Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2013, 09:47   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eralisme.dhtml

Rutten is tot besluit gekomen dat de term in die mate gekaapt is door n-va dat ze er beter afstand van kunnen nemen. En meer inhoudelijk : dat het na de zesde staatshervorming eigenlijk overbodig is. Exit confederalisme. Dat is een duidelijk standpunt en een vroege voorbereiding op de onderhandelingen van mei 2014.
on topic :

ik ben eigenlijk heel benieuwd of Gwendolinneke dit standpunt in November wel door dat congres gaat krijgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:48   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voor mij niet. Ik lees op de site wat er staat. Maar 90% van de keizers doen dat niet.
Ik daag u uit om aan te tonen waar en wanneer NVA'ers de laatste jaren de woorden 'Vlaamse onafhankelijkheid' nog in het openbaar gebruikt hebben. Buiten de eigen statuten, of eigen vergaderingen.
touché
Oud 7 juni 2013, 09:49   #83
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
touché
En ik vraag me nog altijd af hoe het VB dat allemaal gaat realiseren zonder eerst in stappen te werken.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:50   #84
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe gaat ge aan die confederatie geraken, zeker eens deze fedreg de finwet wijzigt ten voordele van Franstaligen ???
Het ging over tot onafhankelijkheid komen via evolutionaire en niet revolutionaire weg. Je verandert dus van onderwerp, maar kom.

Tot confederatie zal men inderdaad via een stemming moeten komen. Dat lijkt mij een zaak van democratie, geen revolutie.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:52   #85
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik verzin niets. Ze zijn een marginale groep gezien hun verkiezingsuitslag en gezien hun achteruitgang in de polls.
Jij beweerde dat het aandeel in de VLD dat fiscale autonomie bijstond een marginaal aandeel binnen de VLD was. Dat is ronduit fout, en dus verzonnen.
Oud 7 juni 2013, 09:52   #86
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het ging over tot onafhankelijkheid komen via evolutionaire en niet revolutionaire weg. Je verandert dus van onderwerp, maar kom.

Tot confederatie zal men inderdaad via een stemming moeten komen. Dat lijkt mij een zaak van democratie, geen revolutie.
Zo is dat.
Oud 7 juni 2013, 09:55   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ik zal mijn vraag herformuleren :

hoe gaat gij op democratisch wettelijke weg (dat is toch mijn definitie van zonder revolutie) aan een confederatie geraken ? ge moogt daar van mij nog vertrekken vanuit een vlaamse 2/3 meerderheid voor. hoe gaat gij dat door het B parlement halen ?

eerlijkheid gebied te zeggen dat dit in B gewoon onmogelijk is ... een 'onderhandelde confederatie', 'autonomie door evolutie, zonder revolutie' is een fabel

tenminste als ge het eufemistisch wilt stellen

ge zou het zonder overdrijven ook een kwaadwillige leugen tov de Vlaamse kiezer kunnen noemen.

pappen en nathouden ... aloud beproefd CVP recept, nu gebracht door nieuwe zakken.

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 juni 2013 om 09:55.
Oud 7 juni 2013, 09:57   #88
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Zo is dat.
nee, zo is dat niet.

de definitie van confederalisme houdt immers in dat de entiteiten die deel uit maken van de confederatie ... volwaardige (dus onafhankelijke) autonome staten zijn, die autonoom beslissen bepaalde zaken samen te doen.
Oud 7 juni 2013, 09:58   #89
Anna List
Banneling

Standaard

het is een illusie te denken dat tot confederalisme of onafhankelijkheid kan gekomen worden zonder op een bepaald moment de (Belgische!)wettelijkheid te verlaten.
Oud 7 juni 2013, 09:59   #90
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
een confederatie heeft geen deelstaten

je bent confederalisme aan het herdefinieren zodat het terug federalisme wordt.
Bijlange niet. Als je wil vallen over een semantische discussie over de invulling van deelstaat versus lidstaat ben ik niet echt geinteresseerd. Dat doet niet ter zake in de discussie over bij wie de bevoegdheden liggen, wat uiteraard het centrale onderscheid is.
Oud 7 juni 2013, 10:00   #91
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik zal mijn vraag herformuleren :

hoe gaat gij op democratisch wettelijke weg (dat is toch mijn definitie van zonder revolutie) aan een confederatie geraken ? ge moogt daar van mij nog vertrekken vanuit een vlaamse 2/3 meerderheid voor. hoe gaat gij dat door het B parlement halen ?
Heel eenvoudig. De Vlaamse partijen dagen niet op op een regeringsonderhandeling tot de Franstaligen akkoord zijn met een confederaal model voor Belgie.
Oud 7 juni 2013, 10:01   #92
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is een illusie te denken dat tot confederalisme of onafhankelijkheid kan gekomen worden zonder op een bepaald moment de (Belgische!)wettelijkheid te verlaten.
Dat zal ook gebeuren en veel moeite zal er niet eens voor gedaan moeten worden. Besef ook dat de Walen al veel verder staan op dit punt.
Oud 7 juni 2013, 10:01   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bijlange niet. Als je wil vallen over een semantische discussie over de invulling van deelstaat versus lidstaat ben ik niet echt geinteresseerd. Dat doet niet ter zake in de discussie over bij wie de bevoegdheden liggen, wat uiteraard het centrale onderscheid is.
en waarom zouden Franstaligen hun veto over Belgische zaken dan wel lossen ?

voor uw schoon ogen of wat ???

zij hebben in de B context volledig vetorecht, waarom zouden zij (zeker als de financieringswet (door deze Vl minderheidsregering!)ook nog eens gewijzigd wordt ten voordele v Franstaligen) ???

ge maakt uzelf blaaskes wijs.
Oud 7 juni 2013, 10:03   #94
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en waarom zouden Franstaligen hun veto over Belgische zaken dan wel lossen ?

voor uw schoon ogen of wat ???

zij hebben in de B context volledig vetorecht, waarom zouden zij (zeker als de financieringswet (door deze Vl minderheidsregering!)ook nog eens gewijzigd wordt ten voordele v Franstaligen) ???

ge maakt uzelf blaaskes wijs.
En dus het big bang scenario van FDW en co is dé oplossing?
Oud 7 juni 2013, 10:03   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dat zal ook gebeuren en veel moeite zal er niet eens voor gedaan moeten worden. Besef ook dat de Walen al veel verder staan op dit punt.
hier ben je wel correct, maar dan wel pas op t moment dat er geen Euro meer uit Vlaanderen vloeit.
Oud 7 juni 2013, 10:04   #96
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
nee, zo is dat niet.

de definitie van confederalisme houdt immers in dat de entiteiten die deel uit maken van de confederatie ... volwaardige (dus onafhankelijke) autonome staten zijn, die autonoom beslissen bepaalde zaken samen te doen.
Autonomie in bevoegdheden is iets helemaal anders dan staatkundige onafhankelijkheid. Het is perfect mogelijk om deel uit te maken van een confederatie zonder zelf staatkundig onafhankelijk te zijn (hoewel je dat op dat moment wel op elk moment zou kunnen worden, natuurlijk).

Het is een belangrijke tactiek in de verspreiders van FUD over confederalisme om deze twee betekenissen van onafhankelijkheid te proberen conflueren, maar dit is niet terecht.
Oud 7 juni 2013, 10:09   #97
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Confederalisme is een staatsvorm die niet werkt gewoonweg omdat een kleine minderheid de meerderheid kan dwarsbomen.
Dit is dan ook de reden waarom confederalisme nergens ter wereld bestaat.
Daarvoor hoef je geen confederale staatsvorm te hebben, dat is in de huidige ook al
Oud 7 juni 2013, 10:10   #98
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat er geen enkele democratische verantwoording voor bestaat om dat te weigeren.

Het is de Vlamingen op dat moment uiteraard niet verplicht om een ondemocratische en onrechtvaardige regering te vormen.

Als de Franstaligen daartegenover onafhankelijkheid als enige alternatief laten, dan is dat zo, maar dat is dan moeilijk op het conto van de duivelse BDW te schrijven.
Oud 7 juni 2013, 10:12   #99
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je even een bron geven waar Bart De Wever spreekt over confederale deelstaten ?
Ik heb nergens iets geschreven over "confederale deelstaten". Ik hanteerde de term "deelstaten" enkel binnen de contect van de belzieke federatie. Ik kan je dus niet helpen.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 10:13   #100
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hier ben je wel correct, maar dan wel pas op t moment dat er geen Euro meer uit Vlaanderen vloeit.
Ik ben voor een geleidelijke "opdroging".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be