![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je ziet dat ook vandaag hé. Kijk eens hoe sterk ze de geldhoeveelheid hebben laten stijgen in VS en Euroland. Heb je hyperinflatie gezien? Ik niet, hoor. Citaat:
Vergeet niet dat als de prijzen stijgen, de verkopers ook meer geld hebben. Dat geld verdwijnt niet uit de economie, dus daar zitten sowieso hogere inkomens achter. Stijgen de lonen trager dan de prijzen, dan stijgen de winsten. Stijgen de lonen nog sneller dan de prijzen, dan dalen de winsten. Als er al een verband is tussen welvaart en inflatie, dan is het het volgende: deflatie (daling van lonen en prijzen) treedt doorgaans op in een periode van zware crisis, met een grote ongebruikte productiecapaciteit. De productie is dan ver onder de potentiële productie, met alle gevolgen vandien voor de bevolking. Omgekeerd kan hyperinflatie ook de economie destabiliseren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook over Zimbabwe moet ik toch de feiten laten spreken. Het is in ieder geval niet zo dat dit land vóór Mugabe een rijk land was. Toen Mugabe premier werd in 1980 bedroeg het BBP een schamele 6,7 miljard $. In 2012 was dat 9,8 miljard $. Geen groot economisch succesverhaal, zeker niet in vergelijking met bepaalde groeilanden, maar ook niet de absolute neergang van wat ooit het aards paradijs was:
https://www.google.be/publicdata/exp...l=fr&ind=false
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan je afvragen wat de lange-termijn impact van deze burgeroorlog die zijn naam niet wil zeggen op Mexico zal zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementslid
|
![]() Ik snap niet dat jij zelf niet inziet dat de mechanismen die je aanhaalt onvolledig zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() By the way, six, jij met je coolfactor, moet wel toegeven dat die bril van Mugabe cool is. Dictator of geen dictator.
En zeg nou zelf: qua coolness maken die decadente "democraten" geen enkele kans t.o.v. de dictators. Zeg nu zelf: ![]() vs
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 3 februari 2014 om 01:44. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() N. heeft aandacht nodig.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je voelt je te snel persoonlijk aangesproken mi.i.. Sinds de Flanelcondoom tijd weet ik dat je geen neocon of neoliberaal bent. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 februari 2014 om 02:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Schepen
|
![]() Mensen, ik heb het proberen te volgen, maar dat is niet helemaal gelukt.
Vraagje: is er hier nu werkelijk iemand (Johan?) die meent dat er in Venezuela geen geld wordt bijgedrukt?
![]() |
#93 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ooit al gehoord van quantitative easing?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Schepen
|
![]() Jazeker.
Maar ik zie niet helemaal hoe dat mijn vraag beantwoordt.
![]() |
#95 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 februari 2014 om 12:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Zoals je het artikel presenteert lijk je te denken dat de inflatie wordt veroorzaakt door mensen die in het buitenland bolivars wisselen voor dollars tegen de officiele koers, om die dollars in eigen land dan weer voor een hogere keors terug te wisselen naar bolivars. Met de winst koopt men dan allerlei luxe spullen, en dit zorgt voor de inflatie? Het artikel zelf zegt overigens niets over al dan niet bijdrukken en ook niet of het hierboven beschreven mechanisme het enige is dat voor inflatie zorgt.
![]() |
![]() |
#97 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom trouwens zou een olie-exporterend land plots geld beginnen bij te drukken en alzo instabiliteit creëren. En dat na 10 jaar waarin de inflatie beter onder controle gehouden werd dan in de neoliberale tijd voor Chavez? Logischer is mijns inziens de uitleg dat het hier de zoveelste poging is de economie van Venezuela te boycotten. Geopolitiek dus. Citaat:
De verklaring dat Venezuela geld bijdrukt hangt ook zo in de lucht. Dat gaat om statements enkel gebaseerd op wat economische theorie. Maar zonder context. Zonder de situatie van het land bestudeert te hebben. Dan is het toch logisch dat ik daartegenover de resultaten van Venezuela zet qua armoedereductie, HDI, GINI... bv. Uiteindelijk meet men welvaart alzo. Venezuela kondigde zopas trouwens een reeks van maatregelen af in hun poging kapitaalvlucht tegen te gaan en de economie te stabiliseren. Die maatregelen worden zowel door rechts als vanuit de Bolivariaanse beweging bekritiseert. Het land zoekt ook toenadering tot Washington nu. Je ziet datzelfde met het Iran van Rouhani. Als het grootkapitaal beslist een land economisch te nekken dan kan zo'n land niet veel kanten op. Dan dient het te plooien. Toch gedeeltelijk. Anders krijg je een Cuba of Libië scenario uiteindelijk. Een van de maatregelen die de regering afkondigde is een maximum winst marge proberen vast te leggen (30 %). Een reactie op wat men vaststelde ivm de import van consumptiegoederen (vooral electrodomesticos) waar men woekerwinsten vaststelde tot zelfs 1000 % bij de grote importeurs. Of dit een goede maatregel is om prijsafspraken van de grote importeurs tegen te gaan weet ik niet. Zowel die (politiek geïnspireerde) prijsafspraken als zo'n maximumwinstmarge zijn te bekritiseren lijkt me. Het zijn beide manipulaties van de markt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 februari 2014 om 13:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Economische systemen hebben net (niet veel) iets meer informatieverwerkingscapaciteit dan biosystemen (deze laatste kunnen niet anticiperen, hoogstens buffers laten ontstaan tegen mogelijke veranderingen die reeds zijn voorgevallen) dus heeft men een beperkte groep entiteiten die gaan anticiperen op wat er gaat komen. Deze groep is echter laag. Concreet: zo lang de nieuwe distributietokens niet bewegen is er geen enkele nood aan hyperinflatie. Indien je in een bos met konijntjes een kartonnen doos met tientallen tonnen graan gaat dumpen, dan gaat er feitelijk maar weinig veranderen (graan is geen geld, ik maak hier een vergelijking die over anticipatie gaat, niet over informatieverwerking, dat kunnen dieren niet) totdat het karton opengescheurd is. Je zal een paar konijnen hebben die graan ruiken en die karton gaan openknagen, maar verder is het wachten tot de doos opengesprongen is. Dan krijgt men een overschot aan konijnen. (ik herhaal mijzelf: dit is op geen enkele manier een vergelijking die het geldmechanisme illustreert) Zo lang de geld-doos dus dicht is, is er niets ogenblikkelijk de hand. Wanneer daarentegen de zoveelste gigantische schuldenberg door een grootbank moet worden afgelost, krijg je een injectie van dat geld. En het kan vrij lang duren voordat men op een situatie botst waarbij de tokens die energie en grondstoffen beloven de beloofde zaken niet meer kunnen geven. De propagatie van informatie is hier een belangrijk gegeven. De snelheid waarmee informatie in een systeem van de ene uithoek naar de andere gaat determineert de snelheid waarmee het systeem zich zal aanpassen. Grote geldhoeveelheden blijven vooral onderling circuleren, voordat zij een lager trofisch niveau bereiken duurt het wel eventjes (en de hoeveelheden die daar geraken zijn miniem, vergelijk de bedragen die derivatenhandelaars in 1 keer verhandelen met de bedragen die een bejaardentehuis krijgt). Het kan perfect dat empirische modellen iets anders gaan tonen dan wat er gebeurt, ogenblikkelijk gezien. Complexe differentiaalvergelijkingen geven sterke overgangsverschijnselen gepaard met grote oscillaties. Citaat:
Laatst gewijzigd door six : 4 februari 2014 om 13:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het feit dat rechts geilt op een kwast als Poetin toont wel aan hoe bloedarm de politieke adel hier is geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet dat je rekenkundig een nul bent, maar als ik weet dat ik met de winstmarge die de buschauffeurs opstellen verlies ga draaien dan ga ik meer vragen. Anders kan ik mijn bedrijf niet onderhouden. Als 10 tractors onderhouden 100 BOLIVAR FORTE kost, maar dat geld is binnen een jaar maar de helft waard, dan kan ik geen 10 tractors meer onderhouden als ik binnen een jaar 100 BOLIVAR FORTE opzijzet voor de tractors. Ik krijg voor mijn BOLIVAR FORTE immers minder onderdelen. Laatst gewijzigd door six : 4 februari 2014 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |