Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2013, 20:45   #81
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een beknopt historisch overzicht, om te beginnen.
Persoonlijk denk ik dat men een filosofie niet kan behandelen in een tv programma of in een film.

Neem bvb 'In de Naam van de Roos'. Ik heb jaren geleden het boek gelezen en nadien de film gezien. De film bood slechts een kleine fractie van de boodschappen die in het boek gegeven werden.

Men heeft bij televisie niet de tijd om na te denken en de zaken te laten doordringen, het is gewoon geen goed medium daarvoor.

Langs de andere kant heb ik heel ingrijpende zaken gezien. Neem bvb Sophie's Choice. De eerste maal dat ik deze film zag was ik er kapot van. Ik heb het boek niet gelezen dus kan ik over het verschil niet oordelen, maar de boodschap leek me zeer gevoelig doch niet complex.

Ik zie EV graag bezig maar ik lees zijn boeken nog liever.

Ik denk dat telivisie een goed medium is om emoties naar voor te brengen maar minder geschikt is om reflectie te bevorderen.

My 2 cents.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 22:23   #82
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat men een filosofie niet kan behandelen in een tv programma of in een film.

Neem bvb 'In de Naam van de Roos'. Ik heb jaren geleden het boek gelezen en nadien de film gezien. De film bood slechts een kleine fractie van de boodschappen die in het boek gegeven werden.

Men heeft bij televisie niet de tijd om na te denken en de zaken te laten doordringen, het is gewoon geen goed medium daarvoor.

Langs de andere kant heb ik heel ingrijpende zaken gezien. Neem bvb Sophie's Choice. De eerste maal dat ik deze film zag was ik er kapot van. Ik heb het boek niet gelezen dus kan ik over het verschil niet oordelen, maar de boodschap leek me zeer gevoelig doch niet complex.

Ik zie EV graag bezig maar ik lees zijn boeken nog liever.

Ik denk dat telivisie een goed medium is om emoties naar voor te brengen maar minder geschikt is om reflectie te bevorderen.

My 2 cents.
Audiovisuele media zijn daarentegen heel geschikt om cosmologie, natuurwetenschappen, zelfs wiskundige concepten te verduidelijken. En, volgens mij is het nogal zinloos om te filosoferen over mens, God en het universum zonder een basiskennis van bovenstaande zaken... De fundamentele natuurwetten, een notie van quantum effecten en relativiteit, biologie, evolutie, wiskundige logica, statistiek enz.... Dit verweven met filosofie en levensbeschouwing (zoals bijv. in Gödel, Escher, Bach van Hofstadter) zou mensen moeten kunnen interesseren.
Of misschien niet, het zou wel een uitdaging zijn.

In de jaren 1980 was er het programma Cosmos van Carl Sagan. Mooi, boeiend en razend populair. Meer van dat soort programma's zou misschien interesse kunnen wekken in andere zaken dan de alledaagse feuilletons, sport en kleuterniveau-quizzen.
Oud 7 februari 2013, 22:27   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Toch niet. Onze samenleving is meer en meer progressief aan het worden. Een teken hiervan is onder meer de leegloop van de kerken en het aanvechten van alle gezag.
Wat is daar eigenlijk "progressief" aan? M.a.w. hoe definieert u dat woord?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 22:37   #84
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is daar eigenlijk "progressief" aan? M.a.w. hoe definieert u dat woord?
Proggressief = Van God los.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 22:41   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Proggressief = Van God los.
Wat is daar "progressief" aan? U definieert het woord immers niet.
Oud 7 februari 2013, 22:54   #86
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk moeilijk te definiëren wat er progressief aan is aan iemand die nooit iets anders heeft geweten.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 7 februari 2013, 23:02   #87
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Progressief zijn is het streven naar vooruitgang. Ik denk inderdaad wel dat indien we willen streven naar vooruitgang, we het idee van een god volledig moeten loslaten.
Oud 7 februari 2013, 23:03   #88
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een grote misvatting. Je verstaat conservatief als behoudsgezind. Conservatief en progressief heeft te maken met normen, waarden en moraliteit.
Tegenwoordig lijken me die begrippen beter in een matrix dan op een continuüm gesitueerd te worden.

Mensen zijn op bepaalde gebieden progressief op andere eerder conservatief. Zo zijn VBers vb. gemakkelijk tegen homosexuelen, maar prostitutie vinden ze dan weer geen probleem. Terwijl sommige communisten juist erg behoudsgezind zijn al het op waarden en normen aankomt. Die matrix kan men goed merken op dit forum. Het is de partijpolitiek die nogal vlug de zaken reduceert tot een zwart wit discussie. Het moet noodgedwongen allemaal 'links' of 'rechts' gesitueerd kunnen worden. Jammer die houding.

Daarbij is conservatief zelf ook niet gemakkelijk te typeren. Waar staat een conservatief ivm de doodstraf bv.? En progressief is soms helemaal niet vrijheidsbevorderend als je ziet hoe men de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens beknot ook al zegt men de vrijheid te verdedigen.

Geen gemakkelijke discussie. Als ik naar mezelf kijk zou ik totaal niet weten in welke 'categorie' ik eerder thuis hoor. Een matrix is realistischer maar complexer.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2013 om 23:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 23:03   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Progressief zijn is het streven naar vooruitgang. Ik denk inderdaad wel dat indien we willen streven naar vooruitgang, we het idee van een god volledig moeten loslaten.
U geeft niet aan waarom, net zoals u niet verduidelijkt waar "vooruitgang" eigenlijk voorstaat.
Oud 7 februari 2013, 23:04   #90
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je mensen dat opdringt, dan kun je net het omgekeerde effect bereiken. Gewoon vooruitgaan, en wanneer dat nodig blijkt zal die Godheid wel ergens achterblijven.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 23:05   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk moeilijk te definiëren wat er progressief aan is aan iemand die nooit iets anders heeft geweten.
Is er dan sprake van zo'n inherente zwakte dat men het niet kan definiëren vanuit de interne logica zelf?
Oud 7 februari 2013, 23:05   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En als je mensen dat opdringt, dan kun je net het omgekeerde effect bereiken. Gewoon vooruitgaan, en wanneer dat nodig blijkt zal die Godheid wel ergens achterblijven.
Waaruit zou die noodzaak blijken?
Oud 7 februari 2013, 23:12   #93
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In de jaren 1980 was er het programma Cosmos van Carl Sagan. Mooi, boeiend en razend populair. Meer van dat soort programma's zou misschien interesse kunnen wekken in andere zaken dan de alledaagse feuilletons, sport en kleuterniveau-quizzen.
Men overschat de vraag en aanbod logica bij de audiovisuele media. De mens wil dat wat hij gewend is. Dat hij van nature uit educatieve pulp en entertainment zou willen is een misvatting. Hij wil dat omdat dat is wat hij gewend is te krijgen. Entertainment creëert nu eenmaal geen kritische mensen. Iets wat de mediamakers best vinden uit angst voor een mondig publiek. De negatieve effecten van een onbenullig volk ziet men daarbij nogal gemakkelijk over het hoofd.

Een ander probleem is de versnippering van de informatie. Nieuws wordt gereduceerd tot weetjes ten koste van redeneringen en inzicht.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 10:15   #94
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ord-ReyersLaat

Citaat:
Het debat tussen moraalfilosoof Etienne Vermeersch en N-VA-boegbeeld Bart De Wever woensdagavond in "Reyers laat" kon 449.030 kijkers boeien. Dat is een absoluut record voor het programma, dat daarmee een marktaandeel van 30 procent haalde.
Ik heb het zelf niet live, maar pas achteraf op de website bekeken, dus het aantal kijkers zal nog een pak groter geweest zijn.

Hopelijk hebben de andere partij"kopstukken" en opiniemakers het ook bekeken en motiveert het hen om eens na te denken over de beste wijze om hun mening over N-VA publiek te maken.

Laatst gewijzigd door Zucht : 8 februari 2013 om 10:15.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 10:18   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ord-ReyersLaat

Ik heb het zelf niet live, maar pas achteraf op de website bekeken, dus het aantal kijkers zal nog een pak groter geweest zijn.

Hopelijk hebben de andere partij"kopstukken" en opiniemakers het ook bekeken en motiveert het hen om eens na te denken over de beste wijze om hun mening over N-VA publiek te maken.
ik heb het ondertussen ook bekeken via de website. Sterk debat, eindelijk iemand die zich kan meten met BDW. Ik leer er wel uit dat hun meningen niet zo ver van elkaar liggen maar dat ze een andere oorzaak zien in de ontsporing van de individualisering van deze maatschappij.
Oud 8 februari 2013, 10:24   #96
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er dan sprake van zo'n inherente zwakte dat men het niet kan definiëren vanuit de interne logica zelf?
Er is geen sprake van interne logica. De termen worden gebruikt om bestaande stromingen te definiëren. Het zijn niet de termen die de richting van stromingen bepalen.

Je kan het ook bekijken als een sterk wapen voor politici, lobbygroepen, verenigingen, denktanken en drukkingsgroepen omdat ze zelf de logica kunnen bepalen om de woorden te definiëren.

Oud 8 februari 2013, 10:58   #97
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U geeft niet aan waarom, net zoals u niet verduidelijkt waar "vooruitgang" eigenlijk voorstaat.
M.i. is er slechts één absolute vooruitgang, namelijk deze van kennis. Dit is de kennis die we als mensheid hebben en de gemiddelde kennis die de individuele mensen hebben.

Hoe meer kennis we hebben, hoe minder behoefte we hebben aan een god omdat we de zaken kunnen verklaren vanuit puur wetenschappelijk standpunt.

Een grote vooruitgang zou bvb zijn dat iedereen weet hoe oud de aarde is. Indien iedereen er voldoende van overtuigd zou zijn, bmv kennis dat de aarde inderdaad ongeveer 4,5 miljard jaar oud is, zouden er veel welles niets spelletjes over het ontstaan van de aarde verdwijnen en zouden we kunnen overstappen naar het ontstaan van de mensheid. Ook daar speelt kennis rond het thema een belangrijke rol.
Oud 8 februari 2013, 11:17   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.i. is er slechts één absolute vooruitgang, namelijk deze van kennis. Dit is de kennis die we als mensheid hebben en de gemiddelde kennis die de individuele mensen hebben.

Hoe meer kennis we hebben, hoe minder behoefte we hebben aan een god omdat we de zaken kunnen verklaren vanuit puur wetenschappelijk standpunt.

Een grote vooruitgang zou bvb zijn dat iedereen weet hoe oud de aarde is. Indien iedereen er voldoende van overtuigd zou zijn, bmv kennis dat de aarde inderdaad ongeveer 4,5 miljard jaar oud is, zouden er veel welles niets spelletjes over het ontstaan van de aarde verdwijnen en zouden we kunnen overstappen naar het ontstaan van de mensheid. Ook daar speelt kennis rond het thema een belangrijke rol.
Hier kan ik mij zonder veel voorbehoud akkoord mee verklaren.

Voor diegenen die de vooruitgang van de - zowel collectieve als individuele - kennis willen bemoeilijken, willen verhinderen of ongedaan willen maken kan ik steeds minder geduld opbrengen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 8 februari 2013 om 11:18.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 11:28   #99
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor diegenen die de vooruitgang van de - zowel collectieve als individuele - kennis willen bemoeilijken, willen verhinderen of ongedaan willen maken kan ik steeds minder geduld opbrengen.
Het is inderdaad een feit dat we blijvend waakzaam moeten zijn op dit vlak. Dit besef is bij mij groter geworden sinds ik af en toe actief ben op dit forum.
Oud 8 februari 2013, 11:35   #100
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hier kan ik mij zonder veel voorbehoud akkoord mee verklaren.

E.g. creationisten, UFO-fanaten, ...

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 8 februari 2013 om 11:36.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be