Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe staat u tegenover zogenaamd "luxeverzuim" ?
Ik maak er zelf gebruik van. 4 15,38%
Ik kan er zelf geen gebruik van maken maar ik zou het wél doen indien ik in de situatie zat waarin het wél kon. 14 53,85%
Ik vind het schandalig dat mensen dit doen, maar kan daar geen zinnige reden voor opgeven. 0 0%
Ik vind het schandalig dat mensen dit doen, en zal hieronder eens uit de doeken waarom ik dat vind. 8 30,77%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2013, 18:17   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De realiteit toont nochtans overduidelijk aan dat het wel kan.

Het is dus gewoon een feit dat mensen dat wel zelf kunnen kiezen. En ik begrijp wel, jij als Belg, je kan niet leven zonder dat alles verboden of verplicht is, maar de hedendaagse maatschappij heeft daar geen boodschap meer aan.

Uw tijd is voorbij, eindelijk!
U vertelt, zoals vaak, wartaal.

Het heeft allemaal maar weinig te maken met het al dan niet 'Belg zijn' . Trouwens, het onderwijs is een taak van de gewesten, mocht u het vergeten zijn.

Om het een beetje ironisch te zeggen: wanneer iedereen naargelang zijn financiële toestand en/of de toevallige toestand van zijn portemonnee gaat bepalen wanneer de schoolvakantie begint, dan is het hek van de dam.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 18:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 18:19   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Het heeft allemaal maar weinig te maken met het al dan niet 'Belg zijn' . Trouwens, het onderwijs is een taak van de gewesten, mocht u het vergeten zijn.

Om het een beetje ironisch te zeggen: wanneer iedereen naargelang zijn financiële toestand en/of de toevallige toestand van zijn portemonnee gaat bepalen wanneer de schoolvakantie begint, dan is het hek van de dam.
Het is eender hoe je het probeert te draaien, mensen kiezen het wel zelf.

Leer er mee leven.
Oud 27 oktober 2013, 18:21   #83
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is eender hoe je het probeert te draaien, mensen kiezen het wel zelf.

Leer er mee leven.
Maar niet meer voor zo lang vrees ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 18:22.
Oud 27 oktober 2013, 18:51   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het is nu wel zo dat net het "luxeverzuim" noodzakelijk is voor degenen wiens portemonnaie niet zo schitterend is, zodat ze die 1000 euro die ze voor het ganse gezin kunnen uitsparen door een dagje vroeger te vertrekken, het verschil is tussen op verlof gaan en thuisblijven.

De linkschmenschen die hier nu zitten te fulmineren over de reglementitis eventueel uit afgunst omdat er sommige mensen toch nog wel op verlof kunnen gaan, zouden dus beter stillekes zwijgen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 18:58   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het is nu wel zo dat net het "luxeverzuim" noodzakelijk is voor degenen wiens portemonnaie niet zo schitterend is, zodat ze die 1000 euro die ze voor het ganse gezin kunnen uitsparen door een dagje vroeger te vertrekken, het verschil is tussen op verlof gaan en thuisblijven.

De linkschmenschen die hier nu zitten te fulmineren over de reglementitis eventueel uit afgunst omdat er sommige mensen toch nog wel op verlof kunnen gaan, zouden dus beter stillekes zwijgen.
Vaak is het nu al meer dan 'één dagje'.

En met afgunst heeft het al helemaal niets te maken. U bent zoals de ouders op Zaventem: u praat langs de kwestie.
Oud 27 oktober 2013, 19:09   #86
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er nog weten vertrekken de 28e juni.

So?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 19:14   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik heb er nog weten vertrekken de 28e juni.

So?
En vroeger ook.
Oud 27 oktober 2013, 19:51   #88
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En vroeger ook.
Er is dan ook geen enkele ZINNIGE reden meer te bedenken om het niet te doen van zodra het laatste examen gepasseerd is.

Jaja, Oosten... Daar wachten we nog stééds op, op die "zinnige reden waarom leerlingen tussen het laatste examen en het rapport op school zouden moeten zijn".

Eén iemand deed een ultieme poging door te poneren dat schoolbanken wassen zijn visie van opvoeden belichaamt. Verder dan dat zijn we nog niet geraakt. Alle andere pogingen stranden op "het mag niet omdat... eh... omdat het niet mag!".

Maar ik merk zo dat jij ons allemaal zal verbazen door wél een goede reden te geven. Niet ? Jij zal ons duidelijk maken in welk opzicht kinderen die vlak na het laatste examen vertrekken gedoemd zijn om te mislukken in het leven. Ja toch ?
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 27 oktober 2013 om 19:52.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 19:52   #89
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vaak is het nu al meer dan 'één dagje'.

En met afgunst heeft het al helemaal niets te maken. U bent zoals de ouders op Zaventem: u praat langs de kwestie.
Juist: waar begint & eindigt zoiets ?
Altijd maar toegeven veroorzaakt miserie.
Kijk naar de permissiviteit inzake de inwijking en de illegaliteit.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 19:53   #90
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Er is dan ook geen enkele ZINNIGE reden meer te bedenken om het niet te doen van zodra het laatste examen gepasseerd is.

Jaja, Oosten... Daar wachten we nog stééds op, op die "zinnige reden waarom leerlingen tussen het laatste examen en het rapport op school zouden moeten zijn".

Eén iemand deed een ultieme poging door te poneren dat schoolbanken wassen zijn visie van opvoeden belichaamt. Verder dan dat zijn we nog niet geraakt. Alle andere pogingen stranden op "het mag niet omdat... eh... omdat het niet mag!".

Maar ik merk zo dat jij ons allemaal zal verbazen door wél een goede reden te geven. Niet ? Jij zal ons duidelijk maken in welk opzicht kinderen die vlak na het laatste examen vertrekken gedoemd zijn om te mislukken in het leven. Ja toch ?
Oud 27 oktober 2013, 19:58   #91
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist: waar begint & eindigt zoiets ?
Altijd maar toegeven veroorzaakt miserie.
Kijk naar de permissiviteit inzake de inwijking en de illegaliteit.
Begin : na het laatste examen.
Einde : officiële start van de vakantie.

Dat behelst dus exact de volledige periode tussen die twee tijdstippen waarin géén les meer gegeven wordt.

Daarom : schaf dat verbod op "luxeverzuim" af, want er is geen enkel deftig argument te bedenken om het in stand te houden.
Iets wat toegelaten is, hoef je automatisch niet meer te gedogen of te bestrijden. Enige voorwaarde is dat er wel (niet verplichte) opvang moet voorzien worden voor diegenen die wel op school willen zijn.

Nogmaals : laat ouders zelf kiezen hoe hun kinderen die non-productieve dagen opvullen : op school of elders.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
Oud 27 oktober 2013, 20:12   #92
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als u dat als onzin klasseert dan is de discussie natuurlijk rap gevoerd.
Geef toe, wanneer ze dergelijke maatregelen willen treffen dat ze dan maar eens direct beginnen bij al die Marokkaantjes die veelal veelmeer spijbelen dan een extra vakantie dagje. Maar daar voor schijten ze hier te veel voor in hun broek. Geen politieker die het ook maar aandurft om die hun kindervergoeding daarvoor af te pakken anders brand het weer in Brussel.

En dat ze er maar eens direct een regel bij maken die de scholen verbied om met de kinderen gaan te vlaggetjeszwaaien, want dat staat ook niet in het leerplan en als ze daar voor mogen uit de schoolbanken blijven mogen ze, wat mij betreft, gans de rest van het jaar ook forfait geven.

Het is het een, of het ander, eieren of jong, en als het niet mag om met vakantie te gaan mag het ook niet voor 't is eender welke andere reden, met uitzondering van bv. om een begrafenis van een familielid in de eerste graad.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 oktober 2013 om 20:19.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 20:19   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Begin : na het laatste examen.
Einde : officiële start van de vakantie
.

Dat behelst dus exact de volledige periode tussen die twee tijdstippen waarin géén les meer gegeven wordt.

Daarom : schaf dat verbod op "luxeverzuim" af, want er is geen enkel deftig argument te bedenken om het in stand te houden.
Iets wat toegelaten is, hoef je automatisch niet meer te gedogen of te bestrijden. Enige voorwaarde is dat er wel (niet verplichte) opvang moet voorzien worden voor diegenen die wel op school willen zijn.

Nogmaals : laat ouders zelf kiezen hoe hun kinderen die non-productieve dagen opvullen : op school of elders.
Dat vind ik bijvoorbeeld een goed voorstel. Het probleem zit hem echter in de tijd die leerkrachten nodig hebben om te verbeteren + de tijd nodig voor de deliberaties. Dat zou kunnen opgelost worden door het schooljaar één week vroeger te laten beginnen, zodat alles verschuift in de zin dat examens dus één week vroeger beginnen. Terwijl de leerkrachten toch nog de tijd hebben om te verbeteren en te delibereren. Maar de leerlingen hebben dan al verlof en de rapporten worden met de post opgestuurd. Dat lost meteen ook die 'verloren dagen' op, op het einde van het schooljaar. In de praktijk betekent dit, dat de leerlingen ongeveer evenveel dagen officieel verlof blijven hebben. Van de ander kant kunnen de ouders niet meer 'zo maar' op verlof vertrekken vermits zoonlief of dochterlief tot op de laatste dag examens heeft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 20:45.
Oud 27 oktober 2013, 20:30   #94
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vertrek al op 28 juni dit jaar!

2 weken lekker niets doen...
En daarvoor een riant pensioen krijgen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 20:35   #95
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vertrek al op 28 juni dit jaar!

2 weken lekker niets doen...
Lekker man, ga je letterlijk niets doen.

Of ga je die 2 weken nog paar dagen weg ofzo?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 20:39   #96
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Zachte Anarchist Bekijk bericht
Omdat ze, eens ze terug zijn van vakantie uit één of ander goedkoop achterafland, ze al snel hervallen in hun 'aanpassen aan onze normen en waarden' (voor zij die vanuit dat achterafland toch maar eens komen kijken zijn hoe het mogelijk is dat iemand van hier op een week tijd het equivalent van een lokaal jaarloon over de balk kan gooien) en elk weldenkend mens zich daarbij de vraag stelt 'welke waarden, welke normen?'
"ze"

Wie zijn "ze" in deze kwestie? Je tekst is zodanig veralgemenend dat er eigenlijk niets zinnigs op te zeggen valt.
Oud 27 oktober 2013, 20:40   #97
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De ouders zijn nog altijd de baas over hun kinderen, niet één of andere minister of schoolmeester.
Zozo, wat liberaal van je Max.

En dat uit de vingers van een conservatieve Katholiek.
Oud 27 oktober 2013, 21:23   #98
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat vind ik bijvoorbeeld een goed voorstel. Het probleem zit hem echter in de tijd die leerkrachten nodig hebben om te verbeteren + de tijd nodig voor de deliberaties. Dat zou kunnen opgelost worden door het schooljaar één week vroeger te laten beginnen, zodat alles verschuift in de zin dat examens dus één week vroeger beginnen. Terwijl de leerkrachten toch nog de tijd hebben om te verbeteren en te delibereren. Maar de leerlingen hebben dan al verlof en de rapporten worden met de post opgestuurd. Dat lost meteen ook die 'verloren dagen' op, op het einde van het schooljaar. In de praktijk betekent dit, dat de leerlingen ongeveer evenveel dagen officieel verlof blijven hebben. Van de ander kant kunnen de ouders niet meer 'zo maar' op verlof vertrekken vermits zoonlief of dochterlief tot op de laatste dag examens heeft.
Klinkt doenbaar, maar wat doe je met de kerst- en eventuele paas-examens ? Daar liggen de data al vast aangezien ze gelinkt zijn aan officiële feestdagen. Bij ons eindigen de kerstexamens op maandag. Op dinsdag zijn er inhaalexamens voor diegenen die ziek waren voor een examen. Op woensdag en donderdag zijn er klassenraden waarbij de resultaten geëvalueerd worden, en desgevallend remediëringen of heroriënteringen worden uitgewerkt. Op die drie dagen zijn de leerlingen vrij. En vrijdag ten slotte moeten ze hun rapport komen afhalen, maar zoals hier al vaak werd geopperd zijn er dan steeds aardig wat Turkse en Maghrebijnse leerlingen die op het appel ontbreken omdat een aanzienlijk aantal van hen de jaarwisseling gaat vieren bij de familie in het thuisland. Mij niet gelaten, ik gun hen dat van harte, maar ik verwacht wel dat ze de maandag na de vakantie terug op post zijn. En d�*t durft wel eens mankeren. Bij sommigen. Steeds de zelfden, uiteraard.

En dat is nu de clou van het ganse verhaal : ik heb er wél hele grote problemen mee als leerlingen onwettig afwezig zijn op lesdagen. Ik heb er echter hoegenaamd geen problemen mee als ze onwettig afwezig zijn op dagen die toch maar volgestouwd worden met bezigheidstherapie.
Ik zou dus heel graag hebben dat men alle energie die men nu stopt in het "luxeverzuim" tussen examens en vakanties, zou stoppen in het verzuim op lesdagen. Want d�*�*r ligt een écht probleem waar leerlingen een échte achterstand opbouwen. D�*t is een dringende prioriteit.

Laatst gewijzigd door abramis brama : 27 oktober 2013 om 21:24.
Oud 27 oktober 2013, 21:30   #99
abramis brama
Parlementslid

Standaard

On a sidenote : Wat me overigens opvalt is dat we nu al ACHT (8 !) mensen hebben die in de enquête te kennen geven dat ze zullen aangeven op welke manier kinderen er nadeel van hebben om tussen examens en vakantie niet aanwezig te zijn op de bezigheidstherapie op school, maar dat niemand dat tot nog toe concreet gedaan heeft (ik laat het "schoolbanken poetsen als substituut voor opvoeding door de ouders" nu even buiten beschouwing).
Oud 27 oktober 2013, 21:37   #100
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
En daarvoor een riant pensioen krijgen.
Misschien na 26 jaar...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be