![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje zoals de Belgische sociale zekerheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook die stroming kwam in de Vlaamse Beweging van weleer voor. Of vergeet u dit voor het gemak maar eventjes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk bvb naar hoe democraten Obama verdedigen voor exact dezelfde zaken als waarvoor ze Bush verachten... I.e. heel veel mensen benaderen politiek op die manier. Zo lang 'hun' ploeg maar aan de macht is wordt alles goed gepraat. Psychologisch waarschijnlijk voor een groot stuk te verklaren door twee fenomenen: 1) de overtuiging dat het met 'de anderen' nog veel slechter zou zijn. 2) het feit dat mensen hun ongelijk niet graag toegeven. I.e. toegeven dat jouw 'uitverkoren' leider(s) hun gat afvegen met de kiesbeloften impliceert immers dat je toegeeft zelf een domme of op zijn minst naieve keuze gemaakt te hebben bij de stemming. (Btw u zet VB en NVA hier op 1 lijn waar ik het overigens niet mee eens ben, VB heeft duidelijk meer principes en consistentie getoond dan N-VA. Of je het met hun gedachtegoed eens bent of niet maakt terdege weinig uit om dat te erkennen). Persoonlijk deel ik wel uw analyse dat het vlaams separatisme nog weinig toekomst heeft. Van N-VA moet dit niet verwacht worden en if anything is N-VA erin geslaagd om de vlaams separatistische stem te neutraliseren. (Het paard van troje op dat vlak als het ware). Het VB zie ik - mirakels zijn nooit uitgesloten natuurlijk - maar moeilijk terugkeren naar hun electorale gloriedagen en even if.. dan zitten ze nog steeds ver af van een electorale meerderheid. Het belgische politieke landschap is ook als dusdanig ingericht dat een nieuwe partij quasi onmogelijk is. Maw behoudens economische catastrofes lijkt me de toekomst van Belgique redelijk veilig. Het zit het ook niet in de vlaamse volksaard. We zijn enerzijds erg verdeeld - denk maar aan de kwestie Brussel of de relatie met Nederland -, anderzijds heeft de vlaming nooit onafhankelijkheid gekend en is de onderlinge verbondenheid relatief klein. Tenslotte lijkt me de demografische evolutie ook van die aard dat het aantal mensen dat zich als Vlaming beschouwt steeds kleiner wordt.. (Denk dan bvb maar aan de verkiezingen van Antwerpen een tientaal jaar terug waar het VB licht terugliep maar latere analyse aan het licht bracht dat ze onder autochtone antwerpenaren nog redelijk gegroeid waren en ongeveer 50% van de stemmen hadden gehaald.. alleen was dat niet voldoende om op te wegen tegen de instroom van 'nieuwe' kiezers) Een mogelijkheid zou er nog zijn als de immigratie van die aard was dat immigranten zichzelf als Vlaming zouden beschouwen, maar dat lijkt me maar voor een beperkte minderheid het geval. Enerzijds omdat een gedeelte van de vlamingen zelf hen nooit als vlaming wil zien, anderzijds omdat Belgique redelijk uitblinkt in massa immigratie van anderen met een zeer lage integratiebereidheid. EDIT: als er ooit vlaamse onafhankelijkheid komt dan lijkt me dat de meest waarschijnlijk katalysator daarvan... de franstaligen zullen zijn. I.e. een PS bvb zie ik veel sneller het land opblazen dan de NVA. Stel bvb dat ze nog lang met een 'relatief' liberale regering opgescheept blijven zitten in Belgique en ze Brussel kunnen binnenhalen + evt nog wat geldstromen verankeren... Dan zie ik dat wél gebeuren.
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 16 december 2014 om 02:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder kan ik u alleen maar zeggen dat al de Obama stemmers ook dachten dat het bij zijn herverkiezing wél héél anders zou worden.
![]() |
![]() |
#91 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waren het niet de Niveanen die destijds hard aan het roepen waren dat "alle midellen zijn goed" om België te laten barsten? Nu de N-VA haar communautaire programma in de koelkast heeft gestopt om België te redden zal het dus van de vakbonden afhangen om België kapot te krijgen om alzo tot een splitsing te komen... Zo'n spagaat moet toch écht wel pijn doen. Niet?
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is echter opvallend dat die radicale vleugel nu niet meer van zich laat horen, vleugellam gemaakt door de politiek van het Vlaams Blok/Belang (het leegzuigen van de waaier van radikale verenigingen) en het laten vervangen van het traditionele Vlaams Nationalisme door een neo-liberaal discours bij NVA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de spagaat waarover je het had, gaat ons electoraal dikke winst opleveren. Blijf schrik hebben van ons ! Blijf ons bevechten ! .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141216_01433425
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 17 december 2014 om 01:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om net als de traditionele partijen in de vetpotten te kunnen graaien hadden jullie inderdaad niet veel keuze. De grondbeginselen van de partij overboord gooien volstond ruimschoots.
De slogan 'de kracht van de verandering' mag dus gerust worden veranderd in 'de kracht van het status-quo'. Citaat:
In het genre van : "Vorige keer waren we dat ook van plan. Maar we zagen ons genoodzaakt om eerst België nog even te redden. Maar nu gaan we het écht wel doen, hoor! Beloofd! Erewoord!". Zoiets? Citaat:
Vooropgesteld dat ik jullie zou willen bevechten volstaat het ruimschoots om de armen te kruisen, achterover te leunen en gewoonweg toe te kijken. Net zolang om vast te stellen dat jullie eveneens ingebed zitten in de macht en meedraaien met de traditio's. De NVA heeft haar kans gehad en die kans gemist. Verkwanseld zelfs. Verkocht voor 30 zilverlingen.
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer van dat zou ik zo zeggen.
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() N-VA gaat m.a.w. bij de volgende verkiezingen vlotjes over de 50% gaan ?
|
![]() |
![]() |