Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2004, 09:56   #81
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er leven inderdaad heel wat Vlamingen al dan niet op tijdelijke basis in Wallonië. Echter, we moeten daarbij een onderscheid maken.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een tweede verblijfplaats hebben aangekocht om er vanaf pensioengerechtigde leeftijd te gaan wonen. Later wordt dat meestal hun enige verblijfplaats. Niet alleen Vlamingen, maar ook heel veel Nederlanders passen in dit plaatje.

Daarnaast zijn er Vlamingen die wonen en werken in Wallonië. Ongetwijfeld vinden we die een beetje overal: heel wat "Waalse" bedrijven en bedrijfjes werden opgestart en worden immers geleid door Vlamingen. Een van de belangrijkste producenten van geitenkaas in de provincie Luxemburg bijvoorbeeld is een boerderij die uitgebaat wordt door een Vlaams gezin.

Er zijn dan de Vlamingen die in de Waalse faciliteitengemeenten wonen. Er is inderdaad Komen en Moeskroen.

In Komen is er al vele jaren een Vlaamsvijandig stadsbestuur aan de macht dat er alles heeft aan gedaan om het enige Vlaamse schooltje te doen sluiten. Gelukkig waren hun pogingen tevergeefs en heeft de Vlaamse minderheid echt alles op alles gezet om de school in stand te houden en uit te bouwen. Nu gaat het goed met de school en stijgt zelfs het aantal leerlingen. Ik heb echter geen zicht op het aantal Vlamingen in Komen. Wel moet men weten dat de deelgemeenten Ploegsteert, Waasten en Neerwaasten al lang verfranst waren (Kurths standaardwerk plaatst die gemeenten al voor WO I bij de Waalse gemeenten). Hoofdgemeente Komen was dat veel minder. De laatste keer dat ik in Komen was, heb ik kunnen vaststellen dat bijna alle opschriften aan winkels, kroegen, supermarkten in het Frans zijn. De faciliteiten worden met niet teveel geestdrift toegepast: alleen voor Vlaamse bedrijven die zich in de streek willen vestigen rent Komen zich de adem uit het lijf.

In Moeskroen is dat niet anders. Over Moeskroen heb ik heel weinig gegevens.

Dan is er Vloesberg (Flobecq). Hier worden de faciliteiten al jaren nauwelijks meer toegepast. Er wonen redelijk veel Vlamingen die uit de nabijgelegen Vlaamse Ardennen komen, maar in Vloesberg, Elzele, Lessen... zijn komen wonen omwille van de veel goedkopere grondprijzen. Vloesberg heeft dus een groeiende Vlaamse minderheid, maar doet niet de minste inspanning om die terwille te zijn. De ambtenaren van het Vloesbergse gemeentebestuur zijn verre van tweetalig. De geschreven communicatie van de gemeente is opgesteld is schabouwelijk Nederlands. Gewoon een aanfluiting. Cijfers? Geen over Vloesberg, wel over Elzele (maar dat is dan geen faciliteitengemeente). Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen verklaarde de burgemeester van Elzele dat 30% van de bevolking Vlaming zou zijn (en uit electoraal gewin lanceerde hij de belofte aan de Vlamingen dat hij de Waalse kabelmaatschappij zou vragen om de Vlaamse commerciële zender in het aanbod op te nemen).

En er is tenslotte nog Edingen (Enghien), een gemeente waar het Nederlands eigenlijk nooit weg is geweest. Men heeft het er alleen verdrongen naar de kroegen en keukens. Bij de vastlegging van de taalgrens waren Edingen en Mark (nu een deelgemeente van Edingen) eigenlijk bevolkt door een meerderheid Vlamingen. Echter, het stadsbestuur had al vele jaren een duidelijke Fransgezinde politiek gevoerd. Die koers dateerde al van voor WO II. Men besloot dan ook in het Parlement dat Edingen en Mark de stap naar het Frans had gemaakt (volgens velen een onterecht besluit). In Edingen worden de faciliteiten met HEEL VEEL TEGENZIN toegepast. Heel veel Vlamingen zijn dat dan ook beu geworden en vragen al hun papieren in het Frans.

In geen enkele Waalse faciliteitengemeenten is er sprake van echte tweetaligheid zoals we dat hebben zien afdwingen door een arrogante Franse minderheid in de Vlaamse faciliteitengemeenten. In Wallonië doet men er alles aan om de eentaligheid te bevestigen en alleen als het moet en niet anders kan de faciliteiten toe te passen.
och er zijn ook andere voorbeelden:
in Haspengouw is er een heel goede buurschap ontstaan tussen bijvoorbeeld Waremme, Oreye, Crisnée en Heers, Gingelom, etc...
kinderen worden naar mekaars basisscholen gestuurd... er is culturele uitwisseling ontstaan, etc...
die gemeenten leefden al vele jaren op vriendschappelijke voet met mekaar en in de jaren '70, '80 en '90 werden door het "Vlaamse Gewest" allerlei dingen in het leven geroepen om ze allemaal op hun eentje te laten terugplooien...
gelukkig hebben meer redelijke gemeentebesturen nu gezorgd voor een effectieve vernieuwde samenwerking...
ik ken deze... er zijn ongetwijfeld ook andere...
mensen zijn gedoemd om mekaar te verstaan... en separatisten zijn er op uit om de boel te verzuren...
gelukkig groeit de Eurregio-nale samenwerking in die richting...
Oud 15 augustus 2004, 10:08   #82
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het is nochtans heel eenvoudig: taalvrijheid is de vrijheid om te kiezen welke taal men wil hanteren; in dit geval één van de drie landstalen (ik zal het er maar bijzeggen, of je begint weer te mekkeren over Arabisch en Chinees). Het woord zegt het toch zelf, lijkt me.
Dus een francofoon mag, zeg maar in Lier waar een woning heeft gekocht, 's morgens opstaan, naar de bakker gaan en zijn bestelling plaatsen in't frans, vervolgens naar de slager gaan, zijn bestelling plaatsen in't frans (koteletten zullen ze wel verstaan), vervolgens zijn krant (le soir) gaan kopen -in't frans- vervolgens, keikoppig wegblijven van alle gemeenschapsactiviteiten gezien hij er een yota van verstaat, vervolgens klagen dat de vlamingen in Lier racisten zijn en weinig sociaal, vervolgens taalgenoten zoeken, -hij zal er een stuk of twintig vinden waarvan er tien evenmin hun 'vrijheid' willen opgeven- vervolgens een gemeenschap binnen de gemeenschap stichten onder één bindmiddel, met name frans spreken- en na tien jaar is deze gemeenschap vanzelfsprekend uitgegroeid tot een dertigtal hardliners enz enz enz...
Moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen de 'vrijheid' om de taal te spreken (voor mijn part is dit chinees) die je verkiest tegen familie, vrienden en taalgenoten en de beleefdheid om de taal te spreken van de gemeenschap waar je werkt en leeft in de contacten mèt die gemeenschap ? In Genk, bijvoorbeeld, werkt dit uitstekend. Grieken, Italianen, Turken, (meer dan 70 talen), spreken ONDERLING én tegen de bevolking VLAAMS én ze hebben buiten dit VLAAMS eveneens een ander bindmiddel (ik weet d�*t het misschien stom klinkt en zelf ben ik er geen supporter van) en dat is KRC GENK ... DEZE mensen hebben het begrepen en voelen zich goed in hun vel. Zij verbroederen voor en na de wedstrijd, zij leven van week tot week naar hun wedstrijd, families van welke oorsprong dan ook KENNEN elkaar en SPREKEN met elkaar: in't Vlaams ! ALs je dan ook nog eens de jeugdwerking van KRC bekijkt bekom je een gemeenschap van meer dan 20.000 mensen die op wekelijkse basis met elkaar in't Vlaams omgaan... Geen noemenswaardige problemen zijn er in het Genkse... Wat Hasselt betreft idemdito ... Wat is toch het probleem van die hardnekkige francofonen ?? Waarom accepteren ze niet wat sedert de derde generatie Turken, Marokanen, Italianen, Grieken enz enz al lang wordt geaccepteerd in deze gemeenschappen, met name met spreekt IN de gemeenschap de taal VAN de gemeenschap als men TOT die gemeenschap WIL behoren...
Oud 15 augustus 2004, 10:25   #83
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Dus een francofoon mag, zeg maar in Lier waar een woning heeft gekocht, 's morgens opstaan, naar de bakker gaan en zijn bestelling plaatsen in't frans, vervolgens naar de slager gaan, zijn bestelling plaatsen in't frans (koteletten zullen ze wel verstaan), vervolgens zijn krant (le soir) gaan kopen -in't frans- vervolgens, keikoppig wegblijven van alle gemeenschapsactiviteiten gezien hij er een yota van verstaat, vervolgens klagen dat de vlamingen in Lier racisten zijn en weinig sociaal, vervolgens taalgenoten zoeken, -hij zal er een stuk of twintig vinden waarvan er tien evenmin hun 'vrijheid' willen opgeven- vervolgens een gemeenschap binnen de gemeenschap stichten onder één bindmiddel, met name frans spreken- en na tien jaar is deze gemeenschap vanzelfsprekend uitgegroeid tot een dertigtal hardliners enz enz enz...
Ja.

Citaat:
Moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen de 'vrijheid' om de taal te spreken (voor mijn part is dit chinees) die je verkiest tegen familie, vrienden en taalgenoten en de beleefdheid om de taal te spreken van de gemeenschap waar je werkt en leeft in de contacten mèt die gemeenschap ? In Genk, bijvoorbeeld, werkt dit uitstekend. Grieken, Italianen, Turken, (meer dan 70 talen), spreken ONDERLING én tegen de bevolking VLAAMS én ze hebben buiten dit VLAAMS eveneens een ander bindmiddel (ik weet d�*t het misschien stom klinkt en zelf ben ik er geen supporter van) en dat is KRC GENK ... DEZE mensen hebben het begrepen en voelen zich goed in hun vel. Zij verbroederen voor en na de wedstrijd, zij leven van week tot week naar hun wedstrijd, families van welke oorsprong dan ook KENNEN elkaar en SPREKEN met elkaar: in't Vlaams ! ALs je dan ook nog eens de jeugdwerking van KRC bekijkt bekom je een gemeenschap van meer dan 20.000 mensen die op wekelijkse basis met elkaar in't Vlaams omgaan... Geen noemenswaardige problemen zijn er in het Genkse... Wat Hasselt betreft idemdito ... Wat is toch het probleem van die hardnekkige francofonen ?? Waarom accepteren ze niet wat sedert de derde generatie Turken, Marokanen, Italianen, Grieken enz enz al lang wordt geaccepteerd in deze gemeenschappen, met name met spreekt IN de gemeenschap de taal VAN de gemeenschap als men TOT die gemeenschap WIL behoren...
Welnee.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 10:36   #84
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ja.

Welnee.
Dan, mijn beste Raf, heb je tenminste het lef met open vizier te strijden... en is uw (persoonlijk) doel en opzet glashelder.
Oud 15 augustus 2004, 10:40   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och er zijn ook andere voorbeelden:
in Haspengouw is er een heel goede buurschap ontstaan tussen bijvoorbeeld Waremme, Oreye, Crisnée en Heers, Gingelom, etc...
kinderen worden naar mekaars basisscholen gestuurd...
Mag ik eens vernemen hoeveel Vlaamse kinderen er in de scholen van Waremme, Oreye, Crisnée... eigenlijk ingeschreven zijn? Denkt u nu werkelijk dat ouders hun kinderen als veewaar over en weer sturen naar "elkaars scholen"?

Oreye heeft bij mijn weten slechts een klein gemeentelijk basisschooltje met slechts zeven klasjes. Voor zover ik kon nagaan heeft Crisnée zelfs helemaal geen scholen. Natuurlijk is Waremme wel een scholencentrum, maar ik betwijfel sterk dat daar nu zoveel Vlaamse kinderen naar toe zouden gaan. Ik ken de grensscholen van bijvoorbeeld Wervik heel goed (o.m. het Mater Amabilis- en Sint-Jozef-Instituut) en in die twee scholen zijn er nauwelijks kinderen uit Komen of Waasten ingeschreven. Toen ik daar laatst was, was er welgeteld één leerlinge uit Komen in de TSO-afdeling. Niemand echter in de ASO-afdeling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 10:43   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die gemeenten leefden al vele jaren op vriendschappelijke voet met mekaar en in de jaren '70, '80 en '90 werden door het "Vlaamse Gewest" allerlei dingen in het leven geroepen om ze allemaal op hun eentje te laten terugplooien...
gelukkig hebben meer redelijke gemeentebesturen nu gezorgd voor een effectieve vernieuwde samenwerking...
Wat is dat nu allemaal voor onzin?

Natuurlijk "leven" gemeenten "op vriendschappelijke voet met mekaar". Denkt u nu werkelijk dat de Vlaamse en Waalse gemeenten op voet van oorlog leven???

En mag ik ook eens vernemen welke "olijke" dingen het Vlaams Gewest allemaal in het leven heeft geroepen "om ze allemaal op hun eentje te laten terugplooien"? Ik denk immers dat u fantaseert.
Oud 15 augustus 2004, 10:49   #87
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk is Waremme wel een scholencentrum, maar ik betwijfel sterk dat daar nu zoveel Vlaamse kinderen naar toe zouden gaan.
Ik ken Waremme (college althans) tamelijk goed. Ik ken er overigens nagenoeg alle taalleraren. Geloof me vrij: 99 % is authentiek Waals en Luik georiënteerd. Nederlands als keuzetaal is al jaren op de terugweg. Pittig detail: het Waals is eveneens nagenoeg uitgeroeid. De franse cultuur (c'est supèèèèr, coole, en 1000 x andere varianten) neemt volledig over (TF1,2,3, commerciële zenders etc...).
Oud 15 augustus 2004, 10:58   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nochtans heel eenvoudig: taalvrijheid is de vrijheid om te kiezen welke taal men wil hanteren; in dit geval één van de drie landstalen (ik zal het er maar bijzeggen, of je begint weer te mekkeren over Arabisch en Chinees). Het woord zegt het toch zelf, lijkt me.
Neen, het woord zegt het zelf niet. Er is immers een tamelijk groot palet aan mogelijkheden dat onder taalvrijheid kan begrepen worden.

In de eerste plaats weten we nu hoe u dat institutioneel wilt uitwerken. Mag iedere Belgische staatsburger eisen dat hij om het even waar in het land in zijn taal wordt bediend? Dat een Waal die aan de kust is gaan wonen bij het stadsbestuur van Nieuwpoort kan eisen dat men hem in het Frans te woord staat en dat hij alle papieren in het Frans ontvangt? Dat er een Franstalige versie wordt opgemaakt van het maandelijks stadskrantje? Dat de politie van Oostduinkerke verplicht wordt een bekeuring van diezelfde Franstalige in het Frans op te stellen? Dat de gemeente of andere overheid verplicht wordt voor de kinderen van de man onderwijs in het Frans te organiseren?

Indien uw antwoord "ja", is dan denk ik dat de discussie wel beëindigd kan worden. Dan huldigt u het principe van het egoïsme dat op geen enkele manier rekening houdt met de waarde van een gemeenschap en de wijze waarop een persoon zich hierin inpast.
Oud 15 augustus 2004, 11:00   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken Waremme (college althans) tamelijk goed. Ik ken er overigens nagenoeg alle taalleraren. Geloof me vrij: 99 % is authentiek Waals en Luik georiënteerd. Nederlands als keuzetaal is al jaren op de terugweg. Pittig detail: het Waals is eveneens nagenoeg uitgeroeid. De franse cultuur (c'est supèèèèr, coole, en 1000 x andere varianten) neemt volledig over (TF1,2,3, commerciële zenders etc...).
Ik dacht wel dat al dat goedkoop gelul over "naar elkaar basisscholen sturen" gewoon tot de fantasiewereld behoorde, zeker omdat ik weet hoe het er in aan toegaat in de West-Vlaamse grensscholen waar er nauwelijks Waalse kinderen ingeschreven zijn.

Het Waals is inderdaad op sterven na dood. Jammer wel.
Oud 15 augustus 2004, 11:10   #90
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Ik ga niet individueel antwoorden...
ik was zelf op studies in Waremme en ben afkomstig van Crisnée en heb veel vrienden in Gingelom...
destijds fietsten wij in dichte drommen naar Waremme vanuit Heers en omgeving en in het Collège St-Louis waren er zelfs 2 klassen voor kinderen die het vorige van hun klassen in het NL gedaan hadden...
daarna is dat in de jaren 70 tot 90 grotendeels teniet gedaan door de desbetreffende decreten van het Vlaams Gewest...
in Het Belang van Limburg verschijnen regelmatig teksten over die uitwisselingen van basisschoolkinderen... in deze streek... tot spijt van degenen die het afbreken...
in Crisnée (deelgemeente Thys) is er een zeer bloeiende Ecole Moyenne van het Waals Gewest (alle dorpsscholen werden erdoor opgeslorpt zoals tegenwoordig ook hier gebeurt) met basis- en eerstegraadsafdelingen in het ASO... een oom van mij was er tot voor kort leraar... en het fermetteke dat ik gekocht heb ligt in de omgeving ervan...
in het Athénée te Waremme, waar ik mee bestuurslid ben van de Amicale, besteden wij gelden aan het promoten van de uitwisselingen... met het Collège St-Louis heb ik de contacten verloren omdat ik niet meer zo kerks ben (ik deed er mijn lagere cyclus van het secundair onderwijs, het hogere cyclus deed ik ik het Athénée...
dus...
ik ken het hier wel...
en van de situatie in St-Genensius-Rode ben ik ook heel goed op de hoogte, zie mijn vorige postings...

nu ik geef toe dat het de laatste decennia slechter ging met die contacten, maar dat was in grote mate mede veroorzaakt door het gewest...
de initiatieven waar ik het over had kwamen uit van de burgemeesters...
van de betroffen steden en gemeenten...
niet van de gewesten, uiteraard, omdat daar de "oudere" separatistische tendensen nog spelen...
en als laatste punt... graag niet al te veel denigrerende opmerkingen over mijn vermeende (bij sommigen onder u toch) oneerlijkheid of fantaseren...
ik neem aan dat afwijkende meningen bij jullie niet welkom zijn...
maar tot nu toe en in de toekomst streef ik naar het uidrukken van mijn mening op een eerlijke wijze en als ik flagrant mis ben heb ik mij steeds verontschuldigd, wat niet bij iederen van jullie het geval is...
Oud 15 augustus 2004, 11:32   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in Crisnée (deelgemeente Thys) is er een zeer bloeiende Ecole Moyenne van het Waals Gewest (alle dorpsscholen werden erdoor opgeslorpt zoals tegenwoordig ook hier gebeurt) met basis- en eerstegraadsafdelingen in het ASO... een oom van mij was er tot voor kort leraar... en het fermetteke dat ik gekocht heb ligt in de omgeving ervan...
Even de zaak opnieuw bekeken op de webstek van de Franse Gemeenschap. Welnu, er is inderdaad een lagere school in Crisnée (blijkbaar moet ik bij de zoekopdracht iets verkeerd hebben uitgevoerd). In tegenstelling tot wat u schrijft is er echter geen middelbare afdeling in Crisnée. Wie de criteria invult, wordt onmiddellijk doorverwezen naar een provinciale school in Hesbaye. En bij de informatie over dat instituut staat uitdrukkelijk vermeld dat ze geen andere vestigingen hebben.

Mag ik trouwens bij deze mijn vraag nogmaals herhalen: hoeveel Vlaamse leerlingen zijn er dan wel in die school van bijvoorbeeld Crisnée ingeschreven? Hoeveel in Waremme? Hoeveel in andere scholen in de omgeving?
Oud 15 augustus 2004, 11:38   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga niet individueel antwoorden...
ik was zelf op studies in Waremme en ben afkomstig van Crisnée en heb veel vrienden in Gingelom...
destijds fietsten wij in dichte drommen naar Waremme vanuit Heers en omgeving en in het Collège St-Louis waren er zelfs 2 klassen voor kinderen die het vorige van hun klassen in het NL gedaan hadden...
Die tijd is wel definitief voorbij, gelukkig! Toen werd de Vlamingen nog wijs gemaakt dat het beter was middelbare studies in het Frans te doen: daar zou men het verder mee schoppen.
Oud 15 augustus 2004, 11:39   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en van de situatie in St-Genensius-Rode ben ik ook heel goed op de hoogte, zie mijn vorige postings...
Dit is dan ook een faciliteitengemeente waar de zaken al jaren zijn scheefgegroeid.
Oud 15 augustus 2004, 11:42   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik neem aan dat afwijkende meningen bij jullie niet welkom zijn...
maar tot nu toe en in de toekomst streef ik naar het uidrukken van mijn mening op een eerlijke wijze en als ik flagrant mis ben heb ik mij steeds verontschuldigd, wat niet bij iederen van jullie het geval is...
Daar ik heel goed weet hoe de situatie is in de West-Vlaamse grensscholen neem ik niet zomaar aan dat "ouders hun kinderen naar elkaars basisscholen" sturen. Daarvoor moet ik cijfers zien.
Oud 15 augustus 2004, 13:21   #95
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Elke overheid oefent haar gezag in één of meerdere talen uit. De eis tot ééntaligheid in België kwam trouwens oorspronkelijk van franstalige zijde - dus hun klacht(en) hierover in de vlaamse faciliteitengemeenten
zijn inkonsekwent, even inkonsekwent trouwens indien de vlamingen zouden klagen over het "uitdovend" karakter van de faciliteiten in de waalse faciliteitengemeenten.
Tenzij er bij een nieuwe "kommunautaire ronde" iemand zou voorstellen
de "faciliteiten" een meer permanent karakter te geven en/of nog meer
dergelijke gemeenten naar het systeem over te hevelen zowel in Vlaanderen als in Wallonië - In Nivelles/Nijvel bv.
& als men van Brussels/Bruxelles/Brussel een europese hoofdstad wil maken , zou men dan niet eens beginnen met faciliteiten voor de overige
18 europese talen (& het Esperanto ?)

De "vrijheid van taal" is nonsens. als 2 mensen met elkaar willen communiceren en ze kunnen elkaars gesproken woord niet verstaan moeten ze op staande voet een "nieuwe" taal uitvinden (een leuk en spannend gebeuren). In de praktijk gaat iedereeen altijd en overal de "overheersende taal" leren spreken. Goede vrienden en naaste familie
spreken sowieso altijd een "eigen" taal. Ik kan perfect in een gezelschap iets aan mijn vrouw vertellen dat niemand anders zal verstaan.

Taal is één van de wonderlijkste en mooiste eigenschappen van de mens
en eigenlijk een element van verbondenheid - niet van onderscheid en
verdeeldheid. Het aanleren van elementaire zaken om "de ander" te begrijpen is een natuurlijke eigenschap van de mens, het afwijzen is tegen de eigen natuur ingaan. Door het weigeren van een inspanning om "de ander" te begrijpen beperkt men eigenlijk de eigen vrijheid.
Oud 15 augustus 2004, 14:34   #96
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat er (Euregionale) contacten over de taalgrens zijn lijkt me logisch. Die zijn er ook tussen Nederland en Duitsland in het grensgebied. Misschien niet in het onderwijs, maar wel op allerlei andere terreinen: grensoverschrijdende natuurgebieden, infrastructuur, industrieterreinen, enz. Toch is er een hele harde grens en niemand denkt eraan die in twijfel te trekken. Ook in België werd zo'n grens voorgesteld door de commissie-Harmel, maar helaas is die er niet gekomen doordat de faciliteiten niet zijn afgeschaft. Het zou goed zijn als dat alsnog zou gebeuren, want volgens een Bplus-enquête is 90% van de Vlamingen tegen de faciliteiten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 17:10   #97
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Stel dat er gemeente is waar 55 % van de bevolking anderstalig is
en je wil daar de faciliteiten afschaffen ?? Dat is onzinnig !
De 90 % vlamingen die voor het afschaffen van de faciliteiten is realizeert zich waarschijnlijk niet dat
a/ Er ook waalse faciliteitengemeenten zijn
b/ Dat er gemeenten bij zijn waar de anderstaligen gewoon in de meerderheid zijn.
Moet er niet veleer naar een zekere flexibiliteit in de 2 richtingen gezocht worden ?
Oud 15 augustus 2004, 17:21   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Moet er niet veleer naar een zekere flexibiliteit in de 2 richtingen gezocht worden ?
NEEN. Burgerlijke ongehoorzaamheid (zoals de Franstaligen steeds weer ten toon spreiden) kan op geen enkele manier beloond worden.
Oud 15 augustus 2004, 20:27   #99
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Stel dat er gemeente is waar 55 % van de bevolking anderstalig is
en je wil daar de faciliteiten afschaffen ?? Dat is onzinnig !
De 90 % vlamingen die voor het afschaffen van de faciliteiten is realizeert zich waarschijnlijk niet dat
a/ Er ook waalse faciliteitengemeenten zijn
b/ Dat er gemeenten bij zijn waar de anderstaligen gewoon in de meerderheid zijn.
Ik denk niet dat het om de toevallige bevolkingsverhoudingen moet gaan. Dan kan men de positie van de grensgemeente Tudderen (de Selfkant ten oosten van Sittard) in Duitsland, waar er sinds het van 1949 tot 1963 bij Nederland hoorde een Nederlandse minderheid woont die de laatste jaren sterk groeit, ook weer ter discussie gaan stellen als er een Nederlandse meerderheid ontstaat. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.
Het gaat hier dus om een principiële keuze. De grenzen van Vlaanderen liggen vast en uit alles blijkt dat de faciliteiten bedoeld waren als overgangsmaatregel, niet om een historische minderheid te beschermen. Aangezien de functie van overgangsmaatregel allang is uitgewerkt, zijn de faciliteiten overbodig geworden. Die kunnen dus afgeschaft. De tegemoetkoming naar de Franstaligen en andere allochtonen zou er in moeten bestaan hen te helpen met taalcursussen om de Nederlandse taal te leren, zodat zij probleemloos in de maatschappij kunnen integreren en functioneren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 20:34   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dan kan men de positie van de grensgemeente Tudderen (de Selfkant ten oosten van Sittard) in Duitsland, waar er sinds het van 1949 tot 1963 bij Nederland hoorde ...
Interessante geschiedenis overigens. Na te lezen op:

http://bareschjop.com/300selfkant.html

En verder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgrens

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 augustus 2004 om 20:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be