Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2014, 09:05   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De regering Di Rupo heeft eenzijdig een loonstop doorgevoerd (om het concurrentienadeel niet nog verder te laten oplopen zonder dat zij zelf maatregelen moest nemen).
Jullie hoeven mij niet te geloven maar om deze maatregel dwingend te maken werd er zelfs met gevangenisstraffen gedreigd indien werkgevers toch loonsverhogingen zouden toestaan.
Die zit !

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 09:08   #82
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vandaar dat de woningen steeds kleiner worden en de jonge mensen er in trekken met maar één kamertje in orde?
Is dat iets nieuws? De generatie van mijn ouders trokken ook vaak in hun woning terwijl dat nog maar een veredelde ruwbouw was. Niks nieuws onder de zon dus.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 09:14   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dokwerker: ik staok veur de solledaretaait en vor maain kingderen en alle arbaaiderskingdere van iel baalgië,
mor veur de rest waark'ik in de haove en mag ier niemend aanders kome waarke wangt das maain recht vang 't statuut Majeur.

Dat dat neerkomt op cabotage met mensenarbeid, dat zou iemand hem eens moeten uitleggen, want zo met die vrachtwagens die leeg moeten rijden, ik denk dat hij dat zal snappen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 09:36   #84
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dokwerker: ik staok veur de solledaretaait en vor maain kingderen en alle arbaaiderskingdere van iel baalgië,
mor veur de rest waark'ik in de haove en mag ier niemend aanders kome waarke wangt das maain recht vang 't statuut Majeur.

Dat dat neerkomt op cabotage met mensenarbeid, dat zou iemand hem eens moeten uitleggen, want zo met die vrachtwagens die leeg moeten rijden, ik denk dat hij dat zal snappen.

.
Ow, wacht ik heb geloof ik dit weekend of vorige week een dokwerker gehoord op het nieuws of duidingsprogramma van ter zake...

Ik moet toegeven wat hij toen zei in het minst respect vroeg voor deze job omdat het daar draaide bij deze zware job als dokwerker om het vertrouwen dat ze in elkaar moeten hebben in geval van nood er ook direct ingegrepen moet worden...

Dat ze staken heeft toch iets weg van het morrelen aan het statuut major; kortom de neiging als volgt te vertalen;

"Te rebelleren wegens te veel werk met te weinig mensen !"

Als je dat het vertrouwen noemt tussen de harde werkers op het dok en de softe beleid van de regering op het aanraken van dat statuut om de inzet op zo weinig mogelijk mensen op het dok te bewerkstelligen zodat de te hoge kosten kunnen teruggeschroefd worden...alleen een kanttekening, er is geen adequate planning in de spreiding van dat "te veel werk" met een redelijke groep dokwerkers, tis daarom een aparte statuut die beschermt wordt door de dokwerkers omdat ze moeite hebben om de werkdruk te kunnen verlagen met meer dokwerkers !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 09:56   #85
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Ow, wacht ik heb geloof ik dit weekend of vorige week een dokwerker gehoord op het nieuws of duidingsprogramma van ter zake...

Ik moet toegeven wat hij toen zei in het minst respect vroeg voor deze job omdat het daar draaide bij deze zware job als dokwerker om het vertrouwen dat ze in elkaar moeten hebben in geval van nood er ook direct ingegrepen moet worden...

Dat ze staken heeft toch iets weg van het morrelen aan het statuut major; kortom de neiging als volgt te vertalen;

"Te rebelleren wegens te veel werk met te weinig mensen !"

Als je dat het vertrouwen noemt tussen de harde werkers op het dok en de softe beleid van de regering op het aanraken van dat statuut om de inzet op zo weinig mogelijk mensen op het dok te bewerkstelligen zodat de te hoge kosten kunnen teruggeschroefd worden...alleen een kanttekening, er is geen adequate planning in de spreiding van dat "te veel werk" met een redelijke groep dokwerkers, tis daarom een aparte statuut die beschermt wordt door de dokwerkers omdat ze moeite hebben om de werkdruk te kunnen verlagen met meer dokwerkers !
Ik heb begrepen dat de Eu de afhandeling (laden/lossen) vd goederen niet meer uitsluitend door havenarbeiders wil laten doen maar dat ook de scheepslieden dit mogen doen (goedkope mensen uit bv Bangladesh) waardoor de dokwerkers massaal werkloos worden.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 10:40   #86
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb begrepen dat de Eu de afhandeling (laden/lossen) vd goederen niet meer uitsluitend door havenarbeiders wil laten doen maar dat ook de scheepslieden dit mogen doen (goedkope mensen uit bv Bangladesh) waardoor de dokwerkers massaal werkloos worden.
Gedeelde werklast levert al betere condities op, dokwerkers moeten in de eerste plaats de veiligheid op de haven waarborgen en met voldoende mensen zodat de veiligheid (safety first motto) ook onderling groter en verbeterd wordt.

De eu zou beter de scheepslieden het loswerk willen laten (maar bedienen in feite niet de kranen die op de kades staan behalve als er kranen beschikbaar zijn op het schip zelf) doen niet de dokwerkers zelf immers eens op de kade gaat dat gestockeerd worden ofwel op de vrachtwagen..alles wat op de schepen ligt is werk voor de scheepslieden alles wat op de kade komt/belandt is voor de dokwerkers en voldoe je gemakkelijker aan de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot het laden en lossen van schepen.

Dat zou de normaalste gang van zaken kunnen zijn en dat drukt ook de kosten op de uren die werkgevers moeten maken op de ploegen die er beschikbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 25 november 2014 om 10:45.
Oud 25 november 2014, 10:52   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Europa wil inderdaad dat schepen door de bemanning zouden mogen gelost worden, dit enkel vanwege de loonkost.
Het is trouwens niet enkel België dat daarvoor een waarschuwing heeft gekregen, maar alle lidstaten, want geen enkele lidstaat is akkoord met dit besluit.

En alle havenarbeiders in Europa hebben de Europese commissie reeds gewaarschuwd, dat als hun statuut word afgeschaft, ze niet enkel Brussel zullen afbreken, maar ALLE Europese instellingen.

En de eerste om die waarschuwing te geven, waar de Spaanse en Portugese havenarbeiders.
Maar zelfs de Deense en Duitse havenarbeiders hebben de Europese commissie gewaarschuwd.

Voor wie niet weet wat de wet Major juist is, dat is de wet die bepaald dat je een specifieke opleiding moet hebben gehad en over de nodige attesten en bekwaamheden moet beschikken om een bepaalde job te mogen uitvoeren.
Het is dus geen wet die enkel de havenarbeiders beschermd, maar ook verbied dat een boekhouder als technicus werkt of een veearts mensen behandeld.
De wet is er gekomen om de werknemers te beschermen en hun veiligheid te verbeteren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 10:54   #88
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat zijn de objectieve argumenten om te staken vandaag de dag?
De schuldenberg die de vorige regeringen opgebouwd hebben.
Het ontbreken v.e. tax-shift.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 11:01   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gedeelde werklast levert al betere condities op, dokwerkers moeten in de eerste plaats de veiligheid op de haven waarborgen en met voldoende mensen zodat de veiligheid (safety first motto) ook onderling groter en verbeterd wordt.

De eu zou beter de scheepslieden het loswerk willen laten (maar bedienen in feite niet de kranen die op de kades staan behalve als er kranen beschikbaar zijn op het schip zelf) doen niet de dokwerkers zelf immers eens op de kade gaat dat gestockeerd worden ofwel op de vrachtwagen..alles wat op de schepen ligt is werk voor de scheepslieden alles wat op de kade komt/belandt is voor de dokwerkers en voldoe je gemakkelijker aan de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot het laden en lossen van schepen.

Dat zou de normaalste gang van zaken kunnen zijn en dat drukt ook de kosten op de uren die werkgevers moeten maken op de ploegen die er beschikbaar zijn.
Ik heb zelf meer dan 6 jaar gevaren.
Ik kan je verzekeren dat na het opvaren van de Schelde, de bemanning uitgeput is en dat die niet in staat is om daarna nog eens het schip te lossen. Die is dan immers al meer dan 8 uur bezig met het schip klaar te maken om te kunnen gelost of geladen worden en het schip veilig in de haven binnen te brengen.

Daarnaast is een matroos niet opgeleid om een vracht aan te slagen en veilig naar de kaai te sturen.
Ook is een matroos niet opgeleid om een bulklading in beweging te brengen, zodat de kraan er bij kan.
Er worden daarvoor vaak zware machines in het scheepsruim gezet, die daar dan onder de meest slechte omstandigheden hun werkzaamheden uitvoeren. Vaak met een zichtbaarheid van slechts enkele meters.
Oud 25 november 2014, 11:02   #90
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Europa wil inderdaad dat schepen door de bemanning zouden mogen gelost worden, dit enkel vanwege de loonkost.
Het is trouwens niet enkel België dat daarvoor een waarschuwing heeft gekregen, maar alle lidstaten, want geen enkele lidstaat is akkoord met dit besluit.

En alle havenarbeiders in Europa hebben de Europese commissie reeds gewaarschuwd, dat als hun statuut word afgeschaft, ze niet enkel Brussel zullen afbreken, maar ALLE Europese instellingen.

En de eerste om die waarschuwing te geven, waar de Spaanse en Portugese havenarbeiders.
Maar zelfs de Deense en Duitse havenarbeiders hebben de Europese commissie gewaarschuwd.

Voor wie niet weet wat de wet Major juist is, dat is de wet die bepaald dat je een specifieke opleiding moet hebben gehad en over de nodige attesten en bekwaamheden moet beschikken om een bepaalde job te mogen uitvoeren.
Het is dus geen wet die enkel de havenarbeiders beschermd, maar ook verbied dat een boekhouder als technicus werkt of een veearts mensen behandeld.
De wet is er gekomen om de werknemers te beschermen en hun veiligheid te verbeteren.
Het gaat niet enkel om de activiteiten die aan het laden en lossen gerelateerd zijn, maar in de huidige situatie ook om mensen die in een supermarkt werken of eenvoudige logistieke taken uitvoeren ( zie affaire Huts ).
Oud 25 november 2014, 11:07   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De wet is er gekomen om de werknemers te beschermen en hun veiligheid te verbeteren
.
T.a.v. Blue sky...

Oud 25 november 2014, 11:08   #92
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De schuldenberg die de vorige regeringen opgebouwd hebben.
Het ontbreken v.e. tax-shift.
wat is een tax-shift ? Kun je mij dat eens uitleggen wat dit inhoudt ?

Uitgebreidener uitleg mag ook !
Oud 25 november 2014, 11:22   #93
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Op google legt men dat beter uit dan ik dat kan.

Oud 25 november 2014, 11:46   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het gaat niet enkel om de activiteiten die aan het laden en lossen gerelateerd zijn, maar in de huidige situatie ook om mensen die in een supermarkt werken of eenvoudige logistieke taken uitvoeren ( zie affaire Huts ).
Laten we één van die eenvoudige logistieke taken even wat beter bekijken.

Er moet een container geladen worden met palletten vol confituurpotten.
Hiervoor gebruikt men een stapellaar of BT.
Dit is een elektrische heftruck waar men achter loopt.

Binnen de wet major word gesteld dat men daar de nodige opleidingen, attesten, bekwaamheden en medische goedkeuring voor moet hebben.
Dit valt namelijk onder de veiligheidsfuncties.

Binnen de supermarkten geeft men zelf de nodige attesten uit en is er niemand die toezicht houd op de manier waarop die attesten en opleidingen worden gegeven. Vaak krijgen de mensen daar zelfs hun attest zonder het toestel ooit te hebben gezien.

Laatst kreeg ik zo bij de controle op een onderaannemer de schok van mijn leven.
Deze had een hoogwerker nodig.
Toen ik hem vertelde dat hij die enkel mocht gebruiken als zijn mensen daarvoor waren opgeleid en de nodige attesten hadden, ging hij even bellen en liet een bediende de gevraagde attesten faxen.
Ik stelde de hoogwerker ter beschikken zoals gevraagd.
Bleek echter dat zijn mensen zelfs nog niet eens wisten dat je eerst de sleutel moet omdraaien voor je een hoogwerker kan gebruiken.
1 van de werknemers was zelfs een 16 jarige scholier, die stage liep en dus gewoon geen toestellen mag bedienen.

De eenvoudige uitspraak van de aannemer was dat het hem te duur uitkwam om de opleidingen ook echt te laten volgen door zijn personeel.
zo'n opleiding kost hem +/-5000€ terwijl ze dat toch evengoed kunnen leren tijdens de werkzaamheden zelf en er niet speciaal tijd aan moet verspild worden.

Eenvoudige taken bestaan nu eenmaal niet. Zelfs het optillen van pakjes vraagt de nodige kennis, of je werknemer beland na een tijd in het ziekenhuis met een kapotte rug.
Oud 25 november 2014, 11:48   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een tax-shift is het verschuiven tax op arbeid naar tax op inkomsten uit vermogen.
Oud 25 november 2014, 11:53   #96
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Is dat iets nieuws? De generatie van mijn ouders trokken ook vaak in hun woning terwijl dat nog maar een veredelde ruwbouw was. Niks nieuws onder de zon dus.
Sarcasme is u vreemd?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 11:57   #97
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Van wie ben jij nu alweer een dubbelnick?
Oud 25 november 2014, 12:02   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Binnen de wet major word gesteld dat men daar de nodige opleidingen, attesten, bekwaamheden en medische goedkeuring voor moet hebben.

Binnen de supermarkten geeft men zelf de nodige attesten uit en is er niemand die toezicht houd op de manier waarop die attesten en opleidingen worden gegeven. Vaak krijgen de mensen daar zelfs hun attest zonder het toestel ooit te hebben gezien.

Laatst kreeg ik zo bij de controle op een onderaannemer de schok van mijn leven.
Toen ik hem vertelde dat hij die enkel mocht gebruiken als zijn mensen daarvoor waren opgeleid en de nodige attesten hadden, ging hij even bellen en liet een bediende de gevraagde attesten faxen.
Bleek echter dat zijn mensen zelfs nog niet eens wisten dat je eerst de sleutel moet omdraaien voor je een hoogwerker kan gebruiken.
1 van de werknemers was zelfs een 16 jarige scholier, die stage liep en dus gewoon geen toestellen mag bedienen.

De eenvoudige uitspraak van de aannemer was dat het hem te duur uitkwam om de opleidingen ook echt te laten volgen door zijn personeel.
zo'n opleiding kost hem +/-5000€ terwijl ze dat toch evengoed kunnen leren tijdens de werkzaamheden zelf en er niet speciaal tijd aan moet verspild worden.

Eenvoudige taken bestaan nu eenmaal niet. Zelfs het optillen van pakjes vraagt de nodige kennis, of je werknemer beland na een tijd in het ziekenhuis met een kapotte rug.
Ik heb die opleidingen ooit gevolgd.
Heftruck
Reachttruck
Hoogtewerker
Kraanman met afstandbediening
Kraanman boven in de kooi (speciaal Medisch attest)
Towtruck
Vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeur met aanhangwagen
Tractorchauffeur
Oud 25 november 2014, 12:02   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een tax-shift is het verschuiven tax op arbeid naar tax op inkomsten uit vermogen.
Niet waar, dat kan maar moet niet.

Een kat is een dier, maar daarom is een dier nog geen kat.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 25 november 2014 om 12:03.
Oud 25 november 2014, 12:10   #100
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik heb een vergelijkbaar probleem op mijn werk, alhoewel ik technisch geschoold ben (elektriciteit) heb ik kennis van techniek.

In principe heb ik geen verdere opleidingen gekregen om de kwaliteit van de veiligheid te verbeteren, dus ik weet als vanzelf als technische geschoolde hoe ik de machines bedien en er mee omga, maar de werkgever zelf schijnt niet door te hebben dat ik bereidt ben om in die richting verder te ontwikkelen zodat ik automatisch de toestemming heb in de vorm van een clausule om machines te bedienen (om te werken met automatisatie) maar de technische dienst zelf doet niet de moeite om meer informatie op te vragen of rechtstreeks met mij in contact te komen.
Dat staat los van het feit dat ik een degelijke technische opleiding heb gekregen tijdens mijn studiejaren en dusdoende weet hoe technische zaken in elkaar steekt en er notie van heb !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be