Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2014, 11:23   #81
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Jezus heeft gezegd 'ik ben de weg, de waarheid en het leven'. Dus als wij de weg van Jezus bewandelen zullen wijzelf ook de waarheid en het leven vinden. Dat is iets heel anders dan door derden voorgekauwde 'waarheden' te geloven en na te praten.
Hoe ging het ook weer van indien u geloof zo groot zou zijn als een mosterdzaadje dan zou u zeggen aan die berg verplaats u en hij zou het doen.
Na 2000jaren heb ik geen weet van om het even welke kerkvader wiens geloof groter zou zijn dan een mosterdzaadje; dus vanuit welke autoriteit spreken ze dan?
Ik hou het bij het gebed van Augustinus van Hippo

"Heer, maak mij kuis, maar niet nu "

Overigens herkent men de ware profeten naar het resultaat van hun werken:
het resultaat van o.a. het Christendom oogt niet fraai....

(een boom herkent men aan zijn vruchten..)
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:26   #82
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, u lijkt de koran en de bijbel door elkaar te gooien. Over die berg, dat is een verhaaltje over Mohammed.
Matteüs 17,20
Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:34   #83
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet "de kern van zijn lering". Jezus heeft meermaals onderstreept dat we enkel tot de Vader kunnen komen dan door Jezus. Hij heeft het niet over "uw diepste eigen". Dat is New Agepraat.
Jezus heeft er vooral de nadruk op gelegd dat we zijn voorbeeld moeten volgen, niet dat we als een kudde dwaas en stom achter een paar herders moeten aanlopen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:35   #84
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Matteüs 17,20
Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’
en waar haalde vader Abraham de mosterd vandaan ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:38   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus heeft er vooral de nadruk op gelegd dat we zijn voorbeeld moeten volgen, niet dat we als een kudde dwaas en stom achter een paar herders moeten aanlopen.
Neen, Jezus' oproep gaat veel verder dan alleen maar "voorbeeld volgen". Jezus eigent zich de kernrol toe, waardoor we enkel het heil kunnen bereiken als we Zijn exclusiviteit erkennen en ernaar handelen. "Niemand komt tot de Vader dan tot Mij".

Het christendom is trouwens veel meer dan een geheel ethische beginselen die ons gedrag sturen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:38   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Matteüs 17,20
Inderdaad. Ik dacht aan die andere passage over de takken van de mosterdboom.
Oud 6 maart 2014, 11:39   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Ik hou het bij het gebed van Augustinus van Hippo

"Heer, maak mij kuis, maar niet nu "

Overigens herkent men de ware profeten naar het resultaat van hun werken:
het resultaat van o.a. het Christendom oogt niet fraai....

(een boom herkent men aan zijn vruchten..)
Dan ontgaat u de beschavende rol die het christendom in de loop van de voorbije eeuwen heeft gespeeld. Denken we alleen maar aan ouderen- en ziekenzorg die vanuit het christendom groeide. Ook de aandacht voor de zwakke in de maatschappij is eigen aan het christendom.
Oud 6 maart 2014, 11:42   #88
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan ontgaat u de beschavende rol die het christendom in de loop van de voorbije eeuwen heeft gespeeld. Denken we alleen maar aan ouderen- en ziekenzorg die vanuit het christendom groeide. Ook de aandacht voor de zwakke in de maatschappij is eigen aan het christendom.
Het kind met het badwater wegsmijten is nog nooit een goede zaak geweest, als het excuus gebruikt wordt om andere zaken te verdonkermanen, nog heel wat anders.

Laatst gewijzigd door tandem : 6 maart 2014 om 11:56.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 11:59   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het kind met het badwater wegsmijten is nog nooit een goede zaak geweest, als het excuus gebruikt wordt om andere zaken te verdonkermanen, nog heel wat anders.
Nogmaals: wat "verdonkermaan" (sic) ik dan wel als ik de grote waarde van de christelijke ziekenzorg onderstreep?
Oud 6 maart 2014, 12:03   #90
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, Jezus' oproep gaat veel verder dan alleen maar "voorbeeld volgen". Jezus eigent zich de kernrol toe, waardoor we enkel het heil kunnen bereiken als we Zijn exclusiviteit erkennen en ernaar handelen. "Niemand komt tot de Vader dan tot Mij". Het christendom is trouwens veel meer dan een geheel ethische beginselen die ons gedrag sturen.
Beter gezegd, het is niet Jezus die zich een kernrol toe-eigent en Zijn is geen bezittelijk naamwoord in deze context. Zijn kan niet toe-geëigend worden omwille van z'n nonduale essentie.

Citaat:
Wij hebben als mens twee naturen. De ene natuur is de persoonlijke natuur, waarbij men zichzelf ervaart als in de tijd geplaatst, met een geboorte en een dood. Dat is de mens met een geschiedenis en een persoonlijke identiteit. Bij deze persoonlijke natuur hoort het 'persoonlijk bewustzijn'.

De tweede natuur van de mens is zijn tijdloze goddelijke kern. Deze tijdloze goddelijke kern van de mens heet in de gnostiek 'de Christus.' Als bijvoorbeeld in de brief aan de Kolossenzen in het Nieuwe Testament gezegd wordt: 'Het geheim is dit: Christus woont in u,' dan is dat voor een gnosticus duidelijk verstaanbaar. Ja, dat is het geheim waar het in de gnostiek over gaat. Ook wordt over Paulus verteld dat hij de Christus in een visioen ontmoette. Precies, de Christus is geen historische persoon die men 'in het vlees,' als een ander mens, kan tegenkomen. De Christus is geïncarneerd, vleesgeworden, in elk van ons, niemand uitgezonderd.

Er is hier een grote verwantschap met het boeddhistische begrip 'boeddha-natuur'. Elk mens, alle wezens en alle dingen hebben boeddha-natuur, leert het boeddhisme. Het spirituele pad van het boeddhisme heeft als doel het bewustzijn van de individuele mens te verenigen met zijn eigen boeddha-natuur, die tegelijk ook de boeddha-natuur is van de ganse werkelijkheid.

In het hindoeïsme spreekt men over de gelijkheid van Atman en Brahman. Atman is het persoonlijk zelf, Brahman het kosmisch zelf. Ook daar gaat het om de vereniging van Atman, het persoonlijk zelf, met Brahman, het kosmisch zelf. In de Bhagavad Gita zegt Krishna (de goddelijke personificatie van Brahman) tegen Arjuna:

Ik ben het zelf tronend in het hart van de mensen.

Zoals het boeddhisme vertelt dat elk mens boeddha-natuur heeft, en het hindoeisme leert dat Krishna het kosmisch zelf in elk mens is, zo geldt in de gnostiek op vergelijkbare wijze dat elk mens Christus-natuur heeft. In het westen noemt men dat ook wel het Christus-bewustzijn. Doel van de gnostiek is het persoonlijk bewustzijn te verbinden met het Christus-bewustzijn. Dat heet in de gnostiek symbolisch: 'de vereniging in het bruidsvertrek'.

Precies zoals in het boeddhisme wordt verteld dat een mens die de boeddha-natuur in zichzelf heeft gerealiseerd, tegelijkertijd ook de innerlijke vereniging met de boeddha-natuur van de ganse werkelijkheid zal ervaren, zo leert de gnostiek dat kennis van het zelf tegelijkertijd ook kennis van het Al is:

Wie zichzelf kent, kent het Al.

In het Nieuwe Testament wordt verteld dat Jezus door Johannes de Doper in de Jordaan gedoopt werd. Op dat moment, zo gaat de vertelling, daalt de Heilige Geest op hem neer. De Jordaan staat hier symbool voor de stroom van het zijn die voortvloeit uit de oerbron, het levenswater. (Zie 'Scheppingsmythe' hierboven.) De historische mens Jezus wordt hier dus met zijn persoonlijke natuur symbolisch ondergedompeld in de oerstroom van het zijn, en ervaart op dat moment zijn tijdloze Christusbewustzijn. Hij is een Christus geworden en zal voortaan zijn discipelen leren hoe ook zij een Christus kunnen worden, dat wil zeggen, zich bewust worden van de Christusnatuur die reeds in hen, en in alle mensen, aanwezig is. En zijn discipelen kunnen op hun beurt die blijde boodschap weer doorvertellen aan iedereen die het horen wil, en: 'Wie oren heeft die hore.'

In oecumenische zin zijn gnostiek, boeddhisme en hindoeisme en vele andere spirituele tradites slechts variaties op hetzelfde thema. Ze kunnen elkaar aanvullen en verrijken. Alleen wie meent in het exclusieve bezit te zijn van de enige zaligmakende waarheid plaats zich buiten dat spirituele deelgenootschap.

http://www.gnostiek.nl/gnostiek/gnostiekP.html#Dualisme

Laatst gewijzigd door tandem : 6 maart 2014 om 12:14.
Oud 6 maart 2014, 12:07   #91
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals: wat "verdonkermaan" (sic) ik dan wel als ik de grote waarde van de christelijke ziekenzorg onderstreep?
Eenvoudiger, wat doet het Christendom vandaag? Nog niet zo lang geleden hoorde ik het Vaticaan zeggen dat we meer kinderen moesten maken om de vergrijzing te kunnen financieren. Ik dacht eerst dat het om een grap ging maar dat bleek niet zo te zijn. Je wou het over ziekenzorg hebben?
Oud 6 maart 2014, 12:14   #92
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is er leiding nodig, maar hier denk ik ook aan het voorbeeld dat Jezus gegeven heeft met de voetwassing op het laatste avondmaal.
Alleen hij die de grootste dienaar is van de andere mag zich meester noemen.
Al de andere vervallen in corruptie en zullen hun eigen belangen op termijn voor die van de andere plaatsen.
Wat win je met dat afgodendom in het belachelijke te trekken; nl dat de mensen gaan gedwongen worden om hun eigen mening te vormen en dat ze gaan ophouden met zich te laten belazeren door de beste mooipraters en hun intronisatie in de macht.
De dag dat de mens gaat ophouden met naar anderen te luisteren ipv aan zichzelf de vragen te stellen en naar de antwoorden te zoeken; die dag kan je veel problemen aanpakken en die dag gaat er veel veranderen, anders blijft het dweilen met de kraan open.
Dus we hebben nieuwe leiders nodig. Wie?
En hoe zorgen we ervoor dat mensen niet meer luisteren en geloven wat ze zien?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 12:18   #93
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dus we hebben nieuwe leiders nodig. Wie? En hoe zorgen we ervoor dat mensen niet meer luisteren en geloven wat ze zien?
Zou zeggen, oefening baart kunst om te zien hoe we vandaag allerhande nonsens moeten slikken. Leuke vraag, die 'wie'? Gewoon de bevolking in een volledig ander systeem dat zichzelf draagt vanuit menselijke waarden?
Oud 6 maart 2014, 12:36   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Eenvoudiger, wat doet het Christendom vandaag? Nog niet zo lang geleden hoorde ik het Vaticaan zeggen dat we meer kinderen moesten maken om de vergrijzing te kunnen financieren. Ik dacht eerst dat het om een grap ging maar dat bleek niet zo te zijn. Je wou het over ziekenzorg hebben?
Kunt u een verwijzing geven?
Oud 6 maart 2014, 12:54   #95
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Kunt u een verwijzing geven?
Heb al even gezocht, kon het niet onmiddelijk terugvinden maar dateert van enkele jaren geleden. Maar ik kan nog wel voorbeelden geven waardoor het begrip 'schijnheiligheid' meer tot z'n recht kan komen. Niet over een ver verleden maar over vandaag, het lijkt er soms op dat men Jezus langs geen kanten begrepen heeft maar toch gebruikt men al die esoterische tekstjes alsof dat wel zo is.
Oud 6 maart 2014, 13:35   #96
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, Jezus' oproep gaat veel verder dan alleen maar "voorbeeld volgen". Jezus eigent zich de kernrol toe, waardoor we enkel het heil kunnen bereiken als we Zijn exclusiviteit erkennen en ernaar handelen. "Niemand komt tot de Vader dan tot Mij".

Het christendom is trouwens veel meer dan een geheel ethische beginselen die ons gedrag sturen.
Het is niet Jezus, maar de kerk die voor zichzelf de kernrol opeist. Bij elk mirakel dat Jezus deed herhaalde hij dat het niet hijzelf maar het geloof van de geredde was die het Wonder verrichtte. Indien hij voor zichzelf die kernrol opeiste zou hij dat zeker niet gezegd en steeds weer herhaald hebben.
Ten andere Jezus wist heel goed dat hij niet in staat was om tegen de wil van de andere in hem te redden; de goddelijke vrijheid die ons mensen zijn gegeven zal zeker Jezus nooit verkrachten.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 maart 2014 om 13:39.
Oud 6 maart 2014, 16:32   #97
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet Jezus, maar de kerk die voor zichzelf de kernrol opeist. Bij elk mirakel dat Jezus deed herhaalde hij dat het niet hijzelf maar het geloof van de geredde was die het Wonder verrichtte. Indien hij voor zichzelf die kernrol opeiste zou hij dat zeker niet gezegd en steeds weer herhaald hebben. Ten andere Jezus wist heel goed dat hij niet in staat was om tegen de wil van de andere in hem te redden; de goddelijke vrijheid die ons mensen zijn gegeven zal zeker Jezus nooit verkrachten.
Idd Marie, ik bespeurde ook al enige mismeestering van dat wat exclusief aan tijd en ruimte is, het is als zeggen dat de figuur van Jezus niet uit atomen bestond maar al de rest wel. Hiermee gaan dwepen om de kiesdrempel te halen is wel heel kortzichtig, alweer een mooie getuigenis van hoe men de bevolking in de greep wil houden en dat is inclusief zichzelf, blijkbaar geheel onwetend daarover.

Laatst gewijzigd door tandem : 6 maart 2014 om 16:32.
Oud 6 maart 2014, 20:17   #98
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dus we hebben nieuwe leiders nodig. Wie?
En hoe zorgen we ervoor dat mensen niet meer luisteren en geloven wat ze zien?
Door steeds weer opnieuw op de leugens, op de incoherentie van de huidige leiders en hun discour te wijzen. We leven in een tijd van regressie en de mensen voelen de crises steeds meer; het geloof in de politiekers is al danig verzwakt, en niet alleen in Vlaanderen hoor.
Wijzen op de mogelijke alternatieven en vooral het discour van angst aanjagen van de huidige machthebbers ontkrachten.
Wie zijn de nieuwe leiders? Dat zal de toekomst moeten uitmaken.
Oud 6 maart 2014, 21:34   #99
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Door steeds weer opnieuw op de leugens, op de incoherentie van de huidige leiders en hun discour te wijzen. We leven in een tijd van regressie en de mensen voelen de crises steeds meer; het geloof in de politiekers is al danig verzwakt, en niet alleen in Vlaanderen hoor. Wijzen op de mogelijke alternatieven en vooral het discour van angst aanjagen van de huidige machthebbers ontkrachten. Wie zijn de nieuwe leiders? Dat zal de toekomst moeten uitmaken.
Ik vermoed dat onze leiders hun strategie goed heeft gewerkt maar aan alles komt een einde, de bevolking wordt wakker en schrikt zich verrot hoe dit allemaal mogelijk is geweest. Het goede nieuws is dat de alternatieven er al zijn, hoeven ze enkel nog te cultiveren en ervoor zorgen dat we niet terug in slaap gewiegd worden, iets dat wellicht zal geprobeerd worden.
Oud 6 maart 2014, 22:03   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet Jezus, maar de kerk die voor zichzelf de kernrol opeist. Bij elk mirakel dat Jezus deed herhaalde hij dat het niet hijzelf maar het geloof van de geredde was die het Wonder verrichtte. Indien hij voor zichzelf die kernrol opeiste zou hij dat zeker niet gezegd en steeds weer herhaald hebben.
Merk hoe u uzelf volledig tegenspreekt: "... elk mirakel dat Jezus deed..." versus "het geloof van de geredde verrichtte het Wonder".

Verrichtte Jezus nu die wonderen of niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be