Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2013, 01:35   #81
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
En van die 1200 euro netto/maand opeens er 700 euro/maand mag afgeven aan VAA op die bedrijfswagen! Trouwens een zelfstandige die maar 1200 euro/maand heeft zal niet met een wagen van 75.000 euro rond rijden. Een werknemer die in het weekend in het zwart gaat bijklussen en toch nooit wordt gecontroleerd, die rijdt met zulke wagen rond. Ik vind het erg geworden. Een zelfstandige is automatisch een fraudeur. En anders zullen die overbetaalde en jaloerse ambtenaren hem wel zodanig leegplukken dat hij zeker niets meer heeft. James Bond heeft een toelating tot doden en de Belgische ambtenaren hebben een toelating om de zelfstandigen in de goot te duwen.

Als morgen de ondernemers hun deuren sluiten ligt het land plat. En gaan dan die ambtenaren zelf de risico's nemen om iets uit de grond te stampen? Ik denk het niet. Als ik morgen het in België zou afbollen staan er 67 mensen op straat. Mogen die dan bij die ambtenaren gaan logeren?
Kort na de invoering van de nieuwe VAA wet/taks heeft men bij Porsche een heksentoer moeten uithalen om het failliet te vermijden wegens de annulaties van aankopen. Wat België betreft.
De wagen was nog één van de kleine dingen die een zelfstandige had ondanks zijn hoge belasting. Nu deze ook weg is schiet er niks meer aan over, integendeel geld uitgeven kost nu veel geld. Qua investering is er dus niks nog te investeren als zelfstandige tenzij 1000 boormachines of zo. Wat ook een beetje belachelijk is.

Het is al een lang traject van de sossen de zelfstandigen er uit te halen, communistisch gedachtengoed nu eenmaal. Alleen zijn ze er aan voorbij gegaan dat al die zelfstandigen ook personeel te werk stellen en er geen alternatieven zijn.

Nu komen de geregistreerde kassa van de horeca, nadien misschien allen zo een kassa?
Nu het is niet dat de horeca daar minder koffies van gaat verkopen of zo, het is wel zo dat ze het niet graag meer gaan doen als ze zien dat er geen 20% voor hun zelf overschiet.
M.a.w. of de economie nu goed gaat of slecht gaat, de zelfstandigen gaan er massaal hun bijltje bij neerleggen en dat werkt nu als een domino lijn waar iedere vallende steen de volgende neerlegt.

U als ondernemer en ik als zelfstandige weten maar al te goed dat we de boel kunnen omhoog brengen of doelbewust naar beneden brengen.

Momenteel is het naar beneden brengen. En dat zal niet ophouden.
Oud 2 augustus 2013, 02:01   #82
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iedereen tegenwoordig vindt daar hetzelfde van:

die karikatuur heeft bestaan, maar is tegenwoordig wel flink uitgedund.

Maar wat nog altijd zo is:
een iets of wat succesvolle zelfstandige moet hard werken, maar verdient uitermate goed zijn kost;
als hij/zij evenwel een ferme tegenslag te verwerken krijgt (wordt ernstig ziek vb.), dan zit hij/zij echt in het verdomdhoekje.

.
Beetje probleem met rekenen?
Hoe beter je uw kost kan verdienen, hoe minder er van overblijft.

Het staat u natuurlijk volledig vrij enkele vb van "goed de kost te verdienen ons als vb te stellen".

Als het al zal lukken tenminste.

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 augustus 2013 om 02:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 07:05   #83
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
De BTW boetes zijn flink verhoogd. Een kleine zelfstandige met een gewoon loontje (overgrote deel van de zelfstandigen) riskeert met 1 fout gemakkelijk 3000 euro boete.

Stel dat een zelfstandige netto 1300 verdient, hij geen boekhouder kan betalen, en een foutje maakt op zijn periodieke btw-aangifte. Hij heeft laten we zeggen een klant vergeten te vermelden waaraan hij voor 251 euro excl btw heeft geleverd, verspreid over 5 facturen. Die facturen werden echter wel vermeld in de personenbelasting, dus het gaat om een foutje.
Bedragen tot 250 euro dienen aangegeven te worden in de klantenlisting. Maar een foutje is snel gemaakt als het echter gaat om het TOTAALBEDRAG ipv losse facturen. Een eerste vergissing is mogelijk. Dus boete = 3000 euro en zelfstandige kan gaan doppen.

Ik vind dit geen manier van omgaan met zelfstandigen die het al moeilijk genoeg hebben. Ze zorgen ervoor dat ze werk hebben, en ze worden bedankt met belachelijk hoge boetes.
Ken jij één zelfstandige die geen boekhouder heeft?
Indien wel zullen deze geen lang leven beschoren zijn.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 07:08   #84
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als je dan ook nog verplicht word een boekhouder te nemen en dat jij toch verantwoordelijk blijft, ook al maakt hij een fout, weet je waar het schoentje wringt.
Zo kan ik je vertellen dat mijn echtgenote door een door haar boekhouder vergeten in te vullen factuur van 407.000 Bfr., die hij zelf terugvond in een map, na een herziening van de belasting, na 9 jaar, in totaal 2,1 miljoen frank geworden was aan belasting, sociale lasten, boetes en interesten.

Natuurlijk, boeken dicht.
Na 9 jaar? Sinds wanneer wordt de maximum termijn van 5 jaar niet meer gerespecteerd? Of zit je misschien uit je dikke duim te zuigen?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 07:28   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Na 9 jaar? Sinds wanneer wordt de maximum termijn van 5 jaar niet meer gerespecteerd? Of zit je misschien uit je dikke duim te zuigen?
Indien er een onderzoek lopende is, vervalt de maximum termijn voor herziening van 5 jaar. Men heeft dus 5 jaar om een herziening op te starten.
Daarna heeft men nog eens 5 jaar om de zaak te onderzoeken.
tussen de fraude en de rechtzetting kan dus 9 jaar 11 maanden en 29 dagen zitten. Daarna vervalt alles.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 08:12   #86
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze kunnen en mogen altijd 9 volledige jaren teruggaan, tenminste in die tijd.

En was het maar zo dat ik het uit mijn duim gezogen had, dan had ik nu 2.15 miljoen frankjes meer om te bonjouren.

Hoe het nu zit weet ik niet.
Interesseert me ook niet meer, weg is weg.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 09:33   #87
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had eerste een goedkope en die heeft me bijna het failliet in gedraaid, nu heb ik een goed kantoor maar eigenlijk niet betaalbaar. 2500 euro per jaar voor een kleine zaak is wel erg veel.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 09:58   #88
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
U als ondernemer en ik als zelfstandige weten maar al te goed dat we de boel kunnen omhoog brengen of doelbewust naar beneden brengen. Momenteel is het naar beneden brengen. En dat zal niet ophouden.
Jouw uitleg klopt perfect. In mijn geval is het : zorgen dat er minstens evenveel blijft binnen komen met liefst veel minder personeel. Op vaste kosten kan je niet besparen. Dan blijft er buiten het inkrimpen van marketingbudgetten, het stopzetten van sponsoring enkel nog het ontslaan van personeel over. Tot er een moment komt dat het niet meer met nog minder personeel zal gaan. En dan zal het de boel doelbewust naar beneden brengen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik had eerste een goedkope en die heeft me bijna het failliet in gedraaid, nu heb ik een goed kantoor maar eigenlijk niet betaalbaar. 2500 euro per jaar voor een kleine zaak is wel erg veel.
Een goede Boekhouder is schandalig duur. Normaal moet die zijn geld dubbel terug opbrengen maar het wordt meer en meer een noodzakelijk kwaad. Maar 2500 euro voor een kleine zaak vind ik nog vrij laag. Ik betaal het Boekhoudkantoor een veelvoud er van.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 11:51   #89
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als kleine zelfstandige zoek je u gewoon een boekhouder in bijverdienste.
Als je echter een vennootschap hebt moet je u een accountant zoeken om enige zekerheid te hebben. Maar dat is allemaal theorie hoor.
En duur, als puntje bij paaltje komt betaal je gewoon veel geld en of die nu iets opbrengt of niet is twijfelachtig.
Zorg in elk geval dat je geen boekhouder hebt die u een rekening courant aan uw broek smeert want dan ben je pas goed gezien.
Oud 2 augustus 2013, 11:57   #90
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Gisteren bij een kennis een brief gezien die hij, kleine zelfstandige, ontving van de btw-controle met het verzoek informatie te verstrekken over leveringen aan een bepaalde klant.
Onvoorstelbaar hoe die brief werd opgesteld. Niets dan dreigementen met onvoorstelbare boetes indien die gegevens - tijdens zijn verlofperiode - niet binnen de week worden verstrekt. En dan... welke gegevens er allemaal gevraagd worden en over welke periode... en de toon!!! Als men dit in China zou doen brak er massaal protest uit.

Goe bezig, België.

Die kleine zelfstandige was zo gechoqueerd door de toon van die brief dat hij er aan denkt om zijn zaakje te stoppen (hij heeft momenteel toch voldoende stock en de paar werknemers die hij heeft zullen wel bij een andere kleine zelfstandige aan de slag kunnen ).

Dit land gaat naar de knoppen... maar eerst natuur de kleine zelfstandige.
simply the best is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 12:01   #91
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ze kunnen en mogen altijd 9 volledige jaren teruggaan, tenminste in die tijd.

En was het maar zo dat ik het uit mijn duim gezogen had, dan had ik nu 2.15 miljoen frankjes meer om te bonjouren.

Hoe het nu zit weet ik niet.
Interesseert me ook niet meer, weg is weg.
Die dame van een communist verdiende wel goed haar kost. Heb jij haar vroeger ook uitgemaakt voor kapitalist, vuile uitzuigster (figuurlijk he enz. )?
Oud 2 augustus 2013, 12:15   #92
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop alleszins dat in een zelfstandig Vlaanderen, die dingen tegelijk strikter, maar tegelijk menselijker voorzien en toegepast worden..
Strikter wel, menselijker absoluut niet.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 12:35   #93
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch raar dat het niet vaak gebeurt dat een kleine zelfstandige vergeet om zijn factuur naar mij op te sturen.

Maar ik herhaal: wordt die boete van de eerste keer volledig opgelegd ?

.
Ambtenaren beseffen niet dat ze in een hemel 'werken'.

Fouten die de gemeenschap miljoenen en miljoenen kost.... hoeveel zal die ambtenaar moeten betalen denk jij (als hij een blaam krijgt veren de vakbonden reeds recht)?
Oud 2 augustus 2013, 12:52   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simply the best Bekijk bericht
Ambtenaren beseffen niet dat ze in een hemel 'werken'.

Fouten die de gemeenschap miljoenen en miljoenen kost.... hoeveel zal die ambtenaar moeten betalen denk jij (als hij een blaam krijgt veren de vakbonden reeds recht)?
Ben je alweer ambtenaren aan het verwarren met politiekers?

Om het simpel te houden, kijk eens naar het gemeentelijk niveau. Wie is de oorzaak van de grootste stommiteiten: de gemiddelde ambtenaar of de gemiddelden schepen/burgemeester ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 12:53   #95
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Artikel 354 - Bij niet-aangifte, bij laattijdige overlegging van aangifte, of wanneer de verschuldigde belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere gegevens vermeld in de daartoe bestemde rubrieken van een aangifteformulier dat voldoet aan de vorm- en termijnvereisten, gesteld bij de artikelen 307 tot 311, mag de belasting of de aanvullende belasting, in afwijking van artikel 359, worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is verschuldigd. Wanneer voor de toepassing van de vennootschapsbelasting en van de belasting van niet-inwoners die overeenkomstig de artikelen 233 en 248 wordt gevestigd, de belastingplichtige anders dan per kalenderjaar boekhoudt, wordt de termijn van drie jaar verlengd met eenzelfde tijdperk als dat welke is verlopen tussen 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd en de datum van afsluiting van het boekjaar in de loop van hetzelfde jaar.

Deze termijn wordt met vier jaar verlengd in geval van inbreuk op de bepalingen van dit Wetboek of van ter uitvoering ervan genomen besluiten, gedaan met bedrieglijk opzet of met het oogmerk te schaden.[/quote]

Hebben we het dan niet over 7 jaar na het aanslagjaar en dus 8 jaar na het inkomstenjaar? Dit is de huidige wetgeving.

Bij mijn weten was die termijn in het verleden 10 jaar.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 13:12   #96
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben je alweer ambtenaren aan het verwarren met politiekers?

Om het simpel te houden, kijk eens naar het gemeentelijk niveau. Wie is de oorzaak van de grootste stommiteiten: de gemiddelde ambtenaar of de gemiddelden schepen/burgemeester ?

.
Kijk eens naar de miljarden claims die verjaren?
Naar de gevangenissen waar men zo maar ontsnapt (bij manier van spreken).

Kijk eens naar de ambtenaren die er inlukken bepaalde dossiers jaren achter te houden...
En in jouw gouden tijd... naar ambtenaren die zich tijdens hun 'wrekuren' dagdagelijks bezatte...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be