![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() Aha, daar heb je het mis. Het is moeilijk te lezen maar wel universeel en tijdsloos. Je moet het alleen correct begrijpen. En ik heb begrepen dat je dit niet kunt in je eentje, behalve misschien indien het geopenbaard wordt. Alhoewel dat veel afhangt van het soort openbaringen, niet alle openbaringen zijn echt. Het is moeilijk een onderscheid te maken en daar heeft men weer wijze mensen voor nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Lang voor Constantijn bestond er geen christelijke gemeente. Apostolische vaders bestonden ook niet, die zijn postume benoemd; door personen die bepaalden wat orthodox was en wat niet. Laatst gewijzigd door Piero : 17 oktober 2013 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, hoor. Er bestond weldegelijk een christelijke gemeente. Ook apostolische vaders bestonden en werden door de jonge christenen zo erkend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Waarom zouden tijdgenoten deze christelijke geschriften niet begrepen hebben? U gaat immers nogmaals van een verkeerde premisse uit, nl. de primauteit van het geschreven woord. Dat was in die tijd niet het geval: de orale traditie was de belangrijkste en van daaruit werd ook uitleg en toelichting gegeven. Paulus alludeert daarop in een van zijn brieven, nl. hoe men vanuit culturele eigenheden de mensen kan benaderen om tot de christelijke boodschap te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel vast dat men hier al te vaak schermt met een sterk protestantiserend begrip van de bijbel, een benadering die niet alleen niet gedeeld wordt door de katholieke Kerk maar ook niet door de orthodoxe en oud-oosterse. Die gaan immers uit van de belangrijkheid van de historische context, nl. de bijbel ingebed in de traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen conclusies getrokken. Ik herhaal slechts het standpunt van de ongedeelde Kerk, nl. de bijbel kan niet anders gelezen worden dan in de traditie. Niet dus vanuit een hoogstindividuele benadering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() Die kans schat ik toch laag in hoor. Om tot de waarheid te komen lijkt me "The origin of species" toch een beter werk, naast natuurlijk veel andere wetenschappelijke lectuur.
Laatst gewijzigd door JimmyB : 17 oktober 2013 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Niemand was in staat om de uitleg en toelichting te geven zoals jij beweert. In zijn brieven steunt Paulus nooit en nergens op de twaalf apostelen. Dat zegt mij genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is volgens u geen sprake is van "christelijke dogma's". Alleen is het onmiskenbaar: geloof in de reddende rol van Jezus als Heer en Heiland, Zijn sterven, nederdaling en opstanding, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Hiervoor heb je gezegd dat er iemand nodig is om de bijbel uit te leggen en begrijpelijk te maken. Nu is dat niet meer nodig? En wat betekent "tot de waarheid komen"? Dat zal je een professor op een universiteit niet horen zeggen. Dat is toch sofistisch geneuzel Jan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Volgens de synoptische evangeliën heeft Jezus zich niet opgeworpen als redder door zijn sterven en van zijn nederdaling noch opstanding was er onder zijn tijdgenoten iets bekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doceert men dan "geloof" op de universiteit? Dat is toch eventjes nieuw voor mij... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |