Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2014, 17:08   #81
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht

Jaja, Johan, pas maar op !
Boos omdat jij geen scriptje hebt gehad?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2014, 17:14   #82
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Niet doen, het gaat je niet lukken.

Wanneer ga je weer geld overmaken naar Johan?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 01:15   #83
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is namelijk het effect van monetaire inflatie. De concrete cijfers van de geldmaakmechanismes hebben wij hier niet. Wij weten enkel dat er constant gedefaulteerd wordt. Zegt volgens mij wel wat over het monetair beleid.
De inflatie is geen rechtstreeks resultaat van het monetair beleid. De kwantiteitstheorie van het geld is op empirisch vlak een grap. Ik vond het heel grappig hoe die theorie heel ernstig werd gedoceerd door Prof. De Grauwe als absolute waarheid in de les Internationale Economie. En dan kwam het vak Exchange Risk Management van Prof. Sercu - en daar ging het hetzij om het managen van de cash flows van grote bedrijven, hetzij om speculeren, maar in alle geval om het serieuze werk waar er echt geld moest verdiend worden - en dus moesten we echt evidence-based te werk gaan. De empirische evidentie die Prof. Sercu ons toonde was overweldigend: "Basically, it's a joke. It is at best a weak force, in the long run."

Je ziet dat ook vandaag hé. Kijk eens hoe sterk ze de geldhoeveelheid hebben laten stijgen in VS en Euroland. Heb je hyperinflatie gezien? Ik niet, hoor.

Citaat:
Wordt nergens zwart op wit ontkend (ik heb wel iets anders te zeggen over inflatie). Maar het vorige indachtig, Bollen beweert dat er 60% prijsinflatie is gepaard met toegenomen welvaart. Ik vraag mij af waar de toegenomen welvaart vandaan komt als mensen minder kunnen kopen met hun geld.
Zoals reeds gezegd, inflatie en welvaart hangen niet samen. Welvaart hangt ervan af hoeveel goederen je hebt, terwijl inflatie gaat over de prijs van die goederen. Als je b.v. gratis openbare diensten krijgt waarvoor je vroeger moest betalen, dan heb je meer geld over en worden die hogere prijzen misschien ruimschoots goed gemaakt. Ook als je loon of inkomen even snel of sneller stijgt dan de prijzen, is er geen probleem qua welvaart.

Vergeet niet dat als de prijzen stijgen, de verkopers ook meer geld hebben. Dat geld verdwijnt niet uit de economie, dus daar zitten sowieso hogere inkomens achter. Stijgen de lonen trager dan de prijzen, dan stijgen de winsten. Stijgen de lonen nog sneller dan de prijzen, dan dalen de winsten.

Als er al een verband is tussen welvaart en inflatie, dan is het het volgende: deflatie (daling van lonen en prijzen) treedt doorgaans op in een periode van zware crisis, met een grote ongebruikte productiecapaciteit. De productie is dan ver onder de potentiële productie, met alle gevolgen vandien voor de bevolking. Omgekeerd kan hyperinflatie ook de economie destabiliseren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 01:30   #84
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook over Zimbabwe moet ik toch de feiten laten spreken. Het is in ieder geval niet zo dat dit land vóór Mugabe een rijk land was. Toen Mugabe premier werd in 1980 bedroeg het BBP een schamele 6,7 miljard $. In 2012 was dat 9,8 miljard $. Geen groot economisch succesverhaal, zeker niet in vergelijking met bepaalde groeilanden, maar ook niet de absolute neergang van wat ooit het aards paradijs was:

https://www.google.be/publicdata/exp...l=fr&ind=false
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 3 februari 2014, 01:36   #85
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In Venezuela steeg het minimumloon steeds in grotere mate dan de inflatie. Artikels in de westerse media zullen dat echter niet vermelden. Het moet en zal een slecht nieuws show zijn totdat heel het westers gepeupel denkt dat Venezuela een dictatuur is. Investeringen in het veel onrechtvaardige Colombia worden echter continu aangemoedigd door het westen. Moest Colombia ook behoren tot de meer progressieve landen van het continent je zou een onophoudelijke stroom van berichten over de drugmaffia krijgen. Nu echter mag het land gerust 95 % van de cocäineproductie voor zijn rekening nemen. Men kijkt de andere kant op. Ach, zelfs van het middeleeuwse Saoudi Arabië maakt men een continue goed nieuws show. Ze hebben ergens eens een vrouw op een fiets gezet en we moeten het weten.

Venezuela geeft tenminste zijn geld aan de armen (en zorgt ondertussen voor een industrialisatie) en niet aan prestigeprojecten zoals onze vrienden in SA. De grote zonde van Venezuela is daar te vinden. Het alternatief werd te succesvol, te veel een voorbeeld. Om dezelfde reden wordt Iran genekt. Niets met atoomwapens of binnenlands beleid te maken.
Een ander voorbeeld is Mexico. Dat wordt luid bejubeld als het groeiland van de toekomst en ook Stratfor ziet de naar China geoutsourcede Amerikaanse industrie terugkeren naar Mexico (alsof de Chinezen dat zo maar laten gebeuren). Echter, ik lees dat de drugsoorlog daar sinds 2006 reeds 60.000 doden eiste. Dat is driemaal zoveel slachtoffers als Algerije tijdens het zwarte decennium, toen Algerije werd aangevallen door door Saoedi-Arabië gefinancierde en door CIA en ISI getrainde terroristen. En daar begint Algerije nu pas van te herstellen.

Je kan je afvragen wat de lange-termijn impact van deze burgeroorlog die zijn naam niet wil zeggen op Mexico zal zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 februari 2014, 01:39   #86
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Ik snap niet dat jij zelf niet inziet dat de mechanismen die je aanhaalt onvolledig zijn.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 01:41   #87
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
By the way, six, jij met je coolfactor, moet wel toegeven dat die bril van Mugabe cool is. Dictator of geen dictator.

En zeg nou zelf: qua coolness maken die decadente "democraten" geen enkele kans t.o.v. de dictators.

Zeg nu zelf:

vs

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 3 februari 2014 om 01:44.
Oud 3 februari 2014, 01:53   #88
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N. heeft aandacht nodig.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 februari 2014, 02:29   #89
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Six
Als je niet stopt met het anderen uitmaken voor voorstander van allerlei oorlogen en voor adept van Westerse politici ga ik een gemeen kantje van mij laten zien.
Niet grappig zo'n quasi bedreiging maar ik ga het naast me neer leggen. Je doet wat je niet laten kunt.

Je voelt je te snel persoonlijk aangesproken mi.i.. Sinds de Flanelcondoom tijd weet ik dat je geen neocon of neoliberaal bent.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 februari 2014 om 02:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 02:36   #90
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Niet doen, het gaat je niet lukken.

Wanneer ga je weer geld overmaken naar Johan?
Intrigant.

Website
Oud 3 februari 2014, 18:16   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intrigant.
Welnee.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 21:40   #92
che20
Schepen

Standaard

Mensen, ik heb het proberen te volgen, maar dat is niet helemaal gelukt.

Vraagje: is er hier nu werkelijk iemand (Johan?) die meent dat er in Venezuela geen geld wordt bijgedrukt?
Oud 3 februari 2014, 23:21   #93
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht

Vraagje: is er hier nu werkelijk iemand (Johan?) die meent dat er in Venezuela geen geld wordt bijgedrukt?
Ooit al gehoord van quantitative easing?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 februari 2014, 23:23   #94
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ooit al gehoord van quantitative easing?
Jazeker.
Maar ik zie niet helemaal hoe dat mijn vraag beantwoordt.
Oud 4 februari 2014, 12:31   #95
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier een korte uitleg over het probleem wat inflatie veroorzaakt in Venezuela. Het heeft te maken met wisselkoersen met de dollar.

Citaat:
Desde que el dólar desplazó al oro y la libra, es una lección aprendida que distintas bandas cambiarias generan una dinámica devaluatoria, y a la postre, inflacionista. En las econom�*as capitalistas el control de ese mecanismo está por fuera del poder pol�*tico.

El gobierno aspira frenar la evasión de 1.500 millones de dólares este año por concepto de “turismo cambiario”. Este sector especulativo del comercio y las finanzas fugó a cuentas privadas alrededor de 8.633 millones de dólares durante el año 2013.

De hecho, se transformó en una fuente de acumulación de capital paralelo y sin control fiscal, para una capa alta de la nueva clase media chavista y antichavista.

El mecanismo fue simple. Más de 100 mil venezolanos viajaron a Miami, Panamá, Costa Rica, Aruba, Curazao o Perú. A Buenos Aires, más lejana y más cara, sólo arribaron unos 1.300 elementos de esta especie de usufructuarios indebidos de la renta petrolera. Lima se transformó en la capital del negocio cambiario venezolano.

Hasta octubre de 2012, unos 80 mil llegaron a esa ciudad para “raspar la tarjeta” y obtener sumas de dólares otorgados por Cadivi a 6,30 bol�*vares para turismo. Al volver a Venezuela, los mismos billetes verdes los cambian por 60, 70 y 80 bol�*vares.

Esta renta especulativa de alta gama se convierte en autos, celulares, computadoras, electrodomésticos, comida cara, nuevos viajes, ropa de marca, o propiedades inmobiliarias, todo importado, presionando la inflación hacia arriba.
Het is het vooral internationaal financieel systeem dat hier aan het werk is om ongehoorzame economieën te boycotten. In Argentinië begint men nu ook. De schuld wordt dan gestoken op de binnenlandse economische politiek. Het is een oud recept.
Citaat:
La corrida provocada por las consultoras de inversión “y riesgo” en seis de las llamadas “econom�*as emergentes”, es casi una confesión de parte que releva cualquier prueba. ¿Cómo es que una devaluación del 100% en Argentina, dentro de variables macroeconómicas relativamente estables, es usada para desmadrar mercados, mientras que la de Venezuela, del alrededor del 700% no, a pesar de que esta econom�*a está sometida a peores presiones macroeconómicas?

En ambos casos, sabiendo que grano no es igual a petróleo, tanto en Venezuela como en Argentina, y as�* será en otros pa�*ses, la función es la misma: disciplinar econom�*as y gobiernos al orden internacional de los capitales dominantes.
Dat wil niet zeggen dat plaatselijke economieën soms verkeerd reageren op die pogingen tot 'disciplinering' door overheersende internationale kapitalen. Het systeem van wisselkoersen in Venezuela zou zo'n verkeerde reactie kunnen zijn volgens sommigen. Persoonlijk heb ik daar geen mening over.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 februari 2014 om 12:38.
Oud 4 februari 2014, 12:54   #96
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Hier een korte uitleg over het probleem wat inflatie veroorzaakt in Venezuela. Het heeft te maken met wisselkoersen met de dollar.
Ok, dus ik neem aan dat het antwoord "ja" is, dwz, dat je meent dat in Venezuela geen geld wordt bijgedrukt?

Zoals je het artikel presenteert lijk je te denken dat de inflatie wordt veroorzaakt door mensen die in het buitenland bolivars wisselen voor dollars tegen de officiele koers, om die dollars in eigen land dan weer voor een hogere keors terug te wisselen naar bolivars. Met de winst koopt men dan allerlei luxe spullen, en dit zorgt voor de inflatie?

Het artikel zelf zegt overigens niets over al dan niet bijdrukken en ook niet of het hierboven beschreven mechanisme het enige is dat voor inflatie zorgt.
Oud 4 februari 2014, 13:17   #97
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, dus ik neem aan dat het antwoord "ja" is, dwz, dat je meent dat in Venezuela geen geld wordt bijgedrukt?
Of er geld wordt bijgedrukt in Venezuela weet ik niet. Ik weet alleen dat in artikels die ik lees die proberen inzicht te geven in de situatie het daar niet over gaat.

Citaat:
Zoals je het artikel presenteert lijk je te denken dat de inflatie wordt veroorzaakt door mensen die in het buitenland bolivars wisselen voor dollars tegen de officiele koers, om die dollars in eigen land dan weer voor een hogere keors terug te wisselen naar bolivars. Met de winst koopt men dan allerlei luxe spullen, en dit zorgt voor de inflatie?
Dat is een deel van de uitleg. Kijk. Dit komt uit een stuk dat ik vandaag onder ogen kreeg. Ik heb in het verleden wel ook andere verklaringen gelezen. Maar bijna steeds staan de wisselkoersen centraal.

Waarom trouwens zou een olie-exporterend land plots geld beginnen bij te drukken en alzo instabiliteit creëren. En dat na 10 jaar waarin de inflatie beter onder controle gehouden werd dan in de neoliberale tijd voor Chavez? Logischer is mijns inziens de uitleg dat het hier de zoveelste poging is de economie van Venezuela te boycotten. Geopolitiek dus.

Citaat:
Het artikel zelf zegt overigens niets over al dan niet bijdrukken en ook niet of het hierboven beschreven mechanisme het enige is dat voor inflatie zorgt.
Dat is juist. Het is maar een fragmentje. Meestal citeer ik niet uit de teksten die ik lees, omdat ten eerste ze in het Spaans zijn meestal, en ten tweede omdat ik er zelf niet uit ben hoe het precies in elkaar zit. Ik weet wel dat het veel complexer en veelzijdiger is dan soms wordt voorgesteld.

De verklaring dat Venezuela geld bijdrukt hangt ook zo in de lucht. Dat gaat om statements enkel gebaseerd op wat economische theorie. Maar zonder context. Zonder de situatie van het land bestudeert te hebben. Dan is het toch logisch dat ik daartegenover de resultaten van Venezuela zet qua armoedereductie, HDI, GINI... bv. Uiteindelijk meet men welvaart alzo.

Venezuela kondigde zopas trouwens een reeks van maatregelen af in hun poging kapitaalvlucht tegen te gaan en de economie te stabiliseren. Die maatregelen worden zowel door rechts als vanuit de Bolivariaanse beweging bekritiseert. Het land zoekt ook toenadering tot Washington nu. Je ziet datzelfde met het Iran van Rouhani. Als het grootkapitaal beslist een land economisch te nekken dan kan zo'n land niet veel kanten op. Dan dient het te plooien. Toch gedeeltelijk. Anders krijg je een Cuba of Libië scenario uiteindelijk.

Een van de maatregelen die de regering afkondigde is een maximum winst marge proberen vast te leggen (30 %). Een reactie op wat men vaststelde ivm de import van consumptiegoederen (vooral electrodomesticos) waar men woekerwinsten vaststelde tot zelfs 1000 % bij de grote importeurs. Of dit een goede maatregel is om prijsafspraken van de grote importeurs tegen te gaan weet ik niet. Zowel die (politiek geïnspireerde) prijsafspraken als zo'n maximumwinstmarge zijn te bekritiseren lijkt me. Het zijn beide manipulaties van de markt.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 februari 2014 om 13:46.
Oud 4 februari 2014, 13:35   #98
six
Banneling

Standaard

Citaat:
De inflatie is geen rechtstreeks resultaat van het monetair beleid. De kwantiteitstheorie van het geld is op empirisch vlak een grap. Ik vond het heel grappig hoe die theorie heel ernstig werd gedoceerd door Prof. De Grauwe als absolute waarheid in de les Internationale Economie. En dan kwam het vak Exchange Risk Management van Prof. Sercu - en daar ging het hetzij om het managen van de cash flows van grote bedrijven, hetzij om speculeren, maar in alle geval om het serieuze werk waar er echt geld moest verdiend worden - en dus moesten we echt evidence-based te werk gaan. De empirische evidentie die Prof. Sercu ons toonde was overweldigend: "Basically, it's a joke. It is at best a weak force, in the long run."
Als je met een beperkte hoeveelheid energie en grondstoffen zit, en de hoeveelheid tokens die gaan aanduiden hoeveel energie en grondstoffen voor een houder van een token beschikbaar zijn, dan krijg je een inschatting door elke houder dat hij meer kan verbruiken dan wat er is. Tenzij er ergens energie en grondstoffen uit het niets ontstaan, wat niet is.

Citaat:
Je ziet dat ook vandaag hé. Kijk eens hoe sterk ze de geldhoeveelheid hebben laten stijgen in VS en Euroland. Heb je hyperinflatie gezien? Ik niet, hoor.
Natuurlijk niet. Waarom zou er ineens hyperinflatie ontstaan? Een organisme handelt steeds alsof er niets aan de hand is bij wisselende omstandigheden. Pas wanneer het botst tegen de plots opgedoken limieten begint een aanpassing. Biosystemen vangen dat op door stratificatie die genetisch mogelijk wordt gemaakt.
Economische systemen hebben net (niet veel) iets meer informatieverwerkingscapaciteit dan biosystemen (deze laatste kunnen niet anticiperen, hoogstens buffers laten ontstaan tegen mogelijke veranderingen die reeds zijn voorgevallen) dus heeft men een beperkte groep entiteiten die gaan anticiperen op wat er gaat komen. Deze groep is echter laag.
Concreet: zo lang de nieuwe distributietokens niet bewegen is er geen enkele nood aan hyperinflatie. Indien je in een bos met konijntjes een kartonnen doos met tientallen tonnen graan gaat dumpen, dan gaat er feitelijk maar weinig veranderen (graan is geen geld, ik maak hier een vergelijking die over anticipatie gaat, niet over informatieverwerking, dat kunnen dieren niet) totdat het karton opengescheurd is. Je zal een paar konijnen hebben die graan ruiken en die karton gaan openknagen, maar verder is het wachten tot de doos opengesprongen is. Dan krijgt men een overschot aan konijnen.

(ik herhaal mijzelf: dit is op geen enkele manier een vergelijking die het geldmechanisme illustreert)

Zo lang de geld-doos dus dicht is, is er niets ogenblikkelijk de hand. Wanneer daarentegen de zoveelste gigantische schuldenberg door een grootbank moet worden afgelost, krijg je een injectie van dat geld. En het kan vrij lang duren voordat men op een situatie botst waarbij de tokens die energie en grondstoffen beloven de beloofde zaken niet meer kunnen geven.

De propagatie van informatie is hier een belangrijk gegeven. De snelheid waarmee informatie in een systeem van de ene uithoek naar de andere gaat determineert de snelheid waarmee het systeem zich zal aanpassen. Grote geldhoeveelheden blijven vooral onderling circuleren, voordat zij een lager trofisch niveau bereiken duurt het wel eventjes (en de hoeveelheden die daar geraken zijn miniem, vergelijk de bedragen die derivatenhandelaars in 1 keer verhandelen met de bedragen die een bejaardentehuis krijgt).
Het kan perfect dat empirische modellen iets anders gaan tonen dan wat er gebeurt, ogenblikkelijk gezien. Complexe differentiaalvergelijkingen geven sterke overgangsverschijnselen gepaard met grote oscillaties.

Citaat:
Zoals reeds gezegd, inflatie en welvaart hangen niet samen. Welvaart hangt ervan af hoeveel goederen je hebt, terwijl inflatie gaat over de prijs van die goederen. Als je b.v. gratis openbare diensten krijgt waarvoor je vroeger moest betalen, dan heb je meer geld over en worden die hogere prijzen misschien ruimschoots goed gemaakt. Ook als je loon of inkomen even snel of sneller stijgt dan de prijzen, is er geen probleem qua welvaart.

Vergeet niet dat als de prijzen stijgen, de verkopers ook meer geld hebben. Dat geld verdwijnt niet uit de economie, dus daar zitten sowieso hogere inkomens achter. Stijgen de lonen trager dan de prijzen, dan stijgen de winsten. Stijgen de lonen nog sneller dan de prijzen, dan dalen de winsten.

Als er al een verband is tussen welvaart en inflatie, dan is het het volgende: deflatie (daling van lonen en prijzen) treedt doorgaans op in een periode van zware crisis, met een grote ongebruikte productiecapaciteit. De productie is dan ver onder de potentiële productie, met alle gevolgen vandien voor de bevolking. Omgekeerd kan hyperinflatie ook de economie destabiliseren.
Ik heb, nogmaals, nergens gesteld dat inflatie en welvaart samenhangen. Ik had het over het feit dat volgens Bollen de prijzen enerzijds keihard stegen bij dezelfde geldhoeveelheid (minder dat men kan kopen dus), maar anderzijds dat mensen toch meer goederen kunnen kopen (welvaart stijgt). Als men niet zit te QE-en of er geen grote reserves opgepot zijn bij het gros van de bevolking dan zie ik niet in hoe dit kan.

Laatst gewijzigd door six : 4 februari 2014 om 13:40.
Oud 4 februari 2014, 13:36   #99
six
Banneling

Standaard

Citaat:
By the way, six, jij met je coolfactor, moet wel toegeven dat die bril van Mugabe cool is. Dictator of geen dictator.

En zeg nou zelf: qua coolness maken die decadente "democraten" geen enkele kans t.o.v. de dictators.
Assad is cool, Mugabe heeft echter een hipsterbril. Hij zou zo naar de Starbucks kunnen vertrekken.

Het feit dat rechts geilt op een kwast als Poetin toont wel aan hoe bloedarm de politieke adel hier is geworden.
Oud 4 februari 2014, 13:43   #100
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Een van de maatregelen die de regering afkondigde is een maximum winst marge proberen vast te leggen (30 %). Maar begrijpelijk aangezien men winstmarges tot zelfs 1000 % heeft vastgesteld bij de import van consumptieproducten (electrodomesticos bv.). Of dit een goede maatregel is om prijsafspraken van de grote importeurs tegen te gaan weet ik niet. Zowel die (politiek geïnspireerde) prijsafspraken als zo'n maximumwinstmarge zijn te bekritiseren lijkt me. Het zijn beide manipulaties van de markt.
Als ik weet dat geld in een korte tijd minder waard gaat zijn dan wat de hypereerlijke superbuschauffeurs gaan vastleggen als hetgeen dat ik mag binnenhalen, dan ga ik inderdaad hoge winstmarges vragen.

Ik weet dat je rekenkundig een nul bent, maar als ik weet dat ik met de winstmarge die de buschauffeurs opstellen verlies ga draaien dan ga ik meer vragen. Anders kan ik mijn bedrijf niet onderhouden.

Als 10 tractors onderhouden 100 BOLIVAR FORTE kost, maar dat geld is binnen een jaar maar de helft waard, dan kan ik geen 10 tractors meer onderhouden als ik binnen een jaar 100 BOLIVAR FORTE opzijzet voor de tractors. Ik krijg voor mijn BOLIVAR FORTE immers minder onderdelen.

Laatst gewijzigd door six : 4 februari 2014 om 13:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be