Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Dubbele ambtenarenpensioenen gelijkschakelen met de privé-sector?
Ja 19 67,86%
Nee 9 32,14%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2013, 12:12   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Langer werken is geen oplossing omdat statutaire ambtenaren vastheid van betrekking hebben en dus een volle loopbaan maar mensen uit de privé die hun werk verliezen na hun 50ste vinden slechts 3 kansen op 100 ander werk en zullen dan het minimunpensioen krijgen. Men gaat dus mensen in armoede pushen en met dit geld de statutairen betalen. Die zullen dan niet 2 of 3 keer een hoger pensioen trekken maar 5 keer!
Dit is ethisch niet verantwoord.
Besluit : men moet de statutairen behandelen zoals de privé (gedaan met discrimineren) met een plafond van 1.500 Euro/maand.
Het staat hen vrij om een deel van hun wedde af te staan om in een tweede pijler een extra pensioen op te bouwen!
Ik ben akkoord dat er iets moet gedaan worden om werkgevers aan te porren om plus 50-ers aan te nemen. Of ondersteunende maatregelen dat ze zelfstandig kunnen worden, om op eigen tempo hun 65° te bereiken ...

Maar voorts: de Schoof heeft direct aansluitend op zijn studies zijn ambtenarenloopbaan aangevangen. Maar zo zijn er weinig hoor !

Verder moogt gij op uwe kop gaan staan en met uw tenen spelen: ge hebt ongelijk. Bij de bepaling van de hoogte van mijn pree gedurende heel mijn loopbaan, is rekening gehouden dat in mijn pensioen een stuk uitgesteld loon zit.
Punt aan de lijn.
Neuten of niet.
Kak of gene kak: de pot op.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:16   #82
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben akkoord dat er iets moet gedaan worden om werkgevers aan te porren om plus 50-ers aan te nemen. Of ondersteunende maatregelen dat ze zelfstandig kunnen worden, om op eigen tempo hun 65° te bereiken ...

Maar voorts: de Schoof heeft direct aansluitend op zijn studies zijn ambtenarenloopbaan aangevangen. Maar zo zijn er weinig hoor !

Verder moogt gij op uwe kop gaan staan en met uw tenen spelen: ge hebt ongelijk. Bij de bepaling van de hoogte van mijn pree gedurende heel mijn loopbaan, is rekening gehouden dat in mijn pensioen een stuk uitgesteld loon zit.
Punt aan de lijn.
Neuten of niet.

.
wacht maar tot uw leider (bdw) de macht heeft gegrepen, ge zou wel eens vlug van gedachten kunnen veranderen.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:17   #83
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Punt aan de lijn.
Neuten of niet.

.
Over 50-plussers gesproken: in een v.d. bmw fabrieken heeft de direktie 2 lijnen waar uitsluitend 50-plussers werken.
Het rendement is 7 % hoger dan bij de "jonge gasten".
Ervaring is onschatbaar. Zeggen de bmw bonzen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:26   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
wacht maar tot uw leider (bdw) de macht heeft gegrepen, ge zou wel eens vlug van gedachten kunnen veranderen.
Ik heb daar het volste vertrouwen in.

En dat is just het omgekeerde met het vertrouwen dat ik heb in de oude machtspartijen, met hun hoogste belastingen en laagste pensioenen.

Ik heb nog meer vertrouwen in die van de pvda, dan in de tsjeven, sossen, blauwsels en groensels.

.
(edit: neen, dat is niet waar. Ik heb geen schrik van die van de pvda omdat ze toch marginaal zullen blijven. Dus is er niet veel 'moed' voor nodig om te zeggen dat ik hen meer vertrouw dan de staatsschuld-diggers.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 21 oktober 2013, 12:29   #85
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij de bepaling van de hoogte van mijn pree gedurende heel mijn loopbaan, is rekening gehouden dat in mijn pensioen een stuk uitgesteld loon zit.
U verdraait de waarheid. U kreeg een lagere AANVANGSwedde omdat U een gigantisch voordeel kreeg in de vorm van vastheid van betrekking!
Niemand heeft U gezegd dat gij een dubbel pensioen ging krijgen want de pensioenen voor ambtenaren waren 30-40 jaar geleden lager dan in de privé (dit is overigens overal ter wereld zo!!).
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:31   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verdraait de waarheid. U kreeg een lagere AANVANGSwedde omdat U een gigantisch voordeel kreeg in de vorm van vastheid van betrekking!
Niemand heeft U gezegd dat gij een dubbel pensioen ging krijgen want de pensioenen voor ambtenaren waren 30-40 jaar geleden lager dan in de privé (dit is overigens overal ter wereld zo!!).
Tut tut.
Uitgesteld loon.

.

Oud 21 oktober 2013, 12:41   #87
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

De Schoof, altijd rechts lullen en links vullen.
Typische asociaal.

Wie een dergelijke discriminatie verdedigd, moet (net zoals de trado's hé schoof) moet wel een zakkenvuller zijn
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:50   #88
demonen
Banneling

Standaard

Gelijk pensioen voor gelijk werk

Is het niet hoog tijd dat ‘gelijk loon voor gelijk werk’, en dus ook ‘gelijk pensioen (=uitgesteld loon) voor gelijk werk’ terug in ére hersteld worden voor �*lle werkenden, ambtenaren, statutairen en contractuelen én werknemers in de privé én openbare mandatarissen?

Fons Leroy gooide terecht de steen in één kikkerpoel: er bestaan gigantische en onaanvaardbare verschillen tussen de statuten van contractuele versus statutaire (vastbenoemde) ambtenaren. En Hendrik Bogaert, de bevoegde nationale excellentie, beloofde een deel van die verschillen weg te werken, met name inzake promotiemogelijkheden e;d. Maar aan 2 verschillen wil hij niet raken, en dan vooral aan de véél hogere pensioenen voor statutairen.

Het statuut van contractuelen is inderdaad zeer populair bij openbare bestuurders omdat het véél goedkoper is. Pensioenen én weddes wegen daarin mee. De rest nauwelijks. het principe ‘gelijk loon voor gelijk werk’, en dus ook ‘gelijk pensioen (=uitgesteld loon) voor gelijk werk’ wordt hier zwaar geschonden. Die schending kan op langer termijn enkele miljarden € verschil uitmaken.

Maar zowel Leroy als Bogaert verzwegen zorgvuldig dat er nog een tweede schending van dat gelijkheidsprincipe bestaat, namelijk de extreme bevoordeling van statutaire ambtenaren vergeleken met werknemers in de privé. Dat verschil weegt véle miljarden! Gepensioneerde statutaire ambtenaren krijgen nu gemiddeld 2,2x zoveel pensioen als werknemers uit de privé. Dit verschil is extreem en het groeit zelfs nog!

Er is echter geen enkele aanvaardbare reden voor zo’n verschil. Op een beperkt aantal na, kennen alle statutaire ambtenaren al enkele jaren een gelijk loon als werknemers in de privé met een vergelijkbare functie, verantwoordelijkheid, competentievereisten en werkomstandigheden. De inhaalbeweging is quasi volledig voltooid. maar tegelijk kennen die ambtenaren één véél hogere jobzekerheid. Hun totale vergoeding tijdens het werken ligt al veel hoger. En daar bovenop krijgen ze nog een pensioen, dat zij graag ‘uitgesteld loon’ dat ook véél hoger ligt. geen enkele sociale, noch democratische, noch bestuurlijke overweging verantwoord dat.

Het optrekken van alle relatief lagere pensioenen (voor werknemers in de privé en contractuelen) is budgettair totaal onmogelijk. Dat is zuivere waanzin gezien de hudgettaire toestand van onze globale overheden. Daarom zijn er slechts enkele oplossingen mogelijk:
1.of de hoogste pensioenen veel zwaarder belasten,
2.of alle toekomstige pensioenrechten voor iedereen radicaal gelijkschakelen,
3.of ook alle pensioenberekeningen voor wie vanaf morgen op pensioen gaat gelijkschakelen,
4.of een combinatie van beide 1. en 2. of 2. en 3..

Aanvullend zal men ook de gelijkgestelde periodes grondig moeten hervormen. Daarbij i, omwille van die noodzakelijke rechtvaardigheid en respect voro het gelijkheidsbeginsel, is een strakke beperking noodzakelijk van alle periodes die zelfgekozen zijn, of die deels zelf veroorzaakt zijn.

Gelijkschakeling van pensioenrechten naar de toekomst toe is de kern van deze hervorming. Zonder dat blijft een billijke rechtvaardigheid onmogelijk. Dat wil zeggen dat voor elk gewerkt jaar vanaf nu men éénzelfde pensioenrecht opbouwt. Iedereen die nu al werkt behoudt dan rechten die voor elke gewerkte of gelijkgestelde jaar, maar voor elk toekomstig jaar wordt slechts één gelijke berekening gebruikt. Voor gelijk werk moet het totale opgebouwde pensioenrecht (zijnde de som van wettelijk pensioen plus dat deel van de groepspensioenen dat door de werkgever gedragen wordt) dan ook gelijk zijn.

Alle vrijwillige bijkomende vormen van pensioensparen die de werknemer gedragen worden en dus niet door de gemeenschap, die vallen daar natuurlijk buiten. De fiscale aanmoediging daarvoor wordt waarschijnlijk best mee hervormd.

En mochten de vakbonden van de statutaire ambtenaren menen dat zij behoud van hun privileges kunnen verantwoorden, dan wordt het hoog tijd dat ze daarvoor ook eindelijk eens wat relevante argumenten aandragen; Want dat deden ze de voorbije decennia nooit! En laten ze zich geen illusies maken, vroeg of laat worden deze privileges door rechtbanken, en desnoods door het Europees mensenrechtenhof weggeveegd.

http://akilian.wordpress.com/2012/08...r-gelijk-werk/
Oud 21 oktober 2013, 12:59   #89
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoop en al gaat het hier over ruw geschat 250 personen, heb je dan ook cijfers van die 398750 andere statutaire ambtenaren?
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:18   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb wel al ooit artsen betaald die ik nog nooit had gezien.
wat zou je de meerwaarde vinden van een chirurg of anesthesist die langs komt wanneer je nog wakker bent ?

ik neem aan dat je t daarover hebt, niet ?

en mss zou je een beeldverslag op prijs stellen om ook alle prestaties vd chirurg te kunnen controleren ! ... lol, als je er maar niet kotsmisselijk v wordt dan !

maar laat nu de ziekenhuisrekening nog eens buiten beschouwing, en ga eens in op t voorbeeld dat ik je gaf mss ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:22   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zou die zelfstandige evenveel betaald hebben voor z'n pensioen als die huisarts ?
je maakt nogal wat collateral damage met je fraude aanname bij zelfstandigen. dat was mijn punt.

diegenen die je wil treffen zullen zich onttrekken, en diegene die al de pineut zijn zal je nog harder treffen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:31   #92
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat zou je de meerwaarde vinden van een chirurg of anesthesist die langs komt wanneer je nog wakker bent ?

ik neem aan dat je t daarover hebt, niet ?

en mss zou je een beeldverslag op prijs stellen om ook alle prestaties vd chirurg te kunnen controleren ! ... lol, als je er maar niet kotsmisselijk v wordt dan !

maar laat nu de ziekenhuisrekening nog eens buiten beschouwing, en ga eens in op t voorbeeld dat ik je gaf mss ?
Ik heb het over die 3 behandelende artsen die je automatisch in een ziekenhuis krijgt toegewezen waarvan je er maar 1 ziet.

Ook huisartsen kunnen sjoemelen, er wordt hen dikwijls door ziekenhuizen voorgesteld om zogezegd operaties van hun patiënten bij te wonen. Ze moeten gewoon een bewijsje ondertekenen en passeren ook via de kassa, zonder evenwel aanwezig te zijn geweest.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 oktober 2013 om 13:37.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:36   #93
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je maakt nogal wat collateral damage met je fraude aanname bij zelfstandigen. dat was mijn punt.

diegenen die je wil treffen zullen zich onttrekken, en diegene die al de pineut zijn zal je nog harder treffen.
Dat laatste begrijp ik niet goed (of verkeerd ?)
Wil je daar eens een woordje uitleg bij geven ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 14:12   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat daar dan nog netto van overschiet ....

laat me dik niet lachen.

.

Oud 21 oktober 2013, 15:28   #95
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat daar dan nog netto van overschiet ....

laat me dik niet lachen.

.
De berekening van bruto naar netto is voor alle Belgen hetzelfde, ONGEACHT of je ambtenaar of loontrekkende bent (heeft te maken met uw persoonlijke situatie zoals gehuwd, alleenstaande, ... personen ten laste, aftrekposten, uw echtgenote heeft een inkomen?, etc).
Het is natuurlijk plezanter om bruto 2.600 Euro pensioen te hebben dan 1.200 bruto mijnheer met het uitgestelde loon en werk!
Oud 21 oktober 2013, 15:31   #96
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De berekening van bruto naar netto is voor alle Belgen hetzelfde, ONGEACHT of je ambtenaar of loontrekkende bent (heeft te maken met uw persoonlijke situatie zoals gehuwd, alleenstaande, ... personen ten laste, aftrekposten, uw echtgenote heeft een inkomen?, etc).
Het is natuurlijk plezanter om bruto 2.600 Euro pensioen te hebben dan 1.200 bruto mijnheer met het uitgestelde loon en werk!
Daar had je vroeger maar aan moeten denken...
Oud 21 oktober 2013, 16:17   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus Bekijk bericht
Jij denkt dat die pensioenen nog te laag liggen?
Ik kijk verder dan het maandelijks pensioenbedrag alleen.
Ik ben ook niet blind voor uitwassen bij ambtenaren: gebeurt vooral bij die gasten die zich uitmuntend politiek ingedekt weten. En dat indekken gebeurt niet bij 'nieuwe' partijen, maar wel bij de oude machtspartijen.
Die laatste 'weigeren' ook om de boel eens deftig te moderniseren. Hooguit wat rommelen in de marge, gelijk Bogaert. En iets vroeger: oude Van den Bossche.

.

Oud 21 oktober 2013, 16:21   #98
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kijk verder dan het maandelijks pensioenbedrag alleen.
Ik ben ook niet blind voor uitwassen bij ambtenaren: gebeurt vooral bij die gasten die zich uitmuntend politiek ingedekt weten. En dat indekken gebeurt niet bij 'nieuwe' partijen, maar wel bij de oude machtspartijen.
Die laatste 'weigeren' ook om de boel eens deftig te moderniseren. Hooguit wat rommelen in de marge, gelijk Bogaert. En iets vroeger: oude Van den Bossche.

.
Jaja Schoof ... zoals iemand al eerder zei: rechts lullen, links vullen...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 oktober 2013 om 16:21.
Oud 21 oktober 2013, 16:30   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jaja Schoof ... zoals iemand al eerder zei: rechts lullen, links vullen...
Vullen als ambtenaar zal toch steeds maar met een druppelteller gebeuren ...

.

Oud 21 oktober 2013, 16:34   #100
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Vullen als ambtenaar zal toch steeds maar met een druppelteller gebeuren ...

.
Komaan Schoof, niet hypocriet doen.
Je hebt zeker een dikke 2000 in de maand...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be