Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2013, 12:04   #81
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Volgens welk bizarre logica gaat het aantal wagens in een file toenemen als iedereen correct ritst?
De praktijk is nu eenmaal niet gelijk aan de theorie.
Ritsen vraagt nu eenmaal meer tijd dan gewoon aanschuiven.
Tenzij we met perfecte bestuurders te doen hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 12:06   #82
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het gaat hier over opritten en ik zie niet in waarom ik rekening moet houden met de mensen achter mij. Zij moeten ook hun snelheidaan passen aan het verkeer op de snelweg en inritsen na de volgende wagen. Ik kan ze dus op geen enkele manier hinderen.
Volgens mijn bescheiden mening is inritsen -zoals het bedoeld is- helemaal niet aan de orde voor opritten aan de autosnelwegen.
Tenminste, ik ken geen opritten met 'ritsborden'.
Oud 13 juni 2013, 12:17   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Volgens mijn bescheiden mening is inritsen -zoals het bedoeld is- helemaal niet aan de orde voor opritten aan de autosnelwegen.
Ritsen bij fileverkeer is overal waar een rijstrook wegvalt door eenderwelke oorzaak, kan ook een voertuigpanne zijn of gewoon een licht blik-ongeval, of een groot voorwerp dat van een camion gevallen is, of....
"Ritsborden" staan er dan natuurlijk niet.

Als er dan bvb al een (dubbele) snelwegfile staat bij het oprijden van de snelweg tja dan is het einde van de oprit in feite* de invoegplaats want daar valt een rijstrook weg en enkel daar is de versmalling uit het zicht van het oprijdend verkeer. *Maar het ritsen is daar niet van toepassing aangezien men altijd voorrang moet verlenen aan het snelwegverkeer ook als staat die in de file... dan zal daar nog de hoffelijkheidsregel blijven tellen, of de mooie D-grondverkeersregel die spijtig genoeg niet in zo in onze wegcode staat ...
Citaat:
http://dejure.org/gesetze/StVO/1.html
§ 1
Grundregeln

(1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.
Citaat:
(1) De deelname aan het wegverkeer vereist voordurende voorzichtigheid en wederzijdse inachtneming.

om het met een tekeninkje te zeggen:
De onderste rode auto voegt of ritst op de verkeere plaats in: Falsch !; gele pijlen volgen = juist.

bron: http://www.motor-talk.de/blogs/andi2...-t3699700.html
* ook: http://www.kfz-auskunft.de/news/5552.html

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2013 om 12:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 13:05   #84
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
De praktijk is nu eenmaal niet gelijk aan de theorie.
Tenzij we met perfecte bestuurders te doen hebben.
Ritsen duurt helemaal niet langer dan wat de meesten nu doen: ergens een halve kilometer of langer te vroeg invoegen, en daarmee op die plaats het verkeer al beginnen opstroppen. Het enige verschil qua 'opstroppen' is dat het nu honderden meters of meer voor de versmalling gebeurt, waardoor honderden meters asfalt er compleet onbenut en dus nutteloos bijliggen, terwijl het bij correct ritsen pas gebeurt bij de versmalling, waardoor de file korter is, en op een secundaire weg ze niet langer tot voor het vorige kruispunt staat waardoor daar het verkeer veel vlotter zal verlopen.

Ik zie nog steeds enkel maar voordelen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 13:23   #85
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over opritten en ik zie niet in waarom ik rekening moet houden met de mensen achter mij.
Maar ondertussen geef je wel aan dat aan het einde van het rijvak ritsen associaal is ten opzichte van de mensen naast jou? Dus we moeten enkel rekening houden met de mensen naast ons, niet achter ons?

Citaat:
Zij moeten ook hun snelheidaan passen aan het verkeer op de snelweg en inritsen na de volgende wagen. Ik kan ze dus op geen enkele manier hinderen.
Uiteraard wel, door aan het begin in te voegen vertraag je daar al het verkeer terwijl je enkele 100en meters asfalt onbenut laat. Dit vertraagt de instroom op die plaats onnodig.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 13:26   #86
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dan voegen ze in op het ogenblik dat ze ruimte hebben.
Of gaan ze stilstaan en wachten tot ze ruimte krijgen. En hinderen ze zo de anderen.

Citaat:
Dat is niet altijd het geval op het einde zoals we hier al zagen.
Vandaar de wet.
Dat is evenmin altijd het geval aan het begin. Daarom dat je best tot op het einde rijdt en daar het fantastisch werkende principe van ritsen toepast, zo kunnen anderen die wel een gaatje aan het begin spotten er ook nog tussen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 13 juni 2013, 13:27   #87
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan maar "gewoon aanschuiven" nadat je invoegt. En daar dient dat ritsen net voor...
Oud 13 juni 2013, 19:16   #88
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Wilt ge dat aan Gistel vertellen.
Oud 13 juni 2013, 19:31   #89
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ritsen duurt helemaal niet langer dan wat de meesten nu doen: ergens een halve kilometer of langer te vroeg invoegen, en daarmee op die plaats het verkeer al beginnen opstroppen. Het enige verschil qua 'opstroppen' is dat het nu honderden meters of meer voor de versmalling gebeurt, waardoor honderden meters asfalt er compleet onbenut en dus nutteloos bijliggen, terwijl het bij correct ritsen pas gebeurt bij de versmalling, waardoor de file korter is, en op een secundaire weg ze niet langer tot voor het vorige kruispunt staat waardoor daar het verkeer veel vlotter zal verlopen.

Ik zie nog steeds enkel maar voordelen.
De file is slechts korter in meter, niet in het aantal wagens die door de flessenhals moet.

Voor alle duidelijkheid, ik ben voorstander van het ritsen.
Al is het maar om de frustraties bij de andere weggebruikers weg te nemen.
Nu nog de slalommers aanpakken die in een file tussen de verschillende rijvlakken wisselen naargelang een rij iets vlugger opschiet.
Ik maak mij trouwens sterk dat het diezelfden zijn die hier voor het juist ritsen pleiten.
Wanneer alle vakken gebruikt worden is het immers gedaan met voorbij rijden.
Oud 13 juni 2013, 19:37   #90
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar ondertussen geef je wel aan dat aan het einde van het rijvak ritsen associaal is ten opzichte van de mensen naast jou? Dus we moeten enkel rekening houden met de mensen naast ons, niet achter ons?
Dat staat nergens.
Er staat wel dat een reeds gevormde wachtrij voorbij rijden asociaal is, al doe ik het noodgedwongen zelf.
Ik merk trouwens dat uw argumenten op zijn aangezien ge verschillende situaties door elkaar gaat haspelen om uw gelijk te halen..
Oud 13 juni 2013, 19:43   #91
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard wel, door aan het begin in te voegen vertraag je daar al het verkeer terwijl je enkele 100en meters asfalt onbenut laat. Dit vertraagt de instroom op die plaats onnodig.
Hoe kan ik verkeer vertragen wanneer ik aan dezelfde snelheid tussen twee wagens invoeg ?
Dan vertraagt je ook het verkeer telkens je van rijbaan wisselt na het inhalen.
Oud 13 juni 2013, 21:35   #92
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
De file is slechts korter in meter, niet in het aantal wagens die door de flessenhals moet.
Klopt vaak, maar precies doordat de file korter is in meter zijn de effecten ervan kleiner, vooral dan op secundaire wegen, waar correct gebruik van beide rijstroken er kan voor zorgen dat de file niet langer uitstrekt tot aan het vorige rood licht, waardoor het verkeer daar een stuk vlotter verloopt.

Of situaties zoals deze waar ik dagelijks passeer: twee rijstroken, rood licht. Zo'n 150 meter na het rode licht een versmalling naar 1 strook. Typische situatie: twee of drie auto's op het linkervak, de rest massaal op het rechtervak. Het gevolg is zeer simpel: bij groen licht raken er lang niet zoveel auto's door dan wanneer men correct beide stroken zou gebruiken en ritsen. Da's een mooi voorbeeld van hoe niet ritsen er voor zorgt dat de file ook echt langer wordt, ook qua aantal auto's, en iedereen bijgevolg langer onderweg is.
Oud 13 juni 2013, 21:42   #93
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
om het met een tekeninkje te zeggen:
De onderste rode auto voegt of ritst op de verkeere plaats in: Falsch !; gele pijlen volgen = juist.

bron: http://www.motor-talk.de/blogs/andi2...-t3699700.html
* ook: http://www.kfz-auskunft.de/news/5552.html
Op dit tekeninkje is de file in het midden even lang, of die rechtse auto's nu rechts blijven of naar het midden gaan, aangezien er een even groot gat gehouden moet worden in de middenfile. Dus, de plaats gewonnen op de rechterfile wordt verloren op de middenfile.
Als die blauxe "falsch" auto op het middenvak dat gat niet laat, en dus op een meter van zijn voorligger rijdt dan moet hij remmen aan het einde van de ritszone, om een voldoende groot gat te maken en dan komt het toch op hetzelfde neer.
Het meest efficiënte lijkt mij toch: het eerste gat dat je ziet, daar kruip je in. Niemand hoeft dan te remmen.
Oud 13 juni 2013, 21:52   #94
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt vaak, maar precies doordat de file korter is in meter zijn de effecten ervan kleiner, vooral dan op secundaire wegen, waar correct gebruik van beide rijstroken er kan voor zorgen dat de file niet langer uitstrekt tot aan het vorige rood licht, waardoor het verkeer daar een stuk vlotter verloopt.

Of situaties zoals deze waar ik dagelijks passeer: twee rijstroken, rood licht. Zo'n 150 meter na het rode licht een versmalling naar 1 strook. Typische situatie: twee of drie auto's op het linkervak, de rest massaal op het rechtervak. Het gevolg is zeer simpel: bij groen licht raken er lang niet zoveel auto's door dan wanneer men correct beide stroken zou gebruiken en ritsen. Da's een mooi voorbeeld van hoe niet ritsen er voor zorgt dat de file ook echt langer wordt, ook qua aantal auto's, en iedereen bijgevolg langer onderweg is.
Ik wil best geloven dat er situaties zijn waar op twee rijen aanschuiven voordelen heeft.
Zo zijn er ook waar nadelen aan verboden zijn.
Bijvoorbeeld waar een deel aan het kruispunt moet afslaan.
Oud 13 juni 2013, 22:05   #95
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Op dit tekeninkje is de file in het midden even lang, of die rechtse auto's nu rechts blijven of naar het midden gaan, aangezien er een even groot gat gehouden moet worden in de middenfile. Dus, de plaats gewonnen op de rechterfile wordt verloren op de middenfile.
Als die blauxe "falsch" auto op het middenvak dat gat niet laat, en dus op een meter van zijn voorligger rijdt dan moet hij remmen aan het einde van de ritszone, om een voldoende groot gat te maken en dan komt het toch op hetzelfde neer.
Het meest efficiënte lijkt mij toch: het eerste gat dat je ziet, daar kruip je in. Niemand hoeft dan te remmen.
Idd op een tekening is alles heel eenvoudig.
Mooi even grote wagens met exact dezelfde tussen afstand.
Maar zelfs in deze ideale omstandigheden moet de invoegende en de wagen daarna vertragen om de nodige afstand tussen de wagens te herstellen.
Oud 13 juni 2013, 22:10   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
1. volgens de D-link: dat tekeninkje stelt eigenlijk voor dat je in principe de ganse opritlengte dient te benutten daar dienen die lange opritten voor en daarvoor zijn ze gebouwd : voldoende snelheid halen zodat men gemakkeliijker kan invoegen op de snelweg. Men mag nooit bij het begin van de oprit invoegen het snelwegverkeer heeft dan ook meer tijd jou in de gaten te houden want je zal meer opvallen als je wat langer de oprit benut.
Ik weet dat snelle wagens sneller optrekken en zelfs vroeger kunnen invoegen maar gaan dat nooit direct in het begin van de oprit doen, want ook die nemen hun tijd het snelwegverkeer wat langer in het oog te houden voordat ze invoegen.

Ook het eventueel achteropkomend verkeer -op de oprit- rekent erop dat je de ruimte op het einde van de oprit neemt, ze kijken namelijk naar het snelwegverkeer waar zij voorrang aan moeten geven dus naast en achter zich.

2. Stelt het tekeninkje fileverkeer voor op beide snelwegstroken moet men invoegen aan de versmalling (zoals het ritsprincipe) en daarom ook vooraan maar pas nadat men uit hoffelijkheid erin mag en niet wegens de ritswet, er staat namelijk een voorrangsbord B1 aan het einde van elke oprit.

Ritsprincipe volgens de ritswet telt hier nooit aangezien men voorrang moet verlenen aan het snelwegverkeer, de andere link maakt dat duidelijk.
Citaat:
Kein Reißverschlussverfahren auf Autobahnauffahrten.
Wie ein Urteil des Oberlandesgerichts (OLG) Köln (Az.: 16 U 24/05) nachdrücklich bestätigt, gilt auch bei zähfließendem Verkehr für das Einfädeln vom Beschleunigungsstreifen einer Autobahn nicht das Reißverschlussverfahren. Wer trotzdem so handelt, gefährdet sich und andere – und trägt außerdem im Fall eines Auffahrunfalls die Schuld und damit auch die Kosten.
Citaat:
geen ritsprincipe op snelwegopritten, ... wie zo handelt zal zichzelf en anderen in gevaar brengen en bij een ongeval de schuld krijgen, dixit Oberlandesgericht (OLG)
In Duitsland heet een oprit trouwens ook acceleratiestrook letterlijk vertaald:
Dus te benutten om op voldoende snelheid te komen, in geval van auto´s op het rechtervak is dat quasi de snelheidslimiet (in Be toch)
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Beschleunigungsstreifen

Als Beschleunigungsstreifen oder Einfädelungsstreifen (fachsprachlich veraltet auch Beschleunigungsspur) wird die Auffahrt auf eine Schnellstraße (z. B. Autobahn) bezeichnet. Der Beschleunigungsstreifen dient dazu, den neu auf die Schnellstraße auffahrenden Verkehrsteilnehmern die Möglichkeit zu geben, noch vor dem endgültigen Auffahren auf die Hauptfahrbahn ungefähr dieselbe Geschwindigkeit wie der fließende Verkehr zu erzielen, so dass sie sich möglichst gefahrlos in den Fahrzeugstrom einfädeln können.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2013 om 22:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 22:12   #97
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat staat nergens.
Er staat wel dat een reeds gevormde wachtrij voorbij rijden asociaal is, al doe ik het noodgedwongen zelf.
Ik merk trouwens dat uw argumenten op zijn aangezien ge verschillende situaties door elkaar gaat haspelen om uw gelijk te halen..

Dat is wat jij ervan maakt...
Oud 13 juni 2013, 22:13   #98
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan ik verkeer vertragen wanneer ik aan dezelfde snelheid tussen twee wagens invoeg ?
Dan vertraagt je ook het verkeer telkens je van rijbaan wisselt na het inhalen.
Een van de eigenschappen van een file is dat ze nogal vaak niet beweegt. Invoegen betekent dan ook dat je soms even moet wachten.
Oud 13 juni 2013, 22:19   #99
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een van de eigenschappen van een file is dat ze nogal vaak niet beweegt. Invoegen betekent dan ook dat je soms even moet wachten.
Als de file stilstaat, wat is dan het verschil of de voorrang van links of van rechts geldt ? In beide gevallen is het de hoffelijkheid die de zaak doet draaien of stilstaan. Tenzij men een systeem van automatische barrières zou installeren die openen en sluiten om ervoor te zorgen dat er echt 1-na-1 geritst wordt.
Oud 13 juni 2013, 22:21   #100
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik wil best geloven dat er situaties zijn waar op twee rijen aanschuiven voordelen heeft.
Zo zijn er ook waar nadelen aan verboden zijn.
Bijvoorbeeld waar een deel aan het kruispunt moet afslaan.
Da's voorsorteren, en heeft hier niks mee te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be