![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor de Fransman echter, is Frankrijk in de eerste plaats de taal. En dat blijkt dan ook uit de grondwet. Merk toch het prinicpieel verschil in benadering...La langue est le ciment de l'Etat-nation.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 01:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is het eerste artikel : "La France est une République indivisible, laïque, démocratique et sociale. Elle assure l'égalité devant la loi de tous les citoyens sans distinction d'origine, de race ou de religion. Elle respecte toutes les croyances. Son organisation est décentralisée." De drie voornaamste punten zijn dus : republiek, laïciteit en democratisch. Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 13 december 2013 om 05:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taal is een van de centrale kenmerken van identiteit, maar zeker niet de enige. Het heeft wel het voordeel dat het iets concreets is die meestal ook "gemeenschappelijk" gedeeld wordt. Als je een "gemiddelde man" opmaakt als referentiekader voor identiteit, zal taal er bijna altijd in zitten.
Deze redenering geldt wel enkel binnen een (volks)nationalistische referentiekader.
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Maar uiteraard ook binnen een staatsnationalistisch referentiekader: bijvb. het centralistische Frankrijk dat in zijn grondwet opneemt: La France est une République indivisible. Dat laatste is sarkasme ten top want in werkelijkheid is/was Frankrijk een hutsepot van volkeren met een grote taaldiversiteit. Die zogeheten onverdeeldheid wordt dan ook slechts bereikt door het toepassen van een hard taalimperialisme. Opkomen voor taalrechten van minderheidsvolkeren wordt beschouwd als zijnde staatsvijandig.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Separo-nationalisten beweren in hun credo dat er een Nederlandstalige cultuurgemeenschap bestaat waarvan de leden verbonden zijn door een gemeenschappelijke taal, het bindmiddel bij uitstek van een Vlaamse identiteit. Een gemeenschappelijke taal… ! Oostendenaars en Hasseltenaren spreken noch dezelfde taal (buiten een beperkte elite, en dan nog) noch delen ze dezelfde Geschiedenis. Taal is nochtans , volgens sommigen hier, een cultuurscheppende factor. De gedeelde publieke cultuur beperkt zich tot beschamende tv-series. De regionale pers telt nog wat lezers, de nationale pers overleeft moeizaam. Cultuurverbondenheid is verworden tot streekgebonden, kleinschalige affiniteiten. De Vlaamse taal- en volksnationalisten wensen aan de Vlamingen een eenvormige identiteit op te leggen.Ik herinner hier aan de veelbesproken oproep van Peumans op de 11-juliviering waarin hij het lauwe enthousiasme van de Vlamingen in deze materie betreurde en zelfs hekelde. Een mondige Vlaming verwerpt inderdaad een door nationalisten opgelegde fictieve , reductionistische identiteit. Hij is bv katholiek, inwoner van Gent, lid van een sportvereniging, kosmopoliet, vrijdenker enz. Wat men in de sociologie een gelaagde identiteit noemt. Identiteit is altijd meelagig. Worden de identiteiten verengd tot één allesoverheersende identiteit, in casu de Vlaamse, dan ontstaat een illusoire, onbestaande lotsverbondenheid die de Vlaming reduceert tot een mens die hij maar in een zeer beperkte mate is. Leve het non-identitaire burgerschap! (G .V.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() Wat houdt dat in, dat non-identitair burgerschap?
Welke zin heeft het bestaan zonder vaste, onveranderlijke identiteit? Wat heeft het stellen van eender welke daad voor zin als je niet eens weet wie deze daad stelt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
Leuk hoe taal ons verenigt, toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die dan nog genuanceerd moet worden: een deel van de Vlaams-nationalisten kunnen de Franstaligen in de Rand en in Brussel als "Vlaming" beschouwen, en hen een "Vlaamse identiteit aanmeten. Anderen zullen dat niet doen. Citaat:
Al vraag ik af of staatsnationalisme en volksnationalisme in Frankrijk niet met elkaar overeenkomen. Is een aparte discussie waard. ![]()
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() En de andere zijn...??
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 23:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. En zo ja, waarom stelt het dan niet zo, betrekking hebbende op Belgen en België. ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk maar eventjes naar bepaalde Slavische volkeren als Bulgaren, Serviërs... waar de dialecten heel uiteenlopend zijn. Toch is die dialectische verscheidenheid in niets een belemmering voor een gedeelde identiteit als Bulgaar of als Serviër. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() En zoals blijkt uit mijn posts met de nummers 10, 75 en ook 73 ( van Jan) zijn blijkbaar vooral de Fransen daarin de kampioenen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In West-Europa is er inderdaad iets heel belangrijks verdwenen: levende volksmuziek, levendige plaatselijke volkstradities. Onder de meeste geïndustrialiseerde volkeren doet die verschraling zich voor. Of wat deelt de Engelse arbeider uit het zuiden van Engeland, denkt u, met een arbeider nabij de Schotse grens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch ben ik overtuigd Vlaamsgezind. Leg u het mij dus maar eventjes uit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg zie ik niet in op basis van welke gegevenheid u uitmaakt dat een meerlagige identiteit mogelijk is, met uitzondering van de Vlaamse laag. |
|
![]() |
![]() |