![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het wel zo dat een taalomschakeling altijd een zaak is van meerdere tientallen jaren. Daarom zou het natuurlijk onverantwoord zijn (en bijzonder nadelig) om van de ene op de andere dag bijvoorbeeld naar het Esperanto over te schakelen. In die zin stelt u terecht dat er een organigsche evolutie moet komen waarbij iedereen wel vaart. En dat is nu juist de twee stoelen waar het Esperanto eigenlijk een beetje valt: Esperanto zal als neutraal taalmedium slechts de grote massa aantrekken als de onmiddellijke bruikbaar groter zal zijn. Dit vergt natuurlijk een langzame invoering van de taal in het lespakket. Slechts hierdoor zullen mensen de waarde van het Esperanto ontdekken: niet alleen de intrensieke waarde (gemakkelijker te leren, vlotter te hanteren dan het Engels bijvoorbeeld), maar ook de bijkomende waarde (taalgelijkheid en evenwaardigheid). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer u geen (klassiek) Latijn hebt geleerd, zie ik u trouwens nog geen middeleeuws Latijn lezen. Ook in het middeleeuws Latijn bestaan er naamvallen, bestaan er vaste zinswendingen en, niet te vergeten, had dat Latijn op een aantal punten een eigen woordenschat daarbij afwijkend van het klassiek Latijn. Iedere taal evolueert trouwens. Het laat-klassiek of vroegmiddeleeuws Latijn is niet minderwaardiger dan het klassiek Latijn, net zo min het klassiek Grieks meer zou zijn dan het Byzantijns Grieks of het Nieuwgrieks. Men stelt toch ook niet dat het Nieuwgrieks een verbasterd Oudgrieks is? Of het Nederlands een verbasterd Germaans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Ook waar, wat niet wegneemt dat het Middeleeuwe Latijn veel makkelijker te lezen is dan het Romeinse Latijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik kan u verzekeren: sommige Latijnse teksten uit de 19e eeuw zijn heel moeilijk. Indertijd heb ik enkele encyclieken van Pius X en Leo XIII in het Latijn gelezen en, ja, het heeft me bloed en tranen gekost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar laat ons nu nog stellen dat ik een speciaal geval ben en dat de meeste mensen die de basis bestuderen wel nut hebben aan die verwijzingen. Dan is het nog perfect mogenlijk om de native speaker de taal van het land waar hij onderwijst te laten aanleren. In dat geval heb je een betere kwalificatie voor zowel de basis als de gevorderden.
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de verwijzingen naar de moedertaal was slechts één aspect in mijn betoog. Een taalleraar die ook de moedertaal van de leerlingen goed beheerst, kan ook anticiperen op moeilijkheden die zich kunnen voordoen. We kennen allemaal de foutieve vertalingen als "il est bon temps" die kinderen maken. Vaak worden dergelijke fouten gemaakt, omdat de desbetreffende leraar dit niet heeft geanticipeerd. Zoals gesteld is er een verschil tussen de basis van een taal leren en de uitbreiding. Het gaat om andere leerinhouden en dus kan het noodzakelijk zijn ook een andere leermethode te gebruiken. Citaat:
Maar ik zou graag eens willen zien wie als Engelstalige in het bovenbeschreven geval bereid zal zijn Chinees te leren... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Er is dus geen pedagogische grond, enkel meerwaarde als de leraar zijn job doet zoals hij het moet doen. Resteert ons enkel een discrimenerend effect, en daarover zijn we het al eens over de oplossing.
![]() |
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik over de lage drempel van het Esperanto schrijf, dan gaat het in de eerste plaats over de te verwerken materie. Die is bij het Esperanto heel laag. Bij het Engels is die slechts in het begin laag, maar wordt het verdomd moeilijk naarmate men zich verder in de taal graaft. Dat komt omdat Engels een zeer sterke idiomatische etikettetaal is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zes december? Wat staat er dan te gebeuren? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat het VSO betreft, dat was een jammerlijk experiment. Gelukkig is men er ook op teruggekomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto hoeft het Engels ook niet naar de kroon te steken: Esperanto wil immers geen opdrongen taal zijn met in het kielzog een heleboel culturele, politieke en economische elementen (of omgekeerd: met de economische en politiek-militaire stroom komt er de taal). Esperanto wil juist dat een brugtaal zijn waarbij alle volkeren cultureel evenwaardig zijn en in hun eigenheid gewaardeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||||
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe:
Citaat:
Ik moet wel toegeven dat het een bepaald soort Engels is dat ze kennen, dat gerelateerd is aan hun leefwereld, cultuur, sport, hobbies enz... Tevens merk ik dat het met de actieve kennis van het Frans bij de jongeren veel slechter gesteld is. Maar dat is dan ook iets waar we ons totaal niet druk om moeten maken. Citaat:
Wat dacht je bvb. van: Branch if overflow set Voor de meesten onder ons een grammaticaal misbaksel, voor mij een alledaagse machinetaalinstructie. En in het esperanto zal dit inderdaad veel makkelijker zijn, want in die taal bestaat hoger vermelde uitdrukking niet. Met wat niet bestaat kan je alvast geen last hebben, da's waar. Citaat:
Citaat:
2 Uitgestorven dode talen en een van de zovele streektalen in Belgie krijgen voorrang op het Engels. Dit kan alleen maar het werk zijn van het Belgische politieke pandemonium. Want graag had ik gehoord van het bestaan van nog zulke toestanden elders... Ik ken hier eigenlijk in de verste verte niemand die Frans, Latijn ,klassiek Grieks of esperanto spreekt. Waar woon jij eigenlijk , Jan? Overigens wordt in mijn omgeving Turks, Italiaans, Pools, modern Grieks etc...wel veel gesproken maar zijn die talen hier niet of nauwelijks vernoemd. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Burger
|
![]() @ Dan van Herpe
Citaat:
dat is nu eens wat men noemt a buttload of crap! Ik denk dat het AEL-forum betere opportuniteiten en een geinteresseerder publiek voor u biedt: daar zijn ze even geobsedeerd door de grote satan als u. Ik had het hier over de voordelen die het Engels als wereldtaal bied, blijf dan ook bij dit onderwerp! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Burger
|
![]() Diegenen die nog steeds de voorkeur voor het Engels blijven linken aan sympathie voor de USA wil ik toch wijzen op volgend feit:
In vele Arabische landen geldt Engels al dan niet officieel als de tweede taal, niet meteen volkeren die een grote liefde voor de VS koesteren dacht ik zo. Het Engels scoort ook goed in streken waar de Amerikaanse vlag als brandstof gebruikt wordt, hou dus maar op met oneigenlijke verbanden te leggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik heb het idee dat het probleem van de aanwerving van Engelse moedertaalsprekers vooral in België speelt vanwege de EU-instellingen. In Nederland bestaan er ongetwijfeld wetten die het verbieden dergelijke eisen te stellen, naar analogie met het verbod op het stellen van leeftijdseisen in advertenties. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
In Nederland is het juist Engels dat vanaf 10 jaar (laatste twee klassen van de basisschool) wordt geleerd. Frans, Duits, Latijn en Grieks volgen op 12 of 13 jaar (eerste of tweede klas middelbare school), Spaans is een keuzevak dat meestal pas later wordt aangeboden. |
|||||
![]() |
![]() |