Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2014, 20:59   #81
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De oorzaak der kruistochten is veel omvattender dan het simplistisch verhaal dat u zich blijkbaar nog herinnert uit uw eenvoudige schoolboeken. Lees daar eens een degelijk boek over.
Wat is die veel omvattender oorzaak eigenlijk?
Ik hoor u er vooral erg veel mist over spuien, maar lees er weinig over.

Ik ken ook geen enkel eenvoudig schoolboek dat stelt wat ik stel.

Kunt u ook daar eens een voorbeeld van geven, van zo'n eenvoudig schoolboek?

Mijn schoolboeken hadden het immers over de vreselijk onrechtvaardige kruistochten, maar net niet over wat er aan voorafging.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 12 augustus 2014 om 20:59.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 20:59   #82
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Dat heb ik; Luc Colruy, de Spaanse conquista en reconquista 711-1492.
Daarin staat expliciet vermeld dat de kruistochten door de katholieke kerk afgekeken zijn van de jihad, na eeuwen van christelijke nederlagen.

En welk boek hebt u precies gelezen waarin het tegendeel beweerd wordt?
De herovering van Jeruzalem en het ongedaan maken van de Moorse gebiedsuitbreiding.
Wat anders ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:01   #83
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Jeruzalem was niet veroverd op de christenen?
Ze waren Egypte, Syrië, Jeruzalem, Sicilië, dat pas in 1091 werd bevrijd, Byzanthië en Spanje al kwijt, maar de kruistochten en de reconquista die pas voltooid was in 1492, het woord zegt het zelf, was geen reactie op de jihad en daarmee gepaard gaande islamitische veroveringen omdat ze niet onmiddellijk plaats vonden?
De invasie van de Islam in Europa, slimmeke. Leg me eens uit. De eerste kruistocht in 1096 waarom ging die niet eerst naar Spanje waar de Moslims nog altijd heer en meester waren?? En waarom moesten de eerste slachtoffers Joden zijn en geen Moslims?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:05   #84
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel het conflict is uiteindelijk terug te brengen tot Het Oude Testament. Het heeft een dus godsdienstige basis. In de Thora wordt gezegd dat Jaweh dit stuk land had gegeven aan de Joden als zijnde het 'uitverkoren land', gegeven aan zijn 'uitverkoren volk'.

Na 2000 jaar diaspora claimen de Joden dit land terug. Op zichzelf al een waanzinnige claim. Ook hier weer is een 'godsdienst van het Boek' , in casu het jodendom, opnieuw de oorzaak van veel lijden, geweld en wreedheid. Zo zit het in mekaar.
Vanaf wanneer wordt de claim van de "Palestijnen" waanzinnig ?
Van de "vluchtelingen" moet er ondertussen zo goed als niemand meer in leven zijn of ze zijn toch minstens hoogbejaard.

Laatst gewijzigd door Pericles : 12 augustus 2014 om 21:07.
Oud 12 augustus 2014, 21:07   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft alles met Hamas te maken omdat ze effectief mee raketten hielpen afvuren.
En volg misschien wat meer de media.
In Nederland werd een betoging tegen ISIS door Iraakse minderheden en autochtonen tegengehouden door een bende zeikerds met zwarte ISIS-vlaggen.
Hier geen steun... My ass!
En zonder die kruistochten, beste, zaten ze tot in Zweden.
Wees er maar dankbaar voor.
Het is bijzonder jammer dat er een bende mongolen is die die betoging probeerden te storen. Maar hoe relevant zijn zo een paar zeloten ? Welk gewicht heeft dat ? Zoals dat groepje aantwaarps wauwelende haatbaarden van S4B die nu van de belgische gastvrijheid (kost en inwoon) genieten in jail ?

De kruistochten ? Vergeet dat maar. Twee data zijn belangrijk in de halt aan de opmars van moslims in en door europa : 732 (slag bij Poitiers waar karel martel de moren versloeg) en 1683 als Jan Sobieski, koning van Polen, het beleg om Wenen wist te winnen en zo de ottomanen terugsloeg.
Zonder die twee punten in de tijd was europa wellicht veel meer de speelbal van de moslims geweest. De kruistochten speelden daarin nauwlijks een rol.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 augustus 2014 om 21:08.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:08   #86
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Dat heb ik; Luc Colruy, de Spaanse conquista en reconquista 711-1492.
Daarin staat expliciet vermeld dat de kruistochten door de katholieke kerk afgekeken zijn van de jihad, na eeuwen van christelijke nederlagen.

En welk boek hebt u precies gelezen waarin het tegendeel beweerd wordt?
U zou beter wat boeken lezen van Jonathan Riley-Smith
Oud 12 augustus 2014, 21:10   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De herovering van Jeruzalem en het ongedaan maken van de Moorse gebiedsuitbreiding.
Wat anders ?
Zo simpel lag het allemaal niet. Dat was maar één van de aspecten van de kruistochten. Kruistochten hadden te maken met veel meer, gaande van sociologische-demografische toestanden in Europa, internationale politiek en handel . De strijd tegen de islam was maar één aspect. Trouwens, toen het koninkrijk Jeruzalem een feit was, bekampten de kruisvaarders mekaar en sloten zij allianties af met islamitische krijgsheren om zo mekaar nog beter te kunnen te bevechten. Weinig nog met de strijd tegen de islam te maken. Met andere woorden: christenen bekampten mekaar met de hulp van de islamitische troepen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2014 om 21:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:15   #88
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo simpel lag het allemaal niet. Dat was maar één van de aspecten van de kruistochten. Kruistochten hadden te maken met veel meer, gaande van sociologische-demografische toestanden in Europa, internationale politiek en handel . De strijd tegen de islam was maar één aspect. Trouwens, toen het koninkrijk Jeruzalem een feit was, bekampten de kruisvaarders mekaar en sloten zij allianties af met islamitische krijgsheren om zo mekaar nog beter te kunnen te bevechten. Weinig nog met de strijd tegen de islam te maken.
Tja, ze waren slecht voorbereid en dikwijls was het gros al overleden door ontbering voordat ze voor de poorten van Jeruzalem stonden.
Oud 12 augustus 2014, 21:16   #89
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De invasie van de Islam in Europa, slimmeke. Leg me eens uit. De eerste kruistocht in 1096 waarom ging die niet eerst naar Spanje waar de Moslims nog altijd heer en meester waren?? En waarom moesten de eerste slachtoffers Joden zijn en geen Moslims?
Sicilië werd in 1091 bevrijd, de reconquista in Spanje was in het jaar 1096 al volop bezig, maar Jeruzalem was vanzelfsprekend belangrijker.

Ik durf er op te wedden dat, moesten de moslims Libië én Mekka verliezen, ze toch eerst Mekka zouden proberen te heroveren.
Alhoewel dit een vals beeld schept, ook in Spanje was in 1096 de herovering volop bezig.

De kruistochten zijn overigens op zich niet van belang.
Enkel het idee erachter: vechten voor god, wat een enorme ommekeer was voor de christelijke wereld, die tot de komst van de islam in relatieve vrede leefde met de joodse volkeren die in het midden-oosten leefden. In die zin dat godsdienstoorlogen tot dan een onbekend fenomeen waren. Het christendom werd plots de banier waarachter de elkaar bekampende Europese vorstendommetjes zich verenigden.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Laatst gewijzigd door Nierika : 12 augustus 2014 om 21:34.
Oud 12 augustus 2014, 21:16   #90
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is bijzonder jammer dat er een bende mongolen is die die betoging probeerden te storen. Maar hoe relevant zijn zo een paar zeloten ? Welk gewicht heeft dat ? Zoals dat groepje aantwaarps wauwelende haatbaarden van S4B die nu van de belgische gastvrijheid (kost en inwoon) genieten in jail ?

De kruistochten ? Vergeet dat maar. Twee data zijn belangrijk in de halt aan de opmars van moslims in en door europa : 732 (slag bij Poitiers waar karel martel de moren versloeg) en 1683 als Jan Sobieski, koning van Polen, het beleg om Wenen wist te winnen en zo de ottomanen terugsloeg.
Zonder die twee punten in de tijd was europa wellicht veel meer de speelbal van de moslims geweest. De kruistochten speelden daarin nauwlijks een rol.
En de zeeslag bij Lepanto in 1571 ?
Oud 12 augustus 2014, 21:27   #91
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Vanaf wanneer wordt de claim van de "Palestijnen" waanzinnig ?
Van de "vluchtelingen" moet er ondertussen zo goed als niemand meer in leven zijn of ze zijn toch minstens hoogbejaard.
Het land was toch van de mensen die er toen woonden. Niet? En dat waren hoofdzakelijk Palestijnen, of noem het Arabieren. De Joden zaten in de diaspora. Men kan toch niet zomaar zeggen tegen iemand: "ja u woont hier nu wel, maar mijn over-,over-, overgrootouders woonden hier ooit, en nu eis ik uw land terug op."

En dat is nu precies wat de Joden hebben gedaan. Bovendien hebben ze steeds weer aan landje pik gedaan. Niet te verwonderen dat bepaalde Palestijnen het niet zo begrepen hebben op de Joden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2014 om 21:27.
Oud 12 augustus 2014, 21:29   #92
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Mongolen? Wat maakt hen mongolen en diegenen die in Syrië zitten aartsgevaarlijke zotten?
S4B zit niet helemaal achter slot en grendel. Diegene die onlangs nog als hun woordvoerder optrad is verschenen in ISIS propagandafilmpjes met een kalasjnikov over zijn schouder, vanuit Syrië.
Ik zou hun relevantie niet teveel bagatelliseren.
En ja, zonder de ideologie die tot de kruistochten heeft geleid, rechtstreeks afgekeken van de jihad, was Europa rijp voor de slachtbank.

Een ideologie die er nooit zou geweest zijn zonder islamitische invasie, die geen inquisitie zou hebben veroorzaakt, en die geen eeuwen van stagnatie zou hebben veroorzaakt in een ontwikkelingsproject dat onvermijdelijk tot een seculier Europa leidt.
Een proces dat nooit zal plaatsvinden in de islamitische wereld zonder dat de islam eerst zal worden afgezworen en dat zie ik niet gauw gebeuren.

Uw opmerking over timing is dan ook misplaatst.

Laatst gewijzigd door Nierika : 12 augustus 2014 om 21:32.
Oud 12 augustus 2014, 21:31   #93
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Sorry, dubbel...

Laatst gewijzigd door Nierika : 12 augustus 2014 om 21:32.
Oud 12 augustus 2014, 21:34   #94
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het land was toch van de mensen die er toen woonden. Niet? En dat waren hoofdzakelijk Palestijnen, of noem het Arabieren. De Joden zaten in de diaspora. Men kan toch niet zomaar zeggen tegen iemand: "ja u woont hier nu wel, maar mijn over-,over-, overgrootouders woonden hier ooit, en nu eis ik uw land terug op."

En dat is nu precies wat de Joden hebben gedaan. Bovendien hebben ze steeds weer aan landje pik gedaan. Niet te verwonderen dat bepaalde Palestijnen het niet zo begrepen hebben op de Joden.
Israël is opgericht onder goedkeuring van de algemene vergadering van de VN . Legitiemer dan dat kan je niet zijn.
Toen het gebied Brits mandaat werd was het zo goed als ontvolkt.
Diegenen die het claimen zijn er hoofdzakelijk komen wonen nadat het Brits mandaat werd.
Oud 12 augustus 2014, 21:35   #95
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Het is toch geweldig hoe men zelfs maar tracht het Christendom met de Islam te vergelijken.
Zoals ik al gezegd heb, een christelijke theocratie is iets voor fantasie-boeken, christelijk gemotiveerde aanslagen zijn bijzonder schaarse gebeurtenissen waarin niemand zich op de leer van Christus kan beroepen.

Islam anno 2014:
Islamitische theocratie afgekondigd? Gewoon een nieuwsitem.
Aanslag of doden? Amai, als we die elke dag allemaal moeten afkondigen...
En neen, dat zijn geen uitzonderingen. Dat soort gekken runt schrikstaten als Iran en Saudi-Arabië.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 12 augustus 2014 om 21:36.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:36   #96
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is die veel omvattender oorzaak eigenlijk?
Ik hoor u er vooral erg veel mist over spuien, maar lees er weinig over.

Ik ken ook geen enkel eenvoudig schoolboek dat stelt wat ik stel.

Kunt u ook daar eens een voorbeeld van geven, van zo'n eenvoudig schoolboek?

Mijn schoolboeken hadden het immers over de vreselijk onrechtvaardige kruistochten, maar net niet over wat er aan voorafging.
Als u degelijke boeken had gelezen dan wist u dit. Ik zal u daar morgen of zo enkele voorbeelden van geven. Het is nu wat laat.
Oud 12 augustus 2014, 21:36   #97
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Sicilië werd in 1091 bevrijd, de reconquista in Spanje was in het jaar 1096 al volop bezig, maar Jeruzalem was vanzelfsprekend belangrijker.

Ik durf er op te wedden dat, moesten de moslims Libië én Mekka verliezen, ze toch eerst Mekka zouden proberen te heroveren.
Alhoewel dit een vals beeld schept, ook in Spanje was in 1096 de herovering volop bezig.

De kruistochten zijn overigens op zich niet van belang.
Enkel het idee erachter: vechten voor god, wat een enorme ommekeer was voor de christelijke wereld, die tot de komst van de islam in relatieve vrede leefde met de joodse volkeren die in het midden-oosten leefden. In die zin dat godsdienstoorlogen tot dan een onbekend fenomeen waren.
Het eerste idee was om de adel, de ridders, hoe je ze ook wil noemen, die niets anders deden in West-Europa dan mekaar te bestrijden en enorm veel collateral damage veroorzaakten bij het gewone volk, om hun strijdlust te canaliseren naar een gemeenschappelijk doel: de kruistochten, de herovering van Jeruzalem. Het eerste wat ze deden in Jeruzalem was op een massale manier Joden te doden die tot dan redelijk met de Moslims hadden geleefd. Want de Jood was de schuldige voor de dood van Jezus.
Oud 12 augustus 2014, 21:38   #98
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het eerste idee was om de adel, de ridders, hoe je ze ook wil noemen, die niets anders deden in West-Europa dan mekaar te bestrijden en enorm veel collateral damage veroorzaakten bij het gewone volk, om hun strijdlust te canaliseren naar een gemeenschappelijk doel: de kruistochten, de herovering van Jeruzalem. Het eerste wat ze deden in Jeruzalem was op een massale manier Joden te doden die tot dan redelijk met de Moslims hadden geleefd. Want de Jood was de schuldige voor de dood van Jezus.

Er leefden ooit Joden in Medina. Leefden. In de verleden tijd. Mo zijn clan ging eens langs. Dat mag geen verassing zijn, het staat in de Koran hoe hij tekeer ging bij de slag van de gracht.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 12 augustus 2014 om 21:41.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:41   #99
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u degelijke boeken had gelezen dan wist u dit. Ik zal u daar morgen of zo enkele voorbeelden van geven. Het is nu wat laat.
Het is te laat om die veel omvattender oorzaken, waar u nu al een uur mee loopt te leuren, in enkele woorden te duiden?
Ik zou nochtans zo graag degelijke boeken willen lezen.

Goeienacht dan maar.

Oud 12 augustus 2014, 21:44   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Het is toch geweldig hoe men zelfs maar tracht het Christendom met de Islam te vergelijken.
Zoals ik al gezegd heb, een christelijke theocratie is iets voor fantasie-boeken, christelijk gemotiveerde aanslagen zijn bijzonder schaarse gebeurtenissen waarin niemand zich op de leer van Christus kan beroepen.

Islam anno 2014:
Islamitische theocratie afgekondigd? Gewoon een nieuwsitem.
Aanslag of doden? Amai, als we die elke dag allemaal moeten afkondigen...
En neen, dat zijn geen uitzonderingen. Dat soort gekken runt schrikstaten als Iran en Saudi-Arabië.

Wat vertelt u nu toch. De katholieke kerk oogde eigenlijk ook op een theocratie. Met aan het hoofd de paus. 'Als vertegenwoordiger van God'. Dus alles wat IS (is) wilt nu, wilde de kerk vroeger ook. De kerk slaagde niet in haar opzet en IS zal er evenmin in slagen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be