Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de overheid cannabis gaan kweken en verkopen?
Ja 15 53,57%
Nee 13 46,43%
Weet niet / Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2013, 00:46   #81
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hugh Mannity Bekijk bericht
Legaliseer. Laat de productie over aan beconcurrerende ondernemingen. Hef geen taks.
Waarom moeten ondernemingen dat gaan uitvoeren?

Gewoon legaliseren. Er is materiaal en kennis genoeg om dat te laten uitvoeren door de personen die zelf weed gebruiken.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 01:09   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht

Gewoon legaliseren. Er is materiaal en kennis genoeg om dat te laten uitvoeren door de personen die zelf weed gebruiken.
Tegen hen zal de "war on drugs" genadeloos verdergezet worden.
Oud 2 mei 2013, 09:01   #83
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De illegale kweker die zijn energie normaal - dus niet voor de meter, afpakt gaat niet lang vrij blijven. je beseft toch wel dat als men op de elektriciteitsmaatschappij merkt dat uw stroomverbruik verdubbeld of verdriedubbeld is dat die mensen weten dat dit niet is van een vriezer bij te kopen? Het eerste dat die doen als ze dat merken is de politie bellen.

En dat de kosten voor een ieder gelijk zijn illegaal of legaal is een slechte inschatting. Of denk je dat de illegale kweker belasting betaald of Riziv-bijdrages betaald op zijn personeel? Wie zal de brand en andere verzekeringen betalen, de legale kweker of de illegale kweker?
Toch wel hoor.
In Nederland zijn het gerecht en de belastingsdiensten strikt gescheiden. Veel grote kwekers geven alles netjes aan. Zo voorkomen ze monsterboetes als ze toch gepakt worden.
Het is dus niet omdat wiet kweken in Nederland illegaal is dat het ook volledig in het zwart gebeurd.
Nu is dat natuurlijk afhankelijk van het rechtssysteem en zie ik dat in Belgie niet onmiddellijk gebeuren maar het toont wel aan dat er zelfs op een 'witte' manier geld te verdienen is aan wietkweek.

Citaat:
Laat het me zo vragen anders, wie werkt er het goedkoopste als hij bij u een kraan komt plaatsen, de loodgieter die alles aangegeven doet of diegene die in het zwart werkt?
De zwarte natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de witte ook geld kan verdienen. En dat is bij wietkweek, net als bij loodgieters ook zo.

Citaat:
En de privé, die beginnen niet eens aan wietkweken als de wet niet 100% duidelijk is - wat voorlopig niet zo is, en het zal niet veranderen, het zal verboden blijven. De investeringen zijn trouwens te hoog en de ervaring ontbreekt over het specifieke product.
Wel een beetje weten wat je wil eh?
Langs de ene kant moet de staat eraf blijven en de gebruiker zelf zijn gang laten gaan, langs de andere kant is nu plots die gebruiker zijn investering te hoog en ontbreekt het hem aan ervaring.
En verder is het vooralsnog gissen als het gaat over wat en hoe het met de individuele kweker/gebruiker zal gaan mocht de staat toch beslissen om te legaliseren.
Oud 2 mei 2013, 09:03   #84
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien moeten er maar eens wat lieden gepopped worden...
Oud 2 mei 2013, 09:06   #85
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Legaliseren en toestaan dat mensen zelf wiet kweken kan best samen hoor.

En je mag niet vergeten dat lang niet iedere gebruiker zelf zal gaan kweken (ook als is het dan legaal).
Ikzelf zou er bv niet aan beginnen. Veel te veel tijd en geld kruipt daarin.
Misschien een plantje in de groentetuin maar verder zou ik nooit gaan. Toch zeker niet als er goeie wiet op een legale manier te koop is.
En zo denkt volgens mij het overgrote deel van de gebruikers.
Waarom alle moeite doen als het produkt gewoon te koop is?

Enkel degene die al eens een speciaal soortje willen roken of die er een sport van maken een zo groot mogelijk oogst te halen uit 1 plantje (de 'gevorderde hobbyisten laat ons zeggen) zullen zelf willen blijven kweken maar de overgrote meerderheid van de gebruikers gaat dat niet doen hoor.

Net als bij bier. Je kan het gewoon kopen, je kan het zelf brouwen.
Toch koopt de overgrote meerderheid zijn bier gewoon in de winkel.
Waarom zou dat met wiet anders moeten zijn?
Oud 2 mei 2013, 09:08   #86
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Mijn voorstel tot een gedoogbeleid tot het kweken met 1 lamp is allesbehalve hetzelfde als het Nederlandse gedoogbeleid...
Waarom niet gewoon legaliseren dan?
Wat is er beter aan gedogen dan aan legaliseren?
Oud 2 mei 2013, 09:13   #87
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
En nee, we hoeven helemaal geen speciaal ministerie voor de controle op cannabis kwaliteit. Wij hoeven geen vergunningprocedure voor het teelten van cannabis. Wij hoeven geen door de overheid aangestelde speciale comiteetjes en cannabis experts die allemaal handen vol geld kost.
Nee want wij hebben veel liever wiet die door een stelletje onderwereldfiguren gekweekt wordt en waarvan we bijlange na niet weten wat er allemaal in zit. Ik zou niet graag weten hoeveel haarlak/glaspoeder en andere rommel ik in mijn leven al opgerookt heb. Als het gevolg is dat ik weet dat ik propere wiet kan roken mag de staat voor mijn part gerust controle uitoefenen. En wordt de wiet dan wat minder sterk, dan doe ik wel een topje extra in mijn joint.

Citaat:
Laat maar eens zien hoeveel interesse de overheid nog heeft in het teelten van cannabis wanneer er geen belastingen op worden geheven. Nul komma nul dus... Alles kan en mag, zolang het maar opbrengt.
Als cannabis legaal gekweekt en verkocht mag worden heb ik er geen problemen mee dat daar belastingen ofzo op geheven worden.
Op alles betalen we btw en/of accijnzen maar op cannabis zou dat plots niet mogen?
Oud 2 mei 2013, 09:13   #88
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

En je mag niet vergeten dat lang niet iedere gebruiker zelf zal gaan kweken (ook als is het dan legaal).
Misschien een plantje in de groentetuin maar verder zou ik nooit gaan. Toch zeker niet als er goeie wiet op een legale manier te koop is.

Enkel degene die al eens een speciaal soortje willen roken of die er een sport van maken een zo groot mogelijk oogst te halen uit 1 plantje (de 'gevorderde hobbyisten laat ons zeggen) zullen zelf willen blijven kweken maar de overgrote meerderheid van de gebruikers gaat dat niet doen hoor.

Welja, ik zie het min of meer ook wel zo. Maar ik stelde 'laten kweken door de gebruiker' even voorop, omdat er hier lieden zijn die afkomen, of laten uitschijnen: enkel de overheid moet dat verschaffen en controleren...maar dan zit je weer met een monopolie...

Het beste is wat mij betreft: particulieren die het zelf kweken en een handel erin hebben, met daarnaast de mogelijkheid voor iedere andere particulier om het plantje ook zelf te kweken enkel voor eigen gebruik.
Oud 2 mei 2013, 09:14   #89
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is nog maar weer eens koffiedik kijken.
Oud 2 mei 2013, 10:59   #90
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is nog maar weer eens koffiedik kijken.
Dat is natuurlijk de norm in een draad die over eventuele toestanden in een verre toekomst handelt.

In ieder geval, het Nederlandse systeem wat betreft belasting betalen op illegaal verdient geld is wat mij betreft beter. Ik ken ook mensen die gewoon op de belastingbrief "softdrug kweker" opgeven en belasting betalen op de inkomsten ervan.

Dat had trouwens tot gevolg dat toen we een keer tegengehouden werden door de politie en die mensen een paar kilo wiet of hasjiesj vonden in de koffer, hij een kwitantie vroeg zodat hij de in beslag genomen drugs kon aftrekken van de belastingen. Die agenten belden daarop eerst naar de procureur met de vraag, wat moeten we nu doen?
De procureur zei, laat hem zijn drugs maar houden, en we konden doorrijden met de drugs in de koffer.
Oud 2 mei 2013, 13:35   #91
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Groot gelijk. Maar wel aksijnzen laten betalen en de inkomsten gebruiken om misbruik en tegen te gaan en ontmoedigingscampagnes op te zetten.

En, net zoals met sigaretten, geen reclame toestaan.

Ik heb het nog nooit gerookt maar ik zou het dan wel eens proberen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 14:28   #92
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dan pas?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 17:51   #93
Hugh Mannity
Burger

Hugh Mannity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met ondernemingen bedoel ik, niet enkel privé-ondernemingen (de staat). De personen mogen dat gerust zelf kweken en gebruiken, maar dankzij de schaalvoordelen van grote ondernemingen, zal dit goedkoper zijn.
Hugh Mannity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 15:15   #94
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

edit; verkeerde draad

Laatst gewijzigd door BigF : 6 mei 2013 om 15:17.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 10:33   #95
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of 't zo'n goed idee is om die knoeiers die onze politiek bevolken de kweek en distributie van wiet in handen te geven. Ze gaan weer regelneven en beperkingen en registreren en weet ik wat nog allemaal.
Beter zou zijn een totale legalisering;

Wie zelf wil kweken mag. Punt
Wie wil verkopen mag, maar betaalt belastingen, net zoals elk ander die iets met winstoogmerk verkoopt. Je moet dan voldoen aan de voorschriften die gelden. Punt

De staat heeft inkomsten, de mensen zijn een pak vrijer in te doen en laten wat ze willen en de criminelen verliezen een pak poen.
Iedereen gelukkig.

En het is perfect mogelijk om in ons klimaat, buiten, op biologische wijze goede wiet te kweken. Veel autoflower- en indicasoorten komen hiervoor in aanmerking.
Het is een leuke en mooie plant om te laten groeien, je bepaalt zelf de oogsttijd en dus het effect, etcetc

Ik zou nooit zoveel betalen voor iets wat je geestverruiming geeft, maar waarvan je niet weet wie er wat mee gedaan heeft, terwijl het gewoon voor 10euro in trossen in m'n tuin groeit.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Laatst gewijzigd door Carnivore : 7 mei 2013 om 10:55.
Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be