![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
amaai ik was al blij dat ik da gewesten en gemeenschappen-gedoe begreep, nu blijkt belgie nog ingewikkelder in elkaar te steken! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() Visieuze cirkel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Gemeenschap en gewest" is dan ook niet de enige juist, maar wel de meest preciese overeenkomstig de Belgische invulling van het begrip "deelstaat". In Duitsland is de meest preciese benaming "Land" (meervoud "Länder") van het begrip "deelstaat". In Zwitserland is dat dan ook "Kanton" voor het algemene begrip "deelstaat". Ieder land vult dit dan in naar gelang de grondwettelijke bepalingen en bevoegdheden. Een Duitse deelstaat heeft niet dezelfde bevoegdheden als die in België, en de Belgische deelstaten hebben niet dezelfde bevoegdheden als de Zwitserse deelstaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() bende taalpuristen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=1](nu ben ik er een heel klein ietsiepietsie mee aan het rammelen hoor)[/size] ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
U beweerd dat ge de grondwet moet uitleggen door middel van de grondwet. Zo kunt ge niks uitleggen en komt ge nergens. Minstens de gemeenschappen en gewesten zijn deelstaten. PUNT. Dat volgt gewoon uit de algemene bondsstaatstheorie. De enige manier waarop ge kunt beweren dat gemeenschappen en gewesten geen deelstaten zijn is door te beweren dat België geen federale staat is. Als de rest is zever. Tot zover zijn de meeste mensen het erover eens dat er genoeg kenmerken eigen aan een federale staat in België aanwezig zijn om van een federale staat te spreken. Trouwens het staat ook in de grondwet. ![]()
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl Laatst gewijzigd door Judge : 28 augustus 2004 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Burgemeester
|
![]() Hoe legt gij dan kort uit wat gemeensschap en gewesten zijn. Ge kunt niet gewoon zeggen onderdelen van Belgie, want dat zijn provincies ook. En de geemssnchappen en gewesten zijn toch iets meer dan provincies.
Goh is het niet gemakkelijk dat er zoiets bestaat als categorieën. Een gemeenschap en gewest is een deelstaat. Het behoort tot de categorie deelstaat net als Länder tot de categorie deelstaat behoort. U zou een koe die Bella heet geen koe noemen omdat her op haar naamplaatje Bella staat. Toch ziet iedereen dat het een koe is
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele meters verder op uw linkerzijde ligt trouwens het klooster van Christus Sacerdos (waarover enige tijd geleden nog een reportage op Telefacts was). Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 augustus 2004 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal SPECIFIEKE namen voor de deelstaten in die bepaalde landen. "Deelstaat" is immers een algemene naam; de andere namen duiden op welbepaalde deelstaten in een land zelf. Zo is de naam "parlement" een algemene naam die in bepaalde landen niet wordt gebruikt om hun welbepaald parlement aan te duiden. Dit is nu het verschil tussen een algemene term en een specifieke. Blijkbaar is u niet vertrouwd met iets zo wezenlijks in onze taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en tenzij je meedere foto's hebt van andere plaatsen waar dit gebeurde, blijkt volgende post tot nader order opnieuw een bundeling leugens: "O ja, over ontkennen van de werkelijkheid gesproken. Al ooit gehoord over de provincie Vlaams-Brabant? Jullie, Blubbers, ontkennen toch systematisch dat de provincie Brabant niet langer bestaat? Denken we maar aan een van jullie acties waarbij jullie een bord van de provincie Vlaams-Brabant bekladden en er jullie Blubberzelfklevers op zetten (meer bepaald op de grens tussen Terhulpen en Overijse)."
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 28 augustus 2004 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |