![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar ook mijn voortdurende pleidooi om te zorgen voor echte Nederlandstalige media. Nu zien we in het Brusselse 50 a 60 Franstalige tv-stations, vnl uit Frankrijk, tegenover een stuk of 12 Vlaamse waar de hoofdtaal Engels is en het Nederlands ondertiteld moet. Slechts 3 Nederlandse tv stations , want de 25 NL commerciele stations blijven tot nader order verboden. Op de radio is het helemaal huilen met de pet op. De Vlaamse belastingbetaler geeft jaarlijks 100en miljoenen euro's uit aan auteursrechten voor Engelstalige artiesten en tv programma's, en presenteert een medialandschap waarin weinig geloof en liefde blijkt voor de eigen taal & cultuur. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 maart 2013 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Misschien moet het beleid eerder daarop focussen om die groep te vergroten? Laatst gewijzigd door FIK : 29 maart 2013 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik al jaren zeg: 1989 was de échte scheiding. Karl van den Broeck heeft het nu ook door. Een bloemlezing: In Vlaanderen kun je wel Italiaanse, Turkse, Spaanse, Russische en Arabische zenders ontvangen, maar Paul de Leeuw krijgen we alleen te zien als hij door VTM wordt ingehuurd om het 'manneke' te spelen. Enkel de drie openbare Nederlandse omroepen zitten op de kabel. Het ravijn van Roosendaal is niet ontstaan toen de Amsterdammer door de Fyra werd vervangen. VTM gaf aanleiding tot de derde scheiding tussen Noord en Zuid, na die van 1585 en 1830. Tot 1989 keek Vlaanderen massaal naar Nederlandse tv-programma's. Dat zorgde voor een min of meer gedeelde cultuur. Vandaag kan de Vlaming geen BN'ers opnoemen en in Nederland, waar VTM en VIER niet te ontvangen zijn, is een BV een besloten vennootschap. Willen de Vlaamse omroepen de reclamemarkt afschermen? Is reclame de laatste lijm tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië? Onze reclamewereld is in elk geval nog altijd een belgicistisch bastion. Volgens taalkundigen heeft de audiovisuele scheiding tussen Noord en Zuid van het Nederlands een bicentrische taal gemaakt. Amerikaanse tekenfilms worden in het Nederlands Nederlands en het Vlaams Nederlands gedubd. Vlaamse tv-series worden op de Nederlandse televisie ondertiteld en vice versa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Gelukkig zijn er ook commerciële overwegingen die in ons voordeel spelen. Zo gaan ze animatieseries voor kinderen echt geen tweede keer dubben als er al een Nederlandstalige versie bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Vroeger keek ik veel meer naar Vlaamse programma's dan nu. Ik kan me mijn jeugd niet voorstellen zonder Tik Tak en Het Liegebeest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn broer is dan weer opgegroeid met meneer kaktus.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Vreemdeling
|
![]() Snapt iemand op welke manier de toegang van bijv. TF1 tot de Belgische kabel geregeld is? Ik zie op http://www.tf1.fr/series-etrangeres/ dat ook TF1 aangekochte series uitzendt. Dat betekent volgens mij dat TF1 alleen verspreid mag worden in België als hiervoor rechten betaald worden.
Betaalt TF1 hiervoor? Of betalen de Belgische kabelmaatschappijen zelf voor deze rechten? Of gebeurt het illegaal en betaalt helemaal niemand? Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge wilt dus per se dat het lijstje van de Vans in het 02-telefoonboek mét daarachter evenwel een Franstalig adres op termijn nog groter wordt. ![]() Neen, voor de sleutel van de Kulturele Reconquista verwijs ik naar mijn onderschrift. Voorts moet Brussel ontvet worden, ja ook van Nederlandstaligen die toch maar op termijn gaan ten prooi vallen van de Francité: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=18
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Geen geld voor scholen, geen geld voor kinderopvang. Maar vooral de bekende Vlaamse kommaneukerij, ook goed bekend bij investeerders en bedrijven. De Vlaamse gemeenschap laat de Nederlandstaligen in Brussel in de steek. Dat is niet nieuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nederlands is uiteindelijk een voor U vreemde taal en het Vlaamse Gewest een bezettende macht....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2013 om 20:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel over het feit dat veel Vlaamse politici heel druk doen over Brussel, maar als dat er geld op tafel moet komen, zij schichtig de andere kant op kijken... En daar heeft Pajoske wel gelijk in. Misschien dat de Limburgse provincie een aantal Limburgse scholen kan beginnen in Brussel? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 april 2013 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Allemaal leugens. Mij de kastanjes uit het vuur laten halen, verleid met leugens. En zij de pluimen op hun hoed steken. Maar daar geld aan uitgeven? Als mijn (toekomstige??) kleinkinderen in Brussel Franstaligen zullen worden is dat enkel te danken aan het wanbeleid van Vlaamse overheid. Niet dat ik daar één traan voor zal laten. Want ik heb ingezien dat taalimperialisme een fabeltje is. Dat het een schaamlapje is waarachter mensen zich verschuilen om de schuld van hun wanbeleid en egoïsme in andermans schoenen te schuiven. Sorry vriend. Als onze Limburgse jongeren op zoek naar werk les gaan geven in Brusselse scholen lopen ze het risico dat wanneer ze terug in het Vlaamse gewest gaan werken, hun jaren in het Franstalige onderwijs niet meetellen als ervaring en ze dus levenslang een achterstand hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge suggereert immers dat het geen probleem zou zijn dat ge Franstalige zou zijn doordat de Fransen, die hier eeuwenlang bivakkeerden, hier zouden gebleven zijn. Eerder leedvermaak met de flaminganten wat op hetzelfde neerkomt als gniffelen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2013 om 00:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Burger
|
![]() Is de Vlaming die anno 2013 naar Brussel verhuist zich niet iets sterker van zijn identiteit bewust dan vroeger en zal daardoor minder 'verfransen' zoals met de vorige generaties is gebeurd?
Laatst gewijzigd door FIK : 11 april 2013 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Volgens een nieuwe inwoner van Brussel: -ontvangst in gemeentehuis: perfect Nederlands. Franstalige buren 1x perfect Nederlandstalig, 1x zeer beperkt Nederlandstalig. -gebruikte talen in die buurt(ruw geschat): 50% Frans, 30 �* 40% Engels, de rest Nederlands. Verfransen? ik denk eerder ver-internationaliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |