Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2013, 13:31   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Wanneer ik een opdracht wil binnen halen van een overheid (lokaal of nationaal) gaat daar een aanbesteding aan vooraf. Op basis van een aantal criteria wordt dan beslist of wij of één van onze concurrenten die opdracht binnen halen.

Als nu morgen zou blijken dat de Stad Antwerpen mij een opdracht van € 10.000,- gunt zonder aanbesteding, gewoon omdat ze mij goedgezind zijn, dan zou het kot te klein zijn (terecht trouwens).

Waarom zou dat voor een stadsdichter anders zijn ? Waarom kan het stadsbestuur gewoon beslissen iemand € 10.000,- te gunnen, gewoon omdat ze hem goed vinden ?
Is het ook toeval dat het vorige stadsbestuur nu éénmaal goed lag bij de gekozen dichters ?

dat van die bediening van 'vriendjes' is complete quatsh ... t zijn stuk voor stuk gerennomeerde dichters geweest al

de selectie ligt dus al in de markt ... dichters die voor hun werken uitgevers bereid vonden tot drukken over te gaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 13:35   #82
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat van die bediening van 'vriendjes' is complete quatsh ... t zijn stuk voor stuk gerennomeerde dichters geweest al

de selectie ligt dus al in de markt ... dichters die voor hun werken uitgevers bereid vonden tot drukken over te gaan.
Wel, blijkbaar steeds minder en minder.
Zouden de mensen het dan toch niet zo interessant vinden ?

Citaat:
De poëzieverkoop keldert in Vlaanderen: de omzet is op vijf jaar tijd zelfs bijna gehalveerd. Dat meldt Boek.be, bij de bekendmaking van de Herman de Coninckprijzen 2012. Die gaan dit jaar naar Paul Demets en Y.M. Dangre.

Ook in 2011 is de verkoop van poëzie gedaald met 22,6 procent tegenover 2010. "Ondanks de boost die de Herman de Coninckprijs en Gedichtendag ieder jaar in januari aan de poëzieverkoop geven, staat de poëzie in Vlaanderen er op zijn zachtst gezegd niet zo goed voor", stelt Boek.be vast.
http://www.hln.be/hln/nl/948/Kunst-L...halveerd.dhtml
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 13:38   #83
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Als onze artiesten zo graag een "stadsdichter" hebben, o.k., dat ze het dan maar weer eens proberen... Alhoewel ik mij afvraag wie in godsnaam daar nu van wakker ligt? Als ik poëzie wil lezen, dan koop ik mij een gedichtenbundel, of neem ik een abonnement bv. op Het Liegend Konijn. Een "stadsdichter" is je reinste politieke vrijage tussen de poco-artiesten-club en een politieke partij. Waarom moet alwéér eens de belastingbetaler via een stadssubsidie ervoor opdraaien? Laat de artiesten eens gaan aanbellen bij de privé-sector om een subsidie. Zou het van hunnentwege geen mooie geste zijn om van 't Stad nu eens geen centen af te troggelen en de voorkeur te laten aan de bouw van extra kleuterscholen in A'pen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 13:39   #84
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
perceptie is geen realiteit hé.

kunst is belangrijk in een maatschappij, creativiteit is een motor voor de ganse samenleving.
het is niet omdat je bepaalde kunstenaars niet snapt of dat je in bepaalde vormen van kunst niet geïnteresseerd bent dat je dit compleet moet negeren.

wat het cordon sanitaire hier komt doen, snap ik niet.
Perceptie is inderdaad geen realiteit. Maar zolang ze niet wordt weerlegt met harde cijfers, zal de perceptie blijven.
Maar of kunst/creativiteit de motor is van de ganse samenleving betwijfel ik toch. Ge kunt nu misschien discusieren of de technologische vooruitgang (en daarmee gepaard gaande de vooruitgang op geneeskundig gebied) een zegen is, of een vloek, maar één ding is zeker, kunst heeft er weinig mee te maken.
Cordon sanitaire, gewoon een antwoord op
"Beleid voeren is vooruitzien, beslissingen moeten weloverwogen genomen worden en rancune heeft daar geen plaats"
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 13:52   #85
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Op zichzelf is het niet nuttig. Maar het is wel een goed teken. Wie het hautaine clubje van Vlaamse "cultuurdragers" in staat van verontwaardiging brengt kan ook niet helemaal fout bezig zijn.
Stel dat de NVA ooit bereikt wat ze wil, een onafhankelijk Vlaanderen. Wat voor cultuur wil ze dan uitdragen, een cultuur die geen cultuur verdraagt of een cultuur die enkel als klankkast dient van diezelfde NVA?
Oud 31 januari 2013, 13:58   #86
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En natuurlijk is het een feit dat sommige kunstenaars moeilijk aan de bak komen, maar dat is ook niet eigen aan de kunstwereld.
Terwijl André Gantman er voor pleit meer waardering te hebben om uit de bak gebleven te zijn !
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:00   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Wel, blijkbaar steeds minder en minder.
Zouden de mensen het dan toch niet zo interessant vinden ?

http://www.hln.be/hln/nl/948/Kunst-L...halveerd.dhtml

blijkbaar ...

er zou eens mogen onderzocht worden hoe dat zo komt ...

mij lijkt het een jammerlijke vervlakking van het laagje cultuur wat sowieso al tamelijk dun was ...

mss hangt het samen met het niveauverlies in het onderwijs ? met het feit dat je voor poëzie tijd moet nemen, niet zomaar kunt volstaan met vluchtig overlezen, maar meestal pas door overlezen, laten rijpen en nog eens lezen tot de inhoud doordringt of zo ?
wie zal het zeggen ?

wel confronterend om te zien hoe verschillend Vlaanderen en bvb Nederland met z'n dichters/dichteressen omgaan ...

niet eens om financiële redenen ... we hebben het hier over 2500€ per jaar (waar de stad m.i. een veelvoud aan uitstraling en positieve communicatie aan terugkrijgt) ... beetje zielige kneuterige houding ...

in elk geval VEEL minder dan de fraude waarvoor mijnheer de fractieleider zelf veroordeeld werd ...
Oud 31 januari 2013, 14:02   #88
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als onze artiesten zo graag een "stadsdichter" hebben, o.k., dat ze het dan maar weer eens proberen... Alhoewel ik mij afvraag wie in godsnaam daar nu van wakker ligt? Als ik poëzie wil lezen, dan koop ik mij een gedichtenbundel, of neem ik een abonnement bv. op Het Liegend Konijn. Een "stadsdichter" is je reinste politieke vrijage tussen de poco-artiesten-club en een politieke partij. Waarom moet alwéér eens de belastingbetaler via een stadssubsidie ervoor opdraaien? Laat de artiesten eens gaan aanbellen bij de privé-sector om een subsidie. Zou het van hunnentwege geen mooie geste zijn om van 't Stad nu eens geen centen af te troggelen en de voorkeur te laten aan de bouw van extra kleuterscholen in A'pen?
we hebben het hier over 2.500€ per jaar

wsl geeft de stad meer uit aan, ik zeg maar wat, pralines om aan bezoekers te geven of zo ...
Oud 31 januari 2013, 14:02   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Terwijl André Gantman er voor pleit meer waardering te hebben om uit de bak gebleven te zijn !
touché
Oud 31 januari 2013, 14:09   #90
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

wsl geeft de stad meer uit aan, ik zeg maar wat, pralines om aan bezoekers te geven of zo ...
Het gaat mij niet om het exacte bedrag maar om het principe.
Oud 31 januari 2013, 14:14   #91
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ik maak me meer zorgen om de 60 miljoen die de verzamelde Vlaamse partijen jaarlijks krijgen om mijn brievenbus te bestoken met erg slecht gemaakte propagande.

Laatst gewijzigd door Tommm : 31 januari 2013 om 14:14.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:16   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
als het u om t principe ging, zou ik verwachten dat u de grote sluizen aanpakt waarlangs publieke middelen de stadskas verlaten ...

kost van bestuur (alle schepenen privé chauffeur), personeelskost vd Stad, de stadsvzw's als middel om de begroting volstrekt oncontroleerbaar te maken en openbare aanbestedingsprocedures structureel te ontwijken etc etc ... zulke zaken

het complete budget van cultuur ... wat een onbetekenend maar vogelvrij (wantgewillig slachtoffer, de oerdomme houding van intellectueel links artistiek werkt dit sterk in de hand) percentieltje is in het volledige budget ... is overduidelijk een afleidingsmaneuver ...
Oud 31 januari 2013, 14:17   #93
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Het maakt mij niet uit. Ik heb niets tegen een stadsdichter. Ik snap de bedoeling niet van de Antwerpse N-VA, behalve (nog meer) olie op het vuur te gooien. Cfr de beslissing in Aalst om portret koningspaar uit de raadzaal te halen. NIet dat ik daar tegen ben, maar dat zijn niet de beleidsbeslissingen waar iedereen zit op te wachten, zeker niet als men je met argusogen viseert op elke mogelijk (mis)stap om het grote gelijk van vele te bewijzen als zouden alle N-VA'ers vermomde nazifascisten zijn.
Oud 31 januari 2013, 14:18   #94
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Tja, ik maak me meer zorgen om de 60 miljoen die de verzamelde Vlaamse partijen jaarlijks krijgen om mijn brievenbus te bestoken met erg slecht gemaakte propagande.
Ga dan in Wallonië wonen, daar krijg je dat niet.
Oud 31 januari 2013, 14:18   #95
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Stel dat de NVA ooit bereikt wat ze wil, een onafhankelijk Vlaanderen. Wat voor cultuur wil ze dan uitdragen, een cultuur die geen cultuur verdraagt of een cultuur die enkel als klankkast dient van diezelfde NVA?
Troost u, het zal geen niet om een "andere" cultuur gaan. Het enige verschil zal er misschien in gelegen zijn dat een artiest die van zichzelf denkt dat hij/zij op alle gebied zodanig deskundig is dat ze zomaar onnozele kritiek naar alle windrichtingen kunnen toeteren, wel, die zullen wat meer lik op stuk krijgen. En dat is nodig.
Oud 31 januari 2013, 14:20   #96
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik dacht dat het het dubbele was, 2500 is inderdaad niet veel geld. Aan de andere kant, die pralines hebben meer nut dan een gedichtje dat niemand wil lezen/waar niemand wil voor betalen.

En ik blijf erbij, die andere "gerenomeerde" dichters die na Lanoye kwamen, hebben die 5000 euro alleen maar gekregen omdat 2 jaar daarvoor iemand zich afvroeg welke functie hij kon verzinnen om Lanoye geld te geven.
Oud 31 januari 2013, 14:24   #97
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Het maakt mij niet uit. Ik heb niets tegen een stadsdichter. Ik snap de bedoeling niet van de Antwerpse N-VA, behalve (nog meer) olie op het vuur te gooien. Cfr de beslissing in Aalst om portret koningspaar uit de raadzaal te halen. NIet dat ik daar tegen ben, maar dat zijn niet de beleidsbeslissingen waar iedereen zit op te wachten, zeker niet als men je met argusogen viseert op elke mogelijk (mis)stap om het grote gelijk van vele te bewijzen als zouden alle N-VA'ers vermomde nazifascisten zijn.
De antwerpse N-VA heeft nooit gezegd dat ze de stadsdichter willen afschaffen. Ze hebben langs hun neus weg gezegd dat schrijvers zich misschien ook zouden kunnen inspannen in het verspreiden van het nederlands. En er dan aan toegevoegd dat het misschien wel eens een belangrijkere taak zou kunnen zijn dan stadsdichter spelen.
De rest heeft de media (en wij) er van gemaakt.
Oud 31 januari 2013, 14:25   #98
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dat is het net, ze willen controverse, zo blijven ze in het nieuws.
Oud 31 januari 2013, 14:25   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik dacht dat het het dubbele was, 2500 is inderdaad niet veel geld. Aan de andere kant, die pralines hebben meer nut dan een gedichtje dat niemand wil lezen/waar niemand wil voor betalen.

En ik blijf erbij, die andere "gerenomeerde" dichters die na Lanoye kwamen, hebben die 5000 euro alleen maar gekregen omdat 2 jaar daarvoor iemand zich afvroeg welke functie hij kon verzinnen om Lanoye geld te geven.
da's grote flauwekul ... stadsdichterschappen zijn een traditie over heel t nederlandse taalgebied en datteren van 1993 of zo

wat er uit een draadje als dit vooral blijkt is hoe ongekend poëzie wel is in Vlaanderen ... stevig argument om meer ruimte te maken voor poëzie, me dunkt ...

in andere taalgebieden kent men al zulke 'geconstrueerde' aandacht voor dichters vanaf de late middeleeuwen ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 januari 2013 om 14:27.
Oud 31 januari 2013, 14:28   #100
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
da's grote flauwekul ... stadsdichterschappen zijn een traditie over heel t nederlandse taalgebied en datteren van 1993 of zo

wat er uit een draadje als dit vooral blijkt is hoe ongekend poëzie wel is in Vlaanderen ... stevig argument om meer ruimte te maken voor poëzie, me dunkt ...
Duh, het is niet omdat ze de functie niet zelf hebben uitgevonden, dat er geen alternatief motief kon meespelen in de invoering.
"Hee kijk, de hollenders hebben daar een mooie truuk waar we den Tom blij mee kunnen maken."

Er was geen selectie bij de eerste aanstelling. Tom moest en zou het zijn.

PS: je bent toevallig bezig tegen iemand die wel poezie koopt en leest.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 31 januari 2013 om 14:31.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be