Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 27 maart 2014, 11:51   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die "Vlaamse taal" is het Nederlands zoals dat wordt vastgelegd in de Nederlands-Vlaamse commissies van de Taalunie. Of jij dat nu graag hebt of niet, het is en blijft zo. Dat heeft met "Hollanders achterna lopen" geen fluit te maken. Ik vraag mij af wat jij nu eigenlijk daarmee concreet bedoelt? Praten met een Hollands, een Fries of een Gronings accent doen wij volstrekt niet. Ik poog zorgzaam te zijn in het mondeling en schriftelijk hanteren van het Nederlands. Ik kan slechts hopen dat ik daar zo goed mogelijk in slaag, vlekkeloos zal het zeker niet altijd zijn. Wat heeft dat in godsnaam te maken met "H. achternalopen"?

Als jij graag de "gij"-vorm gebruikt, je doet maar. Maar het is in het hedendaags Nederlands taalgebruik ook in Vlaanderen steeds meer een oubollige uitdrukking geworden. Net zoals het Belgicisme overigens...
Het is niet omdat een Oranje-fan de 'gij' oubollig noemt, dat dit ook zo is.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 11:55   #82
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is niet omdat een Oranje-fan de 'gij' oubollig noemt, dat dit ook zo is.
Mag de "gij"-vorm dan gebezigd worden?

Of beschouw je dit als verkeerd taalgebruik, ook al wordt het heel vaak gebruikt?
HRobin is offline  
Oud 27 maart 2014, 11:56   #83
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Universiteit Gent werd, na een taaie en moeizame strijd, in 1930 Nederlandstalig. Wat u schrijft was wel het geval voor Brussel. Rond 1960 werd aan de ULB voorzichtig begonnen met enkele cursussen "en flamand".
Ook dat is niet correct. U lijkt wel op Knuppel.

De eerste lessen in het Nederlands aan de ULB werden gegeven in 1935 aan de faculteit Rechtsgeleerdheid. Geleidelijk aan groeide het Nederlandstalige onderwijs aan de ULB uit tot een volwaardig opleidingsaanbod.

Terug naar school Quercus! Uw geschiedenis leren!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 maart 2014 om 11:57.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 11:59   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou 'gij' nu voorbijgestreefd zijn. U zou beter uw Vlaamse taal koesteren in plaats van de Hollanders achterna te lopen.

Bovendien, wie bent u om iemand taalfouten toe te schrijven. Schrijf liever zelf eens zonder fout. Dat zou al een heel wat beter zijn.
De "jij/je" vorm gebruiken in plaats van de "ge" vorm heeft niets te maken met het nalopen van de door jou gehate "Ollanders". Het is namelijk correct Nederlands. De schrijftaal die Vlamingen in de 21ste eeuw hanteren. Maar ja, dat zal wel niet het enige zijn waar achterop hinkende Limburgers problemen mee hebben, zeker?

Wat je tweede paragraaf betreft. Ik heb van iemand die er altijd als eerste bij was om schoolmeesterke te spelen geen lessen te krijgen.
Zolang de posts van Hollande gespeend zijn van enig argument schiet er weinig anders over dan te reageren op zijn eenregelzinnetjes vol taalfouten.
Oud 27 maart 2014, 12:00   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja, leg het maar uit. Men wilde een splitsing? Wel men heeft een splitsing gekregen. Met alle voor- en nadelen. Ik hoor in ieder geval geen enkele burgemeester van de Rand nog protesteren. En dat wil al wat zeggen.

En wat het zogebaamde 'walgelijk apartheids-regime' betreft. Grote woorden gebruiken dat is zo het kenmerk van menig Vlaams-nationalist. Alleen, in het verleden heb ik maar weinig Vlaams-nationalisten horen protesteren tegen het apartsregime van Suid-Afrika. Integendeel veel kopstukken van het Vlaams-nationalisme waren lid van Protea die dit verfoeilijke apartheidsregime steunde.
Geef eens één ernstig argument die een taal-geprivilegieerde versie van de Belgische rechtsspraak in Vlaams-Brabant rechtvaardigt? Als u die aberratie slikt, dan bent u bereid alles te slikken. Welnu, ,ik en veel andere Vlamingen zijn daar volstrekt niet meer toe bereid. Want het is het zoveelste bewijs dat de Belgische Franstaligen in deze bananenstaat het principe van de wederkerigheid niet aanvaarden. Hun filosofie is en blijft: eentaligheid in Wallonië maar niet in Vlaanderen.
quercus is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:00   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Mag de "gij"-vorm dan gebezigd worden?

Of beschouw je dit als verkeerd taalgebruik, ook al wordt het heel vaak gebruikt?
Waarom vraagt u dit aan mij? U moet dit aan Quercus vragen. Maar pas op met zijn antwoord, want hij slaat de bal nogal eens regelmatig mis.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:04   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De "jij/je" vorm gebruiken in plaats van de "ge" vorm heeft niets te maken met het nalopen van de door jou gehate "Ollanders". Het is namelijk correct Nederlands. De schrijftaal die Vlamingen in de 21ste eeuw hanteren. Maar ja, dat zal wel niet het enige zijn waar achterop hinkende Limburgers problemen mee hebben, zeker?

Wat je tweede paragraaf betreft. Ik heb van iemand die er altijd als eerste bij was om schoolmeesterke te spelen geen lessen te krijgen.
Zolang de posts van Hollande gespeend zijn van enig argument schiet er weinig anders over dan te reageren op zijn eenregelzinnetjes vol taalfouten.
Dit forum is geen taalles schoolmeestereske. Concentreer u maar eerst eens zelf eens goed op het vermijden van eigen taalfouten in plaats van iemand de les te willen lezen.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:04   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dat is niet correct. U lijkt wel op Knuppel.

De eerste lessen in het Nederlands aan de ULB werden gegeven in 1935 aan de faculteit Rechtsgeleerdheid. Geleidelijk aan groeide het Nederlandstalige onderwijs aan de ULB uit tot een volwaardig opleidingsaanbod.

Terug naar school Quercus! Uw geschiedenis leren!
Is mogelijk. Dan zal het rond 1960 wellicht eerder gaan om de oprichting van Nederlandstalige secties binnen bepaalde faculteiten.

Indien ik op Knuppel gelijk dan beschouw ik dat eerder als een compliment.
quercus is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:07   #89
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Baby Tobback kan het niet laten; NVA dit, NVA dat.
Idem voor De Wever ; Di Rupo dit, Di Rupo dat.........

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:07   #90
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie nergens een puinhoop. En of de SPA slecht gaat scoren? Dat moeten we nog maar afwachten. Het zou me niet eens verwonderen dat de partij van de moedige en principiële kleine Tobback iedereen gaat verrassen en behoorlijk scoort. Maar goed, we zullen zien.
Dat weten wij al langer dan vandaag hoor. Wel al een stap vooruit dat je kan toegeven dat je met je hoofd kilometersdiep in het zand zit.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:08   #91
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom vraagt u dit aan mij? U moet dit aan Quercus vragen. Maar pas op met zijn antwoord, want hij slaat de bal nogal eens regelmatig mis.
Wat betreft de bal misslaan; waarom geeft u geen commentaar op de brief met aantijgingen van ene ex-burgemeester van de Vlaamse rand die Knuppel hier gegeven heeft?
Moeilijk om toe te geven dat u volledig in uw blote staat en overal de bal compleet mis hebt geslagen wat la Belgique betreft.
Over uw collaborerend partijtje zullen we maar zwijgen zeker?
marie daenen is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:08   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is mogelijk. Dan zal het rond 1960 wellicht eerder gaan om de oprichting van Nederlandstalige secties binnen bepaalde faculteiten.

Indien ik op Knuppel gelijk dan beschouw ik dat eerder als een compliment.
Een kinderhand is vlug gevuld.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:08   #93
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ha, ha, ha, wat doet EDR en zijn franstalige vice-premiers dan op hun post; zij kennen, weten en voelen niets voor Vlaanderen, maar ze bekleden wel de hoogste posten in een land waar vooral Nederlandstaligen wonen.
Ga je dwaze lessen ergens anders geven.
Marieke... de opmerking heeft betrekking op je nogal mislukte poging om op een ironiserende manier je betoog kracht bij te zetten door er wat frans tussen te gooien. Gezien je frans schrijft op niveau 'petit nègre' kun je dat beter achterwege laten. Maak je geen zorgen over EDR en zijn franstalige vice-premiers, bij mijn weten posten die hier niet op het forum.

Citaat:
intentieproces?
neen, een objectieve waarneming.

Citaat:
En wat leerde hij in zijn Vlaamse school voor alles? Was het niet de franse taal? Gelijk u aangeeft was de keuze voor meer bescheiden families minder groot.
zucht... ik ga hier niet de familiale stamboom in detail overlopen. Maar je conclusie is weer eens fout. Degenen die van een plattelandsafkomst waren en naar de grootstad zijn getrokken, dus bescheiden afkomst, waren nu net diegenen die uit overtuiging hun kinderen naar een franstalige school stuurden in een vlaamse grootstad. Zij hadden keuze te overvloed aan nederlandstalige scholen doch maakten hun keuze zelf vanuit een zeker opportunistische hoop naar hun kinderen toe. Dat klinkt nu onbegrijpelijk, maar was toen een realiteit. Ze zijn daar overigens totaal niet 'verfranst' hoor. De betrokkenen zijn nu hoogbejaard maar hebben hun frans behalve op vakantie eigenlijk nooit nodig gehad. Andere tijdsgeest. Mijn punt is : er was geen druk om franstalig onderwijs te organiseren in de vlaamse grootsteden, er was een actieve vraag naar vanwege (sommige) vlaamstalige ouders. Dat is totaal iets anders. Ik vind dat ook naïef, maar toen bekeek men dat anders.
Dat er natuurlijk ook al vraag naar was vanuit de reeds (al te vrijwillig...) en écht verfranste nouveau riches bourgeoisie is evident.

Het positieve is dat we in slechts enkele generaties heel die santeboetiek buiten hebben gesmeten. Onderwijs in vlaanderen is nederlandstalig. Punt andere lijn.

Maar ga er dan aub geen waanbeelden over fantaseren, voor iets waar we gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor waren.

Als ik je mag geruststellen : het zijn echt EDR en zijn vice-premiers niet hoor die in de jaren '30 en '40 voor franstalig onderwijs in vlaamse steden zorgden.
Pandareus is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:09   #94
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Marie drukt zich misschien niet al te best uit in het duidelijk maken wat ze bedoelt, maar ze doet tnminste haar best. Dat kan van jou niet gezegd worden. Jij krijgt er zelfs geen zeven woorden achter elkaar uit of er zit al een knoert van een taalfout in. Daarenboven is "gij" niet alleen een voorbijgestreefde persoonsvorm, elke zin hoort met een hoofdletter te beginnen, en achter een vraag hoort een vraagteken te staan.

En dan hebben we het nog niet eens over jouw volmaakte onkunde om ook maar met één argument of tegenargument (op nochtans een discussieforum) voor de dag te komen.
Waarom zou ik meer dan een zin moeten schrijven, toch niet om gespuis van jullie soort te plezieren. als ik jullie maar in den boom kan jagen, dan is mijn dag goed.
hollande is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:09   #95
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Een kinderhand is vlug gevuld.
Graaiershanden hebben nooit genoeg.
marie daenen is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:10   #96
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet mij té veel eer aan... Ik zou HRobin eerder verwijzen naar websites zoals http://taaladvies.net/.

Het gebeurt inderdaad dat Quercus de bal mis slaat. Et alors?
quercus is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:12   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Waarom zou ik meer dan een zin moeten schrijven, toch niet om gespuis van jullie soort te plezieren. als ik jullie maar in den boom kan jagen, dan is mijn dag goed.
Gefrustreerd ventje.

Dat is dan wel erg voor jou hoor, je zult met die "soort" nog héél veel last hebben.
quercus is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:14   #98
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Dat elke vorm van elementaire beleefdheid u vreemd is, dat wisten we al langer hoor. Daar gaat het dan ook helemaal niet om. Het gaat er eigenlijk alleen om dat we op deze manier uw berichten makkelijker kunnen catalogeren als gezwets van iemand met minder dan gemiddeld verstandelijke capaciteiten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 27 maart 2014 om 12:15.
fox is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:16   #99
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat weten wij al langer dan vandaag hoor. Wel al een stap vooruit dat je kan toegeven dat je met je hoofd kilometersdiep in het zand zit.
We moeten de peilingen relativeren natuurlijk, maar bij de laatste peiling deed de SPA het helemaal niet zo slecht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 maart 2014 om 12:16.
Het Oosten is offline  
Oud 27 maart 2014, 12:18   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet mij té veel eer aan... Ik zou HRobin eerder verwijzen naar websites zoals http://taaladvies.net/.

Het gebeurt inderdaad dat Quercus de bal mis slaat. Et alors?
Et alors? Dat men Quercus altijd met een dikke kilo zout moet nemen. Net als Knuppel, uw evenknie.
Het Oosten is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be