Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2004, 11:41   #81
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
ik heb het eigenlijk al ergens gezegd:

we volgen de indeling die nu al bestaat in vier taalgebieden: brussel, vlaanderen, wallonië en oostkantons.
dus zijn er 3 gewesten, 3 gemeenschappen, en 4 deelstaten? of zijn het er 9 zoals judge beweert?

amaai ik was al blij dat ik da gewesten en gemeenschappen-gedoe begreep, nu blijkt belgie nog ingewikkelder in elkaar te steken!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:41   #82
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bespaar ons dat? Als de Duitstaligen dat willen, dan is dat hun democratisch recht. Blijkbaar heeft u het moeilijk dit democratisch beginsel te aanvaarden en te eerbiedigen.
Dat is geen democratisch beginsel, dat is separatistische nonsens. Als er over zo'n indeling te beslissen valt, dan moet dat gebeuren door héél België, niet door een handjevol Duitstaligen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:41   #83
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Visieuze cirkel
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:43   #84
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Hoe kan een onschuldig a-politiek begrip als deelstaat nu voorwerp zijn van discussie. Deelstaten zijn de onderdelen van een federatie. België is een federatie, zijn onderdelen zijn deelstaten.
Zowel gemeenschap als gewest zijn deelstaat.

Ik herinner mij dat Prof Vanorshoven ooit is nagegaan hoeveel deelstaten België heeft . Als ik het mij goed herinner waren het er negen.
1. Vlaams Gewest
2. Vlaamse Gemeenschap
3. Waals Gewest
4. Franse Gemeenschap
5. Duitstalige Gemeenschap
6. Brussels Hoofdstedelijk Gewest
7. Franse Gemeensschpascommissie
8. Vlaamse Gemeensschapscommissie
9. Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie

Al deze overheden kunnen wetgevende normen uitvaardigden (d.w.z. normen uitvaardigen die dezelfde wetskracht hebben als federale wetten)

België telt dus negen deelstaten. Het is overigens zeer moeilijk om België te vergelijken met andere bondstaten. Het Belgisch federalisme is zeer a-typisch. Het is een federalisme sui generis, enig in zijn soort.

Overigens heeft het Arbitragehof al herhaaldelijke malen gesteld dat het Belgisch federalisme gebaseerd is op het territoraliteitsbeginsel (ook de gemeenschappen). Het ging toen over de vraag of de Franse gemeenschap franstalige mensen mocht ondersteunen die in Vlaanderen woonden. Quod non.
Waar heeft uw prof. Vanorshoven zijn diploma gehaald? Gekregen bij 10 kilo waspoeder?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 11:44   #85
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!

Visieuze cirkel
Een vicieuze zelfs...

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 11:44   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, dat doen ze niet, want er bestaan daarnaast ook nog eens Gemeenschappen. In Vlaanderen vallen beide samen, maar ten zuiden van de taalgrens is dat niet zo. Het is dus niet juist om in België te spreken van "deelstaten", want dat geeft geen accurate omschrijving van de bestaande structuren. Daarom is de enige juiste benadering die welke in de grondwet omschreven staat: België is een federale staat, opgebouwd uit Gemeenschappen en Gewesten. Da's toch simpel?
Blijkbaar heeft u het nog niet begrepen: "deelstaat" is een algemene term die van land tot land (in federale landen toch) een andere INVULLING en een andere BENAMING krijgt.

"Gemeenschap en gewest" is dan ook niet de enige juist, maar wel de meest preciese overeenkomstig de Belgische invulling van het begrip "deelstaat". In Duitsland is de meest preciese benaming "Land" (meervoud "Länder") van het begrip "deelstaat". In Zwitserland is dat dan ook "Kanton" voor het algemene begrip "deelstaat".

Ieder land vult dit dan in naar gelang de grondwettelijke bepalingen en bevoegdheden. Een Duitse deelstaat heeft niet dezelfde bevoegdheden als die in België, en de Belgische deelstaten hebben niet dezelfde bevoegdheden als de Zwitserse deelstaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:45   #87
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Visieuze cirkel
een cirkel vol vis? of bedoel je vicieuze cirkel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:45   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen democratisch beginsel, dat is separatistische nonsens. Als er over zo'n indeling te beslissen valt, dan moet dat gebeuren door héél België, niet door een handjevol Duitstaligen.
Natuurlijk moet dit gebeuren door het landsparlement, maar dat betekent niet dat de Duitstaligen daar niet voor zouden mogen ijveren. Dat is immers WEL hun democratisch recht. En daar gaat het over.
Oud 28 augustus 2004, 11:46   #89
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

bende taalpuristen
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:47   #90
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u het nog niet begrepen: "deelstaat" is een algemene term die van land tot land (in federale landen toch) een andere INVULLING en een andere BENAMING krijgt.

"Gemeenschap en gewest" is dan ook niet de enige juist, maar wel de meest preciese overeenkomstig de Belgische invulling van het begrip "deelstaat". In Duitsland is de meest preciese benaming "Land" (meervoud "Länder") van het begrip "deelstaat". In Zwitserland is dat dan ook "Kanton" voor het algemene begrip "deelstaat".

Ieder land vult dit dan in naar gelang de grondwettelijke bepalingen en bevoegdheden. Een Duitse deelstaat heeft niet dezelfde bevoegdheden als die in België, en de Belgische deelstaten hebben niet dezelfde bevoegdheden als de Zwitserse deelstaten.
Nope. In de grondwet is sprake van Gemeenschappen en Gewesten, niet van "deelstaten", ongeacht hoe graag jij die term wil bezigen, is hij in België NIET van toepassing. De term "deelstaat" kan nooit de reële structuren omschrijven, daarvoor is de Belgische staatsstructuur te ingewikkeld. De enige accurate omschrijving blijft dus deze uit de grondwet.

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 11:49   #91
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moet dit gebeuren door het landsparlement, maar dat betekent niet dat de Duitstaligen daar niet voor zouden mogen ijveren. Dat is immers WEL hun democratisch recht. En daar gaat het over.
Heb ik dan ergens beweerd dat ze daar niet voor mogen ijveren?

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 11:50   #92
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bende taalpuristen
Bende is niet het juiste woord, aangezien het slechts over twee personen gaat. Je kan dus beter spreken van een "paar" of een "duo" taalpuristen.

[size=1](nu ben ik er een heel klein ietsiepietsie mee aan het rammelen hoor)[/size]

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 12:01   #93
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waar heeft uw prof. Vanorshoven zijn diploma gehaald? Gekregen bij 10 kilo waspoeder?
Het is, geef ik toe, een ruime definitie van het begrip deelstaat k(nl. overheden die normen kunnen waarvan de wetskracht gelijk als die van de federale wetten). Maar het is tensminst ergens op gebaseerd. En professor Van Orshoven is een gezaghebbende professor in publiekrecht. U zou hem kunnen kennen omwille van het feit dat hij regelmatig op radio, TV en in kranten wordt gevraagd om het een en ander te duiden.

U beweerd dat ge de grondwet moet uitleggen door middel van de grondwet. Zo kunt ge niks uitleggen en komt ge nergens.

Minstens de gemeenschappen en gewesten zijn deelstaten. PUNT. Dat volgt gewoon uit de algemene bondsstaatstheorie.

De enige manier waarop ge kunt beweren dat gemeenschappen en gewesten geen deelstaten zijn is door te beweren dat België geen federale staat is. Als de rest is zever.
Tot zover zijn de meeste mensen het erover eens dat er genoeg kenmerken eigen aan een federale staat in België aanwezig zijn om van een federale staat te spreken.

Trouwens het staat ook in de grondwet.

Laatst gewijzigd door Judge : 28 augustus 2004 om 12:03.
Judge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 12:05   #94
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is, geef ik toe, een ruime definitie van het begrip deelstaat k(nl. overheden die normen kunnen waarvan de wetskracht gelijk als die van de federale wetten). Maar het is tensminst ergens op gebaseerd. E,n professor Van Orshoven is gezaghebbende professor in publiekrecht. U zou hem kunnen kennen omwille van het feit dat hij rgelmatig in radio, TV en kranten wordt gevraagd om het een en ander te duiden.

U beweerd dat ge de grondwet moet uitleggen door middel van de grondwet. Zo kunt ge niks uitleggen en komt ge nergens.

Minstens de gemeenschappen en gewesten zijn deelstaten. PUNT. Dat volgt gewoon uit de algemene bondsstaatstheorie.

De enige manier waarop ge kunt beweren dat gemeenschappen en gewesten geen deelstaten zijn is door te beweren dat België geen federale staat is. Als de rest is zever.
Tot zover zijn de meeste mensen het erover eens dat er genoeg kenmerken eigen aan een federale staat in België aanwezig zijn om van een federale staat te spreken.

Trouwens het staat ook in de grondwet.
Het staat inderdaad in de grondwet: België is een federale Staat, opgebouwd uit Gemeenschappen en Gewesten. Nergens in de grondwet is er sprake van deelstaten. Ik verkies de officiële terminologie boven de onafhankelijker klinkende term "deelstaten".

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 12:07   #95
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
U blijkbaar ook. Die BUB-zelfklever komt immers niet zomaar uit de lucht gevallen! Bijgevolg zijn de daders ergens te situeren in uw Blubberkamp. Misschien was het zelfs u in hoogsteigen persoon, rekening houdend met uw voortduren gebral over "Brabant". De splitsing ligt immers zwaar op uw maag. En het is dus heel goed mogelijk dat u uit pure frustratie het woord "Vlaams-" op het provinciebord heb weggeschilderd.
Ik geloof er niks van. Natuurlijk hebt ge geen foto gemaakt?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 12:14   #96
Judge
Burgemeester

Standaard

Hoe legt gij dan kort uit wat gemeensschap en gewesten zijn. Ge kunt niet gewoon zeggen onderdelen van Belgie, want dat zijn provincies ook. En de geemssnchappen en gewesten zijn toch iets meer dan provincies.
Goh is het niet gemakkelijk dat er zoiets bestaat als categorieën. Een gemeenschap en gewest is een deelstaat. Het behoort tot de categorie deelstaat net als Länder tot de categorie deelstaat behoort. U zou een koe die Bella heet geen koe noemen omdat her op haar naamplaatje Bella staat. Toch ziet iedereen dat het een koe is
Oud 28 augustus 2004, 12:20   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik geloof er niks van. Natuurlijk hebt ge geen foto gemaakt?
O, u moet mij niet geloven. Rij zelf maar eens van Terhulpen naar Overijse via Maleizen. Juist nadat u de brug over de spoorweg is overgestoken komt u vrijwel onmiddellijk bij de taalgrens. Aan de rechterkant staat daar het bord "Vlaanderen" met daaronder de provincie-aanduiding "Vlaams-Brabant". Juist dat bord was beklad en met een Blubbersticker overkleeft. Ook had men er allerlei driekleurige zelfklevers opgeplakt.

Enkele meters verder op uw linkerzijde ligt trouwens het klooster van Christus Sacerdos (waarover enige tijd geleden nog een reportage op Telefacts was).

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 augustus 2004 om 12:24.
Oud 28 augustus 2004, 12:23   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope. In de grondwet is sprake van Gemeenschappen en Gewesten, niet van "deelstaten", ongeacht hoe graag jij die term wil bezigen, is hij in België NIET van toepassing. De term "deelstaat" kan nooit de reële structuren omschrijven, daarvoor is de Belgische staatsstructuur te ingewikkeld. De enige accurate omschrijving blijft dus deze uit de grondwet.
Blijkbaar kunt u toch zo moeilijk lezen wat mensen schrijven. Natuurlijk staat in de Grondwet dat er "gemeenschappen" en "gewesten" zijn. In de Duitse Grondwet staat er dat er "Länder" zijn. In de Bondsgrondwet van Zwitserland dat er "Kantonen" zijn.

Allemaal SPECIFIEKE namen voor de deelstaten in die bepaalde landen. "Deelstaat" is immers een algemene naam; de andere namen duiden op welbepaalde deelstaten in een land zelf.

Zo is de naam "parlement" een algemene naam die in bepaalde landen niet wordt gebruikt om hun welbepaald parlement aan te duiden. Dit is nu het verschil tussen een algemene term en een specifieke.

Blijkbaar is u niet vertrouwd met iets zo wezenlijks in onze taal.
Oud 28 augustus 2004, 12:25   #99
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, u moet mij niet geloven. Rij zelf maar eens van Terhulpen naar Overijse via Maleizen. Juist nadat u de brug over de spoorweg is overgestoken komt u vrijwel onmiddellijk bij de taalgrens. Aan de rechterkant staat daar het bord "Vlaanderen" met daarin de provincie-aanduiding "Vlaams-Brabant". Juist dat bord was beklad en met een Blubbersticker overkleeft. Ook had men er allerlei driekleurige zelfklevers opgeplakt.

Enkele meters verder op uw linkerzijde ligt trouwens het klooster van Christus Sacerdos (waarover enige tijd geleden nog een reportage op Telefacts was).
zonder foto van deze sticker geloof ik je niet
en tenzij je meedere foto's hebt van andere plaatsen waar dit gebeurde, blijkt volgende post tot nader order opnieuw een bundeling leugens:

"O ja, over ontkennen van de werkelijkheid gesproken. Al ooit gehoord over de provincie Vlaams-Brabant? Jullie, Blubbers, ontkennen toch systematisch dat de provincie Brabant niet langer bestaat?

Denken we maar aan een van jullie acties waarbij jullie een bord van de provincie Vlaams-Brabant bekladden en er jullie Blubberzelfklevers op zetten (meer bepaald op de grens tussen Terhulpen en Overijse)."

Laatst gewijzigd door gm10 : 28 augustus 2004 om 12:25.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 12:28   #100
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe legt gij dan kort uit wat gemeensschap en gewesten zijn. Ge kunt niet gewoon zeggen onderdelen van Belgie, want dat zijn provincies ook. En de geemssnchappen en gewesten zijn toch iets meer dan provincies.
Waarom kunt ge niet gewoon zeggen "onderdelen van België"? Dat provincies dat ook zijn, heeft daar toch geen enkele invloed op?

Citaat:
Goh is het niet gemakkelijk dat er zoiets bestaat als categorieën. Een gemeenschap en gewest is een deelstaat. Het behoort tot de categorie deelstaat net als Länder tot de categorie deelstaat behoort. U zou een koe die Bella heet geen koe noemen omdat her op haar naamplaatje Bella staat. Toch ziet iedereen dat het een koe is
Nee, maar ik zou een "ezel" ook niet "paard" noemen omdat hij daar wel wat op lijkt.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be