Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2014, 19:23   #81
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een gehandicapte bv op zoek naar een sociale .
Als ze niet moeten werken hebben ze ook tijd genoeg om Nederlands te leren.

Gehandicapten staan heel sterk op hun zelfstandigheid ook al kost dat de gemeenschap veel extra geld.
Met een tolk rond zeulen is niet hun eerste behoefte.
Mag daar tegenover staan dat ze ook een beetje Nederlands leren om te kunnen functioneren in een Nederlandstalige maatschappij.

Voor u natuurlijk niet, want uw primaire behoefte is kakken op alles wat Vlaams is.

Laatst gewijzigd door dpg : 24 november 2014 om 19:24.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:24   #82
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Het recht om onderhouden te worden door de gemeenschap waarvan je de taal niet wil spreken .

Waar op de wereld vind je dat ? Behalve in Vlaanderen .
Dagelijkse realiteit voor het gros der Walen.
Zij vinden dat maar normaal.

Elk jaar 16 miljard Vlaamse transfers ,
maar het Nederlands is niet langer verplicht in de Waalse scholen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:37   #83
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nederlands spreken is niet de lat te hoog leggen. Er leven zowat 50 miljoen Spaanstaligen in de VS. De communicatie met de overheid gebeurt echter in het Engels op een paar plaatselijke uitzonderingen na. Het is helemaal niet zo moeilijk een andere taal te leren. Ook het Nederlands niet. Mensen hebben een stimulans nodig om het te leren (en niet het tegenovergestelde zoals met de faciliteiten gebeurd is). En de overheid kan daarvoor zorgen. Lijkt me een redelijke politiek. Niks nazi aan.
Waarom komt u af met nazi? Wat heeft dit met nazisme te maken? Ik vind het alleen een verkeerde beslissing. De taal is niet het enige onderdeel om te integreren. Probleem met de flaminganten is natuurlijk dat ze maar niet van dat underdog gevoel afgeraken.

Ik heb liever een vreemdeling die probeert zich te integreren en werk zoekt en vind maar problemen heeft met Nederlands dan een andere die wel perfect Nederlands beheerst maar die ook perfect de weg naar de OCMW kent
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:42   #84
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nederlands spreken is niet de lat te hoog leggen. Er leven zowat 50 miljoen Spaanstaligen in de VS. De communicatie met de overheid gebeurt echter in het Engels op een paar plaatselijke uitzonderingen na. Het is helemaal niet zo moeilijk een andere taal te leren. Ook het Nederlands niet. Mensen hebben een stimulans nodig om het te leren (en niet het tegenovergestelde zoals met de faciliteiten gebeurd is). En de overheid kan daarvoor zorgen. Lijkt me een redelijke politiek. Niks nazi aan.
Bwoa, dat is nu wel een heel slecht voorbeeld. De gebieden in het VS waar het Spaans wordt gesproken waren namelijk al Spaanstalig voor de annexatie door de VS. De Amerikaanse federale overheid heeft het nagelaten om officiële talen in te voeren net zodat ze de verplichting niet zouden hebben om op staatsniveau rekening te houden met niet-Engelstaligen, met enorme discriminatie als gevolg. Dat is van hetzelfde soort onderdrukking en cultuurimperialisme als wat de Belgische staat hier uithing voor de taalwetten.

De situatie in de VS (zie wikipedia: Languages of the United States - Official language status) is eigenlijk echt gewoon degoutant. Het ontbreken van officiële talen zorgt er namelijk voor dat staten geen moeite hoeven te doen om met anderstaligen rekening te houden (zelfs niet als ze er eerder woonden als de Engelstaligen) wanneer het aankomt op sociale voorzieningen (grote impact op onderwijs). Dat heeft vooral gezorgd voor gedwongen assimilatie, het verdwijnen van grote cultuurgroepen en zeer harde discriminatie.

Alle Amerikaanse niet-Engelstalige cultuurgroepen hebben daar zeer hard onder te lijden. Daar waar men lange tijd in hoofdzaak Frans, Duits, Nederlands, Spaans, Russisch, Pools, Chinees of inheems talen sprak voor de oprichting van de VS (en zelfs lang erna) zijn die nu bijna allemaal geassimileerd omdat men anders geen deftig bestaan kan uitbouwen.

Compleet andere situatie dan wat er hier in Vlaanderen aan de hand is dus.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:47   #85
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het probleem is dat wij voor die tolk moeten zorgen.
Laat ze bij wijze van boete hun tolk zelf betalen.
Kan u mij aantonen dat de overheid verplicht is een tolk in te schakelen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:49   #86
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sloeber Bekijk bericht
Het probleem is? In de Verenigde Staten spreken ze wat ze willen. Daar liggen ze zo niet wakker van hun taal..

Mensen weigeren of beboeten omdat ze geen Nederlands kunnen of niet goed genoeg kunnen. In wat voor een land leven wij? De mensen die in aanmerking komen voor een sociale woning zijn al de zwakkere van de maatschappij. Dat een taal belangrijk is zal ik niet ontkennen, maar je kan ze dan beter aanzetten om het te leren dan zo een maatregel in te voeren.
En is er een betere manier om ze daartoe aan te zetten dan hun financiën aan te pakken ? Vergelijk het met boetes bij verkeersovertredingen ? Die hebben hoogstwaarschijnlijk ook meer effect dan te staan zwaaien met het vingertje.....
Oud 24 november 2014, 19:49   #87
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt ge nooit in een recht'bank, een hospitaal enz.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:53   #88
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Dat Nederlands verplicht zou worden voor wie een sociale woning in Vlaanderen wil huren kan ik alleen maar toejuichen. Ik zou nog een stap verder gaan : in Vlaamse gemeenten is het verplicht Nederlands te spreken. Franstaligen moeten maar eens leren dat hun taal niet oppermachtig is. Als een Fransman tegen mij in het Frans begint dan antwoord ik in het Nederlands. Vertikt hij het Nederlands te spreken dan mag hij het aftrappen. Ook al is dat mijn dikste klant. Als ik naar de US reis moet ik ook niet tegen mijn leveranciers in het Nederlands of Frans beginnen. Geen Engels is retour naar BElgië zonder samenwerkingscontract. Simpel. Zelfs op de luchthaven van Zaventem beginnen de werknemers van de vliegtuigmaatschappijen al standaard in het Engels te spreken. En zo hoort het ook. Je vliegt met een Amerikaans bedrijf naar Amerika dus je spreekt Engels. Altijd zalig als daar een Fransman in het Engels op zijn plaats wordt gezet.
Het voordeel in de VS is dat je niet met achterlijke vlaamse boerkes wordt geconfronteerd.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:54   #89
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In geval van ondervraging van een vreemdeling die het Nederlands niet spreekt is de overheid inderdaad verplicht een tolk in te schakelen. Zo niet schaadt men de rechten van die vreemdeling. In geval er een procedure komt zal de overheid dan ook in de fout beoordeeld worden.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 24 november 2014 om 19:56.
Oud 24 november 2014, 19:55   #90
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het voordeel in de VS is dat je niet met achterlijke vlaamse boerkes wordt geconfronteerd.
ik denk toch dat de boerkes in het diepe binnenland vd VS, iets meer achterlijk zijn dan onze vlaamse.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:58   #91
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar in de VS mag jij als (al of niet pseudo-) Franstalige "le français" dan toch maar lekker vergeten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:58   #92
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ik denk toch dat de boerkes in het diepe binnenland vd VS, iets meer achterlijk zijn dan onze vlaamse.
Ieder zijn VS. Dat is de mijne niet. Zwaar aan de bourbon verslaafde debielen in die achterlijke gebieden interesseren mij niet.
Oud 24 november 2014, 20:02   #93
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ontgoocheld omdat je niet mee op reis mocht
met Uw kandidaat van "Boer zoekt vrouw"
Oud 24 november 2014, 20:02   #94
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar in de VS mag jij als (al of niet pseudo-) Franstalige "le français" dan toch maar lekker vergeten.
Je moet zeker en vast Engels kennen, maar Amerikaanse vrouwen uit de betere klasse vinden Frans nog steeds heel sexy. Nederlands voor hen staat op het zelfde niveau als hottentots of Swahili. Als ze er al van gehoord hebben, natuurlijk.
Oud 24 november 2014, 20:02   #95
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In geval van ondervraging van een vreemdeling die het Nederlands niet spreekt is de overheid inderdaad verplicht een tolk in te schakelen. Zo niet schaadt men de rechten van die vreemdeling. In geval er een procedure komt zal de overheid dan ook in de fout beoordeeld worden.
Ik had het over contacten met de (bestuurlijke) overheid. Hetgeen gij aanhaalt is een recht van eerlijke verdediging in de rechtsspraak voor gans Europa. Dus ook voor de Nederlandstalige in Wallonië, Frankrijk of Spanje.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-1305_nl.htm

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 november 2014 om 20:03.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:04   #96
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet zeker en vast Engels kennen, maar Amerikaanse vrouwen uit de betere klasse vinden Frans nog steeds heel sexy. Nederlands voor hen staat op het zelfde niveau als hottentots of Swahili. Als ze er al van gehoord hebben, natuurlijk.
De oudste en belangrijkste families van de Staat New York ,
zoals de Roosevelts,de Van Burens enz
waren anders wel Nederlandstalig

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 24 november 2014 om 20:11.
Oud 24 november 2014, 20:07   #97
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De oudste en belangrijkste families van de Staat New York ,
zoals de Roosevelts,
waren anders wel Nederlandstalig
Inderdaad, afkomstig uit adelijke Nederlandstaligen. Niet uit het plebs.
Oud 24 november 2014, 20:10   #98
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vrees dat een rechtbank en indien nodig het Europees hof van de rechten van de mens van zo een contract brandhout maakt. Ambtenaren hebben natuurlijk regels nodig waar ze op puur gemak kunnen terugvallen.

Maar op die manier wordt het een patstelling. Men eist dat anderstaligen zich integreren en de taal spreken maar anderzijds ontzegt men hen de mogelijkheid zich te integreren door de lat ineens hoog te leggen.
Mogelijk dat de rechtbank hiervan brandhout maakt. Alhoewel de taalwetten zijn nog altijd onaangeroerd zijn, ondanks Europa.
Maar waarom dat men de anderstalige bewoners van een sociale woning de mogelijkheid ontzegt om zich alzo te integreren, is mij wel een raadsel.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:11   #99
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
strike!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:12   #100
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over contacten met de (bestuurlijke) overheid. Hetgeen gij aanhaalt is een recht van eerlijke verdediging in de rechtsspraak voor gans Europa. Dus ook voor de Nederlandstalige in Wallonië, Frankrijk of Spanje.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-1305_nl.htm
Als de gemeentelijke overheid een vreemdeling ondervraagt die solliciteert voor een registratie of inschrijving en die vreemdeling spreekt geen Nederlands dan gaat die gemeente in de fout als ze geen tolk ter beschikking stelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be