Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2004, 13:14   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Everytime schreef :

Die is er nog Everytime !

Als men weet dat men iemand te veel geeft dan wordt men uiteindelijk beschaamd. Wie die iemand is moet ik je niet vertellen.

Máár, uiteindelijk wordt die schaamte onvermijdelijk omgezet in :

- woede, en :

- trots.

Begin al maar te fluiten naar onze centen, inferieure francophoon.
We erkennen wel de woorden van Blokkers..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 13:44   #82
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
De Walen (Franstaligen) herdenken vandaag op hun 'feestdag' de verdrijving van de 'Hollanders' uit het Diets-Brabantse Brussel! Het is al langer geweten dat de Waalse (of beter: Franstalige) 'identiteit' een belgische, rancuneuze bastaard is. (Vergeet ook niet dat onze Waalse en Picardische zuiderburen verfranst zijn, net zoals Brussel en de vele ontstolen taalgrensdorpen!)

De Zuid-Nederlandse streektalen hebben zich - in tegenstelling tot de 'Noord-Franse' - in belgië veel beter gehandhaafd ten nadele van de standaardtaal. De eerste zijn taalkundig overigens véél nauwer verwant aan de Noord-Nederlandse streektalen dan de laatste aan de Langue d'Oi. Het standaard Frans is immers geen synthese van de verschillende varianten van die Langue d'Oil, maar het is uitsluitend gebaseerd op de variant van Ile de France en Parijs. Het standaard Nederlands is daarentegen de synthese van zijn Vlaamse, Brabantse en Hollandse varianten.
De Walen hadden voor 1830 nog een eigen taalkundige, culturele en zelfs raciale identiteit (het zogenaamde alpiene 'Furfooz-ras') die (grondig) verschilde van de aangrenzende 'Noord-Franse' streken, die een sterkere Germaans-Keltische inslag hebben.
Niettemin hebben onze 'Romaanse gouwen' doorheen de geschiedenis steeds een Diets samenlevingsverband afgewezen. (Denk b.v. maar aan de Unie van Atrecht tijdens de Tachtigjarige Oorlog!) En vandaag vieren ze die historische stommiteit zelfs!

Het is een feit dat de (verfranste) franskiljons vaak de meest rabiate en Vlaams-hatende Franstaligen zijn. De Walen verkeren in diepe identiteitscrisis te wijten aan de belgische staat en de inwijking eerst van Vlamingen, later van Italianen en nu van de hele Derde Wereld. (Die Italianen hebben een niet onaardig aandeel in de uiterst xenofiele politiek en de corruptie van de PS!)
Er is zeker een Waalse identiteit aanwezig, in de jaren '60 met de toenmalige FGTB-vakbondsman André Renard sterk zelfs tot uiting gekomen. Rechts in Wallonië blijft zich helaas beroepen op een sterk achterhaald Unitarisme, zowel het Front National als het FNB. Goed bedoelde rechtse Waalse initiatieven zoals A.G.I.R en het Bloc Wallon draaide op niets uit. Maar toch ben ik ervan overtuigd dat er in de komende jaren zich een georganiseerd rechts Waals Blok gaat komen daarvan ben ik van overtuigd.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 13:56   #83
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
We erkennen wel de woorden van Blokkers..............
Erkennen in het nederlands =iets juist toegeven,het bestaan ervan niet in twijfel trekken,toegeven dat iets juist is.

Herkennen in het nederlands=iets dat kent,bv.een bepaald geschrift herkennen,of een bepaalde uiting herkennen.

DUS U GEEFT HIER RIDDERLIJK TOE DAT ZE GELIJK HEBBEN!!!!

Laatst gewijzigd door doornroosje : 28 september 2004 om 19:42.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 15:43   #84
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Erkennen in het nederlands =iets juist toegeven,het bestaan ervan niet in twijfel trekken,toegeven dat iets juist is.

Herkennen in het nederlands=iets dat kent,bv.een bepaald geschrift herkennen,of een bepaalde uiting herkennen.

DUS U GEEFT HIER RIDDERLIJK TOE ZE GELIJK HEBBEN!!!!

eeeeeeeeeeeeooooooooooo ça va?
nederlands is één van de moeilijkste talen ter wereld.
cut the frenchspeakers on this forum some slack
spellingsregels in de nederlandse taal zijn voor mijn part nées dans les flammes de l'enfer
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 16:02   #85
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
spellingsregels in de nederlandse taal zijn voor mijn part nées dans les flammes de l'enfer
Ik zou zeggen, schoenmaker houdt u bij uw leest. Dit heeft niks te maken met spellingsregels, het zijn gewoon verschillende woorden die sterk op elkaar gelijken. Moest ik franstalig zijn, dan zou ik het fijn vinden dat ze mij hier wat beschaafde taal aanleren.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 17:37   #86
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van wanneer dateren de Franse spelling en spraakkunst weer? Was het niet de zeventiende eeuw?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 17:42   #87
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Had je daar nu 18 posts voor nodig?
Het is een wonder dat hij nog maar 55 berichten gepost heeft.
Oud 28 september 2004, 19:51   #88
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het was niet slecht bedoeld,mon cher.
Maar op die manier reageren,toont een beetje uw ware aard he,vous aime pas les flamands he.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 20:44   #89
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Het was niet slecht bedoeld,mon cher.
Maar op die manier reageren,toont een beetje uw ware aard he,vous aime pas les flamands he.
mais non mon vieux.....j'suis le mec de tlm
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2004, 22:31   #90
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Volksstormer vroeg :

Citaat:
Van wanneer dateren de Franse spelling en spraakkunst weer? Was het niet de zeventiende eeuw?
Volkstormer, doe er gerust nog maar 100 jaar bij !

In de 17e eeuw begrepen noord fransen en zuid fransen mekaar nog helemaal niét !

Wanneer een handelaar uit Lille, de naam was in 't begin van die eeuw nog wel Rijsel, naar het zuiden trok voor zaken dan moest hij zich behelpen met Latijn en/of Italiaans.

Bron : ik ben lid van : La Section Française van het geschiedkundig forum : Europa Universalis. Zéér interessant !
Mijn Parijse vrienden hebben me die informatie verstrekt.

Blokkers, je komt ze overal tegen ...
Oud 28 september 2004, 22:38   #91
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

jusbou schreef :

Citaat:
jusbou, ook Engels blijk een moelijke taal te zijn ...

Valt je € ?

In elk geval : "moest" je een echte waal zijn : proficiat voor je Nederlands ; ben je een "ketje" dan is dat normaal. In dat laatstste geval : "Tot morgen op den Anderlecht ?".
Oud 28 september 2004, 23:18   #92
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Volksstormer vroeg :

Volkstormer, doe er gerust nog maar 100 jaar bij !

In de 17e eeuw begrepen noord fransen en zuid fransen mekaar nog helemaal niét !
In 1789 ook nog niet!
Oud 29 september 2004, 15:39   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet zo.

Laten we een paar zaken onder het vergrootglas leggen.

De spelling: de Nederlandse spelling is, ondanks enkele onvolmaaktheden, sterk fonologisch, waardoor het verband tussen klank en schriftteken veel nauwer is dan bijvoorbeeld bij de Franse of Engelse taal.

De woordenschat: het Nederlands is een sterk reflecterende taal, waardoor er een sterk zichtbaar verband bestaat tussen grondwoord en afleidingen alsook de ontstane samenstellingen. Enkel de leenwoorden zijn hierop een uitzondering.

De zinsbouw: is min of meer dezelfde als in een aantal Indo-Germaanse talen.

Geen naamvallen meer (tenzij in verouderde of versteende uitdrukkingen), wat de taal alvast makkelijker maakt dan bijvoorbeeld het Russisch, het Litouws en zelfs het Duits.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 16:00   #94
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat is helemaal niet zo.

Laten we een paar zaken onder het vergrootglas leggen.

De spelling: de Nederlandse spelling is, ondanks enkele onvolmaaktheden, sterk fonologisch, waardoor het verband tussen klank en schriftteken veel nauwer is dan bijvoorbeeld bij de Franse of Engelse taal.

De woordenschat: het Nederlands is een sterk reflecterende taal, waardoor er een sterk zichtbaar verband bestaat tussen grondwoord en afleidingen alsook de ontstane samenstellingen. Enkel de leenwoorden zijn hierop een uitzondering.

De zinsbouw: is min of meer dezelfde als in een aantal Indo-Germaanse talen.

Geen naamvallen meer (tenzij in verouderde of versteende uitdrukkingen), wat de taal alvast makkelijker maakt dan bijvoorbeeld het Russisch, het Litouws en zelfs het Duits.
Waar buitenlanders en ook allochtonen de meeste moeite mee hebben, zijn de lidwoorden en aanwijzende voornaamwoorden. Wanneer is een woord een de-woord en wanneer een het-woord? Wanneer is het deze en die, wanneer is het dit en dat? Daar zijn eigenlijk nauwelijks regels voor te geven, je moet ze als niet-Nederlandstalige in veel gevallen woord voor woord uit je hoofd leren.

Bij de spelling ontstaan vaak dezelfde problemen als bij kinderen: ei/ij, d/t/dt, enz.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 16:09   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Bij de spelling ontstaan vaak dezelfde problemen als bij kinderen: ei/ij, d/t/dt, enz.
Maar dat probleem verbleekt bij de warrige en totaal onsamenhangende Engelse of Franse spelling. En dan zwijg ik nog over de sterk historiserende Deense spelling.
Oud 29 september 2004, 16:12   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar buitenlanders en ook allochtonen de meeste moeite mee hebben, zijn de lidwoorden en aanwijzende voornaamwoorden. Wanneer is een woord een de-woord en wanneer een het-woord? Wanneer is het deze en die, wanneer is het dit en dat? Daar zijn eigenlijk nauwelijks regels voor te geven, je moet ze als niet-Nederlandstalige in veel gevallen woord voor woord uit je hoofd leren.
Ja, dat klopt. Maar in sommige talen heb je dat ook. In het Frans is er le/la; in het Grieks o, H en to, in het Duits der, die en das, in het Russisch ook drie, enzovoort.

Het Nederlands zit met twee lidwoorden (maar wel drie geslachten) ergens tussen in.
Oud 29 september 2004, 16:25   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt. Maar in sommige talen heb je dat ook. In het Frans is er le/la; in het Grieks o, H en to, in het Duits der, die en das, in het Russisch ook drie, enzovoort.

Het Nederlands zit met twee lidwoorden (maar wel drie geslachten) ergens tussen in.
Het Engels is in dit opzicht dan wel een stuk simpeler: alles the, alles this en alles that. Maar Duits is inderdaad nog iets ingewikkelder met naamvallen.
Oud 29 september 2004, 16:29   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar dat probleem verbleekt bij de warrige en totaal onsamenhangende Engelse of Franse spelling. En dan zwijg ik nog over de sterk historiserende Deense spelling.
Ik vraag me eigenlijk af of in Groot-Brittannië en Frankrijk net zoveel mensen moeite hebben om hun taal foutloos te schrijven als in het Nederlands taalgebied.
Oud 29 september 2004, 16:35   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af of in Groot-Brittannië en Frankrijk net zoveel mensen moeite hebben om hun taal foutloos te schrijven als in het Nederlands taalgebied.
Ja, in Frankrijk is het werkelijk een ramp. Toen ik indertijd daar studeerde, beheerste ik beter de Franse spelling dan veel Franse medestudenten.
Oud 29 september 2004, 16:48   #100
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, in Frankrijk is het werkelijk een ramp. Toen ik indertijd daar studeerde, beheerste ik beter de Franse spelling dan veel Franse medestudenten.
Goh, dat vind ik toch wel opmerkelijk, aangezien Fransen toch altijd veel belang lijken te hechten aan het foutloos spreken en schrijven van de taal, ook richting buitenlanders. In Duitsland is dat helemaal anders, daar zijn ze al tevreden als je een beetje Duits kunt meebrabbelen en zijn ze veel sneller in het complimenteren voor je kennis van hun taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be