Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2013, 11:50   #81
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Dus zelfs de Congolozen mogen er blij mee zijn. Hoewel, "blij". Ze waren beter af met de Belgen.
Oud 29 mei 2013, 13:19   #82
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
We kunnen natuurlijk vitten over de betekenis van termen zoals beschaving, maar ken jij een zuivere beschaving zonder invloeden van buitenaf? De Amerikaanse beschaving zou er zonder de Europese beschaving nooit op dezelfde manier uitgezien hebben.

Feit is dat België in 1958 na jaren voorbereiding een geniale wereldtentoonstelling heeft georganiseerd, de eerste van de naoorlogse periode. En ik zeg België, niet "Vlamingen" of "Walen". België. In welke taal de voorbereiding gebeurde, speelt geen enkele rol (ook al was daar noodzakelijkerwijze veel Nederlands bij). Alleen het resultaat telt en dat was ronduit fantastisch. Nooit hebben de Belgen (inclusief de "Vlamingen") sindsdien nog zoiets gerealiseerd.

Je moet maar eens de recente viertalige video "Zoom 58" van Canvas-RTBF bekijken. Je wordt misschien nog trots Belg te zijn.
Ik wil die discussie over het woord beschaving wel laten varen, al vind ik dat toch niet onbelangrijk. Ik wil u alleen doen opmerken dat ik voor mijn identiteit geen grootse daden van mijn land nodig heb. Mijn identiteit is wie ik ben, niet wat mijn land ooit was. Een identiteit wordt gevormd door welke taal ik spreek, met wie ik omga, waar ik woon, naar welke TV-zenders ik kijk, welke websites ik bezoek... De Guldensporenslag bepaalt mijn identiteit niet, en Expo '58 ook niet. Ik vind die Expo wel interessant maar eerder dan als een getuige uit het verleden, niet als iets dat relevant is voor vandaag. De rest van de wereld is die expo al helemaal vergeten, wat bijvoorbeeld niet gezegd kan worden van steden als Brugge of Antwerpen, waarmee ik veel liever zou uitpakken.

Laatst gewijzigd door respublica : 29 mei 2013 om 13:20.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2013, 14:23   #83
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik wil die discussie over het woord beschaving wel laten varen, al vind ik dat toch niet onbelangrijk. Ik wil u alleen doen opmerken dat ik voor mijn identiteit geen grootse daden van mijn land nodig heb. Mijn identiteit is wie ik ben, niet wat mijn land ooit was. Een identiteit wordt gevormd door welke taal ik spreek, met wie ik omga, waar ik woon, naar welke TV-zenders ik kijk, welke websites ik bezoek... De Guldensporenslag bepaalt mijn identiteit niet, en Expo '58 ook niet. Ik vind die Expo wel interessant maar eerder dan als een getuige uit het verleden, niet als iets dat relevant is voor vandaag. De rest van de wereld is die expo al helemaal vergeten, wat bijvoorbeeld niet gezegd kan worden van steden als Brugge of Antwerpen, waarmee ik veel liever zou uitpakken.
Als jouw identiteit gevormd wordt door wie je bent, waarom dan ook niet door jouw eet- en dringewoonten, jouw kledij, jouw haarsnit, jouw temperament, jouw verstand en in welke mate verschil je dan van iemand uit jouw buurt of van een Antwerpenaar of een Namenaar of een Italiaan, om maar iets te zeggen?

Ik ben er ook zeker van dat de mensen in jouw straat heel andere TV-zenders en websites bekijken dan jij zelf. Hebben die dan geen andere identiteit? M.a.w., waar trek je de grens van die identiteit?
Oud 29 mei 2013, 14:26   #84
De Brabander
Minister-President

Standaard

Om nog maar te zwijgen van waar jij woont en met wie jij omgaat. Dus, als ik jouw criteria mag toepassen, heeft een werkloze die in een Gents krot woont een andere identiteit dan ene Bart De Wever die in een Antwerpse villa woont?

Laatst gewijzigd door De Brabander : 29 mei 2013 om 14:26.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 09:47   #85
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Om nog maar te zwijgen van waar jij woont en met wie jij omgaat. Dus, als ik jouw criteria mag toepassen, heeft een werkloze die in een Gents krot woont een andere identiteit dan ene Bart De Wever die in een Antwerpse villa woont?
Natuurlijk hebben die een andere identiteit, hun levens verschillen compleet! Toch kunnen ze even hard het gevoel hebben dat ze Vlaming zijn. Laat ik het zo voorstellen; hoe groot is de kans dat die werkloze uit Gent veel weet van De Wever? En hoe groot is de kans dat een werkloze uit Luik evenveel weet als hij over De Wever? Je ziet toch dat bepaalde figuren in Vlaanderen heel bekend zijn en in Wallonië compleet onbekend? Indien er werkelijk zo veel contact was tussen de landsdelen, zouden Walen op den duur ook wel van BV's weten. Quod non. Indien je een kaart zou maken van de reispatronen van mensen, zou je ook vaststellen dat Bart de Wever niet substantieel vaker in Wallonië (of Duitsland, of Frankrijk, of zelfs Nederland) komt als die werkloze uit Gent.

Voor die Italianen (etc) die je opnoemt geldt wellicht hetzelfde; ook zij zullen vooral met Vlaamse Italianen in contact staan. Ik heb er bijvoorbeeld weet van dat de indeling tussen Vlaamse en Franstalige Joden bijna even sterk is als tussen andere Belgen.

Voor mij is nationale identiteit maar een deel van iemands identiteit, maar het is wel niet onbelangrijk. Als ik in het buitenland ben, zal men mij vooral daarop aanspreken. Ik kan bv heel erg van schaken houden, maar in een hotel kan ik geen andere schaakliefhebbers er vlotjes uitplukken. Als ik daarentegen andere Vlamingen tegenkom, lukt dat wel. Dat we dezelfde taal spreken, is dan ook allesbepalend.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 12:23   #86
De Brabander
Minister-President

Standaard

Ze kunnen dat gevoel hebben, maar daarom hebben ze het nog niet. Wat is het belang voor die arbeider om veel te weten over Bart De Wever? En wat als hij meer weet over Winston Churchill? Welke conclusie trek je daar dan uit? Wat weet jij over die reispatronen van die (fictieve) arbeider in Gent? Wie weet komt hij zelfs nooit in Antwerpen ! Of komt hij meer in Charleroi dan in Antwerpen.

"Vlaamse" Italianen, daar heb ik nooit over gesproken. Maar Italianen spreken meestal Italiaans onder elkaar, dus zal die tweedeling binnen België wel meevallen, hè. Vele Belgen spreken echter verschillende talen. Ik ken Belgen die in het buitenland liefst Belgen mijden en alleen met de lokale bevolking contact willen. Welke cultuur hebben die mensen dan?

Nationale identiteit is meer en meer een etiket dat het gevolg is van het wonen in een staat. En Vlaanderen is geen staat.
Oud 30 mei 2013, 12:47   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus zelfs de Congolozen mogen er blij mee zijn. Hoewel, "blij". Ze waren beter af met de Belgen.
dit is gewoon te degoutant voor woorden DB ...

kort quote'je uit wiki voor u :

Citaat:
De 23 jaar onder het bewind van Leopold II worden gekenmerkt door volkerenmoord, slavernij, ontvoeringen, martelingen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over drie miljoen tijdens twaalf van de twintig jaar. Peter Forbath noemt ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild spreekt van tien miljoen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 13:04   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

*knip*

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 mei 2013 om 13:04.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 13:04   #89
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Belgische Staat was eerlijkheidshalve niet geïnteresseerd in Kongo, enkel Leopold II. Later moest België - na internationale kritiek op wat er gebeurde in Kongo Vrijstaat - het land overnemen. Onder Belgisch bewind was het inderdaad beter dan het nu is in Kongo. Uiteraard onvervalst kolonialisme, maar vandaag is het de hel op Aarde daar.
Oud 30 mei 2013, 13:09   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Belgische Staat was eerlijkheidshalve niet geïnteresseerd in Kongo, enkel Leopold II. Later moest België - na internationale kritiek op wat er gebeurde in Kongo Vrijstaat - het land overnemen. Onder Belgisch bewind was het inderdaad beter dan het nu is in Kongo. Uiteraard onvervalst kolonialisme, maar vandaag is het de hel op Aarde daar.
ook dit is te degoutant voor woorden ...

voor u dezelfde wiki quote :

Citaat:
De 23 jaar onder het bewind van Leopold II worden gekenmerkt door volkerenmoord, slavernij, ontvoeringen, martelingen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over drie miljoen tijdens twaalf van de twintig jaar. Peter Forbath noemt ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild spreekt van tien miljoen.
Oud 30 mei 2013, 13:12   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kom jij erbij dat ze het in Congo onder Belgisch bewind beter hadden?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 13:14   #92
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hoe kom jij erbij dat ze het in Congo onder Belgisch bewind beter hadden?
Minder slecht dan. Erg arm, weinig rechten, uitgebuit om grondstoffen maar meer orde. Desondanks is het een goede zaak dat Belgisch Kongo niet meer is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 mei 2013 om 13:16.
Oud 30 mei 2013, 13:16   #93
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

U bent dom ofzo? Kongo-Vrijstaat != Belgisch Kongo.
Oud 30 mei 2013, 13:21   #94
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder slecht dan. Erg arm, weinig rechten, uitgebuit om grondstoffen maar meer orde. Desondanks is het een goede zaak dat Belgisch Kongo niet meer is.
Toen Congo Belgisch bewind was, was dat ook allemaal aan de orde.

Volkenmoord en slavernij was toen alledaags. Dat is nu niet meer. Je zou beter kunnen beweren dat het zonder de Belgen er niet beter op is geworden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 13:22   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent dom ofzo? Kongo-Vrijstaat != Belgisch Kongo.
ik interpreteerde uw 'onder Belgisch bewind was het er beter dan nu' als een pleidooi voor kolonialisme, vergeef me, je was anders heel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 mei 2013 om 13:23.
Oud 30 mei 2013, 15:32   #96
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Begrijp jij dan niks? Koning Leopold II =/= Belgische staat. De Belgische staat werd pas eigenaar van Congo in 1909. Bovendien zijn die cijfers over dat aantal doden sterk overdreven. Er waren niet eens zoveel inwoners in Congo op het einde van de 19de eeuw. Opgeklopte zever van jaloers Britten, de uitroeiers van de Zuid-Afrikaanse boeren.
Oud 30 mei 2013, 15:34   #97
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Toen Congo Belgisch bewind was, was dat ook allemaal aan de orde.

Volkenmoord en slavernij was toen alledaags. Dat is nu niet meer. Je zou beter kunnen beweren dat het zonder de Belgen er niet beter op is geworden.
Het is er nog nooit zo slecht geweest, vooral in Oost-Congo. Luister jij dan niet naar het nieuws ofzo?
Oud 30 mei 2013, 20:56   #98
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het is in elk geval opmerkelijk, of net niet, dat de BUB de Expo 58 als hoogtepunt van de Belgische na-oorlogse beschaving ziet. Deze expo is immers de geschiedenis ingegaan met 3 dingen:
- de expo was quasi zuiver Franstalig en zeer anti-Vlaams
- de expo stelde Congolezen tentoon als beesten
- de uitvinding van Cote d'Or Dessert 58
Dat de BUB dergelijke praktijken bejubelt als een hoogtepunt van beschaving betekent dat de BUB zich als een zuiver francofiele, anti-Vlaamse en racistische partij uit, met een voorkeur voor Dessert 58. De BUB is aldus de politieke reïncarnatie van de massamoordenaar Leopold II.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 10:29   #99
De Brabander
Minister-President

Standaard

Het was een tweetalige expo.

Het Congolees dorp was een vergissing, maar werd ook gauw gesloten.

Wat heb jij tegen Dessertchocolade?
Oud 31 mei 2013, 10:29   #100
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was een tweetalige expo.

Het Congolees dorp was een vergissing, maar werd ook gauw gesloten.

Wat heb jij tegen Dessertchocolade?
Ik prefereer zwarte chocolade.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be