Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2004, 15:17   #81
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Als je iemand aanwerft, dan werf je hem helemaal aan, met alles wat erbij hoort. Tegen een kandidate waarover je in alle objectiviteit alleen in superlatieven kan spreken wat haar capaciteiten betreft, maar wiens uiterlijk de rillingen over je rug laat lopen, zeg je toch ook niet "je mag voor me komen werken, maar je moet eerst effe langs de plastisch chirurg om een nieuwe voorgevel te halen."?
Hier heeft plastische chirurgie niets mee te maken.

Het gaat erom of die bedrijfleider racistisch is, dan wel discrimineert.

Voor mij discrimineert hij, zonder pardon, maar daarom lijkt hij me niet racistisch.

Als hij 2 personen heeft die aan zijn eisen voldoen, en eentje neemt hij aan omdat de andere 'een vreemde naam heeft', lijkt hij mij te discrimineren op naam.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 15:17   #82
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik herinner me ook zoiets uit mijn cursus sociologie, maar ik ken de juiste benamingen niet meer. het komt er ongeveer op neer dat je de bevolking kan indelen in vier groepen:

1- is racist en discrimineert
--> lijkt me duidelijk

2- is racist maar discrimineert niet
--> vb: een racist die wel vriendelijk is tegen allochtone klanten, uit winstbejag

3- is geen racist maar discrimineert
--> vb: iemand die een bekwame allochtoon niet durft aan te nemen omdat hij bang is er klanten door kwijt te spelen

4- is geen racist en discrimineert niet
--> lijkt me ook duidelijk

in dit geval gaat het categorie 3. eigenlijk zijn ze geen racisten, maar ze discrimineren wel degelijk.
ja, inderdaad, ik ben ook de benamingen vergeten. maar dat zijn ze alle vier. en het is niet omdat je zelf geen racist bent dat het niet gaat om racisme.
Oud 28 augustus 2004, 15:21   #83
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

@ Iedereen

Het gemak waarmee het woord 'racist' en 'racisme' heden ten dage gebruikt worden, is blijkbaar datzelfde gemak als extreem rechts dingen gebruikt om van haar kant gelijk te halen.
'Racisme' wordt automatisch met extreem rechts gekoppeld, het is de bedoeling van de tegenpartij (links, ...) om zich in zo een slachtofferrol te plaatsen, dat hij/zij zijn gelijk krijgt.

Die slachtofferrol probeert het VB nu ook aan te meten, want zij worden 'genegeerd'.
En verdikke, de mensen trappen erin.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 15:29   #84
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad niet zo dat iemand die bijvoorbeeld een sollicitant niet aanneemt omwille van zijn naam per se een racist is, of dat het om racisme gaat. Maar helaas kan je niet op een objectieve manier vaststellen wanneer wel en wanneer niet. Het gaat overduidelijk om discriminatie, dat is duidelijk. Veelvuldig gaat het helaas ook om racisme. Dat kan je niet ontkennen. Ik verwijs je ook naar hetgeen ingenious zei over racisme besproken in de sociologie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be