Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2004, 03:38   #81
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Waar haal jij eigenlijk het recht vandaan om tegen de vele N-VA'ers die aanwezig waren op de Ijzerwake te zeggen dat ze er eigenlijk niet thuishoren?

Want dat is hetgene je hier zegt hé. Vraag dan ook maar aan Mark Demesmaeker om z'n parlementszetel weer af te staan. etc...

Ik was er zelf met 2 N-VA'ers, en heb er nog vele anderen gezien.
Ik zeg helemaal niet dat die "N-VA'ers" daar niet mogen zijn of er niet zouden thuishoren. Het is slechts mijn mening dat de punten op de Ijzerwake en de toon niet in overeenstemming zijn met alle punten van het N-VA programma, en alvast de toon niet.

Maar het zijn wel deze die de media een excuus in handen geven om ons weer in het extreemrechtse hoekje te duwen (niet te verwonderen wanneer er bepaalde figuren worden ge-eerd en er tegen het lidmaatschap van Turkije wordt gepleit - wat had dat er nu in hemelsnaam met te maken?)
Oud 27 augustus 2004, 07:51   #82
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Ik zeg helemaal niet dat die "N-VA'ers" daar niet mogen zijn of er niet zouden thuishoren. Het is slechts mijn mening dat de punten op de Ijzerwake en de toon niet in overeenstemming zijn met alle punten van het N-VA programma, en alvast de toon niet.

Maar het zijn wel deze die de media een excuus in handen geven om ons weer in het extreemrechtse hoekje te duwen (niet te verwonderen wanneer er bepaalde figuren worden ge-eerd en er tegen het lidmaatschap van Turkije wordt gepleit - wat had dat er nu in hemelsnaam met te maken?)
Bob Maes, zegt u dat iets?

Kijk er de lijst van prominente ondertekenaars eens op na. Zij doen een oproep om enkel en alleen de IJzerwake te steunen.

www.ijzerwake.org
Oud 27 augustus 2004, 08:45   #83
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Liever zou er gewerkt worden aan een positief beeld van Vlaanderen in binnen-en buitenland zoals ook Ivan Mertens van Vl² onlangs beweerde.
"Zodat Vlamingen zich goed voelen bij hun Vlaming-zijn."

Over de colloboratie heb ik een goed artikel gevonden eertijds geschreven door Guy Tegenbos in de Standaard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Tegenbos (28/08/2000)
Op de belangrijkste manifestatie van de Vlaamse Beweging is openlijk erkend dat een deel van de Vlaamse Beweging in de Tweede Wereldoorlog beoordelingsfouten heeft gemaakt en verkeerde allianties heeft gesloten.

Dat is een belangrijke en juiste stap. Decennia heeft de Vlaamse Beweging die stap niet gedaan. Ze vond die beoordelingsfouten ,,verklaarbaar''. Ze vond ook dat de onverzettelijke houding van ,,de andere kant'' van die erkenning ,,een te eenzijdige knieval'' gemaakt zou hebben.

Maar na zestig jaar deed dit stilaan denken aan de houding van schoolbengels: ,,Neen, meester, want hij is begonnen!'' Een volwassen Vlaamse Beweging laat die houding na zestig jaar vallen, kijkt objectief naar haar verleden, en geeft toe wat er mis is gegaan. De Vlaamse Beweging zuivert zich daarmee.

De vraag is of ,,de andere kant'', degenen die de ,,verzoening'' bleven afwijzen, de haat bleven prediken tegen ,,de collaborateurs'', en vaak al wat Vlaams is mee op die hoop gooiden, tot een zelfde volwassen houding in staat zijn.
Marie-José is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 12:09   #84
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ijzerwake is ook geen politieke partij, of zusterpartij van de n-va, dus ik vind het maar gezwans wat je hier neerpent.

Citaat:
De media is links en belgischgezind en kan bijgevolg momenteel de pot op.
Een volksnationalistisch evenement mag gerust wel eens stilstaan bij europa en de invulling ervan.
Bepaalde figuren eren hadden ze inderdaad beter niet gedaan. Maar meer ook niet.
Oud 27 augustus 2004, 14:37   #85
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W

De media is links en belgischgezind en kan bijgevolg momenteel de pot op.
Een volksnationalistisch evenement mag gerust wel eens stilstaan bij europa en de invulling ervan.
Bepaalde figuren eren hadden ze inderdaad beter niet gedaan. Maar meer ook niet.
Hangt er een beetje vanaf welke zender je gaat viseren natuurlijk want ze liggen niet allemaal op één lijn wat dit betreft. Wat de situatie is bij de VMM weet ik niet goed maar ik vind dat de VRT op vlak van 'vlaamsgezindheid' nog meevalt, maar 'vlaamsgezindheid' in de betekenis van het woord zolang men Vlaanderen als deelstaat van België kan promoten, niet Vlaanderen als een onafhankelijke gemeenschap. Ze zijn er echter wel in geslaagd om een eigen televisiecultuur te creëren binnen onze deelstaat zo dat we meerendeels van de tijd volledig worden afgesloten met wat er ten zuiden van ons gebeurt (tenzij belangrijk nieuws natuurlijk) Daar bij wordt de term 'Belg' wordt dan nog wel gebruikt maar een Vlaming wordt op tv niet zozeer geuit als een Belg maar eerder als een Vlaming zijnde. Ik weet dat het niet altijd vrij veel voorsteld maar ik vind niet echt dat er te klagen valt over dit aspect in de media - op politiek vlak is het andere koek natuurlijk. Over communautaire problemen gesproken, ze gaan er vanavond nog eens de 'Heksen van Komen' tegensmijten tijdens het 19u-Journaal op TV1.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 16:18   #86
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N-VA'ers die naar de Ijzerwake gaan (als die er al zijn) dienen hun stemgedrag mijns inziens te her-evalueren en eens stil te staan bij het programma van de N-VA en in hoeverre ze zich daar in kunnen vinden.

En dat terwijl u zelf met het partijlogo van de groenen in uw onderschrift staat! Ge moet maar durven!
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 16:22   #87
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

De ware ziel van het flamingantisme werd mij bij het aanschouwen van vlaggenparades, de Clercq herdenkingen, etc... weer duidelijk. Heeft men meer nodig om een degout te krijgen van separatisme?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 16:45   #88
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
De ware ziel van het flamingantisme werd mij bij het aanschouwen van vlaggenparades, de Clercq herdenkingen, etc... weer duidelijk. Heeft men meer nodig om een degout te krijgen van separatisme?
Indien er met Belgische vodden zou gezwaaid worden, of de massamoordenaar Leopold II herdacht zou worden, zou u er wellicht geen probleem mee hebben. Hypocriet!
Oud 27 augustus 2004, 16:47   #89
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Overigens nog een leuke anekdote over het IJzerbedevaartcomité: de dochter van voorzitter Walter Baeten, zijnde Sofie Baeten, werd opgenomen in het bestuur. Omwille van haar bekwaamheid en visie uiteraard, en hoegenaamd niet omwille van familiebanden. Daar zouden wij nooit durven aan denken.
Oud 27 augustus 2004, 17:02   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Beschouw maar al die Ijzerwake en Ijzerbedevaart als ouderwetse folklore. Als de aanwezige Vlamingen denken dat ze interessant zijn met hun ouderwetse vlaggenparade, is het dan hun recht. Reden genoeg om naar de Franse TV-Journaal te kijken : geloof mij, daar spreken ze er niet van. Ze spreken al niet van "België" in het algemeen. Waarom zouden ze nu spreken van die "kermesses pour constipés de service"?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 17:08   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Beschouw maar al die Ijzerwake en Ijzerbedevaart als ouderwetse folklore. Als de aanwezige Vlamingen denken dat ze interessant zijn met hun ouderwetse vlaggenparade, is het dan hun recht. Reden genoeg om naar de Franse TV-Journaal te kijken : geloof mij, daar spreken ze er niet van. Ze spreken al niet van "België" in het algemeen. Waarom zouden ze nu spreken van die "kermesses pour constipés de service"?
Juist, op 14 juli defileert geen enkele legereenheid met een Franse vlag! Inderdaad!

En vond u de vlaggenparade bij de opening van de Olympische Spelen ook zo ouderwets?

En België in het buitenland? Inderdaad, wanneer er weer eens een schandaaltje is uitgebroken. De zaak-Dutroux. En al van die leuke dingen. Zie dus maar welke goede naam België in het buitenland heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be