![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
in Haspengouw is er een heel goede buurschap ontstaan tussen bijvoorbeeld Waremme, Oreye, Crisnée en Heers, Gingelom, etc... kinderen worden naar mekaars basisscholen gestuurd... er is culturele uitwisseling ontstaan, etc... die gemeenten leefden al vele jaren op vriendschappelijke voet met mekaar en in de jaren '70, '80 en '90 werden door het "Vlaamse Gewest" allerlei dingen in het leven geroepen om ze allemaal op hun eentje te laten terugplooien... gelukkig hebben meer redelijke gemeentebesturen nu gezorgd voor een effectieve vernieuwde samenwerking... ik ken deze... er zijn ongetwijfeld ook andere... mensen zijn gedoemd om mekaar te verstaan... en separatisten zijn er op uit om de boel te verzuren... gelukkig groeit de Eurregio-nale samenwerking in die richting...
![]() |
![]() |
#82 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen de 'vrijheid' om de taal te spreken (voor mijn part is dit chinees) die je verkiest tegen familie, vrienden en taalgenoten en de beleefdheid om de taal te spreken van de gemeenschap waar je werkt en leeft in de contacten mèt die gemeenschap ? In Genk, bijvoorbeeld, werkt dit uitstekend. Grieken, Italianen, Turken, (meer dan 70 talen), spreken ONDERLING én tegen de bevolking VLAAMS én ze hebben buiten dit VLAAMS eveneens een ander bindmiddel (ik weet d�*t het misschien stom klinkt en zelf ben ik er geen supporter van) en dat is KRC GENK ... DEZE mensen hebben het begrepen en voelen zich goed in hun vel. Zij verbroederen voor en na de wedstrijd, zij leven van week tot week naar hun wedstrijd, families van welke oorsprong dan ook KENNEN elkaar en SPREKEN met elkaar: in't Vlaams ! ALs je dan ook nog eens de jeugdwerking van KRC bekijkt bekom je een gemeenschap van meer dan 20.000 mensen die op wekelijkse basis met elkaar in't Vlaams omgaan... Geen noemenswaardige problemen zijn er in het Genkse... Wat Hasselt betreft idemdito ... Wat is toch het probleem van die hardnekkige francofonen ?? Waarom accepteren ze niet wat sedert de derde generatie Turken, Marokanen, Italianen, Grieken enz enz al lang wordt geaccepteerd in deze gemeenschappen, met name met spreekt IN de gemeenschap de taal VAN de gemeenschap als men TOT die gemeenschap WIL behoren...
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oreye heeft bij mijn weten slechts een klein gemeentelijk basisschooltje met slechts zeven klasjes. Voor zover ik kon nagaan heeft Crisnée zelfs helemaal geen scholen. Natuurlijk is Waremme wel een scholencentrum, maar ik betwijfel sterk dat daar nu zoveel Vlaamse kinderen naar toe zouden gaan. Ik ken de grensscholen van bijvoorbeeld Wervik heel goed (o.m. het Mater Amabilis- en Sint-Jozef-Instituut) en in die twee scholen zijn er nauwelijks kinderen uit Komen of Waasten ingeschreven. Toen ik daar laatst was, was er welgeteld één leerlinge uit Komen in de TSO-afdeling. Niemand echter in de ASO-afdeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk "leven" gemeenten "op vriendschappelijke voet met mekaar". Denkt u nu werkelijk dat de Vlaamse en Waalse gemeenten op voet van oorlog leven??? En mag ik ook eens vernemen welke "olijke" dingen het Vlaams Gewest allemaal in het leven heeft geroepen "om ze allemaal op hun eentje te laten terugplooien"? Ik denk immers dat u fantaseert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de eerste plaats weten we nu hoe u dat institutioneel wilt uitwerken. Mag iedere Belgische staatsburger eisen dat hij om het even waar in het land in zijn taal wordt bediend? Dat een Waal die aan de kust is gaan wonen bij het stadsbestuur van Nieuwpoort kan eisen dat men hem in het Frans te woord staat en dat hij alle papieren in het Frans ontvangt? Dat er een Franstalige versie wordt opgemaakt van het maandelijks stadskrantje? Dat de politie van Oostduinkerke verplicht wordt een bekeuring van diezelfde Franstalige in het Frans op te stellen? Dat de gemeente of andere overheid verplicht wordt voor de kinderen van de man onderwijs in het Frans te organiseren? Indien uw antwoord "ja", is dan denk ik dat de discussie wel beëindigd kan worden. Dan huldigt u het principe van het egoïsme dat op geen enkele manier rekening houdt met de waarde van een gemeenschap en de wijze waarop een persoon zich hierin inpast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Waals is inderdaad op sterven na dood. Jammer wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ga niet individueel antwoorden...
ik was zelf op studies in Waremme en ben afkomstig van Crisnée en heb veel vrienden in Gingelom... destijds fietsten wij in dichte drommen naar Waremme vanuit Heers en omgeving en in het Collège St-Louis waren er zelfs 2 klassen voor kinderen die het vorige van hun klassen in het NL gedaan hadden... daarna is dat in de jaren 70 tot 90 grotendeels teniet gedaan door de desbetreffende decreten van het Vlaams Gewest... in Het Belang van Limburg verschijnen regelmatig teksten over die uitwisselingen van basisschoolkinderen... in deze streek... tot spijt van degenen die het afbreken... in Crisnée (deelgemeente Thys) is er een zeer bloeiende Ecole Moyenne van het Waals Gewest (alle dorpsscholen werden erdoor opgeslorpt zoals tegenwoordig ook hier gebeurt) met basis- en eerstegraadsafdelingen in het ASO... een oom van mij was er tot voor kort leraar... en het fermetteke dat ik gekocht heb ligt in de omgeving ervan... in het Athénée te Waremme, waar ik mee bestuurslid ben van de Amicale, besteden wij gelden aan het promoten van de uitwisselingen... met het Collège St-Louis heb ik de contacten verloren omdat ik niet meer zo kerks ben (ik deed er mijn lagere cyclus van het secundair onderwijs, het hogere cyclus deed ik ik het Athénée... dus... ik ken het hier wel... en van de situatie in St-Genensius-Rode ben ik ook heel goed op de hoogte, zie mijn vorige postings... nu ik geef toe dat het de laatste decennia slechter ging met die contacten, maar dat was in grote mate mede veroorzaakt door het gewest... de initiatieven waar ik het over had kwamen uit van de burgemeesters... van de betroffen steden en gemeenten... niet van de gewesten, uiteraard, omdat daar de "oudere" separatistische tendensen nog spelen... en als laatste punt... graag niet al te veel denigrerende opmerkingen over mijn vermeende (bij sommigen onder u toch) oneerlijkheid of fantaseren... ik neem aan dat afwijkende meningen bij jullie niet welkom zijn... maar tot nu toe en in de toekomst streef ik naar het uidrukken van mijn mening op een eerlijke wijze en als ik flagrant mis ben heb ik mij steeds verontschuldigd, wat niet bij iederen van jullie het geval is...
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik trouwens bij deze mijn vraag nogmaals herhalen: hoeveel Vlaamse leerlingen zijn er dan wel in die school van bijvoorbeeld Crisnée ingeschreven? Hoeveel in Waremme? Hoeveel in andere scholen in de omgeving? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Elke overheid oefent haar gezag in één of meerdere talen uit. De eis tot ééntaligheid in België kwam trouwens oorspronkelijk van franstalige zijde - dus hun klacht(en) hierover in de vlaamse faciliteitengemeenten
zijn inkonsekwent, even inkonsekwent trouwens indien de vlamingen zouden klagen over het "uitdovend" karakter van de faciliteiten in de waalse faciliteitengemeenten. Tenzij er bij een nieuwe "kommunautaire ronde" iemand zou voorstellen de "faciliteiten" een meer permanent karakter te geven en/of nog meer dergelijke gemeenten naar het systeem over te hevelen zowel in Vlaanderen als in Wallonië - In Nivelles/Nijvel bv. & als men van Brussels/Bruxelles/Brussel een europese hoofdstad wil maken , zou men dan niet eens beginnen met faciliteiten voor de overige 18 europese talen (& het Esperanto ?) De "vrijheid van taal" is nonsens. als 2 mensen met elkaar willen communiceren en ze kunnen elkaars gesproken woord niet verstaan moeten ze op staande voet een "nieuwe" taal uitvinden (een leuk en spannend gebeuren). In de praktijk gaat iedereeen altijd en overal de "overheersende taal" leren spreken. Goede vrienden en naaste familie spreken sowieso altijd een "eigen" taal. Ik kan perfect in een gezelschap iets aan mijn vrouw vertellen dat niemand anders zal verstaan. Taal is één van de wonderlijkste en mooiste eigenschappen van de mens en eigenlijk een element van verbondenheid - niet van onderscheid en verdeeldheid. Het aanleren van elementaire zaken om "de ander" te begrijpen is een natuurlijke eigenschap van de mens, het afwijzen is tegen de eigen natuur ingaan. Door het weigeren van een inspanning om "de ander" te begrijpen beperkt men eigenlijk de eigen vrijheid.
![]() |
#96 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat er (Euregionale) contacten over de taalgrens zijn lijkt me logisch. Die zijn er ook tussen Nederland en Duitsland in het grensgebied. Misschien niet in het onderwijs, maar wel op allerlei andere terreinen: grensoverschrijdende natuurgebieden, infrastructuur, industrieterreinen, enz. Toch is er een hele harde grens en niemand denkt eraan die in twijfel te trekken. Ook in België werd zo'n grens voorgesteld door de commissie-Harmel, maar helaas is die er niet gekomen doordat de faciliteiten niet zijn afgeschaft. Het zou goed zijn als dat alsnog zou gebeuren, want volgens een Bplus-enquête is 90% van de Vlamingen tegen de faciliteiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Stel dat er gemeente is waar 55 % van de bevolking anderstalig is
en je wil daar de faciliteiten afschaffen ?? Dat is onzinnig ! De 90 % vlamingen die voor het afschaffen van de faciliteiten is realizeert zich waarschijnlijk niet dat a/ Er ook waalse faciliteitengemeenten zijn b/ Dat er gemeenten bij zijn waar de anderstaligen gewoon in de meerderheid zijn. Moet er niet veleer naar een zekere flexibiliteit in de 2 richtingen gezocht worden ?
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier dus om een principiële keuze. De grenzen van Vlaanderen liggen vast en uit alles blijkt dat de faciliteiten bedoeld waren als overgangsmaatregel, niet om een historische minderheid te beschermen. Aangezien de functie van overgangsmaatregel allang is uitgewerkt, zijn de faciliteiten overbodig geworden. Die kunnen dus afgeschaft. De tegemoetkoming naar de Franstaligen en andere allochtonen zou er in moeten bestaan hen te helpen met taalcursussen om de Nederlandse taal te leren, zodat zij probleemloos in de maatschappij kunnen integreren en functioneren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://bareschjop.com/300selfkant.html En verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgrens Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 augustus 2004 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |