Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2013, 23:39   #81
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Ik denk dat ik beter Frans spreek en schrijf dan jij kunt!!
Wel,... ik niet. En ik ben nochtans de eerste jaren van mijn leven grotendeels in het Frans grootgebracht door opgevangen te worden door mijn grootmoeder, die samenwoonde met nog twee van haar zusters en die samen geruime tijd in Frankrijk woonachtig geweest zijn, en in hun schooljaren in Engeland op kostschool zaten. Om zo te zeggen tot mijn 6 jaar was het al Frans wat de klok sloeg en wanneer de kleine potjes met grote oren het niet mochten verstaan was het Engels wat er gesproken werd.

Daarna naar een, Vlaamse school en afgelopen met die Franse blablabla. En ook wanneer ik nu, en dat gebeurt zeer dikwijls hier aan de kust, Franstalige bezig hoor in de Brico of Hubo, stel ik vast dat die maar een ding heel goed kunnen, en dat is uitleggen. Blablablabla en daar stop het.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 mei 2013 om 23:40.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2013, 23:44   #82
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Elke Fransman is in staat correct algemeen Frans te spreken. Weinig Noord-Belgen zijn in staat correct Nederlands te spreken.
Mss,maar maakt het u beter als ge op hun kunt afgeven?

Jarenlang hebben ze op de oude brt Franse ondertitels gebruikt om ook de francofone burgers van ons land de mogelijkheid te geven om te volgen,en dat was niet alleen onder Nederlandstalige filmen maar ook Duitse en Engelse en andere prenten,hebben ze ervan geleerd?
Ik, Brabander was niet te schoon of te goed om wat Frans te leren en wat Engels
en wat Duits,de tegenstand van sommige Franstaligen tegen het Vlaams- Nederlands heeft ervoor gezorgd dat taal extremiteiten aan de orde zijn,en dan die uitleg van u,voor een nationaal belgie gaan maar de meerderheid van de burgers negeren,er zijn trouwens langs beide zijden van de taalgrens taal extremisten,dus nuance is soms op zijn plaats in uw geval!

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 29 mei 2013 om 23:47.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2013, 23:57   #83
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Mss,maar maakt het u beter als ge op hun kunt afgeven?

Jarenlang hebben ze op de oude brt Franse ondertitels gebruikt om ook de francofone burgers van ons land de mogelijkheid te geven om te volgen,en dat was niet alleen onder Nederlandstalige filmen maar ook Duitse en Engelse en andere prenten,hebben ze ervan geleerd?
Ik, Brabander was niet te schoon of te goed om wat Frans te leren en wat Engels
en wat Duits,de tegenstand van sommige Franstaligen tegen het Vlaams- Nederlands heeft ervoor gezorgd dat taal extremiteiten aan de orde zijn,en dan die uitleg van u,voor een nationaal belgie gaan maar de meerderheid van de burgers negeren,er zijn trouwens langs beide zijden van de taalgrens taal extremisten,dus nuance is soms op zijn plaats in uw geval!
idd
Oud 30 mei 2013, 00:25   #84
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Als je het zelf niet meester bent, kan je daar onmogelijk over oordelen.
Is toch altijd een grote bron van jaloezie, al die mooie Vlaamse dialecten. Het blijft iets speciaals, iets dat iedere Vlaming zou moeten koesteren...
De Fransen hadden dit vroeger ook, en ondertussen worden ze dan ook in ere hersteld, het patois herleeft en dat is maar goed ook!

Met een redelijk niveau Frans, dus goed, maar zeker niet perfect, haal ik er de Walen zo uit, een Fransman hoort het direct. Jij gelooft dit misschien niet, maar je bent dan ook niet in de positie om daarover te oordelen...

Als je je geschiedenis en de taal van je voorouders wil verloochenen dan doet u maar, het is tenslotte maar een deel van uw identiteit, eenheidsworst...
Oud 30 mei 2013, 01:04   #85
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
U bent hier nieuw zeker?
Ik denk dat The Piano terug is
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 01:07   #86
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wel,... ik niet. En ik ben nochtans de eerste jaren van mijn leven grotendeels in het Frans grootgebracht door opgevangen te worden door mijn grootmoeder, die samenwoonde met nog twee van haar zusters en die samen geruime tijd in Frankrijk woonachtig geweest zijn, en in hun schooljaren in Engeland op kostschool zaten. Om zo te zeggen tot mijn 6 jaar was het al Frans wat de klok sloeg en wanneer de kleine potjes met grote oren het niet mochten verstaan was het Engels wat er gesproken werd.

Daarna naar een, Vlaamse school en afgelopen met die Franse blablabla. En ook wanneer ik nu, en dat gebeurt zeer dikwijls hier aan de kust, Franstalige bezig hoor in de Brico of Hubo, stel ik vast dat die maar een ding heel goed kunnen, en dat is uitleggen. Blablablabla en daar stop het.
et pour moi een pakske platte keas
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 04:33   #87
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien, maar het woord 'Nederlands' wordt meestal gebruikt in de betekenis van ABN. En in die betekenis gebruik ik het hier ook.
Volgens de Parisien spreekt de rest van de franstaligen ook maar een boerentaaltje. Wat is nu je punt? Je bent nogmaals het stereotiep aan het bevestigen van de franstalige met kapsones.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 05:26   #88
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen spreken we anders correcter Nederlands dan onze noorderburen zelf doen. Hie hoor je regelmatig zeggen," hun hebben dit gedaan of wat benne ze toch dom geweest", en dat soort foutieve uitspraken.
Het mes snijdt langs beide kanten. Ik wil bijvoorbeeld de Vlamingen die het verschil tussen 'noemen' en 'heten' niet kennen niet te eten geven...
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 05:56   #89
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bent gefrustreerd. Vertel ons over de haan.
Oud 30 mei 2013, 06:18   #90
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Elke Fransman is in staat correct algemeen Frans te spreken. Weinig Noord-Belgen zijn in staat correct Nederlands te spreken.
Je blijft vasthouden aan een mening die gebaseerd is op verkeerde feiten. Zoiets heet extremisme. Het is zelfs erger: je blijft de verkeerde feiten gebruiken, ook al weet je ondertussen dat ze fout zijn. Ik begrijp dat het pijn moet doen om geconfronteerd te worden met het feit dat je volledige discours, je politieke partij en mogelijk je volledige identiteit gebaseerd zijn op foute feiten en dat ze dus zelf ook allen volledig fout zijn, maar ik zal het nogmaals herhalen: Vlamingen spreken ook in hun lokaal dialect correct Nederlands, daar elk Vlaams, Nederlands of Surinaams dialect perfect Nederlands is.

Verder blijkt uit de meeste taalproeven dat Vlamingen hoger scoren dan Nederlanders als het over standaardtaal gaat. En verder blijkt eveneens dat in het Franse taalgebied het "eenheidsfrans", zoals dat door l'Académie française wordt gepromoot, zeker niet door iedereen wordt gesproken en door veel mensen fout wordt gesproken, en vooral geschreven. Het enige verschil tussen Frans en Nederlands, is dat het Frans zeer agressief en discriminerend is in hun houding tov andere talen en dialecten (zie ook de houding van l'Académie française tov Oïl- en Oc-talen vroeger en zeker tov Baskisch, Catalaans, enz. nu), terwijl het Nederlands coulant is.

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 30 mei 2013 om 06:20.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 07:41   #91
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik blijf het zeggen: de standpunten van de BUB zijn zo krankzinnig dat het onmogelijk is een onderscheid te maken tussen het origineel en een parodie daarop.
En ik blijf het zeggen: Dat is ook van meet af aan de bedoeling geweest.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 08:00   #92
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het mes snijdt langs beide kanten. Ik wil bijvoorbeeld de Vlamingen die het verschil tussen 'noemen' en 'heten' niet kennen niet te eten geven...
Dat is waar, maar dat is in Nederland zeker niet beter. Er zijn er hier ook ontzettend veel die het telkens over enigSTE hebben, alsof er iets eniger dan enig bestaat.
Oud 30 mei 2013, 08:03   #93
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
et pour moi een pakske platte keas
Als ze dat al eens konden zeggen!!!
Oud 30 mei 2013, 09:08   #94
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik onderhoud die clichés niet. Ik respecteer onze noorderburen 100 keer meer dan jullie clubje.
Vandaar dat ik overtuigd Groot Nederlander ben zeker.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 09:36   #95
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet beweerd. Ik heb alleen gezegd dat weinig Nederlandstalige Belgen goed Nederlands spreken. 't Zal misschien ook nog mijn fout zijn, zeker?
Citaat:
Die dame heeft het over het Vlaams (�* la limite het verkavelingsvlaams). Dat is inderdaad een lokaal boerentaaltje. Het Nederlands niet, maar dat wordt hier niet veel gesproken.
Toegegeven, u heeft niet geschreven dat er hier geen Nederlands wordt gesproken...
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 10:38   #96
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Nee, en dan, wat is uw probleem?
Oud 30 mei 2013, 10:45   #97
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Zowat iedere professor (!) aan de UGent kent dat verschil niet, tussen 'noemen' en 'heten'.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 12:39   #98
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, en dan, wat is uw probleem?
Heb je het tegen mij?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2013, 15:15   #99
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die dame heeft het over het Vlaams (�* la limite het verkavelingsvlaams). Dat is inderdaad een lokaal boerentaaltje. Het Nederlands niet, maar dat wordt hier niet veel gesproken.
Mag ik dan een vergelijking maken tussen het Waals en het Frans die iedereen in Vlaanderen op school leert. Het bewijs dat Frans en Waals niet hetzelfde zijn : Nonante - Quatre-vingt-dix terwijl zowel in Nederland als Vlaanderen weldegelijk over "negentig" wordt gesproken.

Ik heet jefke, omdat mijn ouders me zo genoemd hebben (fictieve naam), dacht dat dit het verschil was tussen beiden.
Oud 30 mei 2013, 15:33   #100
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Mag ik dan een vergelijking maken tussen het Waals en het Frans die iedereen in Vlaanderen op school leert. Het bewijs dat Frans en Waals niet hetzelfde zijn : Nonante - Quatre-vingt-dix terwijl zowel in Nederland als Vlaanderen weldegelijk over "negentig" wordt gesproken.

Ik heet jefke, omdat mijn ouders me zo genoemd hebben (fictieve naam), dacht dat dit het verschil was tussen beiden.
Als je wil weten wat Waals is :

Li Rwè d' Olande vleut di tote foice oblidjî tos les peupes do Rweyåme Uni des Bas Payis di djåzer l' olandès come langue nåcionåle. E 1819, i suprime li francès el Flande ey e Braibant.

Les Walons, come C. Simonon mostrèt bén k' i sont conte.
On-z ôt pårler ås Bas Payis
Di totes sôres di lingaedjes
Vinoz vier cial, alez vier la
C' est on novea ramaedje
On-z ôt flamind, almand, francès
Olandès; kimint, diale
Pout on pretinde ki l' olandès
Soeye nosse langue nåcionåle !?

E l' årmêye, li lingaedje des cmandes, c' esteut l' olandès (loukîz l' tchanson Li pantalon trawé). Dedja cwand l' årmêye des Bas Payis s' a batou a Waterlô, e 1815. Les mwaisses sôdårs walons endè fourît sbarés.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be