Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2013, 17:34   #81
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik vind het NIET normaal dat de Franstaligen van de Vlamingen verwachten dat ze zich zelfs in hun eigen taalgebied aan hen aanpassen,
Dacht jij echt dat een Vlaming Lingala spreekt in Congo?

Exact hetzelfde taalgedrag dus als een gemiddelde Franstalige in Vlaanderen.
Logisch, want men zoekt altijd naar een gemeenschappelijke taal. En in Belgie is die Frans. Met dank aan de Vlaamse regering zelf. Waar de NVA zwijgend en graaiend in zit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 18:04   #82
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Pas maar op met je Lingala.
Want niet overal in Congo zal je welkom zijn .
Ook in Congo kennen ze een "inlandse "taalstrijd".

Lingala wordt vooral gesproken in Noord en West Congo,
Swahili wordt vooral in Zuid en Oost Congo gesproken .

In Kinshasa wordt dus vooral Lingala gesproken,terwijl Kabila en zijn ploeg Swahili spreken omdat zij afkomstig zijn uit Oost Congo.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 18:06   #83
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Logisch, want men zoekt altijd naar een gemeenschappelijke taal. En in Belgie is die Frans. Met dank aan de Vlaamse regering zelf. Waar de NVA zwijgend en graaiend in zit.
Weeral een reden te meer om het Frans als eerste vreemde taal in het Vlaams onderwijs te vervangen door het Engels.
Oud 15 oktober 2013, 18:11   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Afhankelijk van wáár en met wié precies hij moest werken, sprak mijn 'nonkel pater' de éne keer Tshiluba, de andere keer Swahili, en af en toe ook Kikongo, Frans of Nederlands.

Het heeft de man wel wat tijd gekost om de 'inheemse' talen onder de knie te krijgen, maar hij heeft het toch maar mooi gedaan.

Een nichtje van me werkt een aantal maanden per jaar in Kinshasa, en zij kan zich ondertussen in het Lingala al aardig uit de slag trekken.

Een andere nicht werkt nu sinds een jaar in Nigeria. Zij leert inmiddels Yoruba, maar vindt van zichzelf dat ze nog véél werk voor de boeg heeft.

Toen mijn jongste zus in Zuid-Afrika verbleef - dat was nog in de tijd van de "Apartheid"! - is zij Xhosa beginnen leren. Tijdens haar werk op Malta leerde zij zo véél mogelijk Maltees, en tijdens haar werk in Turkije zo véél mogelijk Turks.

De éne Vlaming is duidelijk de andere niet.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 18:11   #85
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een larie.

En in Rusland spreek ik geen Russisch, in Korea geen Koreaans... want met die talen word ik misschien maar één maal in mijn leven geconfronteerd. Maar als ik heel regelmatig naar die landen zou gaan, ik verzeker je, dan zal ik er voor zorgen een basisconversatie te kunnen voeren en zelfs meer. Zo is een Vlaming.

Van een 'gemiddelde franstalige in Vlaanderen' kan je bezwaarlijk zeggen dat hij maar één maal in zijn leven met het Nederlands in aanraking komt. Dat die dan geen woord Nederlands kent, spreekt of verstaat, moet je heel anders uitleggen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 18:38   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Afhankelijk van wáár en met wié precies hij moest werken, sprak mijn 'nonkel pater' de éne keer Tshiluba, de andere keer Swahili, en af en toe ook Kikongo, Frans of Nederlands.

Het heeft de man wel wat tijd gekost om de 'inheemse' talen onder de knie te krijgen, maar hij heeft het toch maar mooi gedaan.

Een nichtje van me werkt een aantal maanden per jaar in Kinshasa, en zij kan zich ondertussen in het Lingala al aardig uit de slag trekken.

Een andere nicht werkt nu sinds een jaar in Nigeria. Zij leert inmiddels Yoruba, maar vindt van zichzelf dat ze nog véél werk voor de boeg heeft.

Toen mijn jongste zus in Zuid-Afrika verbleef - dat was nog in de tijd van de "Apartheid"! - is zij Xhosa beginnen leren. Tijdens haar werk op Malta leerde zij zo véél mogelijk Maltees, en tijdens haar werk in Turkije zo véél mogelijk Turks.

De éne Vlaming is duidelijk de andere niet.
Zo is dat maar.

Als je nonkel pater echter een franstalige was geweest was hij zo goed als zeker overal Frans, en enkel Frans, blijven spreken. Om het op de wijze van Eberhard te zeggen: de gemeenschappelijke taal in Congo is het Frans.
Met dank aan LeopoldII.
Oud 15 oktober 2013, 19:14   #87
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo is dat maar.

Als je nonkel pater echter een franstalige was geweest was hij zo goed als zeker overal Frans, en enkel Frans, blijven spreken. Om het op de wijze van Eberhard te zeggen: de gemeenschappelijke taal in Congo is het Frans.
Met dank aan LeopoldII.
Ter informatie : 'staatskolonialen' en missionnarissen waren verplicht minstens 1 Congolese inlandse taal te leren voor ze naar den Congo mochten vertrekken.
De "officiële" taal was inderdaad Frans.
Oud 15 oktober 2013, 19:28   #88
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Klojo eerste klas;6841139]Ter informatie : 'staatskolonialen' en missionnarissen waren verplicht minstens 1 Congolese inlandse taal te leren voor ze naar den Congo mochten vertrekken.
De "officiële" taal was inderdaad Frans.[/QUOTE

Inderdaad , Congo was één grote verfransingsmachine.
Vele Vlaamse gezinnen kwamen na hun koloniale termijn half verfranst terug in België.
De Vlaamse Paters mochten de Congolezen geen Nederlands leren,maar moesten ze Frans bijbrengen .
Daarom dat vele oudere Congolezen nog steeds Frans spreken met een Vlaamse tongval.
Oud 15 oktober 2013, 21:13   #89
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tsja, waarom zou die een uitnodiging in een nazi-taal versturen aan fascisten?

Leuk zogezegd land waarin wij moeten leven.

Titel: Peumans boos op Brusselse parlementsvoorzitter

Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131014_00790439
Goede reactie van Peumans.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 21:22   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn nochtans Franstaligen die nooit stoppen met te bewijzen hoezeer ze het Nederlands verfoeien. Het is niet meer dan logisch dat dit gevolgen heeft.
Welke gevolgen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 21:31   #91
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies, dus waarom het niet gebruiken in Vlaanderen?
Omdat wij ons niet moeten aanpassen aan al wie naar hier wil komen wonen maar omgekeerd. Het zijn zij die hier willen komen wonen die zich er maar van bewust moeten zijn dat het hier Vlaamstalig gebied is. Het is dus aan hen om zich hier aan te passen en er de nodige moeite voor te moeten doen. Zolang wij de Franstalige hier blijven pamperen zullen ze noooooooit enige moeite opbrengen om zich de taal eigen te maken.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 oktober 2013 om 21:32.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 21:36   #92
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Respect Grondvod
Tsja, als gezelf "Grondvod" zegt, waarom zouden de franstaligen hiervoor respect tonen?
Oud 15 oktober 2013, 21:40   #93
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mevrouw Dupuis Françoise (PS) was ook diegene die voor een relletje zorgde nadat ze een uitsluitend in het Frans gehouden toespraak voor het Brussels Parlement besloot met de wijze woorden: "Et pour les flamands, la même chose."

Een vraie bonne Belge
Had je anders verwacht? Gewoon een rede te meer om in de rest van Vlaanderen de Franstalige op de zelgfde manier te behandelen in plaats van ze overal telkens op nieuw te pamperen door ze te woord te staan in hun Frans. Zij komen hier in Vlaanderen, dat ze dan ook de moeite doen om zich verstaanbaar te maken in het Vlaams.
Oud 15 oktober 2013, 21:49   #94
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Tsja, als gezelf "Grondvod" zegt, waarom zouden de franstaligen hiervoor respect tonen?
Omdat het een grondvod is, en juist omdat, zelfs het koningshuis er zijn voeten aan veegt en de rest van de Franstalige, met hun oeroude sans foutisme, er de voeten aan vegen, wordt de noodzaak steeds groter om er hier in Berlgië de brui aan te geven en zowel tegen het koningshuis als tegen het Franstalige gedeelte te zeggen, salut en de kost, we geven er de brui aan, zoek het maar zelf uit en trek jullie plan.
Oud 15 oktober 2013, 21:57   #95
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke gevolgen?

De Vlaamse onafhankelijkheid natuurlijk.
Oud 15 oktober 2013, 21:59   #96
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet ik maar jouw soort moet van strategie veranderen. Zolang jullie je broek op de enkels laten zakken voor elke Franstalige die het vertikt om Nederlands in Vlaanderen te spreken zal er van respect voor het Nederlands geen sprake zijn.

IK smeek niet om respect. Ik dwing het af. Niet door mijn taal te verloochenen voor elke Franstalige die toevallig mijn weg kruist, maar door consequent Nederlands te spreken.
Ik ben van nature een gastvrij en behulpzaam mens. Ook tegenover vreemden die mij ergens om vragen. Ik help hen, maar wel in het Nederlands.

Als ik naar het buitenland ga probeer ik me verstaanbaar te maken in de taal van de plaatselijke bewoners. Ook dat dwingt respect af. Je bent meteen een van hen. Ik verwacht niet hetzelfde van Engelsen, Spanjaarden of zelfs Fransen als ze Vlaanderen bezoeken. Ik verwacht wél van Walen en Brusselaars dat ze Nederlands leren als ze hier komen wonen.

Ik vind het NIET normaal dat de Franstaligen van de Vlamingen verwachten dat ze zich zelfs in hun eigen taalgebied aan hen aanpassen, terwijl zij zelf dat nergens ter wereld doen. D�*t zijn de taalracisten. NIET de Vlamingen die hun eigen taal weigeren te verloochenen.

Enkele weken geleden stond ik rond middernacht aan een rood verkeerslicht met mijn wagentje. In de tegenovergestelde richting stond een reus van een vrachtwagen stil voor hetzelfde verkeerslicht. Verder was er niemand meer op straat. De man sprong uit zijn wagen om mij om hulp te vragen. Zijn GPS stuurde hem via wegen naar zijn bestemming waarlangs hij er onmogelijk kon geraken. Welke taal de man sprak weet ik niet want ze leek op geen enkele taal die ik ken. Hij haalde een formulier met een adres op een industrieterrein boven. Omdat het onbegonnen werk was om de man uit te leggen hoe hij daar kon geraken ben ik hem de hele stad door voorgereden. Ik heb hem netjes tot op zijn bestemming gebracht.

Indien de man mij in het Frans had aangesproken, wat hij zonder de minste twijfel zou hebben gedaan als hij een Franstalige was geweest, had ik hem gevraagd of hij Fransman was. Ook dan zou ik hem geholpen hebben. Van een Waal of Brusselaar die met zo'n machien in het midden van de nacht in Vlaanderen komt rondrijden, verwacht ik echter dat hij verstaat wat links, rechts en rechtdoor is. Doet hij dat niet dan mag hij wachten tot er een Vlaming opdaagt die zijn broek voor hem afsteekt en hem in het Frans de weg wijst.
Een tijdje terug vroeg een Franstalig stel mij, vlak voor de Kapellestraat naar de Rue de la Chapelle.

In Oostende bestaat er geen Rue de la Chapelle.
Oud 15 oktober 2013, 22:05   #97
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom waarschijnlijk dat men in Buitenland er van overtuigd is dat België Franstalig is, hoewel 60% Nederlandstalig is.
Oud 15 oktober 2013, 22:05   #98
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Ikzelf en vele Vlamingen zijn legalisten. Democratische legalisten.

Het is de houding van enerzijds de Franstaligen zelf, en anderzijds van zovele aanhangers van de oude machtspartijen, dat er geen treffender woord bestaat voor dat stukje tekst, dan grondVOD.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 22:29   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het gaat om een vergadering in een Europees kader. De twee werktalen binnen de Europese Unie zijn het Engels en het Frans. Logisch dus dat hij die twee talen gebruikt. Hebben de andere regionale parlementen geprotesteerd. Nee. Alleen de Vlaams-Nationalisten die het frans haten.
In de EU is het zo dat uitnodigingen in de ambtelijke talen van de EU worden verstuurd. De vergaderingen waaraan men dan deelneemt, worden inderdaad vaak gehouden in een van de werktalen.

Ziet u nu misschien het verschil?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2013, 22:31   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik ken flink wat (oud-)missionarissen uit Congo. En het moet gezegd: bijna allemaal beheersen ze een plaatselijke taal, naast het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be