Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2013, 19:21   #81
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Toen ik eens met verlof was in Frankrijk was ik zo onnozel om een gesprek aan te gaan met enkele daklozen. Eén van hen was een jonge Duitser. In het seizoen hielp hij bij de druivenpluk, vertelde hij. "En de rest van het jaar?" Ja, het enige werk dat hij graag deed was zoiets in de buitenlucht dat niet te zwaar was en dat hooguit 2 maanden duurde, dus de rest van het jaar deed hij de moeite niet om een job te zoeken. Ik vroeg hoe hij dan rondkwam want hij was een jonge man en als ik moet kiezen om een aalmoes te geven aan een oude zwakke persoon of aan een goed uitziende jongere, dan ga ik logischerwijze voor de oudere, want van die jongere neem ik aan dat hij werk kan gaan zoeken.
Zijn uitleg : oh, ik schrijf regelmatig aan mijn moeder dat zij mij een stuk van haar pensioen moet sturen. Dus die oude vrouw moest tot in den treure blijven opdraaien voor die jonge gast!
In het begin van ons gesprek vond ik hem redelijk sympathiek maar toen ik dat hoorde, verdween mijn sympathie als sneeuw voor de zon! Zo een profiteur!
Zo een mensen hebben geen recht op waardig onderdak. Die moeten stoppen met profiteren.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo. Maar om d'office te stellen dat ze prioritair moeten geholpen worden, daar heb ik vraagtekens bij.
Zo een dakloze is zeldzaam hoor, in mijn ervaringen toch. Moeders die hun pensioen opsturen aan dakloze zoonlief...
Het zou ook kunnen dat hij andere activiteiten had dan druivenplukken die hij niet aan uw neus wou hangen ( want illegaal ), en dat hij je maar een smoesje verteld heeft.
En nog iets : werk in de buitenlucht dat niet te zwaar is...Heb je al eens druiven gaan plukken ? Dat IS zwaar werk hoor. Probeer maar eens als je me niet gelooft. En alle andere werk dat zo een jongen in de buitenlucht kan vinden is even zwaar. Bvb die wijngaarden snoeien, of fruitbomen snoeien in de winter, of salades gaan oogsten. Dat is ook in de winter, in de kou, in de wind, met een kilo modder aan elke voet, volledig in twee gebukt, dat je pijn in je rug krijgt alsof ze er met naalden in prikken...ALLE werk in de buitenlucht dat een ongeschoolde dakloze kan vinden IS zwaar werk. En slecht betaald ook nog ( minimumloon )
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 19:27   #82
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Langdurig leegstaande huizen en andere gebouwen, daar moet inderdaad iets aan gedaan worden. Tegen sneltempo worden er nog steeds kantoorgebouwen neergepoot waarvan geen mens begrijpt hoe die ooit gevuld kunnen worden.
Laat ze daar dan maar daklozen in onder brengen. Wel met regelmatige controle of ze de moeite doen om de boel een beetje proper te houden. Verwarming, verlichting en water zouden gratis kunnen verstrekt worden. Verder moeten ze dan maar voor zichzelf zorgen.
Maar van gronden moeten ze afblijven! Alles wordt tegenwoordig zonder nadenken volgebouwd (en dan maar klagen dat de natuur naar de knoppen gaat en het klimaat verslechtert), als ze dan ook nog rommelige huisjes en oude caravans op de laatste stukjes grond gaan zetten ... 't zal schoon worden
Wel, zet er dan containers op, zoals in de studentenwoningen.
Kijk hier maar eens :https://www.nationalebeeldbank.nl/zo...ainer+woningen
D�*t is goedkoop. En netjes. Proper. En je kan zo een gebouw van containers geheel afbreken en verplaatsen in een mum van tijd.
Natuurlijk is er een probleem. Een héél groot probleem...De politieke wil ontbreekt om de daklozen van de straat te halen.
En de immobiliën-lobby is er tegen dat er goedkope huisvesting voorzien word.
Geen zever : er is geld en materiaal genoeg om al die daklozen van straat te halen. Het is van niet willen.
Oud 12 januari 2013, 19:28   #83
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Zo een dakloze is zeldzaam hoor, in mijn ervaringen toch. Moeders die hun pensioen opsturen aan dakloze zoonlief...
Het zou ook kunnen dat hij andere activiteiten had dan druivenplukken die hij niet aan uw neus wou hangen ( want illegaal ), en dat hij je maar een smoesje verteld heeft.
En nog iets : werk in de buitenlucht dat niet te zwaar is...Heb je al eens druiven gaan plukken ? Dat IS zwaar werk hoor. Probeer maar eens als je me niet gelooft. En alle andere werk dat zo een jongen in de buitenlucht kan vinden is even zwaar. Bvb die wijngaarden snoeien, of fruitbomen snoeien in de winter, of salades gaan oogsten. Dat is ook in de winter, in de kou, in de wind, met een kilo modder aan elke voet, volledig in twee gebukt, dat je pijn in je rug krijgt alsof ze er met naalden in prikken...ALLE werk in de buitenlucht dat een ongeschoolde dakloze kan vinden IS zwaar werk. En slecht betaald ook nog ( minimumloon )
Hij deed dat druivenplukken dan ook niet te lang, dat heb ik hierboven vermeld. Typisch geval van liever lui dan moe.
Oud 12 januari 2013, 19:29   #84
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij deed dat druivenplukken dan ook niet te lang, dat heb ik hierboven vermeld. Typisch geval van liever lui dan moe.
De meeste daklozen steken helemaal geen poot uit
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 19:31   #85
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, zet er dan containers op, zoals in de studentenwoningen.
Kijk hier maar eens :https://www.nationalebeeldbank.nl/zo...ainer+woningen
D�*t is goedkoop. En netjes. Proper. En je kan zo een gebouw van containers geheel afbreken en verplaatsen in een mum van tijd.
Natuurlijk is er een probleem. Een héél groot probleem...De politieke wil ontbreekt om de daklozen van de straat te halen.
En de immobiliën-lobby is er tegen dat er goedkope huisvesting voorzien word.
Geen zever : er is geld en materiaal genoeg om al die daklozen van straat te halen. Het is van niet willen.
Zet er niets op! Het beetje open ruimte dat we hebben moet bewaard blijven!
Zeg tegen die immobiliën-lobby dat ze stoppen met bouwen.
Geen zever : er zijn genoeg leegstaande ruimtes (huizen, kantoorgebouwen, loodsen ...) om al die daklozen van straat te halen.
En daarvoor hoeft u ons restantje natuur niet te verknoeien!
Oud 12 januari 2013, 19:33   #86
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die zijn moeder geld afzet en haar dus niet de mogelijkheid geeft om te genieten van haar oude dag, dat is een profiteur! En die heeft nergens recht op. Zeker niet als hij jong en gezond is en zelf de handen uit de mouwen kan steken!
Zo een verhaaltje van een gewetenloze dakloze profiteur - die - zijn - oude -moeder - afzet moet dus dienen als voorwendsel om al die mensen te laten stikken ?
Gaat het eindelijk tot ons allen hier doordringen dat er ten eerste geen werk is voor iedereen, en ten tweedde dat zulke vertelselkes of niet waar zijn, of uitzonderingen ?
Wie denkt hier serieus dat elke dakloze maandelijks een mandaat van zijn familie toegestuurd krijgt, om lekker te lanterfanten, zich te bezatten en te drogeren en zich s'nachts met wellust in zijn karton te wentelen, vrij en gelukkig !
Oud 12 januari 2013, 19:38   #87
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is het probleem.
Jij, ik en wie weet wie nog allemaal.
Voor we ‘t weten wonen we allemaal In ons hutje op de heide.
Weg ruimtelijke ordening, België een grote bidonville.
Ik ga in elk geval op een " buitenverblijf " wonen. Het enige verschil is dat ik ook nog eens een minabel, hoe goedkoper hoe beter, krot zal huren om mij te domicileren, om mijn post te ontvangen.
Wat een meevaller voor de " ruimtelijke ordening "...
Wat is het verschil nu, of ik in dat krot mijn post ontvang, of aan de deur van mijn caravan ? Waar ik in ieder geval géén bidonville van wil maken.
Oud 12 januari 2013, 19:39   #88
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Zet er niets op! Het beetje open ruimte dat we hebben moet bewaard blijven!
Zeg tegen die immobiliën-lobby dat ze stoppen met bouwen.
Geen zever : er zijn genoeg leegstaande ruimtes (huizen, kantoorgebouwen, loodsen ...) om al die daklozen van straat te halen.
En daarvoor hoeft u ons restantje natuur niet te verknoeien!
Je kan die containers ook op de parking van een leegstaand fabriek zetten hé slimmekke. Of is dat ook al te veel voor u ? Kan zelfs d�*t er niet vanaf voor de arme daklozen ?
Oud 12 januari 2013, 19:42   #89
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De meeste daklozen steken helemaal geen poot uit
In weze ben ik het helemaal eens met uiteenlopende stelingen .

Enerzijds mensen die te lui zijn om te werken hebben nog altijd recht op een bestaan .
Anderzijds de profiteur uithangen en op de kap van de mensen leven die hun bijdrage wel betalen .

Maar er zijn ook mensen die mentaal niet opgewassen zijn om in de het thempo dat deze maatschappij oplegt, mee te draaien .

Gelijktijdig ben ik van mening ,dat zij die of te lui zijn, of niet willen, evenals zij die niet kunnen , alsnog niet moeten omkomen van honger en ontbering , maar anderzijds ook niet in een luxieus hotel voor het leven moeten onderhouden worden .

Is er een waardig alternatief ? ZEER ZEKER , als men gewoon even nadenkt .

Maak gewoon een soort combinaie van een oude klooster boerderij .

Men kan daar terecht zonder centen , zonder kopzorgen , krijgt een kamertje met minimum comfort en eten , een soort kost en inwoon .

MAAR , daar staat iets tegenover , het geheel moed gerund worden met een strikt minimum aan personeel en de bewoners moeten zelf meewerken ,

De inwoon kloosterboerderij moet zichzelf bedruipen . Mensen werken mee aan de onderhoud van gebouwen moestuinen boerderij en dieren , in de keuken of onderhoud , kuis was en plas . Iedereen moet zijn bijdrage levenen in de open non profit kloosterboerderij .

Ik den dat dit een heel menselijke opvang zou zijn voor zij die zich uit de materielistische maatschappij willen onthouden . en gelijk aan de maatschappij niets kosten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 19:46   #90
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo een verhaaltje van een gewetenloze dakloze profiteur - die - zijn - oude -moeder - afzet moet dus dienen als voorwendsel om al die mensen te laten stikken ?
Gaat het eindelijk tot ons allen hier doordringen dat er ten eerste geen werk is voor iedereen, en ten tweedde dat zulke vertelselkes of niet waar zijn, of uitzonderingen ?
Wie denkt hier serieus dat elke dakloze maandelijks een mandaat van zijn familie toegestuurd krijgt, om lekker te lanterfanten, zich te bezatten en te drogeren en zich s'nachts met wellust in zijn karton te wentelen, vrij en gelukkig !
Ik krijg hier om één of andere reden geen twee posts tegelijk gequote vandaag dus moet u zelf maar even gaan kijken naar mijn post 61 waarin ik duidelijk zeg "Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo". Doe even de moeite om alles te lezen, ja?
Ik antwoordde namelijk op de ongenuanceerde post 40 van eno die stelde dat daklozen prioritair recht hebben op onderdak en juridische hulp om eraan te geraken. Ik wou enkel duidelijk maken dat er echt wel daklozen zijn die gewoon profiteren en die dus niet PRIORITAIR recht hebben op van alles en nog wat. Als u de moeite had gedaan om mijn eerste post hierover te lezen dan zou u dat begrepen hebben.
Oud 12 januari 2013, 19:49   #91
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan die containers ook op de parking van een leegstaand fabriek zetten hé slimmekke. Of is dat ook al te veel voor u ? Kan zelfs d�*t er niet vanaf voor de arme daklozen ?
Me dunkt dat ik menselijker wil handelen voor de "arme daklozen" dan u. U gaat ze wegstoppen in een kale, grijze industriezone, dat is hetzelfde als ghetto's creëren. Ik gun hen tenminste de leegstaande woningen en kantoorgebouwen in de steden.
Oud 12 januari 2013, 19:49   #92
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga in elk geval op een " buitenverblijf " wonen. Het enige verschil is dat ik ook nog eens een minabel, hoe goedkoper hoe beter, krot zal huren om mij te domicileren, om mijn post te ontvangen.
Wat een meevaller voor de " ruimtelijke ordening "...
Wat is het verschil nu, of ik in dat krot mijn post ontvang, of aan de deur van mijn caravan ? Waar ik in ieder geval géén bidonville van wil maken.
Dat ze een krot verhuren en het wonen in een buitenverblijf ontraden wordt.
Dat is toch heel wat anders dan elke dakloze een buitenverblijf geven.
Ik vraag mij trouwens af waarom uw post niet bij de kinderen kan toekomen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 19:50   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat ik menselijker wil handelen voor de "arme daklozen" dan u. U gaat ze wegstoppen in een kale, grijze industriezone, dat is hetzelfde als ghetto's creëren. Ik gun hen tenminste de leegstaande woningen en kantoorgebouwen in de steden.
Je kunt ze ook gewoon op straat laten creperen, dat is helemaal makkelijk.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 19:56   #94
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu draait ge toch wel heel snel uw kar.
Politieker geweest zeker ?
Oud 12 januari 2013, 19:58   #95
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
In weze ben ik het helemaal eens met uiteenlopende stelingen .

Enerzijds mensen die te lui zijn om te werken hebben nog altijd recht op een bestaan .
Anderzijds de profiteur uithangen en op de kap van de mensen leven die hun bijdrage wel betalen .

Maar er zijn ook mensen die mentaal niet opgewassen zijn om in de het thempo dat deze maatschappij oplegt, mee te draaien .

Gelijktijdig ben ik van mening ,dat zij die of te lui zijn, of niet willen, evenals zij die niet kunnen , alsnog niet moeten omkomen van honger en ontbering , maar anderzijds ook niet in een luxieus hotel voor het leven moeten onderhouden worden .

Is er een waardig alternatief ? ZEER ZEKER , als men gewoon even nadenkt .

Maak gewoon een soort combinaie van een oude klooster boerderij .

Men kan daar terecht zonder centen , zonder kopzorgen , krijgt een kamertje met minimum comfort en eten , een soort kost en inwoon .

MAAR , daar staat iets tegenover , het geheel moed gerund worden met een strikt minimum aan personeel en de bewoners moeten zelf meewerken ,

De inwoon kloosterboerderij moet zichzelf bedruipen . Mensen werken mee aan de onderhoud van gebouwen moestuinen boerderij en dieren , in de keuken of onderhoud , kuis was en plas . Iedereen moet zijn bijdrage levenen in de open non profit kloosterboerderij .

Ik den dat dit een heel menselijke opvang zou zijn voor zij die zich uit de materielistische maatschappij willen onthouden . en gelijk aan de maatschappij niets kosten .
Goed voorstel.
Oud 12 januari 2013, 20:13   #96
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je kunt ze ook gewoon op straat laten creperen, dat is helemaal makkelijk.
Mensen moeten niet creperen , en ze laten creperen is heel onmenselijk , maar in de domheid van het beleid dat we voeren is het enkel zwart / wit

Niet laten creperen betekend in deze maatschappij , de tafel dekken en het bedje spreiden .

Laat ze in een non profit boerderij klooster hun eigen boontjes doppen .
het kost de overheid een eenmalige vastgoedinvestering , en daarna enkel het management op zijn kloosters . zelfbedruipend .
Oud 12 januari 2013, 21:34   #97
Klarekijk
Banneling

Standaard

Een kloosterboerderij waar mensen / daklozen voor elkaar leren zorgen , opgenomen worden en opnieuw een rol spelen in hun mini non profit samenleving zou hun opnieu een doel geven en minder afhankelijk van de maatschappij maken .
Opnieuw leren voor zichzelf en anderen te zorgen, en toch niet onder druk komen te staan van de economische hetse waar ze niet meer in mee kunnen .
Oud 12 januari 2013, 21:40   #98
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat men zich eens ernstig bezig houdt met betaalbare woningen te maken, die in orde staan; geen krotten zoals nu.
Zoals we nu bezig zijn zullen de bidonvilles snel realiteit worden bij ons.

Ergens moet er een groep bestaan met enkele miljarden voor dit project.

En sloop eens al die oude vervallen krotten. Zet nieuwe.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 22:18   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat men zich eens ernstig bezig houdt met betaalbare woningen te maken, die in orde staan; geen krotten zoals nu.
Zoals we nu bezig zijn zullen de bidonvilles snel realiteit worden bij ons.

Ergens moet er een groep bestaan met enkele miljarden voor dit project.

En sloop eens al die oude vervallen krotten. Zet nieuwe.
Wie houdt u tegen ?
Oud 12 januari 2013, 22:24   #100
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik eens met verlof was in Frankrijk was ik zo onnozel om een gesprek aan te gaan met enkele daklozen. Eén van hen was een jonge Duitser. In het seizoen hielp hij bij de druivenpluk, vertelde hij. "En de rest van het jaar?" Ja, het enige werk dat hij graag deed was zoiets in de buitenlucht dat niet te zwaar was en dat hooguit 2 maanden duurde, dus de rest van het jaar deed hij de moeite niet om een job te zoeken. Ik vroeg hoe hij dan rondkwam want hij was een jonge man en als ik moet kiezen om een aalmoes te geven aan een oude zwakke persoon of aan een goed uitziende jongere, dan ga ik logischerwijze voor de oudere, want van die jongere neem ik aan dat hij werk kan gaan zoeken.
Zijn uitleg : oh, ik schrijf regelmatig aan mijn moeder dat zij mij een stuk van haar pensioen moet sturen. Dus die oude vrouw moest tot in den treure blijven opdraaien voor die jonge gast!
In het begin van ons gesprek vond ik hem redelijk sympathiek maar toen ik dat hoorde, verdween mijn sympathie als sneeuw voor de zon! Zo een profiteur!
Zo een mensen hebben geen recht op waardig onderdak. Die moeten stoppen met profiteren.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo. Maar om d'office te stellen dat ze prioritair moeten geholpen worden, daar heb ik vraagtekens bij.
Dat gevoel heb ik ook bij daklozen. Mocht het nu gaan om echte sukkelaars die tegen hun wil dakloos zijn en hun leven willen verbeteren wil ik er gerust geld aan geven. Maar hier gaat het om mensen die verkiezen om op straat te leven, het vertikken van te werken, elke cent die ze krijgen spenderen aan drugs/drank/sigaretten. Moet ik daar mijn geld aan verspillen? Er zijn nobelere goede doelen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be