![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Dus zelfs de Congolozen mogen er blij mee zijn. Hoewel, "blij". Ze waren beter af met de Belgen.
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 29 mei 2013 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben er ook zeker van dat de mensen in jouw straat heel andere TV-zenders en websites bekijken dan jij zelf. Hebben die dan geen andere identiteit? M.a.w., waar trek je de grens van die identiteit?
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() Om nog maar te zwijgen van waar jij woont en met wie jij omgaat. Dus, als ik jouw criteria mag toepassen, heeft een werkloze die in een Gents krot woont een andere identiteit dan ene Bart De Wever die in een Antwerpse villa woont?
België unitair ! Laatst gewijzigd door De Brabander : 29 mei 2013 om 14:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor die Italianen (etc) die je opnoemt geldt wellicht hetzelfde; ook zij zullen vooral met Vlaamse Italianen in contact staan. Ik heb er bijvoorbeeld weet van dat de indeling tussen Vlaamse en Franstalige Joden bijna even sterk is als tussen andere Belgen. Voor mij is nationale identiteit maar een deel van iemands identiteit, maar het is wel niet onbelangrijk. Als ik in het buitenland ben, zal men mij vooral daarop aanspreken. Ik kan bv heel erg van schaken houden, maar in een hotel kan ik geen andere schaakliefhebbers er vlotjes uitplukken. Als ik daarentegen andere Vlamingen tegenkom, lukt dat wel. Dat we dezelfde taal spreken, is dan ook allesbepalend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Ze kunnen dat gevoel hebben, maar daarom hebben ze het nog niet. Wat is het belang voor die arbeider om veel te weten over Bart De Wever? En wat als hij meer weet over Winston Churchill? Welke conclusie trek je daar dan uit? Wat weet jij over die reispatronen van die (fictieve) arbeider in Gent? Wie weet komt hij zelfs nooit in Antwerpen ! Of komt hij meer in Charleroi dan in Antwerpen.
"Vlaamse" Italianen, daar heb ik nooit over gesproken. Maar Italianen spreken meestal Italiaans onder elkaar, dus zal die tweedeling binnen België wel meevallen, hè. Vele Belgen spreken echter verschillende talen. Ik ken Belgen die in het buitenland liefst Belgen mijden en alleen met de lokale bevolking contact willen. Welke cultuur hebben die mensen dan? Nationale identiteit is meer en meer een etiket dat het gevolg is van het wonen in een staat. En Vlaanderen is geen staat.
![]() |
#87 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
kort quote'je uit wiki voor u : Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() *knip*
Laatst gewijzigd door Weyland : 30 mei 2013 om 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Belgische Staat was eerlijkheidshalve niet geïnteresseerd in Kongo, enkel Leopold II. Later moest België - na internationale kritiek op wat er gebeurde in Kongo Vrijstaat - het land overnemen. Onder Belgisch bewind was het inderdaad beter dan het nu is in Kongo. Uiteraard onvervalst kolonialisme, maar vandaag is het de hel op Aarde daar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
voor u dezelfde wiki quote : Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Minder slecht dan. Erg arm, weinig rechten, uitgebuit om grondstoffen maar meer orde. Desondanks is het een goede zaak dat Belgisch Kongo niet meer is.
Laatst gewijzigd door Weyland : 30 mei 2013 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volkenmoord en slavernij was toen alledaags. Dat is nu niet meer. Je zou beter kunnen beweren dat het zonder de Belgen er niet beter op is geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() ik interpreteerde uw 'onder Belgisch bewind was het er beter dan nu' als een pleidooi voor kolonialisme, vergeef me, je was anders heel duidelijk.
Laatst gewijzigd door Anna List : 30 mei 2013 om 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Minister-President
|
![]() Begrijp jij dan niks? Koning Leopold II =/= Belgische staat. De Belgische staat werd pas eigenaar van Congo in 1909. Bovendien zijn die cijfers over dat aantal doden sterk overdreven. Er waren niet eens zoveel inwoners in Congo op het einde van de 19de eeuw. Opgeklopte zever van jaloers Britten, de uitroeiers van de Zuid-Afrikaanse boeren.
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Het is er nog nooit zo slecht geweest, vooral in Oost-Congo. Luister jij dan niet naar het nieuws ofzo?
![]() |
#98 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het is in elk geval opmerkelijk, of net niet, dat de BUB de Expo 58 als hoogtepunt van de Belgische na-oorlogse beschaving ziet. Deze expo is immers de geschiedenis ingegaan met 3 dingen:
- de expo was quasi zuiver Franstalig en zeer anti-Vlaams - de expo stelde Congolezen tentoon als beesten - de uitvinding van Cote d'Or Dessert 58 Dat de BUB dergelijke praktijken bejubelt als een hoogtepunt van beschaving betekent dat de BUB zich als een zuiver francofiele, anti-Vlaamse en racistische partij uit, met een voorkeur voor Dessert 58. De BUB is aldus de politieke reïncarnatie van de massamoordenaar Leopold II. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Minister-President
|
![]() Het was een tweetalige expo.
Het Congolees dorp was een vergissing, maar werd ook gauw gesloten. Wat heb jij tegen Dessertchocolade?
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |