Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 04:48   #81
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Als Vlaanderen dan toch een "kabouterregio" is, zal Michel er wel niets op tegen hebben dat deze nietsbetekendende regio zich losmaakt van Belgie, niet?

Salut, Big Loulou!
Hoe de Vlaams Nationalisten kunnen de woorden verdraaien in hun voordeel : Ongelooflijk.
Oud 6 september 2004, 04:49   #82
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Niet enkel Luxemburg. Moraalridder Michel beledigt hiermee Noorwegen, Finland, Ierland, Denemarken, Estland, Slovakije, Cyprus, Litouwen, .... allemaal landen die minder inwoners hebben dan Vlaanderen.

Hij kletst dus maar wat uit z'n nek. Het begint duidelijk te worden dat ze aan Waalse kant schrik beginnen krijgen voor de dreigende splitsing van Belgie.

Trouwens, Michel is naar Europa gevlucht. Voor Belgie kan hij dus niks meer doen. In zijn plaats is "flamingant" De Gucht gekomen. We zijn op de goeie weg.
Hij beledigt ook het Vaticaan en de paus zelfs, stel je voor...
Oud 6 september 2004, 07:16   #83
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, zelfs dan niet. De taalgrens ligt immers vast. En daar wordt niet aan geraakt.
Waarom niet?
Is die taalgrens een eeuwige gebetonneerde wet?

Citaat:
Wie zich nu in een gemeente wil vestigen aan deze of gene kant van de taalgrens, conformeert zich met de wettelijke gegevenheid.
Ik dacht echt dat de wetten er waren voor de burgers en niet omgekeerd.

Citaat:
Dat geldt ook zo in Zwitserland.

In Bern bijvoorbeeld is een groot deel van de bevolking helemaal Duitstalig, maar vooral Franstalig. Toch blijft Bern wettelijk een eentalige Duitstalige stad. Dat is immers de wet van de territorialiteit.
Dan kan ik enkel concluderen dat die wet van de territorialiteit een achterlijk geval is.
Gewoon schandalig hoe wetten daar dus ook misbruikt worden ten nadele van een burgermeerderheid en ten behoeve van een minderheid van geborneerde, onflexibele asociale stijfhoofden.
Ik zal mijn gedacht over het democratische Zwitserland blijkbaar eens moeten bijschaven.
Oud 6 september 2004, 08:06   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis
Hij beledigt ook het Vaticaan en de paus zelfs, stel je voor...
Wauw!
En dan weten dat zelfs een Superbelgicist het niet begrepen heeft op het katholieke Vlaanderen...
Oud 6 september 2004, 08:28   #85
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wauw!
En dan weten dat zelfs een Superbelgicist het niet begrepen heeft op het katholieke Vlaanderen...
Franstalig humor, m'n beste

Laatst gewijzigd door Hingis : 6 september 2004 om 08:29.
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 08:28   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang Belgique bestaat wel, ja.
Eens de taalgrens ook de landsgrens is zijn die wetten niet eens meer nodig want dan weten de 'Belgen' dat verdere verfransing geen zin meer heeft.

Willen ze in Wallonië echter het Arabisch of Chinees als tweede/derde taal, dan kan geen Vlaming hen dat beletten.
Oud 6 september 2004, 08:57   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Precies!
En de taalWETTEN zijn er OOK en VOORAL voor de 'instroom van enkelingen'.

Of maak jij om één of andere reden een uitzondering voor de latente 'instroom van enkelingen'' in de Vlaamse rand?

Wil je ze nu ook nog belonen omdat zij zich nog NOOIT ook maar iets aan die WETTEN gelegen lieten?

Je staat dus achter de politici die zich ook al niet aan de, door henzelf gestemde, WETTEN hielden?

WETTEN worden nochtans gestemd om er zich aan te houden zolang ze bestaan. Zowel door burgers als politici.
Vlaanderen zal nooit toegelaten worden eenzijdig zijn taal-en andere grenzen af te bakenen in Belgique. Franstalig Belgique -en met hen de BelzeBUBbels en Superstaven- moet maar eens ophouden om dat wél te proberen.

Er bestaat nu eenmaal geen BROV in dit land waarmee de burgers zelf iets kunnen veranderen. Het zijn voorlopig dus de wetten die in het parlement gestemd werden die moeten nageleefd worden! Ook door de Franstalige enkelingen die beetje bij beetje inwijken maar die een veel te grote, vreemde instroom worden als ze zich niet naar de bestaande taalwetten schikken.

Op Mayorca leeft op dit ogenblijk een meerderheid van Duitsers. Misschien duwen die mensen ooit één en ander door maar nooit zullen ze bestuurlijke Duitstaligheid in d�*t, of een ander deel van Spanje krijgen. Nooit! Dat de Duitsers maar Spaans leren als ze daar zo graag willen blijven wonen. Ze moeten de autochtonen hun land niet opkopen en daarna hun taal wegduwen, omdat zij meer geld, en dus ook meer macht en middelen hebben.

Een (taal)grens gaan verleggen in België zal overigens nooit kunnen opgelegd worden door één welbepaald landsdeel. Ook niet met een BROV.
Het BROV zal trouwens toch maar pas tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren als Belgique opgedoekt is en dan zijn, zoals gezegd, ook de taalgrenzen automatisch en voor altijd definitief vastgelegd en worden BROV's over taalgebieden overbodig.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 september 2004 om 09:26.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 15:43   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Neen, u weet ongetwijfeld ook wel dat de taalgrens niet kan veranderd worden tenzij door een 2/3 meerderheid in het nationale parlement alsook een meerderheid in Franse en Nederlandse taalgroep. Wees gerust, aan deze voorwaarden is er heus niet voldaan om ook maar enige wijziging aan te brengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 15:46   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart een aantal zaken: de taalwetten zijn wetten die op democratische wijze tot stand kwamen. En slechts op democratische wijze kunnen ze veranderd worden, niet door eigengereid optreden van een groepje mensen her of der.

Wetten zijn er inderdaad voor de burgers: wat dan ook betekent dat die burger omwille van zijn eigen belang zich soms moet schikken naar die wet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:43   #90
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dan kan ik enkel concluderen dat die wet van de territorialiteit een achterlijk geval is.
Gewoon schandalig hoe wetten daar dus ook misbruikt worden ten nadele van een burgermeerderheid en ten behoeve van een minderheid van geborneerde, onflexibele asociale stijfhoofden.
Ik zal mijn gedacht over het democratische Zwitserland blijkbaar eens moeten bijschaven.
Je zou misschien ook eens je eigen mening kunnen evalueren, i.p.v. de rest van de wereld te beschuldigen van onbuigzaamheid. Het democratie proces lijkt me toch vrij duidelijk en logisch: de meerderheid van de bevolking stelt (evt. via de volksvertegenwoordiging) wetten vast en de gehele bevolking moet zich daar vervolgens aan houden, ook mensen die zich nieuw komen vestigen in een gebied waar die wetten gelden. Als de wet stelt dat de overheid in een bepaald gebied één bepaalde taal hanteert, dan hebben anderstaligen die in dat gebied (komen) wonen dat maar te accepteren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 13:11   #91
Kaal
Minister-President

Standaard

De Waalse politici staan niet te springen om door Frankrijk opgesloprt te worden. Een Louis Michel, een Di Rupo of een Reynders zouden na een Franse Anschluss gedegradeerd worden tot derderangsfiguren uit een achtergestelde regio. Zullen zij genoegen nemen om voortaan lintjes te knippen voor de inauguratie van nieuwe monumenten? Ik denk van niet.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 10:53   #92
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Tiens, ik dacht dat onafhankelijk was...het heeft zijn eigen postzegels. Ja, de Bounty is daar gestrand.
46 mensen kun je moeilijk een degelijke basis noemen voor een natie.
Heel wat anders dan een land van 7 miljoen of 3 miljoen. Zelfs 1 miljoen is nog voldoende voor een staat, en minder ook nog. Kijk maar naar Luxemburg.

De Pitcairns behoorden bij Engeland dacht ik...
Oud 8 september 2004, 19:37   #93
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Wanneer Meneer Louis Michel, Commisaris in de Europese Commissie en voormalig Minister van Buitenlandse Zaken gevraagd werd wat hij zeker niet zou missen aan de Belgische politiek zegt hij onmiddelijk "de communautaire kwesties."

Hij verduidelijkt dat deze zaken al te zeer worden opgeblazen. Ook is hij van mening dat de regio's terecht culturele autonomie gekregen hebben, maar dat de economische bevoegdheden nooit geregionaliseerd hadden mogen worden. Inderdaad. Dat zegt de B.U.B. ook.

Meneer Louis Michel, een groot staatsman, besluit: "Liever één sterk land dan twee kabouterregio's". Beter kan het niet gezegd worden!
Weten we meteen aan wiens handje jullie lopen... het Belgique �* papa van Michel en co.!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be