Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2013, 15:52   #81
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wat is het nu, hebben de Christenen Kerst overgenomen of 'ons' gedwongen het te vieren op straffe van de brandstapel. Het kan niet alle twee zijn.
Toch wel, ze hebben "ons" gedwongen de zonnewende te vergeten en van hun JC "het licht" gemaakt om "ons" dat te doen slikken.

Welke rommel men op straat zet kan me gestolen worden. Maar niet komen klagen dat "men" jullie tradities afpakt. Er wordt niet geslagen, er wordt hoogstens teruggeslagen.
Oud 22 december 2013, 15:54   #82
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht nog altijd op een trend die burgeroorlogen, massamoorden op vrouwen en
kinderen stopt...
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 15:57   #83
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op een trend die burgeroorlogen, massamoorden op vrouwen en
kinderen stopt...
Die ga je voorzeker ook niet binnen de islamwereld vinden.
Oud 22 december 2013, 15:59   #84
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Toch wel, ze hebben "ons" gedwongen de zonnewende te vergeten en van hun JC "het licht" gemaakt om "ons" dat te doen slikken.
Echt, amai dan waren ze er vroeg bij met dat plan, aangezien

Joh. 8 - 12 Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’

Ik dacht toch dat de Kerstening hier zelfs in de 10de eeuw na Christus nog volop bezig was. Toch enige tijd nadat het Evangelie van Johannes gedateerd wordt.

Citaat:
Welke rommel men op straat zet kan me gestolen worden. Maar niet komen klagen dat "men" jullie tradities afpakt. Er wordt niet geslagen, er wordt hoogstens teruggeslagen.
Ja, want als er iets in opkomst is, zijn het wel rasechte heidenen met een diep verlangen naar de oude spiritualiteit.

Niet zeveren he, de reactie hier heeft niets te maken met oude tradities. Ik durf wedden dat nog geen 10% van dit land ooit van Sol Invictus gehoord heeft.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 22 december 2013 om 16:00.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 16:10   #85
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Echt, amai dan waren ze er vroeg bij met dat plan, aangezien

Joh. 8 - 12 Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’

Ik dacht toch dat de Kerstening hier zelfs in de 10de eeuw na Christus nog volop bezig was. Toch enige tijd nadat het Evangelie van Johannes gedateerd wordt.

Ja, want als er iets in opkomst is, zijn het wel rasechte heidenen met een diep verlangen naar de oude spiritualiteit.

Niet zeveren he, de reactie hier heeft niets te maken met oude tradities. Ik durf wedden dat nog geen 10% van dit land ooit van Sol Invictus gehoord heeft.
Pff, uit de bijbel kan je alles halen wat je wil, als je maar goed genoeg zoekt.
Citaat:
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.
Als wij hier wijnfeesten hadden gehad, dan was constatijn afgekomen met een verhaal van water en wijn. Uw argument heeft geen kracht.

Wat uw tweede argument betreft "de indoctrinatie heeft toch zo goed gewerkt dat de mensen het niet eens meer weten" is nog grotere zever.
De 5 minutes of fame van JC zijn voorbij. Niemand is geïnteresseerd in dat verhaaltje. Ge kunt dat erg vinden, maar ge zijt een piepkleine minderheid. Plaats uw kerststalleke thuis en laat ons gerust. Het is een leuke besparing.
Oud 22 december 2013, 16:14   #86
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
welke insinuaties? je wordt paranoia Edina!
Komaan Circe. Het lag er dik op waar je naar toe wou. Je zag geen kerststal en vermoedde waarschijnlijk dat er misschien geen geplaatst zou zijn om vandalisme door allochtonen te vermeiden. Je plaatste daarrond een voorbarige en niet geïnformeerde draad. Ipon voor Edina in deze draad. Slechte verliezer?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 december 2013 om 16:15.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 16:25   #87
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 22 december 2013 om 16:26.
Oud 22 december 2013, 16:25   #88
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Pff, uit de bijbel kan je alles halen wat je wil, als je maar goed genoeg zoekt.

Als wij hier wijnfeesten hadden gehad, dan was constatijn afgekomen met een verhaal van water en wijn. Uw argument heeft geen kracht.
Hoewel ik Uw bron (Nederlandstalige wikipedia, waar men er zelf al op wijst dat er geen betrouwbare bronvermelding is) uiterst wankel vind, is dat toch al een essentieel verschillende verhaal van wat U eerder zei.

U zei dat men van Christus het Licht maakte omwille van Sol Invictus. Nu beweerd u dat omdat Christus al bekend stond als het Licht, men zijn geboorteviering op Sol Invictus plaatste.

Citaat:
Wat uw tweede argument betreft "de indoctrinatie heeft toch zo goed gewerkt dat de mensen het niet eens meer weten" is nog grotere zever.
Dat is niet mijn argument, ik snap zelfs niet goed wat U ermee bedoelt, of hoe dat een argument zou moeten zijn.

U doet alsof de afwezigheid van de Kerststal een veel te overtijdige reactie is, met als motief een terugkeer naar oude tradities, onaangetast door de Kerstening. U weet zelf ook dat dat belachelijk is. Hier is geen traditionalistische heropleving, dat is mijn argument, en al zeker niet naar voor-Christelijke waarden. Waaraan dat te wijten is een andere vraag, maar de doorsnee Vlaming/Belg/Westerling heeft geen flauw idee hoe voor-Christelijk Europa er volgens historici uitzag, of zelfs van wanneer de Kerstening dateert.

Citaat:
De 5 minutes of fame van JC zijn voorbij. Niemand is geïnteresseerd in dat verhaaltje. Ge kunt dat erg vinden, maar ge zijt een piepkleine minderheid. Plaats uw kerststalleke thuis en laat ons gerust. Het is een leuke besparing.
Je moet niet zo emotioneel reageren, probeer kalm te blijven.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 22 december 2013 om 16:25.
Oud 22 december 2013, 16:31   #89
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Die ga je voorzeker ook niet binnen de islamwereld vinden.
Geen enkele groep mensen is uitgezonderd van de neiging tot bloedig en ongeregeld oorlogvoeren - ik verdedig de islam niet, ik klaag de ganse mensheid hiervoor aan... Karstmis is den tijd da ze ni schiete... is ook al een dode letter.
Oud 22 december 2013, 16:33   #90
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoewel ik Uw bron (Nederlandstalige wikipedia, waar men er zelf al op wijst dat er geen betrouwbare bronvermelding is) uiterst wankel vind, is dat toch al een essentieel verschillende verhaal van wat U eerder zei.

U zei dat men van Christus het Licht maakte omwille van Sol Invictus. Nu beweerd u dat omdat Christus al bekend stond als het Licht, men zijn geboorteviering op Sol Invictus plaatste.

Dat is niet mijn argument, ik snap zelfs niet goed wat U ermee bedoelt, of hoe dat een argument zou moeten zijn.

U doet alsof de afwezigheid van de Kerststal een veel te overtijdige reactie is, met als motief een terugkeer naar oude tradities, onaangetast door de Kerstening. U weet zelf ook dat dat belachelijk is. Hier is geen traditionalistische heropleving, dat is mijn argument, en al zeker niet naar voor-Christelijke waarden. Waaraan dat te wijten is een andere vraag, maar de doorsnee Vlaming/Belg/Westerling heeft geen flauw idee hoe voor-Christelijk Europa er volgens historici uitzag, of zelfs van wanneer de Kerstening dateert.

Je moet niet zo emotioneel reageren, probeer kalm te blijven.
Niks emotioneel aan man. Puur pragmatisme, zou u ook geen kwaad doen.

Mijn motief is helemaal niet de terugkeer naar oude tradities. Het was een argument om Jan te troosten die verdrietig was dat de (christelijke) tradities verdwijnen. Dat hij het als een overwinning moest zien dat de oude tradities terug kwamen bovendrijven.
En toen ging hij zich van de domme houden.

Wat mijzelf betreft, ik zou nog het liefst hebben dat ze heel dat kerstgedoe gewoon afschaffen, vakantie inbegrepen. Die gaat toch maar op aan zeulen tussen de traag bewegende kudde in de hoop een veel te duur cadeau te vinden dat toch niemand moet hebben. Ik zal wel naar mijn familie gaan als het mij goed uitkomt, en hen een cadeau geven als ik iets tegen het lijf loop waarvan ik denk dat ze het nodig hebben.

Dat neemt niet weg dat ik elk jaar een glas hef op het lengen van de dagen, ik kijk daar zelfs 3 maand naar uit. Het doet verdomd deugd. Zowel die pint, als het besef dat het niet meer donkerder wordt als het al is.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 22 december 2013 om 16:34.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 16:37   #91
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Sol invictus =Mithras (stierendoder, volgens de traditie geboren op 25 december)

één of andere historicus schreef ooit "si le christianisme n'était mas venu, le monde serait mithrasciste"

In de laat- heidense periode waren er diverse cultussen in het Rijk, dank zijn de miraculeuze steun van Constantijn zegevierde het christendom over alle andere..
(ondanks Justinianus de afvallige)

Het eerste wat de nieuwe staatsgodsdienst deed was het vervolgen van andersdenkenden en ketters : de geboorte van een "heerlijke nieuwe wereld"
(het herleiden van de honderden bestaande evangeliën tot 4 en de toevoeging van "openbaringen").... Ik geloof niet dat de christenen die door Nero vervolgd werden het kerstfeest van 25 dcember kenden...
Oud 22 december 2013, 16:37   #92
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kijk : gisteren nog halal balletjes gehakt gegeten, zonder dat er in velden of wegen een moslim te bespeuren was ...
de onverdoofd geslachte koe die tien minuten hangt te spartelen tot ze dood is, waarbij haar maaginhoud via de halssnede het vlees waarvan gehakt gemaakt wordt besmet met E-coli, zal je dankbaar zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 16:44   #93
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Intussen gebeurt in Lapland precies hetzelfde met de rendieren, en misschien erger nog : die beesten wordt soms onverdoofd bloed afgetapt en terug
genezen om het volgend jaar nog eens te kunnen herhalen...
De Masai doen dat ook. Maar die hebben een zwarte huidskleur dus dan mogen ze dat.

Citaat:
Carnivoren en alleseters doden dieren om te eten : dat is hun natuur. De mens gaat nog wat verder : hij kweekt dieren enhoudt ze dusdanig dat de maximale opbrengst verzekerd is : zie ook ganzenlever, waarbij de dieren in pijnlijke omstandiheden gedwongen worden en bovenmatige levergroei te ondergaan tot de dood erop volgt.
Eet jij dan nog foie gras en kom je dat dan met grote fierheid hier plaatsen op het forum om aan te tonen hoe multicultureel je wel bent? Of geldt dat enkel als je de pre-middeleeuwse gebruik van moslims wil promoten als "verrijkende cultuur"

Citaat:
Misschien vordert de beschaving wel op een dusdanige wijze dat we zullen stoppen met het afmaken met allerhande middelen van onze vrouwen en kinderen en het organizeren van onze maatschappij op een dusdanige wijze dat er niemand honger hoeft te lijden, een menswaardig onderkomen heeft
en toegang tot "state of the art" gezondheidszorgen.
In dat geval is het dus aangewezen om vooral geen pre-middeleeuwse gewoontes te gaan promoten; of ga je binnenkort ook een lans breken om levende ganzen de kop af te trekken bij het ganzenrijden in Zandvliet? Of nee, wacht, daarvoor moeten we wachten tot er een gelijkaardig islamitisch gebruik gevonden wordt zodat we daarmee onze cultuur kunnen verrijken.

Citaat:
Mogelijk zullen we dan op een ethisch verantwoorde en pijnloze wijze voedsel kunnen produceren, zodat we de biologische diversiteit en het planten - en dierenwelzijn kunnen verzorgen.
Daarom dat ik tenminste al begin met geen halal voer tot mij te nemen. Nu de multiculturalisten nog zeker?

Citaat:
In afwachting van het uitbreken van die beschaving zouden we ons best onthouden van de splinter in het oog van de "andere" aan te wijzen terwijl we de balk in het eigen oog weigeren te (h)erkennen.
ik eet geen foie gras, ik trek geen levende ganzen de kop af, ik gooi geen levende katten van de Ieperse toren, en ik ga zeker geen pre-middeleeuwse moslimrituelen als "splinter in het oog van de andere" bestempelen. Voor wanneer gaan we eens een onverdoofd kameeltje kelen Roger? dat is toch al wat groter dan een splinter zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 december 2013 om 16:48.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 19:21   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Carnaval ook - maar deze en andere feesten bestonden reeds voordat er
enige profeet ofte zoon van God geboren was... alle mensen ook diegene die in "het stenen tijdperk" leven feesten regelmatig het is des mensen...
Carnaval is geen liturgisch, christelijk feest. Het is een volksgebruik dat geplaatst werd voor het begin van de vasten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 19:22   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoals jagen en de massa's wild die er momenteel te koop zijn & zoals de zwaar verminkte vissen die onder het mom van "sport" terug te water gelaten worden & zoals de dieren die in de meest onbarmhartige omstandigheden in té kleine kooitjes hun weinige jaren /maanden moeten zien te overleven in pijn en smart alvorens ze verdoofd een genadeschot krijgen ?
Hoort u mij juichen bij dat alles? Ik begrijp niet die rare kronkel die erin bestaat van het onderwerp af te wijken zodra men bepaalde zaken bekritiseert die bij moslims voorkomen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 december 2013 om 19:22.
Oud 22 december 2013, 19:24   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In afwachtying van het uitbreken van die beschaving zouden we ons best onthouden van de splinter in het oog van de "andere" aan te wijzen terwijl we de balk in het eigen oog weigeren te (h)erkennen.
Aha. Dus Gaja mag volgens u niet meer het dierenleed aanklagen dat veroorzaakt wordt door ritueel slachten...

Volgens u mogen we ook niet meer die groepsverkrachtingen in India aanklagen, want ja, er komen ook verkrachtingen bij ons voor.

Onrecht is er om aangeklaagd te worden opdat het stopt. Ongeacht waar het gebeurt. Uw selectieve insteek is daarbij een capitulatie voor het onrecht en vooral voor de misdadiger.
Oud 22 december 2013, 19:26   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je het zo wil spelen, dan bestaan er geen tradities en moet je niet zo verontwaardigd doen. Een traditie is een gewoonte die van ouder op kind wordt doorgegeven, d�*�*r zit het verband.
Bij mijn weten staat u te briesen bij alles wat nog maar naar het christendom ruikt.

En neen, de heidense tradities zijn al eeuwen niet meer van ouder op kind doorgegeven. Daar zit het hem juist: al dat nieuwheidendom is "une tradition inventée".
Oud 22 december 2013, 19:26   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hey, ben jij hier niet komen klagen dat de kerststal verdween uit antwerpen?
Neen.
Oud 22 december 2013, 19:28   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn motief is helemaal niet de terugkeer naar oude tradities. Het was een argument om Jan te troosten die verdrietig was dat de (christelijke) tradities verdwijnen.
Jan is niet verdrietig omwille van folkloristische gebruiken die verdwijnen. Een kerststal of niet vormt nu eenmaal niet de essentie van het christendom.
Oud 22 december 2013, 20:26   #100
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat mijzelf betreft, ik zou nog het liefst hebben dat ze heel dat kerstgedoe gewoon afschaffen, vakantie inbegrepen. Die gaat toch maar op aan zeulen tussen de traag bewegende kudde in de hoop een veel te duur cadeau te vinden dat toch niemand moet hebben. Ik zal wel naar mijn familie gaan als het mij goed uitkomt, en hen een cadeau geven als ik iets tegen het lijf loop waarvan ik denk dat ze het nodig hebben.

Dat neemt niet weg dat ik elk jaar een glas hef op het lengen van de dagen, ik kijk daar zelfs 3 maand naar uit. Het doet verdomd deugd. Zowel die pint, als het besef dat het niet meer donkerder wordt als het al is.
Ik heb geen vakantie bij Kerstmis. Wel verlof dat ik nog had kunnen nemen.

Tja, jij je ding. Ik zit morgen op de trein naar België en mijn familie met een zak cadeautjes, luisterend naar 'Driving home for Christmas'. Jammer dat het zo 'warm' wordt en niet gaat sneeuwen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 22 december 2013 om 20:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be