dan wel eentje met 17 pijlen en geen 11 en zeker geen 7. http://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitsleeuw En... in de Vlaamse kleuren voor de verandering, te motiveren als volgt: 1. Het graafschap Vl. is de bakermat van de Dietsche/Nederlands kultuur. Daar lag aanvankelijk het economische en kulturele zwaartepunt om zich nadien te verplaatsen naar Brabant en uiteindelijk naar Holland. 2. De impuls voor de Nederlandse eenwording werd daar gegeven. Eerst uitgaande van het volksbelang door de figuur van Jacob Van Artevelde. Later door de dynastieke belangen van de Bourgondische hertogen. 3. Het graafschap Vlaanderen was een vooruitgeschoven post in "Dietsland" dat steeds de eerste stoten moest opvangen in de eeuwenoude strijd tegen de Franse imperialist en als dusdanig een symbool in de strijd tegen de aarts- en erfvijand. Een krachtig symbool van weerbaarheid omdat er een zekere heroïek en tragiek van uitgaat die haast mythische proporties aanneemt. Tijdens de Frans-Vlaamse oorlog werden de latere Nederlanden er zowat gered. En ja, ook is het weeral daar dat het startschot voor de Opstand tegen Spanje werd gegeven in de vorm van de Beeldenstorm. 4. Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=10 Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2012 om 15:02. |
|||
|
|
|
|
|
#89 |
|
Vreemdeling
|
Hoe de vlag eruit ziet, is voor mij nog niet aan de orde, maar een Vlaamse Leeuw erop lijkt me niets, zelfs al was Vlaanderen vroeger het belangrijkste deel. Nadruk op vroeger.
Een éénheidssymbool lijkt me beter. Aangezien we toch allemaal een leeuw gebruiken, kan deze zeker gebruikt worden. Elementen van de Vlaamse Leeuw kunnen er in opgenomen worden. Als de Generaliteitsleeuw zich daartoe dient, so be it. Nog even een ander kaartje van 't voorstel dat ik op vorige pagina maakte. ![]() Hier met het benadrukken van het verschil tussen Nederlandstalig, Waals, Luxemburg en Brussel. Zie details op vorige pagina of in de quote in de eerste post op deze pagina. Laatst gewijzigd door Faranys : 10 december 2012 om 15:05. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Belgische Franstaligen zijn voor geen fluit geïnteresseerd in De Nederlanden. Het enige wat hen aantrekt is "Le français, la France et le rayonnement de la culture française". Pogen hen te interesseren voor een Nederlanden-project is energie verspild. Zelfs wanneer je hen zwart op wit kunt aantonen dat het economisch in hun voordeel is zul je hen nog niet overtuigen. Ik wou dat de wederzijdse fascinatie tussen Nederland en Vlaanderen even groot was als die van "WalloBrux" voor Frankrijk.
Laatst gewijzigd door quercus : 10 december 2012 om 14:51. |
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Als dit dan inderdaad gebeurt, kan je mijn plan hervormen. Dit op een manier dat - Wallonië dus inderdaad naar Frankrijk gaat, - het Nederlandstalige gebied blijft zoals ik eerder zei, - Luxemburg al dan niet onafhankelijk of in een federatie met het Nederlandstalige gebied. (onafhankelijk lijkt me dan realistischer), - en Brussel. Tjah. In elk geval niet naar Frankrijk. Hoewel mijn persoonlijke keuze is om Wallonië, Luxemburg, Brussel en ons gebied in hetzelfde land te hebben, heb ik hen natuurlijk niets te zeggen. Laatst gewijzigd door Faranys : 10 december 2012 om 14:58. |
|
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Niet alleen behoren grote gedeelten van het door u omschreven gebied tot het territorium van buurstaten, waarvan er een is die enige afstand van grondgebied als een 'casus belli' zou aanzien. Voor de rest is ook het franstalige bevolkingsdeel in België hiertegen zodanig gekant, dat ze zelfs met afscheuring dreigen of het land liever opblazen. Of Nederland en zelfs Luxemburg aan een dergelijk avontuur zouden willen deelnemen valt tevens te betwijfelen. |
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
- Als de Franstaligen dit niet willen, kunnen we gerust alleen verder zonder hen (zie mijn vorige post). Als ze slim zijn, gaan ze natuurlijk gewoon mee in het verhaal. - Dat Luxemburg zo'n avontuur niet wil, lijkt me geloofwaardig, maar volgens mij zijn ze wel te overtuigen met verregaande autonomie en Belgisch Luxemburg. Maar als Wallonië niet mee wil, kan het best zijn dat Belgisch Luxemburg zegt "voor ons hoeft het niet meer, als jullie ons willen, GH Luxemburg, gaan we bij jullie". Waarna Luxemburg ons helemaal niet meer nodig heeft. - Dat Nederland zo'n avontuur niet wil: ja, inderdaad. Het draagvlak voor dit idee in Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands Limburg moet groot genoeg zijn om het kans te geven. Maar even eerlijk zijn: het gaat hier nog altijd over theorieën, wat er goed voelt en wat mensen het best zouden aanvaarden, niet over hoe ons land er morgen uit ziet (maar dat wel zou mogen van mij). Voorlopig blijf ik bij mijn idee dat ik op de vorige en deze pagina heb gepost. Laatst gewijzigd door Faranys : 10 december 2012 om 16:06. |
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik heb grote vraagtekens wat betreft het draagvlak daarvoor in Noord Brabant, als wel in Zeeuws Vlaanderen? Sluit zelfs niet uit dat het draagvlak daarvoor in (NL) Limburg minder groot is dan men aanneemt. Behalve dat men trots is Brabander of Zeeuw te zijn voelt men zich vooral Nederlander. |
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Europees Commissaris
|
Het is inderdaad zo dat in de laatste kaart, zoals ook reeds Spinoza opmerkte, een driedelige uitgebreide zuidelijke Nederlanden tegenover een geamputeerde noordelijke Nederlanden staan.
Een vreemde konstellatie! De logika gebeid toch dat grote noordelijk blok verder wat op te delen. http://forum.politics.be/showthread....en#post6426568 Zie #211 en 213
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2012 om 17:29. |
|
|
|
|
|
#96 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Citaat:
Terwijl het volgens mij wel mogelijk of om het Gewest Vlaanderen aan Nederland toe te voegen, als dit tenminste op een goede manier gebeurd. Als we dan inderdaad Vlaanderen, Brabant en Limburg simpelweg toevoegen aan Nederland, dan zijn dit wel drie erg grote provincie vergeleken met de rest. Waarvoor twee oplossingen bestaan: 1: De rest van Nederland word ook verenigd in grotere provincies, een stuk of 3 (Noord, West, Oost) Eigen idee bij dit voorstel: het opdelen van de nieuwe provincies in streken of kantons of hoe je 't ook wilt noemen. Dit zoals Betuwe, Veluwe, Geluwe, Meetjesland, Houtland, Vlaamse Ardennen, Kempen, Brugsche Ommeland, ... 2: De provincies van het gewest Vlaanderen gaan gewoon bij Nederland in de vorm van de provincies die ze nu zijn. Wat me eerder een gemiste kans lijkt. Ik ben voorstander van optie 1. |
||
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In ieder geval als, ik zeg wel als, het ooit tot een scheiding zou komen, dan hoeft Frankrijk er zeker niet op te rekenen dat ze Brussel in hun klauwen krijgen. "Rattachement �* la France" voor wat Wallonië betreft, is voor Vlaanderen geen probleem. Maar Brussel-Bruxelles in geen geval. Daar zal niet alleen Vlaanderen zich tegen verzetten, maar al evenzeer de rest van de EU. Wat de lokale Beulemansen hun opinie hierover ook moge wezen. Het hoogste dat Brussel kan verkrijgen is ofwel een soort Europees statuut, ofwel blij vlaanderen blijven met taal-culturele faciliteiten voor de Brusselse francofonie. C'est tout ...
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
Europees Commissaris
|
Mijn opvatting over de ganse Duitstalige zuidoosthoek der Nederlanden deed
ik hier uit de doeken: http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=10
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Voor de Platdietse streek lijkt de verfransing inderdaad niet me terug te draaien. |
|
|
|
|