Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2013, 19:52   #81
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je vertelt vooral onnozelheden.

Je bent inderdaad niet aan het discussiëren.

En we kunnen honderd pagina's verder ping-pongen, of het hierbij laten, aan jou de keuze.
Argumenten zijn duidelijk opgebruikt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2013, 19:54   #82
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Argumenten zijn duidelijk opgebruikt
Terwijl de argumenten van het niveau "wat als een godsdienst mensenoffers vraagt???" schier onuitputtelijk zijn.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2013, 19:56   #83
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Terwijl de argumenten van het niveau "wat als een godsdienst mensenoffers vraagt???" schier onuitputtelijk zijn.
in islamitische landen zijn ze daar alleszins niet vies van. Trouwens nooit van eremoorden gehoord, ook in West-Europa ?

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 25 november 2013 om 19:57.
Oud 25 november 2013, 20:00   #84
Geert C

Standaard

Citaat:
in islamitische landen zijn ze daar alleszins niet vies van. Trouwens nooit van eremoorden gehoord, ook in West-Europa ?
En wat heeft dat te maken met het Zwitserse grondwetsartikel dat de gebouwen bestemd voor de islamitische eredienst beperkingen oplegt die niet bestaan voor de gebouwen van de andere erediensten? Dat lijkt me niet alleen in strijd met de godsdienstvrijheid en het gelijkheidsbeginsel, maar zelfs met de scheiding van Kerk en Staat! Enfin, voor zover je in Zwitserland van een scheiding van Kerk en Staat kan spreken natuurlijk...
Oud 25 november 2013, 20:07   #85
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat die bouwreglementen voor iedereen van toepassing zijn, niet voor één bepaalde geloofsgemeenschap..
Ik denk dat niemand in Zwitserland een minaret mag bouwen, ongeacht zijn geloof...
Er is dus geen sprake van discriminatie.

Citaat:
In Zwitserland is het op dit ogenblik zo dat iedereen en elke geloofsgemeenschap gebouwen mét torens mag oprichten voor de eredienst, op voorwaarde dat de bouwplannen voldoen aan de bouwreglementen uiteraard, behalve moslims. Want de Zwitserse moslims mogen volgens de Zwitserse grondwet alleen gebouwen voor de eredienst zonder torentjes zetten. En dat is volgens u dus géén beperking van de godsdienstvrijheid of van de rechten van minderheden? Is "iedereen gelijk voor de wet" dan niet langer een democratisch grondbeginsel?
Neen, het is een beperking in het bouwen, zoals er overal ter wereld bouwbeperkingen gelden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 25 november 2013 om 20:07.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2013, 20:08   #86
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Een meerderheid kan ook democratisch beslissen een minderheid uit te moorden, maar dat maakt het nog geen goede beslissing hé.
Ja met dit soort demagogie ga je uw gelijk zeker halen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2013, 20:09   #87
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit argument (waarop je blijkbaar niet ingaat) maakt weldegelijk iets duidelijk...
Oud 25 november 2013, 20:17   #88
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik denk dat niemand in Zwitserland een minaret mag bouwen, ongeacht zijn geloof...
Er is dus geen sprake van discriminatie.
Nochtans, een gebouw voor de christelijke, de joodse of eender welke andere eredienst mag wél een toren hebben. Alléén gebouwen bestemd voor de islamitische eredienst mogen geen torentje hebben. Nogmaals, in de wet staat NIETS over het uitzicht van de toren. Een minaret die er uit ziet als een kerktoren mag niet, een kerktoren die er uit ziet als een minaret mag wél. Als dat geen discriminatie op basis van geloof is dan weet ik het niet meer...

Citaat:
Dit argument (waarop je blijkbaar niet ingaat) maakt weldegelijk iets duidelijk...
Het maakt vooral duidelijk dat jij geen zinnige argumenten meer hebt.

Natuurlijk is geen enkel recht absoluut, mijn rechten en vrijheden eindigen waar de uwe beginnen. Hetzelfde moet van toepassing zijn op de "democratische meerderheid"... de rechten en vrijheden van de "democratische meerderheid" moeten eindigen waar de rechten en vrijheden van de minderheden beginnen. Met andere woorden, ook de democratie kan niet absoluut zijn.
Oud 25 november 2013, 20:24   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vertelt vooral onnozelheden.

Je bent inderdaad niet aan het discussiëren.
Het is inderdaad misschien nogal onnozel of in elk geval blijkbaar niet nuttig om op jouw argumentatie in te gaan.
Je ontkent immers na een post of drie wat je zelf schrijft (i.c. het regelen van minaretten via bouwvoorschriften)

En ja, ik discussiëer misschien niet echt: ik wijs je vooral op corrupte terminologie i.v.m. demokratie.

Citaat:
En we kunnen honderd pagina's verder ping-pongen, of het hierbij laten, aan jou de keuze.
We zullen doorgaan
Oud 25 november 2013, 20:29   #90
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans, een gebouw voor de christelijke, de joodse of eender welke andere eredienst mag wél een toren hebben. Alléén gebouwen bestemd voor de islamitische eredienst mogen geen torentje hebben. Nogmaals, in de wet staat NIETS over het uitzicht van de toren. Een minaret die er uit ziet als een kerktoren mag niet, een kerktoren die er uit ziet als een minaret mag wél. Als dat geen discriminatie op basis van geloof is dan weet ik het niet meer...
Heb je een linkje naar die wet?
Ik had ze graag eens concreet gelezen.

Citaat:
Het maakt vooral duidelijk dat jij geen zinnige argumenten meer hebt.

Geert, het is geen schande om al eens de duimen te leggen hoor.
Citaat:
Natuurlijk is geen enkel recht absoluut, mijn rechten en vrijheden eindigen waar de uwe beginnen. Hetzelfde moet van toepassing zijn op de "democratische meerderheid"... de rechten en vrijheden van de "democratische meerderheid" moeten eindigen waar de rechten en vrijheden van de minderheden beginnen. Met andere woorden, ook de democratie kan niet absoluut zijn.
Het zou al een stap vooruit betekenen wanneer vooral de rol van de al dan niet demokratische overheid strak beperkt en gedefiniëerd wordt tot enkel die domeinen waar regulatie echt noodzakelijk is.
In die zin ben ik 100% akkoord: niet alles moet demokratisch geregeld worden.
In mijn huis ben ik de baas, al staan mijn 10 kinderen bij meerderheid op hun hoofd te dansen.
Daar geldt het meerderheidsbeginsel niet.
Overheidsinmenging en regulering moet enkel op domeinen waar schaarste kan ontstaan, en waar we daardoor elkaars vrijheid riskeren in te perken.
Concreet wat betreft minaretten waarop luidsprekers horen, kunnen de vrijheid van slapen ernstig inperken.
Ligt er daar ook geen deel van het probleem en misschien een reden waarom het verbod het haalde?
Oud 25 november 2013, 20:40   #91
Geert C

Standaard

Citaat:
Heb je een linkje naar die wet?
Ik had ze graag eens concreet gelezen.
Artikel 72.3 van de Zwitserse grondwet: Het bouwen van minaretten is verboden.

Citaat:
Concreet wat betreft minaretten waarop luidsprekers horen, kunnen de vrijheid van slapen ernstig inperken.
Ziet gij in dat grondwetsartikel "minaretten met luidsprekers" staan? Neen hé.

Citaat:
Ligt er daar ook geen deel van het probleem en misschien een reden waarom het verbod het haalde?
Neen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 november 2013 om 20:40.
Oud 25 november 2013, 20:43   #92
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neen.
Waar ligt het probleem, als het in de Grondwet staat ? Of wil jij de Zwitserse Grondwet herschrijven ??

Citaat:
Oud 25 november 2013, 20:45   #93
Geert C

Standaard

Citaat:
Waar ligt het probleem, als het in de Grondwet staat ? Of wil jij de Zwitserse Grondwet herschrijven ??
Allez, van "het is democratisch beslist dus er is geen probleem" naar "het staat in de grondwet dus er is geen probleem"...
Oud 25 november 2013, 20:49   #94
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neen.
Sorry, maar 'k vind het niet.
Heb je een linkje?
Dank bij voorbaat.
Oud 25 november 2013, 20:56   #95
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allez, van "het is democratisch beslist dus er is geen probleem" naar "het staat in de grondwet dus er is geen probleem"...
Perfectie bestaat niet, maar een brede democratische beslissing lijkt mij nog altijd te verkiezen boven de beslissing van één of een handvol "uitverkorenen"
Bij elke beslissing zal er altijd wel iemand een probleem hebben, want je kan nooit iedereen tegemoet komen. Verder zie ik niet in wat buitenstaanders zich te moeien hebben met de grondwet in andere landen.

Citaat:
Oud 25 november 2013, 20:59   #96
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Perfectie bestaat niet, maar een brede democratische beslissing lijkt mij nog altijd te verkiezen boven de beslissing van één of een handvol "uitverkorenen"
Dat lijkt me de essentie.
In wezen is het een uitdrukking van tolerantie en breeddenkendheid: kunnen toegeven dat uw gedacht misschien niet het beste is, vooral als een meerderheid het anders ziet.
Mocht anders blijken dan kan een nieuwe meerderheid ontstaan en de boel wijzigen.
Dat is in een partikratie quasi onmogelijk.
Oud 25 november 2013, 21:02   #97
Geert C

Standaard

Citaat:
Bij elke beslissing zal er altijd wel iemand een probleem hebben, want je kan nooit iedereen tegemoet komen. Verder zie ik niet in wat buitenstaanders zich te moeien hebben met de grondwet in andere landen.
Jullie zouden al een pak geloofwaardiger overkomen als jullie gewoon zouden toegeven dat wat daar in Zwitserland is gebeurd onrechtvaardig was en dat zonder redelijke beperkingen (zoals bijvoorbeeld: niet raken aan de mensenrechten) referenda ook misbruikt kunnen worden om de rechten van minderheden te beknotten. Maar ja, dan zou je moeten toegeven dat referenda helemaal niet de mirakeloplossing zijn die jullie ervan maken...

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 november 2013 om 21:04.
Oud 25 november 2013, 21:13   #98
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie zouden al een pak geloofwaardiger overkomen als jullie gewoon zouden toegeven dat wat daar in Zwitserland is gebeurd onrechtvaardig was en dat zonder redelijke beperkingen (zoals bijvoorbeeld: niet raken aan de mensenrechten) referenda ook misbruikt kunnen worden om de rechten van minderheden te beknotten. Maar ja, dan zou je moeten toegeven dat referenda helemaal niet de mirakeloplossing zijn die jullie ervan maken...
Tja, wie bepaalt wat onrechtvaardig is, de belasting betalende bevolking of enkele duurbetaalde professoren (die uiteindelijk ook maar een mening hebben). Wat referenda betreft, ben ik wel voor te vinden (niet voor elke "prul" natuurlijk), vooral als de bevolking rechtstreeks is betrokken met het gestelde probleem. Hier waar ik woon is enkele jaren terug een referendum gehouden over het al dan niet aanleggen van een ondergrondse parking. Wel, de meerderheid vd bevolking was tegen en de gemeenteraad heeft er zich bij neergelegd, ook al was ze niet verplicht, want referenda zijn hier nog altijd niet bindend.

Citaat:
Oud 25 november 2013, 22:07   #99
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie zouden al een pak geloofwaardiger overkomen als jullie gewoon zouden toegeven dat wat daar in Zwitserland is gebeurd onrechtvaardig was en dat zonder redelijke beperkingen (zoals bijvoorbeeld: niet raken aan de mensenrechten)
Sorry, een bouwvergunning voor een toren is geen mensenrecht.

Citaat:
referenda ook misbruikt kunnen worden om de rechten van minderheden te beknotten.
Kan.
Maar moeilijker dan in minderheidsregimes, particratieën, dictaturen,....

Citaat:
Maar ja, dan zou je moeten toegeven dat referenda helemaal niet de mirakeloplossing zijn die jullie ervan maken...
Geen woorden in de mond leggen.
Referenda zijn een middel om tot meer demokratisch gedragen beslissingen te komen dan het geval is in minderheidsregimes, particratieën, dictaturen,....

Het is een handige truuk om van meerderheid te proberen een vies woord te maken, en de strekking minderheid als de ultieme demokratische verwezenlijking te propageren.
Maar vergeet niet dat de kleinste minderheid één persoon is.
En je weet hoe een regime noemt waar die allerkleinste meerderheid alles voor het zeggen heeft....
Oud 25 november 2013, 22:58   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, u verwijst naar de dictatuur van de meerderheid.
Democratie is iets héél anders.
Ik zie het. Democratie betekent voor jou de dictatuur van de minderheid. Zoals dat in België het geval is. In Brussel heeft de Vlaamse minderheid geen zak in de pap te brokkelen. En de Vlaamse meerderheid in België nog minder. Dat is voor jou de ultieme vorm van "democratie", zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be