Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 3 juli 2013, 01:56   #81
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat soort spandoeken heeft toch duidelijk betrekking op Syrië.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:59   #82
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik zie het niet makkelijk gebeuren Tomm, het halve land heeft een job bij staatswege of semi staatswege- kom je daaraan dan vliegt de bevolking je naar de strot, de bijstand-uitkering van Egypte bestaat uit Amerikaanse gelden, valt dat weg dan (.?.)
Het land kampt met peakoil productie, verminderde opbrengst in de landbouw.

Oud testamentarische plagen van Egypte herleven is wel duidelijk..

Het heeft wat weg van van Inchallah, Inchalla, ofwel we zien wel, tenminste zo komen die revolutionairen op me over.
Ergens wel, maar ze weten tenminste wat ze niet willen.

De staat in Egypte stelt niet zoveel meer voor, Egypte is een gigantische bazaar, waar iedereen probeert enkele eurocenten winst te maken. Het is een land van bedelaars geworden, veel eigen industrie hebben ze niet.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:01   #83
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat soort spandoeken heeft toch duidelijk betrekking op Syrië.
Niet zozeer denk ik, vooral op de steun van de VS aan Mursi en de steun van de VS aan Mubarak. De VS speelt een belangrijke rol in de binnenlandse politiek van Egy^pte, dat aanvaarden ze niet langer.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:02   #84
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
De Islami's hebben er volle vertrouwen in en staan achter vervroegde verkiezingen. Die gefractioneerde bende gaat opnieuw falen.
Dat dacht ik voor m'n bezoek aan Cairo ook, maar nu niet meer zo. Je ziet of spreekt bijna niemand die Mursi nog steunt.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:07   #85
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ergens wel, maar ze weten tenminste wat ze niet willen.

De staat in Egypte stelt niet zoveel meer voor, Egypte is een gigantische bazaar, waar iedereen probeert enkele eurocenten winst te maken. Het is een land van bedelaars geworden, veel eigen industrie hebben ze niet.
Ik zie maar 1 oplossing voor Egypte, en dat is hun bevolking naar de zandbak maar rijke oliepoel Libie sturen, en aldaar vervolgens de boel overnemen, maargoed dat is zwaar offtopic
Frankenstein is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:12   #86
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik voor m'n bezoek aan Cairo ook, maar nu niet meer zo. Je ziet of spreekt bijna niemand die Mursi nog steunt.
Hetzelfde Caïro waar iedereen van dacht dat het een liberale regering zou opleveren. Het is een eenzijdige kijk op de zaken. Institutioneel kan niemand in drie maand opbouwen wat het MB op vele jaren heeft gedaan.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:17   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie maar 1 oplossing voor Egypte, en dat is hun bevolking naar de zandbak maar rijke oliepoel Libie sturen, en aldaar vervolgens de boel overnemen, maargoed dat is zwaar offtopic
Dat zullen de LibiËrs nooit toestaan. De oplossing is natuurlijk dat ze industrialiseren, moderniseren, en zich ontwikkelen, zoals gebeurde onder Nasser en zoals Iran en Turkije deden. Zelfs Marokko, Tunesië en Algerije doen het veel beter dan Egypte.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:21   #88
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetzelfde Caïro waar iedereen van dacht dat het een liberale regering zou opleveren. Het is een eenzijdige kijk op de zaken. Institutioneel kan niemand in drie maand opbouwen wat het MB op vele jaren heeft gedaan.
Ik dacht dat niet, wist dat MB zou winnen, ook op basis van wat ik in Egypte zag. Maar nu lijkt de sfeer volledig omgeslagen, ook op het platteland schijnt het. MB hebben gefaald, ze zijn niet langer de oppositie tegen het Mubarak regime, maar nu zijn ze het gezicht van het nieuwe regime, dat de mensen ongoocheld heeft.

Als Mursi toch nog veel aanhangers zou hebben, heb ik daar geen enkele van gezien. En als hij zeker is dat hij zal winnen, waarom dan geen nieuwe verkiezingen, en waarom dan journalisten in de gevangenis gooien, eigen rechters benoemen, en de grondwet aanpassen zodat de president geen rekening meer hoeft te houden met andere instanties?

Laatst gewijzigd door tomm : 3 juli 2013 om 02:22.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:31   #89
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat niet, wist dat MB zou winnen, ook op basis van wat ik in Egypte zag. Maar nu lijkt de sfeer volledig omgeslagen, ook op het platteland schijnt het. MB hebben gefaald, ze zijn niet langer de oppositie tegen het Mubarak regime, maar nu zijn ze het gezicht van het nieuwe regime, dat de mensen ongoocheld heeft.

Als Mursi toch nog veel aanhangers zou hebben, heb ik daar geen enkele van gezien. En als hij zeker is dat hij zal winnen, waarom dan geen nieuwe verkiezingen, en waarom dan journalisten in de gevangenis gooien, eigen rechters benoemen, en de grondwet aanpassen zodat de president geen rekening meer hoeft te houden met andere instanties?
Rare mensen die moslims, dan lopen ze met niqaabs rond en steken ze kerken in brand, en nu komen ze weer tot bezinning want het theologisch sprookje blijkt niet te bestaan, tenminste dat heeft 1 jaar ervaring voor hen uitgewezen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 juli 2013 om 02:33.
Frankenstein is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:31   #90
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:

De motieven daarvoor spreken voor zich, je mag ook niet vergeten dat er al een mislukte coup poging ondernomen was.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:37   #91
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Rare mensen die moslims, dan lopen ze met niqaabs rond en steken ze kerken in brand, en nu komen ze weer tot bezinning want het theologisch sprookje blijkt niet te bestaan, tenminste dat heeft 1 jaar ervaring uitgewezen.
Er was weinig islamitisch aan de gevoerde politiek tot hiertoe van het MB itt tot wat jij lijkt te denken.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 02:46   #92
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er was weinig islamitisch aan de gevoerde politiek tot hiertoe van het MB itt tot wat jij lijkt te denken.
Doet er niet toe, het aantal vrouwen met een zwart ingepakte kop en een doorzichtig balkje op hun neus blijken af te nemen, juist nu een baardaap met een bult op zijn voorhoofd het tot president heeft geschopt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 juli 2013 om 02:48.
Frankenstein is offline  
Oud 3 juli 2013, 10:05   #93
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zie Mursi ook liever gaan dan komen, maar uiteindelijk moeten de Egyptenaren ook leren omgaan met democratie.

Wanneer iemand verkozen is, krijgt die een mandaat voor een vooraf bepaalde termijn. Tenzij er vooraf bepaalde impeachment procedures bestaan, moet die termijn gerespecteerd worden. Het kan niet zijn dat men stemt en een jaartje later is het alweer niet goed, dat getuigt van democratische onvolwassenheid.

It's a long way to democracy...
Vito is offline  
Oud 3 juli 2013, 10:25   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een goede vraag, die niemand mij daar ter plaatse kon beantwoorden.

Maar ik denk dat de beweging die in gang is gezet niet te stoppen valt. Ik denk dat de militairen zullen overnemen, verkiezingen zullen uitschrijven, waarna de revolutionairen deze keer echt zullen moeten aantonen dat ze in staat zijn een waardige politieke organisatie uit de grond te stampen.
kan dat wel op korte termijn? wie is er daar zo georganiseerd als de moslimbroeders?

Democratie opleggen is ook geen goede zaak, dat moet geleidelijk groeien. Je hebt een degelijke onderbouw nodig, het middenveld dat in bepaalde kringen hier zo verfoeid wordt, is echt wel nodig in een goed draaiende democratie. Het onderwijs is een ander peiler, vrije pers nog een andere wat samenhangt met vrijheid van meningsuiting. Is dat daar allemaal aanwezig? ik dacht van niet.

ik vrees dat de nabije toekomst van Egypte niet zo rooskleurig is, hopelijk kunnen ze op middellange termijn iets moois opbouwen.
Oud 3 juli 2013, 10:39   #95
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Obama, als Afro-amerikaan en tegenstander van de gehate Bush
Hier, de gehate Bush in actie.

http://www.buzzfeed.com/andrewkaczyn...isit-to-zambia
Oud 3 juli 2013, 10:55   #96
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Maakt dat deel uit van zijn rehab?
Vito is offline  
Oud 3 juli 2013, 11:08   #97
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De motieven daarvoor spreken voor zich, je mag ook niet vergeten dat er al een mislukte coup poging ondernomen was.
inderdaad spreken ze voor zich, de moslimbroders willen hun eigen regime vestigen, misschien wel de voorloper van het "Kalifaat", Egyptenaren willen dat niet, bleek duidelijk.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 11:12   #98
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Het kan niet zijn dat men stemt en een jaartje later is het alweer niet goed, dat getuigt van democratische onvolwassenheid.
Ik zie het probleem niet.

Als iemand je land in de vernieling rijdt, door een toeristen-moordenaar aan te stellen als gouverneur van Luxor, dan kan je toch niet anders dan de pek en veren bovenhalen, en die klojo op een spoorwegrail zetten en afvoeren?
Oud 3 juli 2013, 11:13   #99
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hadden inderdaad nog geen volledige controle op de maatschappij, er werd bijvoorbeeld nog geen hoofddoekenverplichting of een verbod op alcohol ingevoerd omdat hun greep nog te klein was. (het hooggerechtshof zou zulke maatregelen verwerpen). Maar dat was duidelijk wel waar ze naartoe wilden.

Belangrijk kantelpunt was de benoeming van de leider van een salafistische organisatie die deelnam aan de terreuracties tegen toeristen in de jaren 90 tot goeverneur van Luxor. Grote rellen braken uit en de toeristische sector zag dat absoluut niet zitten. Uiteindelijk heeft hij zelf ontslag genomen maar Mursi bleef hem steunen.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 11:16   #100
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
inderdaad spreken ze voor zich, de moslimbroders willen hun eigen regime vestigen, misschien wel de voorloper van het "Kalifaat", Egyptenaren willen dat niet, bleek duidelijk.
Hoogstens een minderheid zou dat niet willen.
Salah is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be