Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2013, 22:03   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zal nog niet zijn.
Leg me het toch even uit. Waar heeft mgr. Léonard gesteld dat crematie voortaan verboden is of niet meer wenselijk is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:03   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, de vraag was:
"Wat voor God zou zich daar nu mee bezighouden?"
Waarmee dan wel?
Oud 7 oktober 2013, 22:05   #83
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarmee dan wel?
Met wat er al dan niet met beenderen gebeurt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:07   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg me het toch even uit. Waar heeft mgr. Léonard gesteld dat crematie voortaan verboden is of niet meer wenselijk is?

Maar Van den Berghe, u zegt het zelf!

Citaat:
Natuurlijk, eigenlijk is het trouwens zo dat het bijzonder onlogisch is dat de Kerk gedoogd dat gelovigen zich laten cremeren. Dat maakt immers een handeling uit die ingaat tegen de geest van een van de basiselementen van het geloof: de heiligheid van ons lichaam en het daarmee verbonden geloof in de verrijzenis van het vlees.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:08   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met wat er al dan niet met beenderen gebeurt.
Waarom zou "een god" dat als onbelangrijk beschouwen?

Wat me hierin verbaasd, is dat er hier ideeën in het christelijk Godsbeeld worden geduwd die het christendom vreemd zijn. Het lichaam afdoen als onbelangrijk, is nu eenmaal niet-christelijk. Allerlei sekten en ketterse bewegingen hebben zulke ideeën gekoesterd, maar hun opvattingen over de betrekkelijkheid en zelfs de nutteloosheid van het lichaam werden door de Kerk, in Oost als West, verworpen.
Oud 7 oktober 2013, 22:09   #86
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als de regels van de kerk u niet aanstaan, moet je het maar afbollen of protestant worden...
Niemand verplicht u toe treden tot de kerk.
Zeer juist. Door het feit dat de kerk zich maar blijft aanpassen aan de moderne tijd keren er veel te weinig mensen de kerk de rug toe. Gelukkig hebben we nog mensen zoals Léonard.

De huidige pause is een ander verhaal, die gaat de andere kant op vrees ik.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:09   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar Van den Berghe, u zegt het zelf!
Ik zeg dat helemaal niet. Er is immers een verschil tussen wat hier mgr. Léonard hier heeft voorgeschreven en wat het katholicisme traditioneel over crematie heeft bedacht en bepaald.
Oud 7 oktober 2013, 22:10   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zeer juist. Door het feit dat de kerk zich maar blijft aanpassen aan de moderne tijd keren er veel te weinig mensen de kerk de rug toe. Gelukkig hebben we nog mensen zoals Léonard.

De huidige pause is een ander verhaal, die gaat de andere kant op vrees ik.
Waarin gaat de huidige paus "de andere kant" op? Op welke mate geeft hij een andere wending aan het katholiek geloof?
Oud 7 oktober 2013, 22:11   #89
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat me hierin verbaasd, is dat er hier ideeën in het christelijk Godsbeeld worden geduwd die het christendom vreemd zijn. Het lichaam afdoen als onbelangrijk, is nu eenmaal niet-christelijk. Allerlei sekten en ketterse bewegingen hebben zulke ideeën gekoesterd, maar hun opvattingen over de betrekkelijkheid en zelfs de nutteloosheid van het lichaam werden door de Kerk, in Oost als West, verworpen.
Omdat je in het tweede deel van je betoog perfect weergeeft wat ik bedoel:
Het zijn menselijke opvattingen over wat God al dan niet zou willen
Oud 7 oktober 2013, 22:11   #90
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Oud 7 oktober 2013, 22:13   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Menselijk? Op basis van Gods openbaring geloven wij, als christen, "in de opstanding van het lichaam".
Oud 7 oktober 2013, 22:15   #92
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarin gaat de huidige paus "de andere kant" op? Op welke mate geeft hij een andere wending aan het katholiek geloof?
Hij lijkt me toch toleranter te zijn dan de vorige. Voor zover ik dat kan uitmaken uit zijn uitspraken natuurlijk.

Hij vraagt de kerk zich bvb niet enkel bezig te houden met abortus, het homohuwelijk en contraceptie.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:19   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hij lijkt me toch toleranter te zijn dan de vorige. Voor zover ik dat kan uitmaken uit zijn uitspraken natuurlijk.

Hij vraagt de kerk zich bvb niet enkel bezig te houden met abortus, het homohuwelijk en contraceptie.
Bij mijn weten hield en houdt de Kerk zich nooit alleen bezig met wat u hier stelt. De vorige paus heeft trouwens over vele andere zaken gepraat, geleerd, onderwezen... Als u echter uw informatie over de paus slechts uit de reguliere media haalt, dan mist u zo goed als 99,99% van wat een paus allemaal zegt en schrijft.

De huidige paus heeft inderdaad een heel andere stijl, maar naar doctrinaire inhoud is er geen enkel verschil. In bepaalde zaken mist hij zelfs de eerder soepele theologische benadering die de vorige paus wel had.
Oud 8 oktober 2013, 05:42   #94
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Crematie wordt geïntroduceerd door vrijzinnige middens, juist om heel duidelijk de breuk aan te geven met het christelijke denken over dood en hiernamaals. Juist daarom braken de christenen in de beginperiode met heidens gebruik van het verbranden. Het is een constante in de christelijke beschaving, in Oost als West, de nabestaande te begraven, symbool van de rust, uitziend op het Laatste Oordeel.
Die constante is blijkbaar doorbroken sedert 1963.
Citaat:
Tot 1963 gold een pauselijk decreet uit 1886 dat crematie verbood. Paus Paulus VI keurde op 5 juli 1963 (een maand nadat hij paus was geworden) een versoepeling van het rooms-katholieke standpunt inzake crematie goed. Vanaf dat moment was cremeren ook voor katholieken toegestaan.
Misschien was paus Paulus VI een slechte katholiek? Een naamkatholiek? Misschien wel, God verhoede, een vrijzinnge?
Oud 8 oktober 2013, 05:47   #95
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Menselijk? Op basis van Gods openbaring geloven wij, als christen, "in de opstanding van het lichaam".
Citaat:
Neen. Iedere zondag lezen we de geloofsbelijdenis waarin we als christen ons geloof uiten in o.m. de verrijzenis van het lichaam.
Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe dat in zijn werk gaat. Krijgt iedereen zijn/haar oude lichaam terug? Een gezonde jongeling, blakend van gezondheid die sterft n.a.v. een verkeersongeval tegenover een stokoude bejaarde die sterft aan een slopende ziekte? Krijgen gehandicapten ook hun "oude" handicap terug of wordt dat ... euh ... hersteld?

Prangende vragen...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 oktober 2013 om 05:49.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 05:53   #96
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zit achter crematie ook het element van de totale vernietiging van het lichaam. Alles wordt tot poeder vermalen en gestampt.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken, hoor. Begraven en gecomposteerd of verbrand, het maakt niet uit. Een beetje god, die naam waardig, hoeft maar met z'n vingers te knippen en hopla, het euvel is hersteld. Zo weinig vertrouwen in jouw god?
Oud 8 oktober 2013, 06:03   #97
hikikomori85
Schepen

hikikomori85's schermafbeelding

Standaard

Dit is dramatisch. Nu gaat de ontkerkelijking zelfs de allerlaatste sacramenten treffen.
Crematies, begrafenissen en huwelijken gaan hoe langer hoe minder nog in de kerk door gaan. Enkel zwarten gaat men er nog zien.
hikikomori85 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 09:51   #98
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
doctrinaire inhoud
Van doctrines of van empathie....

Waar zou uw god het meest van houden? Ik gok op empathie, maar ik ken hem natuurlijk niet zo goed als jij.

Waar zou zijn kerk het meest van houden? Ik gok op doctrine, maar ik ken haar natuurlijk én gelukkig niet zo goed als jij.
Oud 8 oktober 2013, 10:00   #99
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe dat in zijn werk gaat. Krijgt iedereen zijn/haar oude lichaam terug? Een gezonde jongeling, blakend van gezondheid die sterft n.a.v. een verkeersongeval tegenover een stokoude bejaarde die sterft aan een slopende ziekte? Krijgen gehandicapten ook hun "oude" handicap terug of wordt dat ... euh ... hersteld?

Prangende vragen...
Ik vermoed dat men een (ver)nieuw (d) (verheerlijkt?) lichaam krijgt. Want anders zouden sommige christenen die helaas een zwaar gebrekkig lichaam hadden tijdens hun aards leven, nog niet eens willen uit het graf opstaan. En wie zou hen ongelijk kunnen geven?

Bovenstaande schept natuurlijk een probleem voor sommige katholieke theologen en mensen zoals Van den Berghe. Want moest het zo zijn wat ik stel, dan is het natuurlijk van geen enkel belang en maakt het geen iota uit of een lichaam nu begraven wordt, gecremeerd wordt, op een brandstapel wordt gelegd of aan de aasgieren wordt overgeleverd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2013 om 10:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 10:16   #100
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen gaat het niet in de eerste plaats over dit louter materieel aspect, maar wel over de geest die achter crematie schuilgaat. Crematie wordt geïntroduceerd door vrijzinnige middens, juist om heel duidelijk de breuk aan te geven met het christelijke denken over dood en hiernamaals. Juist daarom braken de christenen in de beginperiode met heidens gebruik van het verbranden. Het is een constante in de christelijke beschaving, in Oost als West, de nabestaande te begraven, symbool van de rust, uitziend op het Laatste Oordeel.
't Is nu niet dat er zoveels oorspronkelijk is aan het christendom/de katholieke leer en gebruiken. Ze hebben gewoon quasi alles in copy-paste gedaan van de heidense gebruiken.

Los daarvan: intussen al enkele "doopvieringen", trouwen en begravenissen meegemaakt die in een paganistisch/wicca-ritueel uitgevoerd worden, en die waren stuk voor stuk betekenisvoller, mooier en puurder dan enige andere kerkelijke dienst die ik al moeten meemaken heb. Geen standaard mallemolen en bladibla afkomstig van een rare doctrine, maar iets dat volledig op maat van de betrokkenen is gemaakt. Valt alleen maar te bewonderen, zelfs als atheist.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be