Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 29 april 2014, 11:47   #81
ilfalco
Minister-President

Standaard

haha die niveanen ... ze gaan gewoon niks verwezelijken zoals al 10 jaar in de VL regering. en de enige partij waar ze hun programma kunnen mee realiseren hebben ze al 10 jaar bespuwd en gedeomoniseerd uit electoraal eignbelang. Allicht hoopt de mediapanda op de PVDA ....

De vraag is slechts wie de volgende nuttige idioot zal zijn na Dewever om rechtse stemmen te verkwanselen.

De media heeft dat wel goed gezien ... rechtse stemmen voor een in de EU uiterst-links beleid. je ziet de n-va is 10 * zo nuttig dan de eerdere rattenvanger aan een touwtje JMDD ' ik rook het VB uit ik moet nog meer mediasteun".
ilfalco is offline  
Oud 29 april 2014, 11:48   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Noem eens wat toegevingen op.
En zeg er gelijk bij wie er welke prijs voor betaalde.
Een 'toegeving' van de Franstaligen was dat zij bereid waren om missionarissen-rechters uit te sturen tot in Vilvoorde, een stadje dat zelfs geen faciliteitengemeente is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 april 2014, 11:48   #83
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bastel Bekijk bericht
Dit wordt door de pers eigenlijk wat verkeerd afgebeeld. Op mijn Facebook feed zie ik krantenkoppen zoals: "MR doet de deur dicht voor N-VA." en "MR wil geen regering met N-VA".

Michel zei echter dat als MR het initiatief heeft (wat niet van toepassing is), het een regering zonder N-VA wil. Iets wat je een Waalse partij moeilijk kwalijk kan nemen. MR zegt dus niet dat ze niet in een regering met oa. N-VA zullen stappen. Zij zullen ook hoogstwaarschijnlijk het initiatief niet hebben.

Het is gewoon verkiezingspraat. Korrels zout verkrijgbaar in de supermarkt.
Reynders is anders overduidelijk in een artikel in Le Soir : «Le MR ne veut pas gouverner avec la N-VA» ...

Verrassend dat net Reynders krasser uit de hoek komt dan Michel. Maar uiteraard is ook deze uitspraak louter electoraal en enkel bedoeld voor potentiële MR.-kiezers, zich afzettend tegen de PS.
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 29 april 2014, 11:50   #84
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een Vlaamse regering zal er zeer vlug aankomen. De vorming van de federale zal waarschijnlijk opnieuw héél lang aanslepen. Dat is het laatste van mijn zorgen, Vlaanderen heeft de federale veel minder nodig dan het zogezegde "WalloBrux".
Met wie denk jij dat N-VA een Vlaamse regering zal vormen zonder akkoord voor de federale regering ?

Vergeet niet dat elke partij buiten N-VA, Vlaams Belang en B.U.B.-Belg.Unie de uitvoering van de staatshervormingen in het Vlaams regeerakkoord verankerd wil zien. Dat vereist loyaliteit aan het federaal niveau. Denk jij dat N-VA loyaal gaat blijven aan het federaal niveau zonder daar tegenwoordig te zijn ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 april 2014 om 11:51.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 29 april 2014, 11:54   #85
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Als de Franstaligen opnieuw de grootste partij van het land (deze keer niet alleen in kiezers, maar ook in procenten) buiten spel zetten, wordt het misschien tijd om geweld te gebruiken.
Dan moet de junta maar het leger inzetten tegen haar eigen bevolking.
Oud 29 april 2014, 11:56   #86
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
N-VA en PS zullen samen niet in een regering stappen. De franstaligen moeten dus de PS dumpen of de Vlamingen moeten de N-VA dumpen. Je mag 1 keer raden wat het zal worden. Zelfs jij dit juist moeten kunnen doen.
De huidige N-VA zal niet met de PS in zee stappen. Als de radicalen van de N-VA uitgestoten worden zie ik N-VA wel een coalitie vormen met de PS.

Het is ook niet de MR van 2010 die deel uitmaakt van Elio Di Rupo I. FDF maakte integraal deel uit van de MR. De FDF heeft verzaakt aan de partijdotaties die van de MR kregen en is uit die partij gestapt. Een gelijkaardig scenario kan de N-VA overkomen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 29 april 2014, 12:06   #87
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Het staat natuurlijk aan elke partij vrij om samen te werken met wie ze wil. Het geeft ook het voordeel van de duidelijkheid indien een partij zegt met wie ze niet wil samenwerken i.p.v. zich te verschuilen achter "we wachten de stembusgang af".

De N-VA heeft altijd elke samenwerking met het VB geweigerd en sluit nu de facto elke samenwerking met elke linkse partij uit.

Door haar enorm radicaal offensief tegen de andere partijen ("PS is doodsbang, sp.a wanhopig, bij CD&V gaat het om de poppetjes en plan van Open Vld hangt met spuug aaneen") maakt men zich uiteraard geen vrienden. De kunst van verkiezingen is niet alleen ze te winnen - daarin heeft Bart De Wever gelijk - maar ook om, in een proportioneel kiesstelsel althans, coalitiepartners te vinden.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 29 april 2014 om 12:09.
BWarrior is offline  
Oud 29 april 2014, 12:21   #88
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zeg me eens welk communautair standpunt de N-VA de laatste weken nog verdedigd heeft?
Ja, dat het confederalisme uiteindelijk alles zal oplossen, maar niets concreet. Ze maken er totaal geen strijdpunt van, laat staan breekpunt.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
Wat ik wil zeggen is dat sinds ze het communautaire in de onderste lade hebben gestopt is de kans om federale medestanders te vinden groter geworden.
Een beheerder bij VOKA had mij verleden jaar in december reeds gezegd dat NVA zijn communautaire eisen zou laten vallen en zich uitsluitend op het socio-economische zou richten.
Hieruit blijkt duidelijk dat Bracke helemaal niet voor zijn woord had gesproken maar in opdracht van de partij om zo de die hard nationalisten langzaam maar zeker aan de idee te laten wennen wat blijkbaar ook gelukt is.
speurneus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:22   #89
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een Vlaamse regering zal er zeer vlug aankomen. De vorming van de federale zal waarschijnlijk opnieuw héél lang aanslepen. Dat is het laatste van mijn zorgen, Vlaanderen heeft de federale veel minder nodig dan het zogezegde "WalloBrux".

U zegt dat nu zo, maar ook dát zullen we moeten afwachten. Eerst zien en dan geloven.
Het Oosten is offline  
Oud 29 april 2014, 12:25   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Denk het niet.

Er word tijdens de verkiezingsoorlog zeer weinig tot niets over gezegd en geschreven, maar deze coalitie is onmogelijk.

Dit om de eenvoudige reden dat de MR en O-VLD niet samen in een regeringen stappen met Ecolo/Groen!
Volgens mij is Ecolo/groen niet nodig om aan een gewone meerderheid van 51% te geraken. ( er is geen bijzondere meerderheid meer nodig, dat was vorige keer nu net het probleem)

Citaat:
Ook bij de vorige regeringsonderhandelingen hebben de liberalen de groene er uit laten zetten, of ze werkte niet langer mee aan de staatshervorming en zouden de 2/3 meerderheid die toen nodig was opblazen.
Klopt. Er is geen enkele politicus die zo keihard het principe toepast dat je in politiek enkel ad hoc en tijdelijke bondgenoten hebt dan Alexander Decroo van o-vld. Die heeft toen de groenen dik bij hun pietje gehad.
Citaat:

O-VLD heeft toen Vlaanderen letterlijk verkocht voor de postjes.
Welnee, hij was zeker van hun toegezegde steun voor de goedkeuring van de grondwetsherziening, en had hen verder niet nodig. Door 'neen' te zeggen tegen hun deelname heeft hij hen trouwens terug in hun comfortzone gebracht want deelname aan de regering Elio I zou desastreus geweest zijn voor groen.
Citaat:
Dit is een feit dat vaak vergeten word.
zie het voorgaande : de defenestratie van groen was een georchestreerde afspraak.

Citaat:
Voor de verkiezingen worden er ook 1001 uitspraken gedaan door politici, maar vaak zijn dat holle loze uitspraken.
Vervang het woord 'vaak' door 'altijd' en je zit er klop op. De dag na de verkiezingen worden politici wakker in een andere logica en vervallen alle uitspraken en grote emoties.

Citaat:
MR heeft zo gezegd, dat als zij de regeringsformatie leiden, zij de N-VA niet zullen vragen.
Maar ze hebben nergens gezegd, dat als de N-VA de regeringsformatie leid, zij niet zullen meewerken en proberen de postjes binnen te halen.
Ook juist. Een beetje tsjeefsheid zit er blijkbaar ook bij de liberalen wat in.
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:28   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wat ik wil zeggen is dat sinds ze het communautaire in de onderste lade hebben gestopt is de kans om federale medestanders te vinden groter geworden.
Een beheerder bij VOKA had mij verleden jaar in december reeds gezegd dat NVA zijn communautaire eisen zou laten vallen en zich uitsluitend op het socio-economische zou richten.
Hieruit blijkt duidelijk dat Bracke helemaal niet voor zijn woord had gesproken maar in opdracht van de partij om zo de die hard nationalisten langzaam maar zeker aan de idee te laten wennen wat blijkbaar ook gelukt is.
ik wou je gewoon bijvallen hoor
Oud 29 april 2014, 12:34   #92
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
N-VA en PS zullen samen niet in een regering stappen. De franstaligen moeten dus de PS dumpen of de Vlamingen moeten de N-VA dumpen. Je mag 1 keer raden wat het zal worden. Zelfs jij dit juist moeten kunnen doen.
Zelfs dat is niet echt zeker. Hoogst twijfelachtig, dat wel. Maar niet onmogelijk. Zelfs BDW himself heeft weigerde meerdere keren tegen journalisten een echt 'veto' tegen PS te stellen.
Ook hier telt echter : mededelingen van politici voor de verkiezingen zijn wat ze zijn : propaganda en verkiezingsretoriek.
Vanaf 26 mei zitten ze samen rond de tafel in één of ander afgelegen kasteeltje ver weg van de pers en twijfel er niet aan dat die twee partijen daar zullen aanwezig zijn.
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:36   #93
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als de OVLD de OVLD blijft, dan hebben ze nul komma nul kans dat die partij hun dromen doet uitkomen.
Leg mij dan eens uit wat het verschil op socio-economisch vlak is tussen NVA en OVLD.
speurneus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:39   #94
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Koninklijk meervoud ?

.
Nee 100 gr.
subocaj is offline  
Oud 29 april 2014, 12:40   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg mij dan eens uit wat het verschil op socio-economisch vlak is tussen NVA en OVLD.
Ik denk dat je dat beter aan Gwendolien Rutten vraagt.
Wedden dat ze zal bevestigen dat er een verschil is? En nog geen kleintje ook?
Oud 29 april 2014, 12:47   #96
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nochtans heeft is de N-VA de enige partij die uitermate concreet heeft uitgelegd wat ze met confederalisme bedoelt. Bovendien heb ik een uur geleden nog gehoord hoe De Wever volhield dat het confederalisme er zal komen zoals �*lles er is gekomen ondanks de tegenstand van de francofonie. Vlaamse uniefs, het federalisme, alles is op fervente tegenstand van de francofonie gebotst, en toch is alles er gekomen.

De Wever is niet gek. Die gaat voor de verkiezingen niet doordrammen over zaken waarop er alleen maar "NON" geschreeuwd wordt vanuit het Zuiden des lands. Om dat eeuwige respectloze "NON" van de francofonie te MOGEN overschreeuwen wacht hij op de goedkeuring van voldoende Vlaamse kiezers. DIE schudden de kaarten. De Wever zal ze pas daarna op tafel leggen.
Waarschijnlijk ben jij nog niet op de hoogte dat er voor een periode van 5 jaar een slot zit op jouw confederalistische droom. En als NVA nu niet in de federale regering wordt opgenomen kan dar nog eens 5 jaar bijkomen.
speurneus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:48   #97
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
haha die niveanen ... ze gaan gewoon niks verwezelijken zoals al 10 jaar in de VL regering. en de enige partij waar ze hun programma kunnen mee realiseren hebben ze al 10 jaar bespuwd en gedeomoniseerd uit electoraal eignbelang. Allicht hoopt de mediapanda op de PVDA ....

De vraag is slechts wie de volgende nuttige idioot zal zijn na Dewever om rechtse stemmen te verkwanselen.

De media heeft dat wel goed gezien ... rechtse stemmen voor een in de EU uiterst-links beleid. je ziet de n-va is 10 * zo nuttig dan de eerdere rattenvanger aan een touwtje JMDD ' ik rook het VB uit ik moet nog meer mediasteun".
Cafépraat. N-VA realiseerde mee vanuit de federale oppositie en dat op heel actieve wijze twee van de belangrijkste realisaties op wetgevend vlak : de verstrenging van de wet op gezinshereniging en meer recent de uitbreiding van de euthanasiewet.
Twee bijzonder moeilijke dossiers met ofwel een sterke emotionele component ofwel een moeilijke maatschappelijke afweging. Zij overstegen hier het gebruikelijke politieke mêlée en bewezen dat zij indien nodig wel degelijk verantwoord kunnen als wetgever werken.
Nooit en op geen enkel moment heeft het blok ook maar één keer het verschil gemaakt. Een bende toogzeikers en beroepsklagers die hun dag vullen met vitriool spuien en prestatieloos hun dikke wedde en pensioen opstrijken.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 april 2014 om 12:49.
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:48   #98
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waren de Franstalige partijen voorstander van een zesde staatshervorming? Allerminst. Toch hebben ze daaraan toegegeven. Dat daar een "prijs" voor wordt betaald is niet meer dan logisch. 't Eén plezier is 't ander waard.
Blijft de vraag wat de Franstaligen precies hebben TOE-ge-GEVEN en wie daar welke prijs voor betaalde.
Oud 29 april 2014, 12:55   #99
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het staat natuurlijk aan elke partij vrij om samen te werken met wie ze wil. Het geeft ook het voordeel van de duidelijkheid indien een partij zegt met wie ze niet wil samenwerken i.p.v. zich te verschuilen achter "we wachten de stembusgang af".

De N-VA heeft altijd elke samenwerking met het VB geweigerd en sluit nu de facto elke samenwerking met elke linkse partij uit.

Door haar enorm radicaal offensief tegen de andere partijen ("PS is doodsbang, sp.a wanhopig, bij CD&V gaat het om de poppetjes en plan van Open Vld hangt met spuug aaneen") maakt men zich uiteraard geen vrienden. De kunst van verkiezingen is niet alleen ze te winnen - daarin heeft Bart De Wever gelijk - maar ook om, in een proportioneel kiesstelsel althans, coalitiepartners te vinden.
In grote lijnen denk ik dat je gelijk hebt, behalve één belangrijk detail. De samenwerking uitsluiten met het blok heeft niets te zien met het uitsluiten van samenwerking met andere (in casu linkse) partijen. Het eerste is politieke zindelijkheid, het tweede is politieke tactiek.
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 12:58   #100
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
natuurlijk is dat zo.
Pandareus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be