![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om terug op het oorspronkelijke onderwerp te komen,
enige tijd geleden heeft een leraar Frans, notabene van Waalse afkomst mij eens verteld dat hij de huidige gang van zaken een spijtige zaak vindt: meer dan een eeuw lang hebben de vlamingen gevochten om toch maar Nederlandstalig onderwijs te krijgen, en nu halen we het Engels met open armen binnen??
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle talen worden ingepompt, naargelang de plaats waar je na je geboorte verblijft, en de taal van je opvoeders. Mocht er naast de moedertaal evenzeer een tweede universele makkelijke kunsttaal aangeleerd worden, dan zou communicatie wereldwijd veel makkelijk worden. Ik begrijp de tegenstanders ervan hoegenaamd niet. Slechts één argument zou echt eerlijk overkomen: "Ik ben te lui om mijn vooroordelen opzij te zetten en een cursus Esperanto aan te vatten."
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Vreemdeling
|
![]() Jan van den Berghe schreef:
Citaat:
Ruim een jaar geleden deed de Griekse commissaris bij de Europese Commissie, mevrouw Diamantopoulou, een voorstel: het Engels zou de tweede officiële taal moeten worden in Griekenland. In IJsland krijgen basisschoolleerlingen sinds kort op negenjarige leeftijd het Engels (en niet meer het Deens) aangeboden, en in sommige steden zelfs al met zeven jaar. Ook in Frankrijk wordt meer en meer Engels gesproken. Jan, go with the flow, anders komen wij Vlamingen over tien, vijftien jaar in de problemen. De pragmatische Nederlanders hebben dat al lang begrepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Vreemdeling
|
![]() Superstaaf schreef:
Citaat:
Superstaaf : forget f***** Esperanto!!!!!!!! Zoals al gesteld is het Esperanto lelijk. Ik word er misselijk van. Ook tast het gebruik van die kunstmatige taal het denkvermogen aan. Eddy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Zoals al gesteld is het Esperanto lelijk. Ik word er misselijk van. Ook tast het gebruik van die kunstmatige taal het denkvermogen aan."
Ik wacht nog steeds op (zinnige) argumenten om beide stellingen te bewijzen.
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar boven alles - en dat is heel belangrijk - ziet de IJslandse overheid erop toe dat de gewone lessen en colleges uitsluitend in het IJslands worden gegeven. Zelfs aan de universiteiten is het IJslands de enige werk- en collegetaal. Toestanden waarbij men Engelstalige colleges gaat geven zoals in Nederland (en in mindere mate in Vlaanderen) kunnen er niet, daar het wettelijk verboden in een andere taal te doceren dan het IJslands. In IJslands is de overheid ook bijzonder waakzaam bij het aanbieden van allerlei producten: die moeten steeds in het IJslands zijn. Zo was er enkele jaren geleden een strijd aan de gang tussen de IJslandse regering en Microsoft. Microsoft weigerde immers een IJslandse vertaling van haar programma's aan te bieden en verkocht alles in het Engels. Het ging zelfs zo ver dat IJsland op het punt stond Microsoft te uit IJsland te bannen en daarop ging Microsoft door de knieën. D�*t nog ik nu eens taalfierheid! En even dit pittig detail: de IJslandse immigratiewet maakt het zelfs verplicht dat inwijkelingen die zich definitief in IJsland vestigen een IJslandse voor- en achternaam moet aannemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Vreemdeling
|
![]() Eddy De Taeye orakelde:
"Zoals al gesteld is het Esperanto lelijk. Ik word er misselijk van. Ook tast het gebruik van die kunstmatige taal het denkvermogen aan." Te oordelen naar wat ik hier allemaal al gelezen heb van u, zou ik eerder het tegenovergestelde denken, Eddy: het niet gebruiken van het Esperanto KAN het denkvermogen ernstig schaden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik meen dat "Superstaaf" inderdaad het de vinger op de wonde ligt van de tegenstanders: ze zitten gevangen in hun eigen vooroordelen en willen daarbij zelfs nog niet eens de moeite doen een plantaal als het Esperanto op een objectieve manier te benaderen. Eigenlijk zijn zij het die met oogkleppen rondlopen en niet de voorstanders van een neutrale brugtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eventjes een optelsommetje maken met enkele landen die u 'vergeten' bent waar de mensen Engels praten: Nigeria : 130 Miljoen USA : 284 Miljoen UK : 60 Miljoen Australia : 19.4 Miljoen (Bron: worldbank.org) Ik reken er dan nog half de commonwealth niet bij en tel niet de menige mensen die nu reeds Engels praten in andere landen en eindig hier al met meer dan 400 Miljoen mensen. Nu eventjes kijken naar de bevolking van Europa en centraal Azie samen: 470 Miljoen mensen, en dan geven we u de 60 Miljoen mensen in het VK cadeau. Als ik zoals u mag rekenen spreken de meeste mensen in Belgie Duits. U beweert dan ook nog eens dat het de 'houding' van de VS is die hiervoor zorgt. Ik denk dat het eerder de intelligentie is van de mensen die beseffen dat het Engels hun laat communiceren met het deel van de wereld waar ze het dichts bijstaan en waaraan ze in het dagdagelijkse leven het meeste hebben. Dus: Niet alleen zijn uw beweringen leugenachtig, ze zijn nog eens discriminerend ook.
![]() |
![]() |
#92 | ||
|
![]() Citaat:
Blijf maar gerust de mensen kleineren, dat is zeker hoe u iemand zal overtuigen.
![]() |
![]() |
#93 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het lager onderwijs worden er 27 door de overheid erkende talen gebruikt. In de rest van het onderwijs was het Engels veel dominanter dan nu. Tegenwoordig is het Joroeba steeds dominanter en men kan in die taal een hele onderwijsloopbaan doormaken (van lagere school tot universiteit). In het dagelijkse leven is het Engels wel aanwezig, maar dat heeft toch een andere erfenis dan een dat het een inheemse taal zou zijn. Trouwens, men mag niet vergeten dat er in het land belangrijke groepen moslims zijn voor wie de tweede taal het Arabisch (dat is zelfs bij wet vastgelegd) en niet het Engels. Wie Nigeria bij de Engelstalige volkeren rekent dan evengoed de twee Kongo's en alle andere zwart Afrikaanse landen met Frans als voormalige koloniale taal bij de Franssprekende volkeren rekenen. Lachwekkender kan evenwel echter niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie onbevoorbeeld de talen in de wereld bekijkt, stelt vast dat het Nederlands helemaal geen "klein taaltje" is. Realisme noopt ons te besluiten dat onze taal op Europees vlak een middelgrote taal is en dat we dus niet steeds weer onszelf moeten verontschuldigen dat we Nederlands spreken. Zoals boven al gezegd zijn er volkeren die een veel groter taalbewustzijn en -fierheid hebben, nochtans zijn ze met veel minder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De vraag die hier bij mij rees : Bestaat Esperanto wel echt? Waar staat dat fameuze Esperanto ergens in de statistieken vermeld? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Esperanto als brugtaal is onzin, de "kunsttaal" wordt slechts gesproken door een stelletje fanatiekelingen, en zoals we in de diverse threads die hier geopend zijn door hun locale sekteleider kunnen lezen is dit louter het gevolg van een hoop geaccumuleerde meelijwekkende frustraties over het succes van het Engels als wereldtaal. Zielig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Professor Sidney Culbert van de Universiteit van Washington heeft enige jaren geleden een grootscheeps onderzoek gestart naar het aantal Eo-sprekers in de wereld. Hij kwam tot de conclusie dat ongeveer een anderhalf miljoen mensen het Eo op werkbaar basisniveau beheersen (in zijn studie wordt dit als "level 3 - professional working proficiency" omschreven). Ongeveer een half miljoen daarvan spreekt het Esperanto op een benaderend niveau van hun moedertaal (in de studie "level 4 - full professional proficiency"). In die studie wordt dus geen rekening gehouden met mensen die iets kunnen zeggen in het Esperanto, maar na vijf minuten al moeten afhaken (zoals zovelen waarvan men zegt dat Engels kunnen praten...). |
|
![]() |
![]() |