![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat doe je na de Vlaamse onafhankelijkheid? | |||
(B) naar Wallonië verhuizen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,50% |
(B) zelfmoordaanslagen plegen of kniezen als een slechte verliezer |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,25% |
(B) pacificeren, erin berusten: ik heb verloren |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,17% |
(V) blij zijn en pacificeren |
![]() ![]() ![]() |
14 | 29,17% |
(V) op naar Groot-Nederland |
![]() ![]() ![]() |
15 | 31,25% |
(V) Vlaanderen hervormen tot een (con)federatie |
![]() ![]() ![]() |
8 | 16,67% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Schepen
|
![]() Ik kan je verzekeren dat Brussel voor het geld zal kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Waar woon je? Maw, hoe goed ken je de brusselaars? 2. Waar zit het geld? 20% van het BNP wordt in Brussel gegenereerd met een bevolkingsproportie van 10%. Daar kan vlaanderen een puntje aan zuigen.
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 16 augustus 2004 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Schepen
|
![]() Doe nie slim hé, hoeveel pendelaars zijn er uit Vlaanderen die naar Brussel gaan gaan werken. De cijfers dat ik gezien heb zeggen dat Brussel evenveel opbrengt zoals Antwerpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
luister vriend, 20% van het belgische BNP wordt gegenereerd in Brussel dat dit in Antwerpen evenveel zou zijn, daar geloof ik niks van en weet je wat het mooie is voor les flamingants? de vlamingen komen in brussel geld verdienen en geven het dan uit in vlaanderen resultaat? brussel draait op voor de kosten en krijgt vrijwel niks terug als brussel zelf zijn gegenereerde welvaart kan beheren (door bv inkomensbelasting te heffen op lonen van vlamingen die er werken maar niet wonen, of een vlamingenquota in te voeren op de arbeidersmarkt), dan zullen we vlug zien wie de sterkste is in het land
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 16 augustus 2004 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Schepen
|
![]() Ja ja nu kan Brussel al economisch op tegen Vlaanderen, zal zijn. De cijfers zijngegeven geweest door Trends(cash) Trouwens Brussel kan zonder hulp van buitenaf niet veel beginnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
probleem: de werkers komen grontendeels van buiten het gewest laat eens 500.000 nederlanders in vlaanderen werken, en ze geven al hun geld uit in nederland we zullen zien hoe gunstig de gevolgen voor vlaanderen zijn brussel kan zonder hulp van buitenaf niet veel beginnen? LOL, verklaar je nader? bedoel je dat honderdduizenden vlamingen en walen zullen weigeren er te werken omdat hun inkomensbelasting (waar ze toch niks van zien) aan Brussel betaald wordt?
![]() |
![]() |
#87 |
Schepen
|
![]() Wat ik bedoel is dat Brussel zonder de Vlamingen en Walen, zonder Zaventem en andere zaken niet veel kan doen. Hoeveel Brusselaars zijn er die voor die zogezegde 20% zorgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik wist niet dat ze zo selectief waren in zaventem mij niet gelaten hoor, het is een uurtje naar parijs, en iets langer naar schiphol en heathrow per trein en daar zeg je het! hoeveel dragen de brusselaars bij? 75-80% van hen werken in brussel, veronderstel ik maar honderdduizenden jobs worden ingevuld door toekomstige "buitenlanders" wat houdt brussel tegen om inkomenbelasting daarop te heffen, zodat ze eindelijk eens gaan bijdragen aan de kost die brussel moet opvangen voor de economische activiteiten?
![]() |
![]() |
#89 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Brussel kan niet voor zijn eigen drinkwater zorgen, is afhankelijk voor electriciteit, is compleet omringd door Vlaams grondgebied. Haar economische bijdrage is voornamelijk afgeleid van haar functie als POLITIEK centrum vh land, de e.u., navo etc. Bovendien werken HEEL WAT franstaligen in Zaventem, zeg maar de brede rand errond. Brussel kan NIET zonder Vlaanderen. Wat mij betreft, doet BRU wat het wil, maar de brusselaars blijven best wel in hun 'stad' - als ze de verkeerde keuze maken...
![]() |
#90 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je kan net hetzelfde zeggen over Vlaanderen en de buurlanden! Citaat:
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=gm10]je kan net hetzelfde zeggen over Vlaanderen en de buurlanden!/QUOTE]
Niet in die mate zoals Brussel er voorstaat. Brussel heeft geen enkele bron waaruit ze die energiebronnen en andere noodzakelijke zaken (als water zou kunnen halen). Sedert de regionalisering heeft Vlaanderen bijvoorbeeld hard gewerkt om de afhankelijk van Wallonië voor drinkwater op te heffen. Dat is ondertussen heel aardig gelukt, waardoor de Waalse verantwoordelijken ook gaan beseffen zijn dat ze niet meer kunnen goochelen met de prijzen zoals ze eens in de jaren zeventig hebben gedaan. In Vlaanderen staan er ook elektriciteitscentrales (en ook een kerncentrale). Er is dus wel een infrastructuur aanwezig, wat niet gezegd kan worden van Brussel. Die hebben niets van dat alles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Jan van den Berghe]
Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als belgie ophoudt te bestaan, dan wordt Brussel Europese DC volgens mij men gaat de europese ambtenaren nu niet meer verhuizen, het ligt trouwens vast in een verdrag dat alle europese raden in brussel moeten doorgaan en aangezien brussel een belangrijk centrum wordt, gaat men zeker geen hoofdkwartieren verhuizen naar, pakweg, Antwerpen (dat trouwens niet genoeg kantoorruimte heeft hiervoor). verliest brussel belgie, dan heeft het maw nog meer dan genoeg troeven
![]() |
![]() |
#96 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
after all, brussel is dan ook maar de hoofdstad van de EU denk toch eens na vooraleer je replyt
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb ook niets tegen een brussel dat probeert zijn eigen weg te gaan.
![]() Maar geen enkele stad zal volledig zelfbedruipend kunnen zijn, dus zal er altijd wel een confederaal verband blijven.
![]() |
![]() |
#100 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zelfs haar functie als hoofdstad van Europa kan BRU verliezen. Voor mijn part kan Luxemburg of Straatsburg deze rol overnemen. Tactisch zou dit voor VL een goede zaak zijn, want dit zou de afhankelijkheid van BRU tegenover Vlaanderen alleen maar vergroten.
Klint mss allemaal wat aggressief, maar de stichting van een Vlaamse staat is niet weggelegd voor politieke kerstekinderen. De lamme-goedzak-mentaliteit van vele Vlaamse politici in het verleden heeft ervoor gezorgd en zorgt ervoor dat wij in een compleet artificiële en immorele staat leven. Kijk naar de overkant: zonder de minste gène, open en bloot, vragen Walen en Brusselaars de overheveling van Voeren en de annexatie van de zes 'Brusselse' randgemeenten. O.m. Sint Genesius Rode... om een couloir [sic] zeg maar corridor te creëren ts BRU en W. Ik vraag mij eigenlijk af WIE de racisten, imperialisten en ... landverraders zijn.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 16 augustus 2004 om 14:10. |
![]() |
![]() |