Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2014, 17:35   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het concept "sociologische realiteit" is een hol vat. Leeg tot op de bodem.
Een beetje zoals de Belgische sociale zekerheid.
Oud 15 december 2014, 17:37   #82
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het concept "sociologische realiteit" is een hol vat. Leeg tot op de bodem.
Meskien jij zoek vertalen in français
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2014, 19:50   #83
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Er is daar niks illusoir aan, hooguit kunstmatig. Zoals zoveel zaken in ons leven: een dag, een jaar, een naam, allemaal 'kunstmatig'. .
Een dag, is dat illusoir? Ik denk dat niet. Dat is namelijk de tijd dat de aarde om haar as draait. Ik vind dat toch redelijk reëel!

Citaat:
Waarom doe je zo infantiel? Dat verbergt uw gebrek aan inhoud niet hoor. Het is inderdaad gemakkelijk om als Vlaming andere Vlamingen te herkennen aan hun taal. .
Serieus? Kunnen Vlamingen mekaar herkennen aan de taal? het wereldkampioenschap 'open deuren intrappen', ooit al eens gedacht om u in te schrijven?

Citaat:
Ik beweer toch nergens dat jij je daarmee verbonden voelt? Jij valt onder de categorie 'progressieve oikofoben'. .
Ha ha ha, geweldig. Der heeft er mij hier al ene 'dienaar van Satan' genoemd, maar dit is bijna net zo goed! Dank!

Citaat:
En nu wachten op meer zaken die ''geertvdb'' in het belachelijke probeert te trekken, omdat hij niet over de competenties beschikt om inhoudelijk te reageren.
Wij zijn een goed team, gij geeft de voorzet en ik maak het af
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2014, 20:03   #84
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Een dag, is dat illusoir? Ik denk dat niet. Dat is namelijk de tijd dat de aarde om haar as draait. Ik vind dat toch redelijk reëel!

Serieus? Kunnen Vlamingen mekaar herkennen aan de taal? het wereldkampioenschap 'open deuren intrappen', ooit al eens gedacht om u in te schrijven?

Ha ha ha, geweldig. Der heeft er mij hier al ene 'dienaar van Satan' genoemd, maar dit is bijna net zo goed! Dank!

Wij zijn een goed team, gij geeft de voorzet en ik maak het af
Het blijft maar bergaf gaan met ''geertvdb'', nu kan hij al niet meer lezen ook. Blijf toch weg van dit forum man, er zijn allicht andere dingen waar je wel goed in bent.
Oud 15 december 2014, 20:06   #85
geertvdb

Standaard

Citaat:
Het blijft maar bergaf gaan met ''geertvdb'', nu kan hij al niet meer lezen ook. Blijf toch weg van dit forum man, er zijn allicht andere dingen waar je wel goed in bent.
Oei, ik bedoelde kunstmatig
Daar hebt ge mij!
Oud 15 december 2014, 20:11   #86
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Oei, ik bedoelde kunstmatig
Daar hebt ge mij!
Er is uiteraard een heel groot verschil tussen 'kunstmatig' en 'illusoir'. Een mentaal gehandicapte kent dat verschil.
Oud 15 december 2014, 21:05   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Er was een tijd dat Vlaams-nationalistische ministers die de eed van trouw aan Zijne Majesteit zweren met pek en veren werd buiten gevoerd.
Er was ook een tijd dat Vlaams-nationalisten de Belgische politieke orde weg wilden, in plaats van 'te respecteren'.
En er was een tijd dat wie kritiek op de Belgische regering heeft, direct bijval kreeg van die Vlaams-nationalisten.

Die tijd is lang voorbij ja.
U vergeet iets: er was vroeger ook een tijd dat er Vlaamsgezinden waren die meenden dat de Vlamingen de Belgische staat van binnenuit moesten overnemen, hun numerieke sterkte uitspelen tegenover de Franstalige meerderheid en aldus alle kernposten in België bezetten.

Ook die stroming kwam in de Vlaamse Beweging van weleer voor.

Of vergeet u dit voor het gemak maar eventjes?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2014, 21:09   #88
geertvdb

Standaard

Citaat:
Er is uiteraard een heel groot verschil tussen 'kunstmatig' en 'illusoir'. Een mentaal gehandicapte kent dat verschil.
Oh! echt waar? Ben ik dan dommer dan een mentaal gehandicapte?

Oh, nu ben ik gekwetst!
Oud 16 december 2014, 02:28   #89
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat de laatste maanden steeds meer (ex?-)Vlaams nationalisten met veel enthousiasme en gedrevenheid de Belgische federale regering verdedigen tegen al wie daar kritiek op heeft. Zelfs ex-flaminganten die tot vorig jaar nog op betogingen "België Barst!" stonden te schreeuwen, vinden dat de Belgische regering "een kans" moet krijgen, en dat de politieke orde (dus: de Belgische staat) moet gerespecteerd worden. Wie kritiek heeft op de Belgische regering is een populist, een extremist, een radicale, en ik citeer: "onbuigzame separatist" (jawel ik heb dat verwijt vandaag gekregen van een ex-Vlaams-Belanger-nu-De-Wever-adept).
Het is een heel merkwaardige evolutie.
Zo merkwaardig is die evolutie niet. Je ziet het overal.

Kijk bvb naar hoe democraten Obama verdedigen voor exact dezelfde zaken als waarvoor ze Bush verachten... I.e. heel veel mensen benaderen politiek op die manier. Zo lang 'hun' ploeg maar aan de macht is wordt alles goed gepraat.

Psychologisch waarschijnlijk voor een groot stuk te verklaren door twee fenomenen:

1) de overtuiging dat het met 'de anderen' nog veel slechter zou zijn.

2) het feit dat mensen hun ongelijk niet graag toegeven. I.e. toegeven dat jouw 'uitverkoren' leider(s) hun gat afvegen met de kiesbeloften impliceert immers dat je toegeeft zelf een domme of op zijn minst naieve keuze gemaakt te hebben bij de stemming.

(Btw u zet VB en NVA hier op 1 lijn waar ik het overigens niet mee eens ben, VB heeft duidelijk meer principes en consistentie getoond dan N-VA. Of je het met hun gedachtegoed eens bent of niet maakt terdege weinig uit om dat te erkennen).

Persoonlijk deel ik wel uw analyse dat het vlaams separatisme nog weinig toekomst heeft. Van N-VA moet dit niet verwacht worden en if anything is N-VA erin geslaagd om de vlaams separatistische stem te neutraliseren. (Het paard van troje op dat vlak als het ware). Het VB zie ik - mirakels zijn nooit uitgesloten natuurlijk - maar moeilijk terugkeren naar hun electorale gloriedagen en even if.. dan zitten ze nog steeds ver af van een electorale meerderheid.

Het belgische politieke landschap is ook als dusdanig ingericht dat een nieuwe partij quasi onmogelijk is.

Maw behoudens economische catastrofes lijkt me de toekomst van Belgique redelijk veilig.

Het zit het ook niet in de vlaamse volksaard. We zijn enerzijds erg verdeeld - denk maar aan de kwestie Brussel of de relatie met Nederland -, anderzijds heeft de vlaming nooit onafhankelijkheid gekend en is de onderlinge verbondenheid relatief klein.

Tenslotte lijkt me de demografische evolutie ook van die aard dat het aantal mensen dat zich als Vlaming beschouwt steeds kleiner wordt.. (Denk dan bvb maar aan de verkiezingen van Antwerpen een tientaal jaar terug waar het VB licht terugliep maar latere analyse aan het licht bracht dat ze onder autochtone antwerpenaren nog redelijk gegroeid waren en ongeveer 50% van de stemmen hadden gehaald.. alleen was dat niet voldoende om op te wegen tegen de instroom van 'nieuwe' kiezers)

Een mogelijkheid zou er nog zijn als de immigratie van die aard was dat immigranten zichzelf als Vlaming zouden beschouwen, maar dat lijkt me maar voor een beperkte minderheid het geval. Enerzijds omdat een gedeelte van de vlamingen zelf hen nooit als vlaming wil zien, anderzijds omdat Belgique redelijk uitblinkt in massa immigratie van anderen met een zeer lage integratiebereidheid.

EDIT: als er ooit vlaamse onafhankelijkheid komt dan lijkt me dat de meest waarschijnlijk katalysator daarvan... de franstaligen zullen zijn. I.e. een PS bvb zie ik veel sneller het land opblazen dan de NVA.

Stel bvb dat ze nog lang met een 'relatief' liberale regering opgescheept blijven zitten in Belgique en ze Brussel kunnen binnenhalen + evt nog wat geldstromen verankeren... Dan zie ik dat wél gebeuren.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 16 december 2014 om 02:34.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 02:36   #90
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zie je wel Bekijk bericht
Rootttt je hebt het niet begrepen maar je bent niet de enige.
Nog een beetje geduld en je ogen zhllen opengaan.
Ik heb mijn conclusies al getrokken... Ik woon nu in Zwitserland en heb geen intentie nog terug te keren.

Verder kan ik u alleen maar zeggen dat al de Obama stemmers ook dachten dat het bij zijn herverkiezing wél héél anders zou worden.
Oud 16 december 2014, 06:30   #91
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat de laatste maanden steeds meer (ex?-)Vlaams nationalisten met veel enthousiasme en gedrevenheid de Belgische federale regering verdedigen tegen al wie daar kritiek op heeft. Zelfs ex-flaminganten die tot vorig jaar nog op betogingen "België Barst!" stonden te schreeuwen, vinden dat de Belgische regering "een kans" moet krijgen, en dat de politieke orde (dus: de Belgische staat) moet gerespecteerd worden.

Het is een heel merkwaardige evolutie.
Blijkbaar. Lees maar mee :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ik ben vooral een bedroefde Vlaming!

... Hadden ze België gesplitst dan was al die heisa nu misschien niet nodig geweest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Als ik naar het nieuws kijk kan ik alleen maar zeggen dat ik mij schaam om vandaag een Belg te zijn. En dat de vakbond er enkel op uit is om België kapot te krijgen en de regering te laten vallen.
Misschien is het interessanter voor de Vlaams-nationalisten dat ze massaal lid worden van de vakbonden.

Waren het niet de Niveanen die destijds hard aan het roepen waren dat "alle midellen zijn goed" om België te laten barsten?

Nu de N-VA haar communautaire programma in de koelkast heeft gestopt om België te redden zal het dus van de vakbonden afhangen om België kapot te krijgen om alzo tot een splitsing te komen...

Zo'n spagaat moet toch écht wel pijn doen. Niet?
Oud 16 december 2014, 08:02   #92
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergeet iets: er was vroeger ook een tijd dat er Vlaamsgezinden waren die meenden dat de Vlamingen de Belgische staat van binnenuit moesten overnemen, hun numerieke sterkte uitspelen tegenover de Franstalige meerderheid en aldus alle kernposten in België bezetten.

Ook die stroming kwam in de Vlaamse Beweging van weleer voor.

Of vergeet u dit voor het gemak maar eventjes?
Er is een onderscheid tussen Vlaamsgezinden en Vlaams-Nationalisten. Het is een feit dat als Vlaams-Nationalistische politici (de Volksunie was zo'n partij) zich tot de redenering van die Vlaamsgezinden bekeerden (geleidelijk, stap per stap, van binnenuit), dat door een groot deel van de Vlaams-Nationalistische achterban en de radicale vleugel van de Vlaamse Beweging niet werd aanvaard.
Het is echter opvallend dat die radicale vleugel nu niet meer van zich laat horen, vleugellam gemaakt door de politiek van het Vlaams Blok/Belang (het leegzuigen van de waaier van radikale verenigingen) en het laten vervangen van het traditionele Vlaams Nationalisme door een neo-liberaal discours bij NVA.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 08:50   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Blijkbaar. Lees maar mee : Misschien is het interessanter voor de Vlaams-nationalisten dat ze massaal lid worden van de vakbonden.

Waren het niet de Niveanen die destijds hard aan het roepen waren dat "alle midellen zijn goed" om België te laten barsten?

Nu de N-VA haar communautaire programma in de koelkast heeft gestopt om België te redden zal het dus van de vakbonden afhangen om België kapot te krijgen om alzo tot een splitsing te komen...

We hadden niet veel keuze, ivm die koelkast.
Maar de spagaat waarover je het had, gaat ons electoraal dikke winst opleveren.

Blijf schrik hebben van ons ! Blijf ons bevechten !

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 01:53   #94
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is een verhaaltje dat al lang meegaat hoor, maar dat is nog altijd niet gebeurd. Neen, binnen de gewesten zijn de verschillen geen probleem. integendeel zelf, meer en meer Walen voelen zich meer Waal dan Belg en klitten nog meer samen tegen de boze stoute Vlaamse wolf.
Aha, het is d�*�*rom dat Liesbeth Homans zo chagrijnig wordt als een parlementslid de transfers tussen de landelijke en stedelijke gebieden binnen Vlaanderen aankaart.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141216_01433425
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 december 2014 om 01:55.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 03:00   #95
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Bourgeois is een krachtdadig man : die is in Vlaanderen mensen die 40 jaar gewerkt hebben en buitenvlogen wegens te oud aan het schorsen vd dop terwijl in franstalig België werklozen die 40 jaar gedopt hebben met rust gelaten worden.
Wij verdienen de leiders die wij hebben.
Dat moeten ze in de Walen weten. Precies daarom dat het zo belangrijk is dat België ophoud te bestaan zodat beiden gemeenschappen, die niet met elkaar verenigbaar zijn, ieders hun eigen beleid kunnen volgen zonder dat de andere er moet voor opdraaien.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 03:06   #96
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar. Lees maar mee : Misschien is het interessanter voor de Vlaams-nationalisten dat ze massaal lid worden van de vakbonden.

Ze doen maar, mij niet gelaten. Hoe sneller de boel hier ontploft hoe beter. Of dit nu gebeurd door de Walen of door de vakbonden, mij eender, want door de Vlamingen,... daar zullen we nog lang op moeten wachten.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 06:15   #97
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Om net als de traditionele partijen in de vetpotten te kunnen graaien hadden jullie inderdaad niet veel keuze. De grondbeginselen van de partij overboord gooien volstond ruimschoots.

De slogan 'de kracht van de verandering' mag dus gerust worden veranderd in 'de kracht van het status-quo'.
Citaat:
Electorale winst, hé? Aha. Bij de volgende verkiezingen gaan jullie dus effectief de communautaire kaart trekken?

In het genre van : "Vorige keer waren we dat ook van plan. Maar we zagen ons genoodzaakt om eerst België nog even te redden. Maar nu gaan we het écht wel doen, hoor! Beloofd! Erewoord!".

Zoiets?
Citaat:
Schrik? Bevechten? Kom, kom, wat minder melodramatisch mag ook wel.

Vooropgesteld dat ik jullie zou willen bevechten volstaat het ruimschoots om de armen te kruisen, achterover te leunen en gewoonweg toe te kijken. Net zolang om vast te stellen dat jullie eveneens ingebed zitten in de macht en meedraaien met de traditio's.

De NVA heeft haar kans gehad en die kans gemist. Verkwanseld zelfs. Verkocht voor 30 zilverlingen.
Oud 17 december 2014, 06:31   #98
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om net als de traditionele partijen in de vetpotten te kunnen graaien hadden jullie inderdaad niet veel keuze. De grondbeginselen van de partij overboord gooien volstond ruimschoots.

De slogan 'de kracht van de verandering' mag dus gerust worden veranderd in 'de kracht van het status-quo'.Electorale winst, hé? Aha. Bij de volgende verkiezingen gaan jullie dus effectief de communautaire kaart trekken?

In het genre van : "Vorige keer waren we dat ook van plan. Maar we zagen ons genoodzaakt om eerst België nog even te redden. Maar nu gaan we het écht wel doen, hoor! Beloofd! Erewoord!".

Zoiets? Schrik? Bevechten? Kom, kom, wat minder melodramatisch mag ook wel.

Vooropgesteld dat ik jullie zou willen bevechten volstaat het ruimschoots om de armen te kruisen, achterover te leunen en gewoonweg toe te kijken. Net zolang om vast te stellen dat jullie eveneens ingebed zitten in de macht en meedraaien met de traditio's.

De NVA heeft haar kans gehad en die kans gemist. Verkwanseld zelfs. Verkocht voor 30 zilverlingen.
Mooi samengevat.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 06:47   #99
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
#97 heeft dit verbaal gezwam tot zijn ware proportie herleid.
Meer van dat zou ik zo zeggen.
Oud 17 december 2014, 07:21   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
N-VA gaat m.a.w. bij de volgende verkiezingen vlotjes over de 50% gaan ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be