Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2013, 11:58   #81
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Daar geloof ik niet in. Je kan een paard niet dwingen te drinken. Om Brussel te vernederlandsen heb je mensen nodig die denken en dromen in het Nederlands. Dat doen alleen mensen die het Nederlands als moedertaal van thuis uit meekrijgen. Anders blijft het slechts een trucje dat men op school heeft geleerd maar verder niet gebruikt.

Dat is dan ook de reden dat ik altijd beweer dat Brussel al verloren is voor de Vlamingen.
wel, laatst zat ik op de tram in Brussel en naast mij zaten een stel jonge gasten met een donkere huidskleur wat lawaai te maken. Op zich niets bijzonder, behalve dan de taal waarin ze het deden: het Nederlands. ze waren duidelijk niet Nederlandstalig van thuis uit, ze spraken met een duidelijk zwaar accent en af en toe deden ze er een woord tussen uit talen die ik niet ken, maar de onderlinge omgangstaal was duidelijk het Nederlands.
Oud 29 maart 2013, 12:04   #82
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, laatst zat ik op de tram in Brussel en naast mij zaten een stel jonge gasten met een donkere huidskleur wat lawaai te maken. Op zich niets bijzonder, behalve dan de taal waarin ze het deden: het Nederlands. ze waren duidelijk niet Nederlandstalig van thuis uit, ze spraken met een duidelijk zwaar accent en af en toe deden ze er een woord tussen uit talen die ik niet ken, maar de onderlinge omgangstaal was duidelijk het Nederlands.
Ondanks het feit dat 'de multiculturele samenleving' in een dystopisch fiasco dreigt uit te monden, is dat iets waar ik wel van geniet: dat het Nederlands tegenwoordig met zoveel verschillende accenten wordt gesproken.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 12:41   #83
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om Brussel te vernederlandsen heb je mensen nodig die denken en dromen in het Nederlands. Dat doen alleen mensen die het Nederlands als moedertaal van thuis uit meekrijgen. Anders blijft het slechts een trucje dat men op school heeft geleerd maar verder niet gebruikt.
Het zou zeker helpen.

Vandaar ook mijn voortdurende pleidooi om te zorgen voor echte Nederlandstalige media.

Nu zien we in het Brusselse 50 a 60 Franstalige tv-stations, vnl uit Frankrijk, tegenover een stuk of 12 Vlaamse waar de hoofdtaal Engels is en het Nederlands ondertiteld moet. Slechts 3 Nederlandse tv stations , want de 25 NL commerciele stations blijven tot nader order verboden.
Op de radio is het helemaal huilen met de pet op.

De Vlaamse belastingbetaler geeft jaarlijks 100en miljoenen euro's uit aan auteursrechten voor Engelstalige artiesten en tv programma's, en presenteert een medialandschap waarin weinig geloof en liefde blijkt voor de eigen taal & cultuur.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 maart 2013 om 12:42.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 13:05   #84
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang Vlamingen blijven wegtrekken uit Brussel en omgeving wordt het niks.
Er bestaan ook Vlamingen die verhuizen n�*�*r Brussel
Misschien moet het beleid eerder daarop focussen om die groep te vergroten?

Laatst gewijzigd door FIK : 29 maart 2013 om 13:06.
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 13:26   #85
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het zou zeker helpen.

Vandaar ook mijn voortdurende pleidooi om te zorgen voor echte Nederlandstalige media.

Nu zien we in het Brusselse 50 a 60 Franstalige tv-stations, vnl uit Frankrijk, tegenover een stuk of 12 Vlaamse waar de hoofdtaal Engels is en het Nederlands ondertiteld moet. Slechts 3 Nederlandse tv stations , want de 25 NL commerciele stations blijven tot nader order verboden.

De Vlaamse belastingbetaler geeft jaarlijks 100en miljoenen euro's uit aan auteursrechten voor Engelstalige artiesten en tv programma's, en presenteert een medialandschap waarin weinig geloof en liefde blijkt voor de eigen taal & cultuur.
Vanmorgen moest ik aan u denken toen ik dit opiniestuk las. Maar het zal niet helpen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 14:24   #86
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanmorgen moest ik aan u denken toen ik dit opiniestuk las. Maar het zal niet helpen.
Er heeft iemand deze draden zitten lezen?

Wat ik al jaren zeg: 1989 was de échte scheiding. Karl van den Broeck heeft het nu ook door.

Een bloemlezing:

In Vlaanderen kun je wel Italiaanse, Turkse, Spaanse, Russische en Arabische zenders ontvangen, maar Paul de Leeuw krijgen we alleen te zien als hij door VTM wordt ingehuurd om het 'manneke' te spelen. Enkel de drie openbare Nederlandse omroepen zitten op de kabel.

Het ravijn van Roosendaal is niet ontstaan toen de Amsterdammer door de Fyra werd vervangen. VTM gaf aanleiding tot de derde scheiding tussen Noord en Zuid, na die van 1585 en 1830. Tot 1989 keek Vlaanderen massaal naar Nederlandse tv-programma's. Dat zorgde voor een min of meer gedeelde cultuur.

Vandaag kan de Vlaming geen BN'ers opnoemen en in Nederland, waar VTM en VIER niet te ontvangen zijn, is een BV een besloten vennootschap.

Willen de Vlaamse omroepen de reclamemarkt afschermen? Is reclame de laatste lijm tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië? Onze reclamewereld is in elk geval nog altijd een belgicistisch bastion.

Volgens taalkundigen heeft de audiovisuele scheiding tussen Noord en Zuid van het Nederlands een bicentrische taal gemaakt. Amerikaanse tekenfilms worden in het Nederlands Nederlands en het Vlaams Nederlands gedubd. Vlaamse tv-series worden op de Nederlandse televisie ondertiteld en vice versa.
Oud 29 maart 2013, 14:32   #87
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig zijn er ook commerciële overwegingen die in ons voordeel spelen. Zo gaan ze animatieseries voor kinderen echt geen tweede keer dubben als er al een Nederlandstalige versie bestaat.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 14:37   #88
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Vroeger keek ik veel meer naar Vlaamse programma's dan nu. Ik kan me mijn jeugd niet voorstellen zonder Tik Tak en Het Liegebeest.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 14:39   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger keek ik veel meer naar Vlaamse programma's dan nu. Ik kan me mijn jeugd niet voorstellen zonder Tik Tak en Het Liegebeest.
ik niet zonder fabeltjeskrant en Ome Willem.
Mijn broer is dan weer opgegroeid met meneer kaktus.
Oud 29 maart 2013, 17:56   #90
RobertWagenaar
Vreemdeling

Standaard

Snapt iemand op welke manier de toegang van bijv. TF1 tot de Belgische kabel geregeld is? Ik zie op http://www.tf1.fr/series-etrangeres/ dat ook TF1 aangekochte series uitzendt. Dat betekent volgens mij dat TF1 alleen verspreid mag worden in België als hiervoor rechten betaald worden.

Betaalt TF1 hiervoor? Of betalen de Belgische kabelmaatschappijen zelf voor deze rechten? Of gebeurt het illegaal en betaalt helemaal niemand?

Citaat:

RobertWagenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 18:00   #91
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou zeker helpen.

Het is inderdaad bedroevend gesteld met de media in de Lage Landen. Waar de media overal de wereld hebben doen kleiner worden, hebben zij in deze contreien van Gamma-hekjes en kerktorens voor een verwijding gezorgd.

Citaat:
Willen de Vlaamse omroepen de reclamemarkt afschermen? Is reclame de laatste lijm tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië? Onze reclamewereld is in elk geval nog altijd een belgicistisch bastion.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...-poetsen.dhtml
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2013, 19:34   #92
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Er bestaan ook Vlamingen die verhuizen n�*�*r Brussel
Misschien moet het beleid eerder daarop focussen om die groep te vergroten?
Dat fenomeen bestaat inmiddels al 183 jaar en dan hebben we het over een verhaal van een even lange assimilatiegeschiedenis.

Ge wilt dus per se dat het lijstje van de Vans in het 02-telefoonboek mét daarachter evenwel een Franstalig adres op termijn nog groter wordt.

Neen, voor de sleutel van de Kulturele Reconquista verwijs ik naar mijn onderschrift.

Voorts moet Brussel ontvet worden, ja ook van Nederlandstaligen die toch maar op termijn gaan ten prooi vallen van de Francité:
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=18

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2013 om 19:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 09:16   #93
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door destandaard
Het aantal Nederlandstalige kinderdagverblijven in Brussel neemt zienderogen af. De laatste drie jaar verdwenen meer dan vijfhonderd plaatsen. Terwijl de vraag piekt als nooit tevoren.
...
Maar de privécrèches en zelfstandige onthaalouders haakten massaal af. Als een van de belangrijkste verklaringen luidt de recent strenger gemaakte Vlaamse wetgeving. Een grote groep kinderdagverblijven zocht daarop erkenning bij de Franstalige tegenhanger van Kind en Gezin, die soepelere normen hanteert. En dan vooral op het vlak van taal.
....
In het verleden wilde de Brusselse regering de ergste noden aanpakken door zelf geld te besteden aan de bouw van nieuwe crèches. Maar zonder veel succes. Vlaanderen hekelde de institutionele overtreding van bevoegdheden en kreeg daarvoor gelijk van het Grondwettelijk Hof.
M.a.w. De verfransing in Brussel is voor een deel te wijten aan het wanbeleid van de Vlaamse overheid.
Geen geld voor scholen, geen geld voor kinderopvang. Maar vooral de bekende Vlaamse kommaneukerij, ook goed bekend bij investeerders en bedrijven.
De Vlaamse gemeenschap laat de Nederlandstaligen in Brussel in de steek. Dat is niet nieuw.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 20:20   #94
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat 30 jaar geleden de kans er al was om Nederlands in Brussel te promoten. Maar de Vlaamse overheid verkoos daar geen (of toch veel te weinig) geld aan uit te geven. Het is de reden dat heel wat van geboorte Nederlands sprekende inwoners van Brussel niet erg Vlaams gezind zijn. Omdat ze vinden dat ze in de steek gelaten zijn door Vlaanderen.
Ik heb al meerdere keren geschreven dat je geen vliegen vangt met azijn. In plaats van te kankeren op winkeliers die geen Nederlands spreken, hetgeen trouwens hun goed recht is, had men een positieve boodschap moeten brengen als men de invloed van de Vlaamse gemeenschap in Brussel had willen bestendigen of vergroten.
Citaat:
M.a.w. De verfransing in Brussel is voor een deel te wijten aan het wanbeleid van de Vlaamse overheid.
Geen geld voor scholen, geen geld voor kinderopvang. Maar vooral de bekende Vlaamse kommaneukerij, ook goed bekend bij investeerders en bedrijven.
De Vlaamse gemeenschap laat de Nederlandstaligen in Brussel in de steek. Dat is niet nieuw.
Inderdaad! En het gebeurt niet dikwijls dat ik U volmondig gelijk geef maar het verschil tussen ons is natuurlijk dat gij daar lekker handwrijvend bij gniffelt.
Nederlands is uiteindelijk een voor U vreemde taal en het Vlaamse Gewest een bezettende macht....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2013 om 20:21.
Oud 2 april 2013, 21:30   #95
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
maar het verschil tussen ons is natuurlijk dat gij daar lekker handwrijvend bij gniffelt.
...
Ik denk niet dat Pajoske daar over gniffelt.

Wel over het feit dat veel Vlaamse politici heel druk doen over Brussel, maar als dat er geld op tafel moet komen, zij schichtig de andere kant op kijken...

En daar heeft Pajoske wel gelijk in.

Misschien dat de Limburgse provincie een aantal Limburgse scholen kan beginnen in Brussel?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 april 2013 om 21:30.
Oud 2 april 2013, 23:30   #96
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Pajoske daar over gniffelt.

Wel over het feit dat veel Vlaamse politici heel druk doen over Brussel, maar als dat er geld op tafel moet komen, zij schichtig de andere kant op kijken...

En daar heeft Pajoske wel gelijk in.
Idd Niks gniffelen. Wel voel ik mij bekocht. Verraden. Er was een tijd 40 jaar geleden, dat ik mij als jonge naïeve gast verplicht voelde de Nederlandse taal te moeten verdedigen in Brussel. Want was Brussel geen Vlaamse stad geweest waar de rechten van de Vlamingen geschonden werden? De stad waar winkeliers verplicht tweetalig moesten zijn?
Allemaal leugens.

Mij de kastanjes uit het vuur laten halen, verleid met leugens. En zij de pluimen op hun hoed steken.
Maar daar geld aan uitgeven? Als mijn (toekomstige??) kleinkinderen in Brussel Franstaligen zullen worden is dat enkel te danken aan het wanbeleid van Vlaamse overheid. Niet dat ik daar één traan voor zal laten. Want ik heb ingezien dat taalimperialisme een fabeltje is. Dat het een schaamlapje is waarachter mensen zich verschuilen om de schuld van hun wanbeleid en egoïsme in andermans schoenen te schuiven.

Citaat:
Misschien dat de Limburgse provincie een aantal Limburgse scholen kan beginnen in Brussel?
Sorry vriend. Als onze Limburgse jongeren op zoek naar werk les gaan geven in Brusselse scholen lopen ze het risico dat wanneer ze terug in het Vlaamse gewest gaan werken, hun jaren in het Franstalige onderwijs niet meetellen als ervaring en ze dus levenslang een achterstand hebben.
Oud 3 april 2013, 00:21   #97
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Idd Niks gniffelen. Wel voel ik mij bekocht. Verraden.
Dat kan ik moeilijk aannemen want taal is voor U niet belangrijk.
Ge suggereert immers dat het geen probleem zou zijn dat ge Franstalige zou zijn doordat de Fransen, die hier eeuwenlang bivakkeerden, hier zouden gebleven zijn.
Citaat:
Als mijn (toekomstige??) kleinkinderen in Brussel Franstaligen zullen worden is dat enkel te danken aan het wanbeleid van Vlaamse overheid. Niet dat ik daar één traan voor zal laten.
Eerder leedvermaak met de flaminganten wat op hetzelfde neerkomt als gniffelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2013 om 00:23.
Oud 11 april 2013, 17:14   #98
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat fenomeen bestaat inmiddels al 183 jaar en dan hebben we het over een verhaal van een even lange assimilatiegeschiedenis.
Is de Vlaming die anno 2013 naar Brussel verhuist zich niet iets sterker van zijn identiteit bewust dan vroeger en zal daardoor minder 'verfransen' zoals met de vorige generaties is gebeurd?

Laatst gewijzigd door FIK : 11 april 2013 om 17:17.
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 15:30   #99
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Is de Vlaming die anno 2013 naar Brussel verhuist zich niet iets sterker van zijn identiteit bewust dan vroeger en zal daardoor minder 'verfransen' zoals met de vorige generaties is gebeurd?
Welke identiteit?

Volgens een nieuwe inwoner van Brussel:
-ontvangst in gemeentehuis: perfect Nederlands. Franstalige buren 1x perfect Nederlandstalig, 1x zeer beperkt Nederlandstalig.
-gebruikte talen in die buurt(ruw geschat): 50% Frans, 30 �* 40% Engels, de rest Nederlands.

Verfransen? ik denk eerder ver-internationaliseren.
Oud 12 april 2013, 18:52   #100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd Niks gniffelen. Wel voel ik mij bekocht. Verraden. Er was een tijd 40 jaar geleden, dat ik mij als jonge naïeve gast verplicht voelde de Nederlandse taal te moeten verdedigen in Brussel. Want was Brussel geen Vlaamse stad geweest waar de rechten van de Vlamingen geschonden werden? De stad waar winkeliers verplicht tweetalig moesten zijn?
Allemaal leugens.

Mij de kastanjes uit het vuur laten halen, verleid met leugens. En zij de pluimen op hun hoed steken.
Maar daar geld aan uitgeven? Als mijn (toekomstige??) kleinkinderen in Brussel Franstaligen zullen worden is dat enkel te danken aan het wanbeleid van Vlaamse overheid. Niet dat ik daar één traan voor zal laten. Want ik heb ingezien dat taalimperialisme een fabeltje is. Dat het een schaamlapje is waarachter mensen zich verschuilen om de schuld van hun wanbeleid en egoïsme in andermans schoenen te schuiven.

Sorry vriend. Als onze Limburgse jongeren op zoek naar werk les gaan geven in Brusselse scholen lopen ze het risico dat wanneer ze terug in het Vlaamse gewest gaan werken, hun jaren in het Franstalige onderwijs niet meetellen als ervaring en ze dus levenslang een achterstand hebben.
Risico is onbestaande, die jaren tellen mee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be