![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En heb je niks in het Nederlands, want ik ben niet zo goed in het lezen van lange Engelse teksten. En vertalingen produceren kreupele zinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zal dan een probleem worden voor de Paus, want de beenderen van Petrus en Paulus liggen in de Sint Pieterskerk begraven (of in een andere kerk, ik meen de schedels). En het heet dat de kerk in Rome op de rots die Petrus is is gebouwd. Laatst gewijzigd door harriechristus : 4 juni 2013 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit omdat het als Yose staat geschreven, op dezelfde wijze, waarop Marcus de evangelist melding maakt van de broer van Jezus. En zou Jozef zelf, de vader dus, als oude man, al reeds veel eerder in Galilea zijn gestorven (toen Jezus nog jong was) en begraven. Omdat hij verder in de evangeliën niet wordt vermeld, wel Maria zijn moeder bij de kruisiging. Blz 50/51 van het boek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Onderstaande linken lijken me een goed vertrekpunt. http://www.livius.org/men-mh/messiah....html#overview http://www.livius.org/men-mh/messiah...aimants04.html ( ik zoek verder) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien staat daar zoveel, dat ik verder niet naar een naald in een hooiberg ga zoeken. Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 juni 2013 om 19:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze Mattheus is de zoon van Alfeüs (Marcus 2:14) die de broer is van Jozef, de vader van Jezus, zodat Mattheüs de neef is Jezus. Deze Alfeüs (die ook Klopas heet) is ook de vader van Jacobus (Mattheüs 10:3), de broer van Jezus. Waaruit de theorie is ontstaan dat Maria na de dood van Jozef met Klopas is getrouwd,dus dan Jacobus heeft gebaard, die dan ook de broer is van Jezus. Een half broer dus eigenlijk. Dit voor zover ik het uit de tekst begrepen heb. Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 juni 2013 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens de Torah was de oudste nog in leven zijnde ongetrouwde broer verplicht met de weduwe van zijn overleden broer te trouwen en in zijn naam een kind te verwekken. Dit heet een ' Leviraat-huwelijk ' of Yibbum ( Deuteronium 25:5-10). Jakobus kan best reeds de zoon van Klopas geweest zijn. P.S. Hier zat me nog iets niet lekker. Je hebt gelijk op het punt dat Alphaeus en Klopas een en dezelfde figuur is. Ben het even nog gaan opzoeken. Klopas komt van de Hebreeuwse stam ' chalaph ' en betekend ' veranderen', ' vervangen '. Het is een voorganger van onze term ' kalifaat ', waarmee een dynastieke opvolging van heersers wordt bedoeld. Het gaat hier dus al om een bijnaam. Klopas wordt elders vermeld met de Griekse vorm van dezelfde naam, te weten Alphaeus . Jakobus, zoon van Klopas wordt ' de jongere ' genoemd om onderscheid te maken met Jakobus, zoon van Zebedeüs. Laatst gewijzigd door Aton : 8 juni 2013 om 17:39. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je moet wel goed lezen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik geef alleen weer wat in het boek van Slavenburg staat die het deels ook weer van anderen heeft. Citaat:
Ben je een taalgeleerde soms? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of Jezus is Jezus niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil er ook nog bij vermelden dat Slavenburg de meeste info heeft van James Tabor en deze lijken al niet conform. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij beroept zich immers ook op anderen. Maar ik besef heel goed dat dit zo ingewikkeld is (gezien de vele geschriften en dat de personen vaak meerdere namen hebben), dat anderen daar weer anders over kunnen denken. Ik zelf ben helemaal geen deskundige daarin en ik heb ook zeker niet het geheugen dat allemaal te onthouden, zelfs al had ik al die geschriften gelezen. Ik neem nu gewoon wat Slavenburg zegt als eerste. En wat hij construeert vind ik al moeilijk genoeg. Laatst gewijzigd door harriechristus : 9 juni 2013 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
-" Mysteriescholen " ( Konrad Dietzfelbinger ) -" De mysterieuze Jezus " ( T.Freke & P. Gandy ) een wat ouder werk, maar nog zeer waardevol: " Wie schreven het N.T. werkelijk?" ( Burton L.Mack ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat hier helemaal niet om de evangelies van het Nieuwe Testament, maar om losse spreuken.
Wat ook wel zo logisch is dat als Jezus heeft bestaan dat hij dan gepredikt moet hebben (anders is ie Jezus niet) en dat die spreuken opgetekend moeten zijn. |
![]() |
![]() |